Jukka Takamaa

Pienen uuden lentokoneen suunnittelu ja valmistus !?

1 751 viestiä aiheessa

Ai etkö? Kun lukee noita sun aiempia kirjoituksia tässä threadissa, niin kyllä siellä oli sellaisiakin koneita sinun kirjoituksissa, minkä epäilit maksavan 3000€ jopa kokonaisuudessaan ;)

Ai joo, ei se tainnutkaan koskea tätä viimeisintä konetta :P

Sanoin aiemmin, että tarvikkeet protoon maksaa 3 000 ekkua, jolloin mittarit ja puuosat eivät kuulu siihen vielä..jotka saadaan muualta lahjoituksena. Onhan kyseessä merkittävä vientituote, jolloin puuteollisuus varmaan sponssaa tarvittavat lentokonelaadun tikut 2,5 metriä pitkään runko-osaan ( moottorit+spinnerit ja peräsimet pidentävät koneen 3 000 mm:iin ) ja 195 cm siipiin ( 2 kpl ). Lähes viidesosa rungosta pintamateriaalista muuten on pleksiä.

30 000 €:lla saa puuvalmiin koneen minimivarustuksella ilman moottoreita ( nämähän voi asiakas halutessaan valita useista vaihtoehdoista ). Hintaa voidaan indeksillä tarkistaa mikäli tilausten saaminen kestää yli kuukauden. Sisäänvedettävä pääteline lisää hintaa 5 000 € / kone. Kiinteä pääteline kuuluu 30000 € hintaan.

Kuulostaako uskottavalta ? Kuitukone moottoreilla ja sis. vedettävällä landarilla olisi toimittetuna moottoreineen ja lentovalmiina ( minimi avioniikalla ) luokkaa 60 000 €.

;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä voisin tilata punaisen, mutta mahdollisena ostajana haluan ensin tietää koneen specifikaation, joten täyttänet linkissä olevan lomakkeen ja toimitat sen siinä vaadittuine liitteineen minulle ( http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/asiakaslomakkeet/pdf/lomake/LU3522.rtf:thmbup:

Lähetän sen sitten kun 100 virallista tilausta on sisällä lentokonetehtaan omalle tilauskaavakkeelle täytettynä.  :thmbup:

Itse asiassa punainen on munkin favoriitti. Kiitos esitilauksesta.

Kuva poistettu ( editoitu kirjoittajan toimesta ).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt taisitte myöhästyä näistä pisneksistä. Mulla on jo punaisia, keltaisia ja vihreitä kittejä myynnissä:

[ attachment removed / expired ]

Hinta vapaasti varastosta 29000 euroa. Factory Acceptance testit voi asiakas halutessaan tehdä. (piirrustukset printataan asiakkaan laskuun täältä foorumilta)

12000 euron lisähintaan Nilanin PILP eli poistoilmalämpöpumppu, koska taloudellisesta ekolentolaitteesta on kyse. Laitteessa myös sähkökattila vesikiertoista lämmitystä varten.

Vapaasti varastosta.

[ attachment removed / expired ]

YV:llä tilauksia  (Muuten, onko tää koko ketju joku etukäteen saunaillassa tms. sovittu pilailu? )

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

YV:llä tilauksia  (Muuten, onko tää koko ketju joku etukäteen saunaillassa tms. sovittu pilailu? )

Sellaiseksi tämä sopisi, mutta siitä ei tietääkseni ole sovittu. Ketjun viihdearvo on kyllä hyvä.

Mulle on kyllä välillä tullut mieleen että Jukalla on mahtava, mutta vähän kieroon kasvanut huumorintaju kun vedättää meitä tosikkoja 6-0 :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sellaiseksi tämä sopisi, mutta siitä ei tietääkseni ole sovittu. Ketjun viihdearvo on kyllä hyvä.

Mulle on kyllä välillä tullut mieleen että Jukalla on mahtava, mutta vähän kieroon kasvanut huumorintaju kun vedättää meitä tosikkoja 6-0 :thmbup:

Niin, jos tää on hauska vedätys ja kaikki muuten ok, niin onhan tää hauska. Siitä Jukalle nöyrin kumarrus ja syvin kunnioitus mahtavasta huumorintajusta. Kaikki asianomaiset saa piristystä päivään, ketkä kerkiää seurata.

Jos tää on totisinta totta, niin jos ois fiksu ei ehkä osallistuisi. Näissä nettijutuista kun ei oikein tiedä, että mistä oikeasti on kyse. Täytyy myöntää että itsekin on päivittäin tullut seurailtua juonenkäänteitä, vaikkei ihan tiedä että pitäskö tän olla hauskaa? Tyypillisenä suomalaisena ehkä meikäläistä vaivaa just se tosikkous. Noh, toivottavasti kaikki on hyvin joka päässä..

EDIT: meni ekalla kerralla jukan nimi väärin, niin piti korjata.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hop hop,

Aikoinaan Izmo Karali pyyteli porukkaan tekemään Hiilihaita. Toki piirsin myös mielestäni hieman nopeamman F-1 koneen...koska huomasin, ettei Izmon koneella olisi mitenkään voitu lyödä Nemesistä. Hienohan se Hiilihai oli mutta...

Izmo ei taida olla enää ilmailubusiksissa...oli jonkun aikaa Dassaultilla Rankassa töissä.

Ensimmäinen konstruktööri ehdokkaani tähän projektiin olisi ollut Herra Anssi Passila, mutta hän ei ole enää miesvahvuudessa. Asui aikoinaan naapurissa Kauhavalla.

Haluaako joku ilmoittautua mukaan esimerkiksi laskemaan Navier Stokes yhtälöitä jne ? Entä proton tekoon...anyone ?

t. Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt taisitte myöhästyä näistä pisneksistä. Mulla on jo punaisia, keltaisia ja vihreitä kittejä myynnissä:

Hinta vapaasti varastosta 29000 euroa. Factory Acceptance testit voi asiakas halutessaan tehdä. (piirrustukset printataan asiakkaan laskuun täältä foorumilta)

12000 euron lisähintaan Nilanin PILP eli poistoilmalämpöpumppu, koska taloudellisesta ekolentolaitteesta on kyse. Laitteessa myös sähkökattila vesikiertoista lämmitystä varten.

Vapaasti varastosta.

Miten tämä liittyy pienen uuden lentokoneen suunnitteluun ja valmistukseen ? Tälläiset tölväilyt ei mielestäni kuulu hyvään netikettiiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin no en ole huomannut vakavuutta siellä ruudun toisella puolellakaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Petterin kouluaikaisia lentokonekuvia oli Ilmailussa esitelty joskus 70-luvun alussa, niissä oli ajatusta ainakin yhtä paljon kuin tässä ketjussa julkaistuissa "suunnitelmissa"

Petteri Patolinna on legenda omalla tavallaan.

Minä muistan sarjakuvan; " Minkätakia ihminen oppi purjelentämään ? "

Hän on yksi parhaista ilmailupilapiirtäjistä koskaan.

En tosin ymmärrä miten se liittyy mitenkään aiheeseen...pienen uuden lentokoneen suunnittelu ja valmistus.

Oikeesti, jos ei ole mitään annettavaa...älkää kuormittako turhaan tätä mun avaamaa threadia...seuraan tätä koko ajan.

Karoliinan datakylläisiä kommentteja seurasin innolla...tosin olen eri mieltä hänen esittämistään näkemyksistä liittyen kantavaan runkoon etc.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei kahta ilman kolmatta :)

Lisäksi harrastin "lentokonekuvanveistoa": karkeasti muotoon leikatuista sentin styroxlevy-aihioista liimasin pinkan korkeuskäyriä ja paketin kuivuttua viilailin pienellä pyöröviilalla koneen muotoonsa. Siinä syntyivät samalla aerodynaamiset kierrot ja asetuskulmaerot vanhaa kunnon "Mark One Eyeball"-menetelmää käyttäen. Pintaan kevyt maali ja jos se ei jäykistänyt tarpeeksi freimiä, laminoitiin kyytiin vessapaperia.

Jos laskelmia puuttuikin, koestukset olivat tavallista perinpohjaisemmat: kolme pikku tytärtäni piti huolen siitä, että kaikki mahdolliset taivutuslujuus-, leikkausvoima-, pistekuorma- jne -testit tulivat suoritetuksi. Nämä prototyypit täyttivät tarkoitetun tehtävänsä ilmailun varhaiskasvatuksessa. Olis kandenut muistaa ottaa niistä edes yksi kuva...

Hyvä neuvo...mulla vain yksi tytär, mutta pienen mallin testaukseen hänkin riittänee ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksikin kaupallisesti epäonnistunut tyyppi kaataa koko kiskan.

Kenellä ne PIK-20:sen muotit olikaan?  ;)

Mika

Voisko ajatella myös niin, että yksi erittäin onnistunut tyyppi taas nostaa koko teollisuuden suosta ?! ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa viestieditorissa on "multilainaus" mahdollista. Kirjoittaessasi viestiä vain rullailet sivua alas ja oikeassa reunassa on tekstilinkki "Lainaus". Siitä, kun kliksuttelet, saat useamman henkilön tekstiä lainattua samaan viestiin. On ärsyttävää, kun samaa säiettä saa minuutin välein aukoa..  >:(

Yllä nähtyä kirjoittelutapaa on nimitetty floodaamiseksi, joka ei sekään ole netiketin mukaista..

--

Ari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai pitäisikö tästä aiheesta tulla pelkästään kehuja? Jos joku lukija on sitä mieltä, että suunnitelmasi ovat hulluja, kai hän sen saa ääneen sanoa?

---------------------------------snip---------------------------------------

Mutta et ole välttämättä itsekkään ihan puhtailla jauhoilla ollut liikenteessä tässä ketjussa, joten annetaan noiden nyt olla, tasapuolisuuden nimissä. Jatkossa kuitenkin voi itse kukin miettiä, mitä kannattaa laukoa ja mitä ei...

Miten niin en ole puhtailla jauhoilla mukana ?

Enhän ole pyytänyt kuin asiallisuutta....ja etsinyt kanavaa toteuttaa lentokoneprojektiani ja käydä siitä asiallista keskustelua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa viestieditorissa on "multilainaus" mahdollista. Kirjoittaessasi viestiä vain rullailet sivua alas ja oikeassa reunassa on tekstilinkki "Lainaus". Siitä, kun kliksuttelet, saat useamman henkilön tekstiä lainattua samaan viestiin. On ärsyttävää, kun samaa säiettä saa minuutin välein aukoa..  >:(

Yllä nähtyä kirjoittelutapaa on nimitetty floodaamiseksi, joka ei sekään ole netiketin mukaista..

--

Ari

Ahaa...nyt ymmärrän...koetan käyttää sitä ensikerralla. Kiitos neuvosta.

Kyllähän täällä joku muu joukko flodaa ...nytkin vastailen vain lähes käsittämättömiin kommentteihin ilmalämpöpumpuista jne.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä ainakin tajusin sen kitin. Kone oli varastokuvassa ihan yhtä valmiina kuin Jukallakin. Ja kittejä näytti olevan monta pinossa.

Onko kotiinkuljetus hinnassa mukana? Saako eri hinnalla myös kestopuusta, ei tarviis usein rakennella...

-M-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä ainakin tajusin sen kitin. Kone oli varastokuvassa ihan yhtä valmiina kuin Jukallakin. Ja kittejä näytti olevan monta pinossa.

Onko kotiinkuljetus hinnassa mukana? Saako eri hinnalla myös kestopuusta, ei tarviis usein rakennella...

-M-

Ok,

Ymmärrän...lentokoneen suunnittelu ja valmistus ei kiinnosta...vien ideani sitten meren taa.

Oli kiva chattailla...kiitos ! Hyvää Uutta Vuotta kaikille !

t. Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvät Herrat ja Arvon Rouvat!

Vanha viisaus sanoo, että "Älä koskaan kinastele idiootin kanssa, koska sivustakatsojat eivät huomaa eroa!"

Herra Takamaan, alias Woodpeckerin, kirjoittelut ovat juuri sellaista sanahelinää, johon ei kannata vakavasti suhtautua. Kyseinen "virtuoosi" bannattiin taannoin Lennokkifoorumilta lievästi sanottuna ärsyttävän kirjoittelun takia. Kuvaavaa kirjoittelulle on ollut alusta asti: utopistiset fantasiat, ylisuuret luulot itsestä,  ylimielisyys muita kohtaan ja täysi itsekritiikittömyys.

Herra ei kyennyt konstruoimaan edes lennokkia, jollaisella hän ehdotti kilpailtavan NÄKKILEIVÄN kuljetuksesa 150m:n radalla!!!!

Vetäkää tästä omat johtopäätöksenne: http://lennokit.net/showthread.php?t=36321&page=10&highlight=lennokkiluokka

Itse suhtaudun näihin Takamaan säikeisiin kuten "Juoppohullun päiväkirjoihin"!

...hupaisaa nettilukemista!

Rakentavassa hengessä:

/Epa

Pääsyynä irtiottooni tältä foorumilta on tämä ylläoleva kommentti. Täysin vailla realistisuutta olevaa solvausta. Kuten sanoin otin 6 kk taukoa lennokit.netistä mua ei bännätty sieltä missään nimessä.

Esa Aholan oma henkilökohtainen värittynyt näkemys, jota on tuonut julki tämän tästä.

Koska tätä ei voitu poistaa en katso tämän saitin olevan moderoinnin osalta ajan tasalla.

En kuormita kuvilla ja kuten Wjuga toivoi myöskään postauksilla teitä jatkossa.

Poistun ja kiitän kaikista muista kommenteista.  ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun uuden koneen valmistusta tehdään vähänkään suuremmassa mittakaavassa, niin omat rahkeet loppuvat usein kesken, vaikka koneita olisi tilattu paljonkin. Eclipse sai onnekseen juuri uuden rahoittajan 100 miljoonalle ja nyt Adam Aircraft on keskeyttänyt toimintansa ja etsii lisää pääomaa 100 miljoonan dollarin edestä. Tilauksia on Adamillakin miljardin dollarin edestä, mutta silti kassa on tällä hetkellä tyhjä. Ei se menestys helpolla tule, kuten sanoin jo pari kertaa aikaisemminkin.

http://www.bizjournals.com/denver/stories/2008/01/14/daily47.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun et sinä kuitenkaan tätä lopeta, niin kerropa, onko tullut montakin 100cm3 kaksitahtista lennokin metanolimoottoria vastaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
eikö metanolilla voi käyttää 100 ccm moottoreita ?

Toki, enhän minä niin sanonutkaan. Metanolilla polttoaineen kulutus nousee vaan melko miehekkäisiin lukemiin. Kuinka isot tankit suunnittelit laittavasi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

-M-

Rakennusohjekin olisi helppo tehdä; "poista taapelista kaikki se mikä ei näytä lentokoneelta"  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Rakennusohjekin olisi helppo tehdä; "poista taapelista kaikki se mikä ei näytä lentokoneelta"  :thmbup:

Jo Michelangelo tunsi tämän ohjeen - tosin marmorimaailmasta :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lennokkipuolella Luce on sanonut että jokaisessa balsapulikassa on sisällä potkuri, se pitää vaan vuolla sieltä esiin. Samoin kai lautataapelissakin on sisällä lentokone, näytetään taapelille vaan vähän sahaa ja höylää, siitä se lähtee.

-Reijo-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.