Kirjoitettu Helmikuu 13, 2008 Se on sota-amfibio-rahti-Tweedy jo päässyt museoon asti. On itänaapurin pojat varmaan pekkerin isän silmänpilkkeestä varastaneet idean. Ei se kuulemma niin hyvin toiminu ku aattelivat. http://www.monino.com/avia/company/monino/e_monino/vva14.htm Tuplawiskiin sitte heti tuplapodit molemmin puolin niin ei tee heikkoa heinäkuussa läskipokan kans. Kai siit saa samantien sertifikaatin C206 IGW? Hyötykuormaa puolitoistatonnia ja nousunopeutta 20m/s, Arne, onko takuu ja korvakkeet kestää? Kun ohentaa Koffin alumiinitölkkiä niin ei tule liikaa lisäpainoa? Pekkeri, viiden pisteen vihje: prosenttilasku. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 13, 2008 No mikähän olisi tyylilaji? Tweetyn moottoripodeja vaan äkkiä valmistamaan sarjana ja virityspaja hommiin. Aarne, osaaksää sorvata kiinnityskorvakkeita, niin voitaisi myydä Mod-kittejä? Voisin laittaa pari podia vaikka 206:een niin pääsisi nopeammin ylös. Eikä moottorin pettäminen olisi fataalia, kun olisi lycosaurus kuitenkin vielä nokalla. Riittäis, jos saisi nitrohöystettä mukaan vartiksi kerrallaan. Loistava idea ! Pitääkin ehdottaa kerhon seuraavassa pilottipalaverissa, että pultataan parit nitrotykit satakasikakkosen siipiin, maksaa varmaan ittensä takaisin viimeistään elokuussa. Viidessä minuutissa 12:a tonniin, ja toiset takaisin alas. Ja hyppääjät tykkää kun ei tarvi maksaa minuuteista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 13, 2008 Hyppääjän lifting body(siis ei The) on ilman virtaan 25% mukautuva ja perustuu Karhu III 4,2% profiiliin. Tämmöstä jäin miettimään. Tosin mä en tajuu, et miks pitää noin pieniprosenttisella karhulla tota mukauttamaan, kun oon ymmärtäny, et kovemman luokan mäkimiehet saattaa käyttää jopa 60% profiileita? Tosin se lienee iso ero, et onks se lentoprofiili sit k-60 pikkupomppuja vai ihan matkalentoo lentomäessä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 13, 2008 Viidessä minuutissa 12:a tonniin, ja toiset takaisin alas. Ja hyppääjät tykkää kun ei tarvi maksaa minuuteista. Pistää sen verran isommat pöntöt, että riittää potku paluumatkallekin. Eikä tartte ajaa, kuin 30% tehoilla, niin silti paluuaika puolittuu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 13, 2008 Loistava idea ! Pitääkin ehdottaa kerhon seuraavassa pilottipalaverissa, että pultataan parit nitrotykit satakasikakkosen siipiin, maksaa varmaan ittensä takaisin viimeistään elokuussa. Viidessä minuutissa 12:a tonniin, ja toiset takaisin alas. Ja hyppääjät tykkää kun ei tarvi maksaa minuuteista. Ei huono! Linjanopeus Ma .8! =) Hypääjät halkee poikki ku osuvat korkeusperäsimeen! Sä vissii lennät hyppykonetta? Täs voiki kysyy, kun tää o vissii iha virallinen paskanpuhumisthreadi, et mite sielt koneesta näkee ulos? Ku oon miettiny, et aika usein pitää kone kuiteki ohjata linjalle, ni ei vissii kauhees tarkkaan nää ulos/alas? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 13, 2008 Ei huono! Linjanopeus Ma .8! =) Hypääjät halkee poikki ku osuvat korkeusperäsimeen! Sä vissii lennät hyppykonetta? Täs voiki kysyy, kun tää o vissii iha virallinen paskanpuhumisthreadi, et mite sielt koneesta näkee ulos? Ku oon miettiny, et aika usein pitää kone kuiteki ohjata linjalle, ni ei vissii kauhees tarkkaan nää ulos/alas? Joo, onhan se näkyvyys aika huono - varsinkin tämmöselle persjalalle . Pitää yrittää soveltaa suuntia DI:stä sekä koneen katossa olevasta kartasta hyppymesun viittomisiin. Toki ajan myötä oppii ajamaan linjaa maamerkkien avulla. Alussa olin kuitenkin ihan pihalla, varsinkin kun samalla piti lentää pienillä tehoilla ja hitaasti, noin 80kts eikä korkeus saa tippua ollenkaan. Vielä kun pari 80 kiloista hyppääjää roikkuu streevalla niin ihan tosissaan saa polkea vasenta jalkaa että pysyisi linjalla. Hauskaa hommaa kuitenkin . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 13, 2008 Joo, onhan se näkyvyys aika huono - varsinkin tämmöselle persjalalle . Pitää yrittää soveltaa suuntia DI:stä sekä koneen katossa olevasta kartasta hyppymesun viittomisiin. Toki ajan myötä oppii ajamaan linjaa maamerkkien avulla. Alussa olin kuitenkin ihan pihalla, varsinkin kun samalla piti lentää pienillä tehoilla ja hitaasti, noin 80kts eikä korkeus saa tippua ollenkaan. Vielä kun pari 80 kiloista hyppääjää roikkuu streevalla niin ihan tosissaan saa polkea vasenta jalkaa että pysyisi linjalla. Hauskaa hommaa kuitenkin . Ai kui sä noin lujaa? Mä ajan 80mhp kun pudottaa. Tosin mun kyydissä ne ei roiku streevalla vaan epälukuinen määrä rahtiovella. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 13, 2008 Ai kui sä noin lujaa? Mä ajan 80mhp kun pudottaa. Tosin mun kyydissä ne ei roiku streevalla vaan epälukuinen määrä rahtiovella. 75kts taisi ollakin . Aika nopeesti tulee muuten kuittia jos on liikaa vauhtia tai linjat vinossa. Millä vekottimella muuten Kimmo tiputtelet? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 13, 2008 Millä ite? 182, Sunny eli OH-SUN. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 13, 2008 Tuli kesällä nähtyä tuo. Tyypillinen hyppykone , näyttää hyvältä kun katsoo tarpeeksi kaukaa.. 182 puuttuu tyyppilistalta, tekis mieli joskus kokeilla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 13, 2008 Hyvin sanottu siellä takana! Kerran vein muutaman duunikaverin lentämään ja pikkaisen empivät ennenkuin kyytiin astuivat. No, hyvin lentää kuitenkin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 13, 2008 Ei Antti olet pahasti metsässä. Mustangin nopeutta nostettiin.... Hmm. Toveri Italiassa laittoi ykkös-Tuuliaansa 60-heppaisen moottorin alkuperäisen 39-heppaisen tilalle. Tekee aika lähelle 50%. Sun worst case scenarion mukaan 175-180 km/h lentävän koneen pitäisi nyt mennä siis minimissään 320 km/h? Ilmeisesti kuitenkin olennaisesti yli kolmeajapuoltasataa? Vai enkö nyt taas ymmärtänyt jotakin? Arvaapa mikä oli oikea tulos. Sitä odotellessa joku matemaattisesti lahjakas voisi vaikka todistaa olinko minä pahasti metsässä vai oliko se sittenkin Jukka. -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 13, 2008 Hmm. Toveri Italiassa laittoi ykkös-Tuuliaansa 60-heppaisen moottorin alkuperäisen 39-heppaisen tilalle. Tekee aika lähelle 50%. Sun worst case scenarion mukaan 175-180 km/h lentävän koneen pitäisi nyt mennä siis minimissään 320 km/h? Ilmeisesti kuitenkin olennaisesti yli kolmeajapuoltasataa? Vai enkö nyt taas ymmärtänyt jotakin? Arvaapa mikä oli oikea tulos. Sitä odotellessa joku matemaattisesti lahjakas voisi vaikka todistaa olinko minä pahasti metsässä vai oliko se sittenkin Jukka. -A- Tais alkaa mennä 185 kmh ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 13, 2008 Ei ny vielä tärvätä jännitystä -A- PS. Hienoa ja kunnioitettavaa. Oikein leuka loksahti auki, kun tällä foorumilla joku taivutti "alkaa mennä" ihan oikein. Rispekt! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 13, 2008 Pakko tuosta tehon suhteesta nopeuteen laittaa yks linkki, kun sattui niin sopivaa tekstiä silmiin. http://gikoncnsdr.blogspot.com/ Putting more power in really gives you very little extra speed. Van calculated that a 150hp RV4 will max out at 200mph. To increase that to 250mph, all things being equal would require 293hp. Nearly double. The problem is the drag increases approximately proportionally to the cube of the speed. Tämä mainittu Van on tietenkin Richard 'Van' VanGrunsven. -- Ari Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 13, 2008 Tweedy on vain niin pirun edistyksellinen, että se vähät välittää jostain Vanin toteamuksista. Sitäpaitsi Vaneissahan nyt on hirveä dragi muutenkin. Sellasia kuutioita renkailla... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 13, 2008 Narsistin paranemisennuste on kuulemma huono joten uskon että tämä säie elää vielä pitkään Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 13, 2008 Tweedy on vain niin pirun edistyksellinen, että se vähät välittää jostain Vanin toteamuksista. Sitäpaitsi Vaneissahan nyt on hirveä dragi muutenkin. Sellasia kuutioita renkailla... Niinpä. Voimme vain kuvitella miten lyhyet jarrutusmatkat Tweedylle muotoutuu.. Sehän olisi kiva, kun laskussa saisi koneen pysähtymään alle 10 metrin - voisi käydä vaikka luistinradallakin lentäen. Niin no... kai se siitä 10km/h sakkausrajalta 10 metriin pysähtyykin, kun tullaan finaali pelkällä runkokannolla siivet sakanneena. -- Ari Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 13, 2008 Niinpä. Voimme vain kuvitella miten lyhyet jarrutusmatkat Tweedylle muotoutuu.. Sehän olisi kiva, kun laskussa saisi koneen pysähtymään alle 10 metrin - voisi käydä vaikka luistinradallakin lentäen. Niin no... kai se siitä 10km/h sakkausrajalta 10 metriin pysähtyykin, kun tullaan finaali pelkällä runkokannolla siivet sakanneena. Saiskohan laskukiitoa vielä lyhennettyä käyttämällä rungossa olevaa moottoria takaperin? 2-tahdinhan saa helposti käymään molempiin suuntiin... MikkO Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 13, 2008 Saiskohan laskukiitoa vielä lyhennettyä käyttämällä rungossa olevaa moottoria takaperin? 2-tahdinhan saa helposti käymään molempiin suuntiin... Tiltrotor 180 asteen tiltillä!! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 13, 2008 Tämä on ollut hauska ketju seurata! Ei lentokoneen suunnittelu voi vaikeaa olla.. Huippukilpa-autosuunnittelijatkin ovat onnistuneet suunnittelemaan lentokoneita. Muistattehan lentävän mersun muutaman vuoden takaisesta Le Mansista. Fordin GT40 suunniteltiin aikanaan sen kummemmin aerodynamiikasta välittämättä. Myöhemmin se vietiin tuulitunneliin ja todettiin että lentoon lähtee kun vauhtia on 300kmh. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 14, 2008 Hmm. Toveri Italiassa laittoi ykkös-Tuuliaansa 60-heppaisen moottorin alkuperäisen 39-heppaisen tilalle. Tekee aika lähelle 50%. Sun worst case scenarion mukaan 175-180 km/h lentävän koneen pitäisi nyt mennä siis minimissään 320 km/h? Ilmeisesti kuitenkin olennaisesti yli kolmeajapuoltasataa? Vai enkö nyt taas ymmärtänyt jotakin? Arvaapa mikä oli oikea tulos. Sitä odotellessa joku matemaattisesti lahjakas voisi vaikka todistaa olinko minä pahasti metsässä vai oliko se sittenkin Jukka. -A- Tällainen kommentti juuri on tyypillinen kun vaan lentää mopua ja tuuliaa ja kesnaa..ei ymmärrä enää suunnittelun merkitystä nopeuteen. Jos otettaisiin sellainen yksinkertainen esimerkki..Brewster vaikka olikin erittäin edistyksellinen häätäjä ja sisään menevät telineet kulki 286 mph 1200 hv moottorilla. Telineet ulkona se olisi ehkä voinut päästä 150-170 mph...okei !? Comprende so far ? Hevosia oli 1200 ( hv ). http://www.hobbymastercollector.com/HA70061-48F2A-22-F-1.html Messerschmitt 109 F/2 malliissa oli 1175 hv moottori ja nopeutta oli heti n. 200 mph enemmän telineet ulkona lentävään Brewsteriin..ja arvaa mitä...tarvi tähän vähemmän hevosvoimia. http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=83 Tällä esimerkillä yritin valaista Tweedyn ja Cri Crin välistä aerodynamista ja koon aiheuttamaa nopeuseroa. Menikö yhtään jakeluun..kenellekään ? Koska mulla ei ole oikeuksia Cri Crin kolmitahoihin tyydyn kertomaan, että se on 1400-1500 mm korkea ja Tweedy 700 mm ( teline sisällä ). t. Jukka [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla