Kirjoitettu Helmikuu 7, 2008 Tweedy voi muuten olla jo rekisteröity nimi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2008 Tweedy voi muuten olla jo rekisteröity nimi Oh s*it. Se oli projektin loppu. Tähän soppaan vielä riita nimestä niin... Ade Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2008 Ranskalaiset EVO 150 on nyt Ari Katajan aiemmasta linkistä valittu perusmoottoriksi...100 ccm kiinureilla kulutus olisi 3 litraa ja huiput 100 km/t. Pääsiskökään Alpeille asti niillä tankkaamatta...siinä kone junaan ja läpi Alppeneista. Tässä tapauksessa koko koneen idea menisi aivan hukkaan: eikös se lentäminen ole se jutun pointti? En mä ainkaan haluaisi roudata omaa konettani junassa Alppien alitse. Kyllä sun kannattaa panostaa moottorien luotettavuuteen, ainakin siihen pisteeseen asti että ollaan siellä FL 250:n tietämillä: voisi sitten liidellä sinne Adrianmeren hiekkarannoille. Toisaalta, millään 70 kg:n pikkuritsalla en ainakaan itse haluaisi lähteä mountain waven pyöritykseen. Joo, mennään junalla kone kainalossa . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2008 Pääteline ei ole enää sisäänvedettävä] ( moottorit on ylempänä, joten ei ole tarvista ), mutta pääpyörän ohjaus tapahtuu kun polkimet laitetaan/poljetaan varpailla pohjaan jolloin lukitus pääpyörässä irtoaa ja vaatimaton kääntyminen mahdollista..tosin pienen koneen kääntyminen kyllä silti riittää normaaleilla kentillä...pellolta nouseminen ( ehkä )mahdotonta, koska pyörä purjekonetyyliin sisällä osittain. Rakenteet ja painot aivan uudet . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2008 Tässä tapauksessa koko koneen idea menisi aivan hukkaan: eikös se lentäminen ole se jutun pointti? En mä ainkaan haluaisi roudata omaa konettani junassa Alppien alitse. Kyllä sun kannattaa panostaa moottorien luotettavuuteen, ainakin siihen pisteeseen asti että ollaan siellä FL 250:n tietämillä: voisi sitten liidellä sinne Adrianmeren hiekkarannoille. Toisaalta, millään 70 kg:n pikkuritsalla en ainakaan itse haluaisi lähteä mountain waven pyöritykseen. Joo, mennään junalla kone kainalossa . Tuohan juuri TWEEDYn hyviä puolia..voi ottaa vaikka hotelliin parvekkeelle sen yöksi mukaan..niin ei katoa joltain pellolta ( tai puistosta ), jonne sen on saanut mahtumaan..hieman jännitystä...ainakin niillä kiinureilla...EVOt on UAV firman huipputuotteita 2 vuoden takuu ( siis voi lentää 365 x 24 x 2 tuntia ja kestää ! ). Patikoidessa jossain idyllisessä kylässä siivet supussa ja etuosa repussa voi huomaamattaan vetää ( koneen lisäksi ) itseensä myös ihailua kerääviä katseita..." ah soo diese fliegende finne usw ". Aika tyylikkäästi uskon paineistetun Tweedyn ( tai happiviiksillä ) ylittävän Alpit..noin 400 km/t nopeudella laaksojen pohjia viistäen Hanneloreille vilkuttaen ja lehmiä väistellen ym. Pääteline ei ole enää sisäänvedettävä] ( moottorit on ylempänä, joten ei ole tarvista ), mutta pääpyörän ohjaus tapahtuu kun polkimet laitetaan/poljetaan varpailla pohjaan jolloin lukitus pääpyörässä irtoaa ja vaatimaton kääntyminen mahdollista..tosin pienen koneen kääntyminen kyllä silti riittää normaaleilla kentillä...pellolta nouseminen ( ehkä )mahdotonta, koska pyörä purjekonetyyliin sisällä osittain. Joo olen miettinyt tämän uusiksi..päivitys unohtunut...se nousee sisään toiseen suuntaa kuin aiemmin ja lyhyemmän matkan..vipua on helpompi vääntää nostettaessa kun saa työntää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2008 Joo olen miettinyt tämän uusiksi..päivitys unohtunut...se nousee sisään toiseen suuntaa kuin aiemmin ja lyhyemmän matkan..vipua on helpompi vääntää nostettaessa kun saa työntää. Persvakoon sopii jonninverran, toivottavasti istumamukavuus ei kärsi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2008 Tuohan juuri TWEEDYn hyviä puolia..voi ottaa vaikka hotelliin parvekkeelle sen yöksi mukaan..niin ei katoa joltain pellolta ( tai puistosta ), jonne sen on saanut mahtumaan..hieman jännitystä...ainakin niillä kiinureilla...EVOt on UAV firman huipputuotteita 2 vuoden takuu ( siis voi lentää 365 x 24 x 2 tuntia ja kestää ! ). Patikoidessa jossain idyllisessä kylässä siivet supussa ja etuosa repussa voi huomaamattaan vetää ( koneen lisäksi ) itseensä myös ihailua kerääviä katseita..." ah soo diese fliegende finne usw ". Aika tyylikkäästi uskon paineistetun Tweedyn ( tai happiviiksillä ) ylittävän Alpit..noin 400 km/t nopeudella laaksojen pohjia viistäen Hanneloreille vilkuttaen ja lehmiä väistellen ym. Yesch! Näin ropleemit ratkeaa, ei muuta kuin Tweedy reppuun ja patikoimaan . Kyllä siinä on läderhosenit ihmeissään kun hullut suomalaiset lentelevät pitkin Alppeja Tweedyissänsä! Sun kannattaisi harkita vielä kolmatta moottoria - tai pikemminkin roottoria - koneen katolle; toimisi kuin helikopteri. Mikäs sen hienompaa kun lasketua Luganolaisen viiden tähden hotellin uima-altaalle drinkille 8); siinä olisi formulastarat ja Sporde ihmeissään! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2008 http://www.century-of-flight.net/Aviation%20history/evolution%20of%20technology/Lifting%20Bodies.htm Juha. Mistä lähtien profiili on noinpäin alkanut nostetta tuottamaan kuin ton linkin yhdessä kuvassa ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2008 Vielä taitaa olla kokeilematta ajatus Höyry-Tweedystä? Tällainen olisi aika raivo: [ attachment removed / expired ] Jaksamatta tällä sekunnilla fyysisesti (ja psyykkisesti?) sairaana kommentoida suorastaan henkilöityneitä kommentteja, on pakko todeta, että mitään noin hauskaa en ole ihan äsken internet-maailmassa kohdannut! Rispekt! -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2008 Mistä lähtien profiili on noinpäin alkanut nostetta tuottamaan kuin ton linkin yhdessä kuvassa ? Varmaankin http://www.century-of-flight.net/new%20site/images18/18.jpg[/img] tuon jälkeen huomasivat sen itsekin.. -- Ari Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2008 Persvakoon sopii jonninverran, toivottavasti istumamukavuus ei kärsi. Jalkojen väliin sopii hienosti edelleen. Karkeuksien sijaan ..etsippä joku mielestäsi hyvä foili tähän koneeseen..veikkaan että se AR-5:n NACA ( 5 numeroinen ) foili ei toimi...Wortmann on Cri Crissä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2008 Miten olis Clark-Y? Jup...miksi kuinka paksu ? Omassa autossani on myös 1.8 16v efi moottori joka kuluttaa hieman reilun 6l/100km satasen vauhdissa, omani on mallia Ford. Tuossa tilanteessa kierrokset ovat n2600rpm, ja tehoa otetaan alle 60%. Kun lähden kotiapäin niin voin katsoa paljonko oman autoni moottori imee ainetta kun siitä otetaan kaikki irti eli läppä levällään täyden tehon kierroksilla. Joudutte jännäämään muutamia tunteja. Pikkuveljen Audissa alle 2000 rpm:llä voi ajaa 100 km/t. Isäni pikkuserkun F1 kilpuriautossa taas aikoinaan oli...hohhoijaa...... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2008 Se on minustakin kovin hämmästyttävää, että tuommoinen Volvon 1,8 litrainen ruiskubensakone on suoraan verrannollinen minimalistiseen tehopillivirimetanolileikkimoottoriin, mutta jälleen kerran, mistäpä minä mitään tietäisin. Semmoinen vähemmän käsitelty asia tuli tuossa kuitenkin mieleeni, kun näissä Tweedy-suunnitelma moottoreissahan ei - ihme sinällään - ollut minkäänlaista ahdinviritelmää, notta oletkos kovasti sitä mieltä, Jukka-hyvä, että tuommoinen ahtamaton metskuvirimosa tuottaa ne 17 hv myös 14 kilometrin korkeudella, ihan tuosta vaan. Saattaa nimittäin jouta Hannelorea moikkaamaan myös senkin seikan takia (mikä on omiaan lisäämään ilmanvastuksen kautta monista kommervenkeista johtuvaa lisääntynyttä polttoaineenkulutusta). -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2008 Eikös siihen kannattas tumpata Tojon hybridi nokalle, sekun ei koeajon aikana vieny alle 70km/h vauhdeissa yhtään pentsiiniä.. Ainiin, taidan laittaa rahnat sittenkin siihen moottorikelkkaan kiinni, kunnollisen talven tuleminen on varmaan todennäköisempää kuin tämän koneen lentokuntoon valmistuminen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2008 Tuo kaksitahtimetanolinitrotehopillimoottorin ja Volvon nelitahtimoottorin vertailu oli kyllä sellainen pohjanoteeraus, että oikeasti en edes tiedä, miten siihen pitäisi vastata. Olenko minä ainoa, jonka mielestä tämä dialogi (tämähän on kaksinpuhelua, suunnittelija "vastaan" kaikki muut) tuo mieleen sen, jos pitäisi keskustella kvanttielektrodynamiikasta kolmivuotiaan kanssa. Kolmivuotias on päättänyt, että miten maailma toimii. Todennäköisesti omiin havaintoihinsa perustuen. Sen maailmankuvan muuttaminen sellaiseksi, joka sotii kaikkea hänen oppimaansa vastaan on varmasti aivan mielettömän vaikea tehtävä. Toisella kun ei yksinkertaisesti ole käytössään riittävää "työkalupakkia", jolla tietoa pitäisi käsitellä. Sen takia siirrytään inttämiseen, "ei se noin oo, kyl se näin menee". Ne faktat, jonka pohjalta se kolmevuotias on maailmankuvansa muodostanut ovat täysin valideja sille tenavalle. Muut eivät niitä ymmärrä, koska vanhemmat ovat jo oppineet, ettei maailma toimi pienokaisten haluamalla tavalla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2008 Höyry-Tweedyn kuva löytyi muuten tällaisesta ketjusta, jossa on lisää mielikuvituksen tuotteita (ja linkit kahteen aikaisempaan ketjuun): http://www.darkroastedblend.com/2008/01/retro-future-mind-boggling.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2008 Höyry-Tweedyn kuva löytyi muuten tällaisesta ketjusta, Mistä tulikin mieleeni, että eikö kannattaisi tutkia vakavasta Tweedyn voimanlähteeksi höyryä? 1930-luvulla lennettiin höyrykäyttöisellä lentokoneella, tekniikan kehittely vain jäi sodan jalkoihin. Mutta vielä 1950-luvulla tehtiin vakavia tutkimuksia asian tiimoilta... Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2008 Näh. Tweedyn voimanlähteeksihän pitää tulla ikiliikkuja! Mitään antiikkisia leikkikalumoottoreita tarvita! Ajatelkaa nyt (World rights copyright © (.) (.) BS creations), tällä tienataan miljoonia (piirrän kuvan kunhan ehdin, mutta en sellaista mistä saa mitään selvää, muuten kopioisitte!) Otetaan hamsterin juoksupyörä, laitetaan se käsivoimin pyörimään ja siihen magneeto joka tuottaa sähköä. MUTTA, hahaa! Laitammekin osan tuotetusta sähköstä pyörittämään sähkömoottoria, joka pyörittää juoksupyörää lisää! Ongelmana näkisin esim. sen, ettei pyörän nopeus kasva liikaa. Tätä varten ajattelin kehittää jotain hienoa säätöelektroniikkaa, josta en tietenkään kerro teille mitään (senkin uteliaat pikku pirulaiset!) Tällä, sopivasti pyöritettynä ja sopivalla potkurilla päästäisiin n. sekunnissa kuuhun. Tätä kun kukaan ei ole tajunnut, että tämä rikkoo fysiikan lakeja, vauhtihan kasvaa tarvittaessa äärettömästi, joten tällä saavutetaan valon nopeus, JA YLIKIN! Pitää kehittää vain jostain n. 200'000EUR pääomaa, ja sen jälkeen myydä näitä 100EUR / kpl. Uskon, että jokainen maailman ihminen ostaa tälläisen, jolloin tienaan miljardeja! hysshyss, kerroin tästä sitten teille ensimmäisenä! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2008 En usko että tämä on teekkaripila, ei nuorilta teekkareilta löydy riittävästi pitkäjänteisyyttä näin monipuolisen ja suunnitelmallisen aihepiirin esilletuontiin. Uskon että Jukka Takamaa on ihan todellinen, lahjakas ja monipuolinen suunnittelija sekä näkijä. Ei saisi lokeroida ihmisiä sen perusteella mitä he tekevät työkseen, joskus harvoin kuitenkin löytyy monilahjakkuuksia jotka kykenevät toimimaan perinteisten osaamismallien tuollepuolen. Historiakin tuntee useita moniosaajia, vaikkapa Howard Hughes, Alvar Aalto ja Preston Tucker. Ilmailumatematiikasta ja fysiikasta en ymmärrä paljoakaan mutta älkää nyt hyvät ilmailijat ampuko alas suurta innovaattoria joka uskaltaa asettaa kyseenalaiseksi perinteiset suunnittelumallit ja seikkailla kuruja kaihtamatta tavanomaisten ajatusmallien tuollepuolen. Muilla aloillakin on tulevaisuuden messiaita ammuttu alas, vaikkapa aiemmin mainitsemani tietoturvaguru Markus Jansson sekä virittäjävelho Mika Tamminen jolta varmasti löytyisi teoriat luotettavaan ja tehokkaaseen kaksitahtimoottoriin. Kysyn tässä samalla tällaisen amatöörikysymyksen, saako rakennusmääräysten puitteissa säilyttää tuon Jukan lentokoneen moottoreita ja polttoainetta samassa vaatekaapissa koneen kanssa vai pitääkö neuvotella asunto-osakeyhtiön kanssa mahdollisesta erillisestä nitrometaanivarastosta vaikkapa kompostikatoksen vieressä? Entä tuoko ne moottorit jotain hajuja vaatekomeroon, siellä kuitenkin säilytetään vaimon työvaatteita joissa pakokaasun haju ei oikein olisi hyvä juttu? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2008 Skissailin myös nelipaikkaista, jossa mahdollisesti kaikki istuisivat peräkkäin ja viimeinen selkä menosuuntaan hienolla näkymällä taakse...+ mahdollisuus nukkuma-asentoon. Vaihtoehtoisesti kaksi rinnakkain ja takana vierekkäin selkä menosuuntaan..näin saadaan virtaviivaisempi ja pienempi matkustamo....vähemmän tilaa vievä matkustamo siis. Kannattaisi miettiä rinnakkain istuttavaa nelipaikkaista niin ei tule vaikeuksia kuormauksen kanssa, kaupan päällisiksi saisi rungonkin kantamaan paremmin (voisi vaikka luopua siivistä) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2008 Eikös siihen kannattas tumpata Tojon hybridi nokalle, sekun ei koeajon aikana vieny alle 70km/h vauhdeissa yhtään pentsiiniä.. (Karoliina Katen accountista kirjoittaa): Off-topic varoitus: Toyota Prius kuluttaa pääkaupunkiseudun liikenteessä mm. kehtäteitä 80-90 km/h nopeuksilla ajettuna kokemusperäisesti vähiten kesäkelillä, 4.7 litraa / 100 km. Vähän varomattomammalla ajolla kulutus nousee viiden litran pintaan. Taloudellisimmillaan auto on kun sillä ajetaan ensin kehätietä ja vasta sitten hitaita katuja. Jos ajaa toisin päin, taloudellisuus laskee (esim. jos ajaa Espoosta Pitäjänmäelle ja sieltä Ruoholahteen kuluttaa vähemmän polttoainetta, kuin jos ajetaan Ruoholahdesta Pitäjänmäelle ja sieltä Espooseen). Tämä johtuu siitä että bensamoottoria käytetään vähemmän jos akun lataustila on hyvä (bensamoottoria voidaan käyttää vain auton kuljettamiseen eteenpäin eikä sitä tarvitse käyttää generaattorina) ja hyvä lataustila siten syntyykin ajamalla 80 km/h kehätietä. Jos lataustila menee huonoksi, kuten aloitettaessa ajaminen keskeltä kaupunkia, ei akun varaus saavuta vihreää aluetta koko kaupungin aikana ja bensamoottori-sähkömoottoriyhdistelmä keskittyy latailemaan akkua pätkä kerrallaan saavuttamatta kuintenkaan vihreää aluetta ennen kuin päästään nopeammalle tielle. Tästä 4.7-5 litran lukemasta päästään vielä vähän alaspäin jos ilmastointi on pois päältä ja lämpöpuhallin on pois päältä. Jos on kylmä sää ja lämpöpuhallin on päällä, bensamoottori käynnistyy toisinaan ainoastaan sen vuoksi että sillä lämmitetään kabiinia. Ennätys pihistelyajotyylillä on ollut 3.8 litraa / 100 km n. 30 km matkalla. Se vaati kuitenkin sellaista ajamista että niin ei voi jatkuvasti ajella ja ilmastointikin perustui ikkunan pitämiseen auki. Talvikelillä jos haluaa palella, taloudellisuutta voi vähintään litralla / 100 km nostaa jos ilmastointilämmitysjärjestelmä on pois päältä. Itse olen kyllä vilukissa ja lämmitys on päällä vaikka siitä tuleekin hieman takkiin taloudellisuusmielessä. TM:n testin lukemaan taas pääsee ajamalla talvella talvirenkailla ilmastointi ja lämmitys päällä ja ajamalla 120 km/h moottoritietä vastatuuleen reilulla (=ajokortti pois jos kiinni jää) ylinopeudella (kesäkelillä siihen tarvittaisiin nopeutta yli 150-160 km/h) sekä kengittelemällä autoparkaa eläimellisesti. Me ollaan TM:n figuuria hieman ihmetelty. Ehkäpä heidän autoyksilö oli viallinen tms. tai sitten TM:n testaajat harrastavat käsittämättömän outoa ajotyyliä. Luonnollisestikaan Priuksen hybridijärjestelmällä (vaikka se onkin aika hieno ja todella toimintavarma) ei olisi juurikaan käyttöä lentokoneessa, koska hybridijärjestelmän akuston lataus perustuu jarrutuksiin ja hidastamisiin sekä tiessä oleviin kuoppiin ja alamäkiin. Tuskin edes laskukierroksessa saisi hybridijärjestelmästä tarpeeksi etua vaikka potkurilla jarrutettaisiinkin laskuun tullessa. Panulle tiedoksi: Tunnen henkilön joka on keskustellut puhelimessa Takamaan kanssa, ja tällä perusteella ei ole kyse teekkaripilasta. Itsekin epäilin sitä aluksi. t: Karoliina Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2008 Kimmo, sulta katoaa kohta lentämisen tatsi. Mika Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2008 Onneksi päivä pitenee ja kausi lähenee.. Joku operessu joutuu keväällä istumaan mun kanssa moposessnan kytiin pelkäämään, ja sen jälkeen laittamaan käsialanäytteen lupakirjaan. Tuosta kulutuksesta, gizmo näytti enimmillään 33,2l/h juuri ennen kuin kierrosrajoitin iski päälle, 33 suurinpiirtein suurimman tehon kohdalla. Ei väliä oliko 3. vai 2. vaihde sisällä. 4. en kokeillut.. Ja siis 1.8 litraanen voortti josta pitäisi se 115hp irrota. Satasen vauhdissa kaasuläppä 29% auki, 58% tehoa käytössä kierrosluvulla 2700. Tarkalleen vautia oli kyllä 105kmh. Ainetta kelpasi vajaan seitsemän litran tienoilla. Se on sitten eri juttu miten suhteuttaa suurin piirtein nykyaikainen jonkinlaisella älyllä varustettu suuren autotehtaan kehittämä nelitahtimonipistesuihkutusmoottori tyhmään kaasarilla varustettuun pikkupuljun keksimään kakstahtikauhuun. Ja kyllä peckeri taitaa olla oikeasti olemassa, löytyy monilta muiltakin foorumeilta. Ja on kuulemma Oulussa tavattu ihan luonnossa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2008 (Karoliina Katen accountista kirjoittaa): Voisitte ruveta pikkuhiljaa tuota välttämään, sillä tuosta ei ole kuin sekoittavaa haittaa. Esim. nyt jos joku hakee esimerkiksi jotain tiettyä Karoliinan kirjoitusta, sitäpä ei löydykkään, kun se on Katen tilillä kirjoitettu. Niin laiska ei voi olla, etteikö jaksaisi kahta hiiren klikkausta ja paria kolmea näppäintä painaa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla