Jukka Takamaa

Pienen uuden lentokoneen suunnittelu ja valmistus !?

1 751 viestiä aiheessa

Voisitte ruveta pikkuhiljaa tuota välttämään, sillä tuosta ei ole kuin sekoittavaa haittaa. Esim. nyt jos joku hakee esimerkiksi jotain tiettyä Karoliinan kirjoitusta, sitäpä ei löydykkään, kun se on Katen tilillä kirjoitettu. Niin laiska ei voi olla, etteikö jaksaisi kahta hiiren klikkausta ja paria kolmea näppäintä painaa...

 

No kun homma menee niin että en huomaa kummalla käyttäjällä kone on loggautuneena ja postaan viestin.

Sitten kun katson foorumia että mitä muuta on kirjoitettu, huomaan että hups. Näköjään olikin katen account loggautuneena.

No sitten menen ja tägään että viestin kirjoitinkin minä eikä Kate. Muuten joudun tekemään seuraavaa:

- kopioin viestin esim. tekstieditoriin

- deletoin viestin väärällä accountilla

- vastaan yees yees

- loggaan ulos

- loggaan sisään

- kaivan saman foorumin ja artikkelin

- reply

- pastea editorista

- postaan viestin

 

Sori vaan, mutta vahinkoja sattuu jos käyttää samaa näppäimistöä usein.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sori vaan, mutta vahinkoja sattuu jos käyttää samaa näppäimistöä usein.

 

Sattuu sattuu, joskaan ei se mikään puolustus ole sille, ettei sitä vahinkoa voisi oikaista. On varmasti sellaisiakin käyttäjiä, jotka eivät tuota edes osaisi tehdä, mutta tehän ette voi sanoa samaa.

Ei tuokaan kuitenkaan ole, kuin alle minuutin homma, vaikka se tuossa listauksessasi monimutkaiselta vaikuttaakin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän teillä nyt aateekoota varmaan on kotona kummallekin omaankin käyttöön asti? :)

 

//T

 

Tai sitten pingviiniin pari työpöytää ja molemmille selain auki.  ;) Vai onnistuukos samasta IP:stä kirjautua yhtäaikaa kahdella accountilla tänne?

Nuo useat työpöydät on just ne, mitä kaipaan näihin ikkunavirman käyttiksiin, kun näitäkin on "pakko" käyttää.

 

 

--

Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai onnistuukos samasta IP:stä kirjautua yhtäaikaa kahdella accountilla tänne?

 

Ainakin silleen onnistuu (wtoosalla), että kirjautuu toisella accountilla firefoxista ja toisella sexbroilerista. FF+FF ei onnistu. Siis yhdellä Windowsin "käyttäjätilillä"...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OT. mutta ehkä silleen liittyy aiheeseen, että käytetäänhän lentokoneen suunnittelussakin tietotekniikkaa : Kolme maailman suurinta katastrofia.. - Hiroshima 44, Tshernobyl 86 ja W...... ( omien kokemusten mukaan voi valita vuosiluvun)  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
- kopioin viestin esim. tekstieditoriin

 

Eikös tuo onnistu ihan Cut & Paste toiminnolla ilman erillisen editorin tarvetta? Jäisi muutama vaihe pois. Sehän riittää että kirjoittautuu Flightforumista ulos ja omalla nimellään sisään, ei kait siitä linuxista tarvitse poistua?

 

Hieman hämmentävää tosiaan on lukea tekstiä, jonka oikea kirjoittaja paljastuu vasta viimeiseksi.  ???

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palaisin vielä siihen paineistukseen ja tuulilasin lämmitykseen, jotka jäivät askarruttamaan kun Tweedyllä ylittää alppeja n. 5 km korkeudella.

 

Voisiko painestus toimia potkurivirrassa paremmin ?

Nimittäin potkurit ovat vain 10-20 cm lavan kärjen toisistaan ja leikkaavat etukuvannossa ohjaamon etukulmia...eli niihin kulmiin 5 cm dia putki jossa läppäventtiili, joka antaa sisään kun paine kasvaa isommaksi kun sisällä, muttei päästää sisältä painetta ulos...comprende ?

 

Sisätilan ja ikkunan lämmitys moottoreilta onttoja metallilevy tukivarsia myöten sisälle..eli tukivarsien kiinnittyessä tuliseinään porataan pienet reiät siihen ja kanavaa pitkin kuuma/lämmin ilma sisään ja ohjattuna etu tuulilasiin..olen ultrilla huomannut että niillä on ikävä lentää ikkuna täysin kuurassa varsinkin jos moottori on takana. Jonkinlainen ylipaine pitäisi aikaan saada siihen moottoritilan osaan josta ilma kierrätetään sisään, muuten se ei toimi korkealla.

 

Tweedyllä ei fixatun potkurin ja pienien siipiensa takia lennetä yli 6 kilsassa..se ei olisi taloudellisesti järkevää...siis vielä tällä protolla...tulevaisuudessahan on sitten edessä se absoluuttinen nopeusnennätys...sitä varten Tweedystä tehdään suorasiipinen versio joka on n 1,5 m pidempi ja runkoon asennetaan 1750 ccm moottori joka tuottaa sen 530 hv..rungon ulkopuolella olevia mooottoreita käytetään nousuun ja laskuun ( potkurit taittuvat..kuten sähkiksissä kun ei käytetä ja apumoottoreissa on sähkökäynnistys..parantaisi myös normaalin Tweedyn liitolukua  ). Näin siksi että isolla nousulla oleva fiksattu työntöpotkuri ei vedä ( työnnä ) maassa juuri kunnolla, mutta apumoottorit ( 2 x 17 hv ) voivat pyörittää 32 tuumaista 14 nousulla olevaa potkuria, jolla kone saadaan kevyesti ilmaan ja pikkuhiljaa alkaa sitten se päämoottori jälleen vetää ( ja hanaa voi avata täysille ) ja huippunopeus 450- 530 mph on odotettavaissa tietyllä korkeudella.

 

No niin "kolmivuotiaat"..koettakaapa ampua tämä teoria jälleen alas jos osaatte !

 

 

t. Jukka T  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko painestus toimia potkurivirrassa paremmin ?

Nimittäin potkurit ovat vain 10-20 cm lavan kärjen toisistaan ja leikkaavat etukuvannossa ohjaamon etukulmia...eli niihin kulmiin 5 cm dia putki jossa läppäventtiili, joka antaa sisään kun paine kasvaa isommaksi kun sisällä, muttei päästää sisältä painetta ulos...comprende ?

 

Siis ethän sinä edelleenkään voi olla tosissasi tuon asian kanssa? Kun eihän tuollaista raitisilmapuhallusta voi hyvällä tahdollakaan kutsua paineistukseksi  :'( Tai jos sinä kutsut tuota paineistukseksi, tuolla logiikallahan joka ikinen ultra ja cessnapiperikin olisi paineistettu  :o

 

No niin "kolmivuotiaat"..koettakaapa ampua tämä teoria jälleen alas jos osaatte !

 

Miten sen voi ampua alas, jos se koskaan tule tuollaisena edes lentämään? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta kulutuksesta, gizmo näytti enimmillään 33,2l/h juuri ennen kuin kierrosrajoitin iski päälle, 33 suurinpiirtein suurimman tehon kohdalla.

 

Jep ja 1/11 osa  tuosta on alle 3 litraa 150 ccm moottorille..mitä aioitkaan tällä todistaa ? Huomaa myös, että "voortisi" painaa 11 kerta enemmän kuin Tweedy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis ethän sinä edelleenkään voi olla tosissasi tuon asian kanssa? Kun eihän tuollaista raitisilmapuhallusta voi hyvällä tahdollakaan kutsua paineistukseksi  :'( Tai jos sinä kutsut tuota paineistukseksi, tuolla logiikallahan joka ikinen ultra ja cessnapiperikin olisi paineistettu  :o

 

Montako twin ultraa olet nähnyt ?

 

Potkuri pyörii 5-10 cm irti putken päästä tai tarvittaessa 2 cm päässä ( putkea pidentämällä ).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko painestus toimia potkurivirrassa paremmin ?

Nimittäin potkurit ovat vain 10-20 cm lavan kärjen toisistaan ja leikkaavat etukuvannossa ohjaamon etukulmia...eli niihin kulmiin 5 cm dia putki jossa läppäventtiili, joka antaa sisään kun paine kasvaa isommaksi kun sisällä, muttei päästää sisältä painetta ulos...comprende ?

 

:o Onko sinulla pienintäkään käsitystä mitä lentokoneen paineistaminen tarkoittaa? Tai miten se oikeasti toteutetaan?

Tuolla teorialla sinun henkilöautosikin on paineistettu.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:o Onko sinulla pienintäkään käsitystä mitä lentokoneen paineistaminen tarkoittaa? Tai miten se oikeasti toteutetaan?

Tuolla teorialla sinun henkilöautosikin on paineistettu.

Juha.

 

Miten niin mun henkilöautokin on paineistettu ?

 

Puhun sydämen kaltaisesta läppäventtiilistä...verenpaine tuttu termi sinulle ?

 

Koettakaa hetki miettiä ennen hölisemistä..antakaa joku matemaattinen laskelma todistaaksenne, että ei toimi, jos olette varmoja asiastanne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Montako twin ultraa olet nähnyt ?

 

Mitä tekemistä twin ultralla on paineistuksen kanssa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Montako twin ultraa olet nähnyt ?

 

Mitä sillä on tekemistä paineistuksen kanssa?

 

Mutta jos tuohon kysymykseesi vastauksen haluat, niin kaksi...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta jos tuohon kysymykseesi vastauksen haluat, niin kaksi...

 

Onko ne paineistettu ?

 

Tätä ei haluta tuhota tuomalla lisää painoa ja kompuroita jne.

 

Kerro miksi potkurin lavan tuottama paine ei riitä, jos ei riitä se on kuitenkin moninkertainen verrattuna ajoviiman tuottamaan..muistaakseni Koivurova laski 115 pascalin paineen reiän kautta ja tarve oli 400 yksikköä 5 kilometrissa.

 

Mielestäni se toimii erinomaisesti, joka lentotilassa, paitsi moottorien sammuttua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Puhun sydämen kaltaisesta läppäventtiilistä...verenpaine tuttu termi sinulle ?

 

 

Hyvin sä vedät :thmbup: Meinaat siis oikeasti rakentaa moisen paineistuksen Twisteriisi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koettakaa hetki miettiä ennen hölisemistä..antakaa joku matemaattinen laskelma todistaaksenne, että ei toimi, jos olette varmoja asiastanne.

 

Nimenomaan! Todista jollain tapaa paineistussysteemisi toiminta!

Minä olen varma ettei se toimi...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin sä vedät :thmbup: Meinaat siis oikeasti rakentaa moisen paineistuksen Twisteriisi?

 

Arnen tarve vetää putkea pienenee !

 

Kustannukset minimaaliset myös "normaaliin" keinotekoiseen paineistukseen verrattuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten niin mun henkilöautokin on paineistettu ?

 

No kun justhan sä väität, että puhaltamalla putken kautta potkurin ilmavirtaa koneen sisään siitä tulee paineistettu. Eli sillä logiikalla sanot myös, että autosi raitisilmapuhallus on yhtä kuin paineistus :P

 

 

Puhun sydämen kaltaisesta läppäventtiilistä...verenpaine tuttu termi sinulle ?

 

Eli siis meinaat tehdä sen niin, että se sun moottori pumppaa ilmaa sinne koneeseen sykleissä, kuten sydän verta? HEHEH, mahtaa olla nykivää kyytiä ;D

 

Koettakaa hetki miettiä ennen hölisemistä..antakaa joku matemaattinen laskelma todistaaksenne, että ei toimi, jos olette varmoja asiastanne.

 

HEHEHE, anna mun kaikki kestää  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimenomaan! Todista jollain tapaa paineistussysteemisi toiminta!

Minä olen varma ettei se toimi...

Juha.

 

Lue se Koivurovan laskelma ja vertaa tähän nykyiseen..uskon vakaasti että reiän koon ja potkurin paineen ( etäisyys reiästä/inletistä )  tutkimisen pohjalta löytyy oikea riittävä paine.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on sitten eri juttu miten suhteuttaa suurin piirtein nykyaikainen jonkinlaisella älyllä varustettu suuren autotehtaan kehittämä nelitahtimonipistesuihkutusmoottori tyhmään kaasarilla varustettuun pikkupuljun keksimään kakstahtikauhuun.

 

Jep ja 1/11 osa tuosta on alle 3 litraa 150 ccm moottorille..mitä aioitkaan tällä todistaa ? Huomaa myös, että "voortisi" painaa 11 kerta enemmän kuin Tweedy.

 

Niinpä niin...

 

Mun F3A-koneessa on 20ccm metskunitropannu ilman pilliä ja kiertää maassa 9000 Menz 16*8 puupotkurilla. OS 120AX-moottorin tehoksi kerrotaan 3,2hp. Kakkua menee 0.3litraa 10min lennolla. Laske siitä jotain. Jos osaat.

 

U206C-lentolaitteessa on (kuten monissa muissakin) useampi n5cm tuuletusilmanottoaukko, eivät nuo kovasti puhku, korkeammalla tulee kovasti kylmää. Mitä jos peckeri joskus lukisit sulle vastataan, hohhoijaa

 

Ja paljonkos Tweedy tällä minuutilla painaa? Tuntuu vaihtelevan kaikenaikaa.. No, mun voortti painaa 1350kg + kuorma, Tweedyn painoista ei pysy perässä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kun justhan sä väität, että puhaltamalla putken kautta potkurin ilmavirtaa koneen sisään siitä tulee paineistettu. Eli sillä logiikalla sanot myös, että autosi raitisilmapuhallus on yhtä kuin paineistus :P

 

 

Eihän tuo auton puhallus edes vastaa ulkoa suoran reiän kautta puhallusta !

 

Sanoin jo aiemmin lopettakaa höliseminen ja laskutikku käteen.  ;D>:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.