Kirjoitettu Helmikuu 8, 2008 Jukka, muista että ihminen tarvitsee ilmaa hengittääkseen. Jos teet koneestasi pullon, niin eihän se ilma vaihdu siellä kabiinissa. Sitä pitää siis päästää sieltä myös pois! Jos ohjaamo ei olekaan ilmatiivis, niin silloin luonnollisesti aukkojen koko, josta ilma virtaa sisälle, vaikuttaa paineeseen. Olethan kuullut juttua siitä, miten virtaavan ilman paine muuttuu putkessa jos sen halkaisija kasvaa tai pienenee? Kabiinin paineistuksenhan voisi toteuttaa polkupyörän pumpulla. Pumpun voisi sijoittaa siihen päälaskutelineen viereen jalkojen väliin. Sitä on mukava vatkata matkan aikana edestakaisin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2008 Saisinko ehdottaa liittyen paineistukseen: Jos nokkaan asentaisi esim. pasuunan torvi auki eteenpäin niin se "varmaan" keräisi sitä kipeästi kaivattua painetta ylemmissä korkeuksissa lennettäessä ja alempana sillä olisi mukavaa soitella aikansa kuluksi. Laskeutumisturvallisuuskin lisääntyisi kun voisi tarvittaessa töräyttää äänimerkin kiitotiellä olevalle esteelle... Panu Panu, ei kannata levitellä liian tarkkoja speksejä; voivat olla vinkuintiassa kuulolla ja pian on sun miljoonat menneet . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2008 Sanoin jo aiemmin lopettakaa höliseminen ja laskutikku käteen. Kysyin jo aiemmin ymmärrätkö mitä lentokoneen paineistaminen tarkoittaa? Todista tietäväsi tai systeemisi toimivuus, kiitos! Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2008 Mun F3A-koneessa on 20ccm metskunitropannu ilman pilliä ja kiertää maassa 9000 Menz 16*8 puupotkurilla. OS 120AX-moottorin tehoksi kerrotaan 3,2hp. Kakkua menee 0.3litraa 10min lennolla. Laske siitä jotain. Jos osaat. U206C-lentolaitteessa on (kuten monissa muissakin) useampi n5cm tuuletusilmanottoaukko, eivät nuo kovasti puhku, korkeammalla tulee kovasti kylmää. Mitä jos peckeri joskus lukisit sulle vastataan, hohhoijaa Ja paljonkos Tweedy tällä minuutilla painaa? OS 120AX ei käytä bensaa joten ei vertailukelpoinen..väittäisin että suhteessa puolet siitä. Lue itse...varsinkin edellisen sivun lämmityslaite Woodyssä....jos jäi se lukematta....on lämmin nimittäin nyt ! Woody painaa edelleen 50 kiloa tai max 60 kiloa..siinä huiteilla. Landarimekanismi kevensi sitä..se on juuri mitä hain ylsinkertainen ja landarikotelon luukku tulee samalla sisään kun kammesta vetää sisällä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2008 Kysyin jo aiemmin ymmärrätkö mitä lentokoneen paineistaminen tarkoittaa? Totta kai tiedän..ja sun tehtävä on todistaa sen toimimattomuus, kun aloit arvostella...ei toisinpäin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2008 Sanoin jo aiemmin lopettakaa höliseminen ja laskutikku käteen. En oo vielä nähnyt ainuttakaan järkevää laskutoimitusta peckerin esittämänä, voisitko korjata asian. Aikaisemmin esitettiin selkeästi laskettuna ettei lentokonetta voi painestaa bojon matkanopeudella mutta taisi mennä hilseen yli. Jos vaikka aloittaisit näyttämällä että osaat laskea paljonko on 2+2? Saataisiin hieman uskottavuutta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2008 Totta kai tiedän..ja sun tehtävä on todistaa sen toimimattomuus, kun aloit arvostella...ei toisinpäin. Olemme tässä yrittäneet Mikon kanssa selittää sinulle, että tuo sinun systeemisi on käytännössä samanalainen kun auton raitisilmapuhallus. Eli patopainetta reiästä sisään ja virtausta tehostetaan potkurilla (ts. puhaltimen siivellä). Pidätkö omaa henkilöautoasi paineistettuna? Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2008 Jukka, muista että ihminen tarvitsee ilmaa hengittääkseen. Jos teet koneestasi pullon, niin eihän se ilma vaihdu siellä kabiinissa. Sitä pitää siis päästää sieltä myös pois! Jos ohjaamo ei olekaan ilmatiivis, niin silloin luonnollisesti aukkojen koko, josta ilma virtaa sisälle, vaikuttaa paineeseen. Olethan kuullut juttua siitä, miten virtaavan ilman paine muuttuu putkessa jos sen halkaisija kasvaa tai pienenee? Niin aiemmin oli puhetta pienistä reistä kabiinin takaosassa, jota kautta ilma saadaan ulos ja kiertämään sisällä..tämä detalji ei ole muuttunut..nyt puhutaan siitä voiko 9500 rpm:llä puhaltava ( 34 hv 2 x 17 ) tuuletin tuoda enemmän painetta kuin tupakansytyttimeen asennettu BILTEMAn vihreä 4:90 euron tuuletin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2008 Pidätkö omaa henkilöautoasi paineistettuna? Kyllä pidän...erittäin lievästi paineistetuna silloin kun se ei ota ulkoilmasta sisään uutta ilmaa...Volvossa on tämä ilmankierrätysoptio vakiona. Sulla on ilmeisesti joku Rutinoff josta tuo optio puuttu ! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2008 Koettakaa hetki miettiä ennen hölisemistä.. kannattais Jukka sinunkin kokeilla Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2008 Paljos oli potkurin halkaisija? Meneekö kärjet yliääninopeudelle? Äskön mainitsit jotain 34" potkureista... Pysytkö itsekään mukana omassa vauhdissasi? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2008 Kyllä pidän...erittäin lievästi paineistetuna silloin kun se ei ota ulkoilmasta sisään uutta ilmaa...Volvossa on tämä ilmankierrätysoptio vakiona. Sulla on ilmeisesti joku Rutinoff josta tuo optio puuttu ! Voi voi.... Katso jostain kirjasta tai KVG mitä tarkoittaa lentokoneen paineistus.. Pakko poistua hetkeksi, vaikka hauskuus on taas omaa luokkaansa.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2008 Niin aiemmin oli puhetta pienistä reistä kabiinin takaosassa, jota kautta ilma saadaan ulos ja kiertämään sisällä..tämä detalji ei ole muuttunut..nyt puhutaan siitä voiko 9500 rpm:llä puhaltava ( 34 hv 2 x 17 ) tuuletin tuoda enemmän painetta kuin tupakan sytyttimeen asennettu BILTEMAn vihreä 4:90 euron tuuletin. Otappa nyt itse se laskutikku pois sieltä hanurista, ja laske, paljonko siitä sun potkurin ilmavirrasta ohjautuu sinne sun 5cm halkaisijan putkeen ja sitä kautta koneen sisälle. Ja millaisen paineen meinaat saada sillä aikaiseksi? Kait sä nyt tällaiset asiat olet laskenut... Niin ja paljonkos se tekee lisäpainoa sun koneeseen tuo paineistuksen vaatima koneen tiivistäminen? Kun vähän pelkään, että siihen ei pelkkä uretaanivaahto kuomun ja karmien välissä riitä Bilteman puhaltimeen ei kehtaa edes ruveta vitsailemalla kommentoimaan 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2008 Tulipa mieleen tällainen ajatus: Ehkä Jukka T on lyönyt jonkun rahamiehen kanssa vetoa, että hän pystyy tekemään tälle foorumille sellaisen vedätysketjun, että sille tulee 100000 katselukertaa Jos näin on, niin tavoite lähestyy hyvää vauhtia Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2008 En ole varma mutta olettaisin että umpinaiseen putkeen muodostuvan paineen voi laskea kun käyttää ilmanvastuskertoimena 1. Lasketaan vaikka 1m^2 seinän ilmanvastusta jossain nopeudessa. Nämä kaavat kaivoin wikipediasta. Itse en niitä keksinyt: Kaava: F=1/2*p*v^2*A*Cv Jotta 1m^2 seinään saadaan painetta 100 000N = n 10 000kg = 1bar, pitää nopeutta olla 392m/s. Jos halutaan 0,1 baria painetta, pitää nopeuden olla 124m/s. Tämä siis maan pinnalla! Wikipedia sanoo myös että 5,5km korkeudessa ilmanpaine puolittuu. Eli 0,5 barin paineeseen tarvitaan nopeutta sama 392m/s kuin maan pinnalla 1 barin paineeseen. Paineistetaanko lentokoneita maan pinnan paineeseen vai miten? http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmanvastus http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmakeh%C3%A4 Korjatkaa taas jos olen väärässä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2008 Jos näin on, niin tavoite lähestyy hyvää vauhtia On se silloin sen ansainnutkin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2008 Paineistetaanko lentokoneita maan pinnan paineeseen vai miten? No mahdollisimman matalalle tietenkin. Käytännössä paine pyritään saamaan ~8000ft kieppeille. Bombardier Global Express liikesuihkussa päästään maksimikorkeudessakin lennettäessä (51 000ft) jopa niinkin alas, kuin 5700ft. En ole ainakaan kuullut/lukenut, että tuosta kukaan pistäisi paremmaksi... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2008 Paljos oli potkurin halkaisija? Meneekö kärjet yliääninopeudelle? Äskön mainitsit jotain 34" potkureista... Pysytkö itsekään mukana omassa vauhdissasi? Ne oli ne nousuun tarkoitetut ennätyskoneen suppuun menevät potkurit..uskoisin 6100 rpm:llä toimivan hyvin vielä. ThrutHP antaa tasan 17 hv 32/10 rusetilla ( @6100 rpm ), mutta se laskee aivan yläkanttiin hepat joten varmaan 32 /14 toimii hyvin. Voit tarkistaa alta puhuinko 34 tuumaisesta rusetista..itse väitän, että en puhunut. Palaisin vielä siihen paineistukseen ja tuulilasin lämmitykseen, jotka jäivät askarruttamaan kun Tweedyllä ylittää alppeja n. 5 km korkeudella. Voisiko painestus toimia potkurivirrassa paremmin ? Nimittäin potkurit ovat vain 10-20 cm lavan kärjen toisistaan ja leikkaavat etukuvannossa ohjaamon etukulmia...eli niihin kulmiin 5 cm dia putki jossa läppäventtiili, joka antaa sisään kun paine kasvaa isommaksi kun sisällä, muttei päästää sisältä painetta ulos...comprende ? Sisätilan ja ikkunan lämmitys moottoreilta onttoja metallilevy tukivarsia myöten sisälle..eli tukivarsien kiinnittyessä tuliseinään porataan pienet reiät siihen ja kanavaa pitkin kuuma/lämmin ilma sisään ja ohjattuna etu tuulilasiin..olen ultrilla huomannut että niillä on ikävä lentää ikkuna täysin kuurassa varsinkin jos moottori on takana. Jonkinlainen ylipaine pitäisi aikaan saada siihen moottoritilan osaan josta ilma kierrätetään sisään, muuten se ei toimi korkealla. Tweedyllä ei fixatun potkurin ja pienien siipiensa takia lennetä yli 6 kilsassa..se ei olisi taloudellisesti järkevää...siis vielä tällä protolla...tulevaisuudessahan on sitten edessä se absoluuttinen nopeusnennätys...sitä varten Tweedystä tehdään suorasiipinen versio joka on n 1,5 m pidempi ja runkoon asennetaan 1750 ccm moottori joka tuottaa sen 530 hv..rungon ulkopuolella olevia mooottoreita käytetään nousuun ja laskuun ( potkurit taittuvat..kuten sähkiksissä kun ei käytetä ja apumoottoreissa on sähkökäynnistys..parantaisi myös normaalin Tweedyn liitolukua ). Näin siksi että isolla nousulla oleva fiksattu työntöpotkuri ei vedä ( työnnä ) maassa juuri kunnolla, mutta apumoottorit ( 2 x 17 hv ) voivat pyörittää 32 tuumaista 14 nousulla olevaa potkuria, jolla kone saadaan kevyesti ilmaan ja pikkuhiljaa alkaa sitten se päämoottori jälleen vetää ( ja hanaa voi avata täysille ) ja huippunopeus 450- 530 mph on odotettavaissa tietyllä korkeudella. No niin "kolmivuotiaat"..koettakaapa ampua tämä teoria jälleen alas jos osaatte ! t. Jukka T Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2008 Jukka, ihan turhaa täällä enää vänkäät vastaan. Minä kehitin ja suunnittelin jo ylivertaisen designin, sinun lentokoneesi tulee jäämään historian varjoihin pelkkänä epätoivoisena räpellyksenä, kun minä tienaan satoja miljardeja! Valitan, mutta sinulla ei yksinkertaisesti ole mitään keinoa pärjätä tässä kisassa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2008 No mahdollisimman matalalle tietenkin. Käytännössä paine pyritään saamaan ~8000ft kieppeille. Bombardier Global Express liikesuihkussa päästään maksimikorkeudessakin lennettäessä (51 000ft) jopa niinkin alas, kuin 5700ft. En ole ainakaan kuullut/lukenut, että tuosta kukaan pistäisi paremmaksi... Kun Tweedyyn tarvitaan 5 km:ssa vastaava paine on erotus vain 1/4 maanpinnan ja 5 kilsan paineen erosta eli kun vaaditaan 400 painetta ja 115 tulee reiästä ajoviimassa puhallusta tarvitaankin vain 200 pascalia vastaavaan paineeseen... ? Katsoisin, että tuo asia on ratkaistu..kun Maliniemen vaatima tiiviys stefoilla saavutetaan. Tosin hieman voinee jäädä vuotoa jotta tuuletus toimii ja ilma vaihtuu. Stefat lasituksissa täytyy olla muutenkin hyvät, ettei tule vesi sateessa sisään. Laskutelineen ja ohjauskaapeleiden liittymät ja liikkuvat osat ovat mahdollisia vuotokohtia, joita tulee tarkkailla ja suunnittelussa hyvin suunnitelluilla ( valituilla ) tiivisteillä ympäröidä. Jukka, ihan turhaa täällä enää vänkäät vastaan. Minä kehitin ja suunnittelin jo ylivertaisen designin, sinun lentokoneesi tulee jäämään historian varjoihin pelkkänä epätoivoisena räpellyksenä, kun minä tienaan satoja miljardeja! Valitan, mutta sinulla ei yksinkertaisesti ole mitään keinoa pärjätä tässä kisassa Tämän threadin pohjalta voi tulla muitakin kun sun ja mun kone tähän TWEEDY-BYRD -luokkaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2008 Tämän threadin pohjalta voi tulla muitakin kun sun ja mun kone tähän TWEEDY-BYRD -luokkaan. Olen kuullut vinkuintialaisten tahojen seuraavan tätä ketjua suurella mielenkiinnolla. Etsivät kuulemma tulkkia, että saisivat käännettyä kaikki teknisetinnovaatiot. Tarvittavat dokumentithan heillä jo on. Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2008 On ollut aika hiljaista täällä viime päivinä, mutta ainakin tässä threadissa tapahtuu Kaikki pellepelottomat (vai pellepeloton), hakekaa Stadiaan ensin vaikka autoa suunnittelemaan, siinä jo varmaan huomaa, ettei se Alppien ylitys tai edes alitus itse suunnitellulla vekottimella niin helppoa olekaan. http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Stadia+rakentaa+s%C3%A4hk%C3%B6toimisen+urheiluauton/1135233905113 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2008 Nyt pitäis leipätöiden ohella keretä piirtämään tähän lisää rakennekuvia jotta sais sen 1/3 mallin ilmaan..muuten tosiaan vinkuintialaiset panee paremmaksi tai svenssonit ! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2008 Kun Tweedyyn tarvitaan 5 km:ssa vastaava paine on erotus vain 1/4 maanpinnan ja 5 kilsan paineen erosta eli kun vaaditaan 400 painetta ja 115 tulee reiästä ajoviimassa puhallusta tarvitaankin vain 200 pascalia vastaavaan paineeseen... ? Katsoisin, että tuo asia on ratkaistu..kun Maliniemen vaatima tiiviys stefoilla saavutetaan. HEHEHEHE, kun Stefa hoitaa, se on jämpti! No hyvä niin sitten, jos kerran noin uskot Ai niin, paljos ne happilaitteet tuo painoa lisää? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2008 Kun Tweedyyn tarvitaan 5 km:ssa vastaava paine on erotus vain 1/4 maanpinnan ja 5 kilsan paineen erosta eli kun vaaditaan 400 painetta ja 115 tulee reiästä ajoviimassa puhallusta tarvitaankin vain 200 pascalia vastaavaan paineeseen... ? Katsoisin, että tuo asia on ratkaistu..kun Maliniemen vaatima tiiviys stefoilla saavutetaan. Tosin hieman voinee jäädä vuotoa jotta tuuletus toimii ja ilma vaihtuu. Stefat lasituksissa täytyy olla muutenkin hyvät, ettei tule vesi sateessa sisään. Laskutelineen ja ohjauskaapeleiden liittymät ja liikkuvat osat ovat mahdollisia vuotokohtia, joita tulee tarkkailla ja suunnittelussa hyvin suunnitelluilla ( valituilla ) tiivisteillä ympäröidä. Mennään kovaa, korkealla, steessa ja jäätävässä kelissä, olethan huomioinut IFR varustuksen ja jäänpoiston Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla