Jukka Takamaa

Pienen uuden lentokoneen suunnittelu ja valmistus !?

1 751 viestiä aiheessa

Lukekaas muuten alusta asti tämä ketju ja astukaa sen jälkeen pari askelta taaksepäin. Funtsikaa kokonaisuutta ja että miltä tää koko touhu näyttää:) Isot miehet omilla nimillään täällä saivartelee jo vaikka itse asia oli selvä jo ekan sivun viesteissä. Koko ryhmä alkaa olla melko Pertti Pasanen tasolla, mutta sitähän se asiantuntijuus monasti teettää.......

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitäs se tuommoinen 28/10 ja 20/16 -mitoitus meille oikein kertookaan. Anteeksi tietämättömyyteni?

-A-

Potkurin halkaisija / nousu. Yleensä yksiköt ovat tuumia, niinkuin varmaan tässäkin.

-Reijo-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

. Koko ryhmä alkaa olla melko Pertti Pasanen tasolla, mutta sitähän se asiantuntijuus monasti teettää.......

Arvelen ymmärtäväni mitä ko. viittauksella ajat takaa, mutta huomautan kuitenkin kyseisen henkilön olleen ihan varteenotettava keksijä jolle on patenttejakin myönnetty. Samaa ei taideta tämän ketjun primus motorista päästä sanomaan, vaikka kuuluisia ystäviä, tuttavia ja muita kavereita tuntuu olevankin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Isot miehet omilla nimillään täällä saivartelee jo vaikka itse asia oli selvä jo ekan sivun viesteissä.

Mikäs siellä ekalla sivulla oli selvää? Sekö, että tämä suunnitelma tulee/ei tule lentämään? Eihän tässä ole vielä materiaalivalintakaan ollut selvää, vaikka mennään jo aika kaukana ekasta sivusta..  ;D;)

Kuten moni muukin on jo todennut, on tämä viihdearvoltaan aivan omaa luokkaansa! Peckerin suunnitelmia on aina mielenkiintoista seurata. (kuten esim. aiemmin mainittu näkkärilennokki)

--

Ari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikäs siellä ekalla sivulla oli selvää? Sekö, että tämä suunnitelma tulee/ei tule lentämään? Eihän tässä ole vielä materiaalivalintakaan ollut selvää, vaikka mennään jo aika kaukana ekasta sivusta..  ;D;)

Kuten moni muukin on jo todennut, on tämä viihdearvoltaan aivan omaa luokkaansa! Peckerin suunnitelmia on aina mielenkiintoista seurata. (kuten esim. aiemmin mainittu näkkärilennokki)

Niinpä. Tässä on niin monta mielenkiintoista aspektia. Voiko amatööri (tai lennokkien rakentelija) hahmotella toimivan konseptin, miten kevyellä lähtöspeksillä voi mennä eteenpäin, kaupallisuusaspekti...

Minä uskoisin, että voisi tuollaisen saadakin ilmaan, stol-ominaisuudet ja huippunopeus eivät ehkä ihan toteudu speksien mukaan. Mutta se kaupallisuus; mahtaako olla tarpeeksi lentomopopoikia kantamaan ideaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jospa väännettäisiin ketjua jonniinkin verran.

Otsikko on ihan hyvä. Se vaan on liian laaja. Suunnittelu on oma asiansa ja valmistus sitten jossain vielä ulommalla planeetalla.

Erityisen kunnioitettavaa on se että keskusteluun on osallistunut henkilöitä joilla on kokemuksen tuomaa tietoa aiheesta. Ei tietenkään voi väheksyä tuoreita ideoitakaan, niistähän kaikki kehitys aina on pulpunnut.

Kun nyt on koolla idearikas porukka sekä realismin kokenut herraseurue, saataisiinko nämä yhdistettyä?

Tehdään Open Source -lentokone!

Jos tällä porukalla sitä ei saada aikaan niin millä sitten? Tietämystä on vaikka kuinka, eihän sitä saa hukkaankaan heittää!

Aloitankin avoimen keskustelun aiheesta, minkälainen koneen pitäisi olla? Pohjaksi ehdotan puu- ( ei kun helposti rakennettavaa mitä vaan ) konetta, kaksipaikkaista koulutuskelpoista lentovehjettä jolla voidaan operoida bauttiarallaa puolen kilometrin nurmi/hiekkakentiltä.

-Reijo-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitkähän ovat Cri Crin yksmoottoriominaisuudet? Kuinkahan pitkään se liitää apumoottorilla?

Pikaisen analyysin perusteella sekä Cri Cri että Takamaan Tweedy Bird vievät yksimoottoritilanteessa onnettomuuspaikalle asti.

Tätä threadia luettaessa on tullut mieleen vanha viisaus: Olisi hyvä jos lentokoneensuunnittelijat itse koelentäisivät koneensa.  Siten sekä huonot koneet että huonot suunnittelijat eliminoisivat toisensa.

Late

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

>Lainaus :Ilmeisesti 50 ilmatorjunnan MALEn siiven kasaaminen Avaruustekniikalle on se työmäärältään suurin saavutus ( heti Ilmailulaitoksen vt-arkkitehdin toimen jälkeen 1999 ).

<

luulimpa olleeni Ronin ja Hanskin kanssa ainuita jotka teimme noita Malen siipiä ja peräsimiä, Kallelle.

Taidan omata siinäkin enkan. Lukumäärää en sano.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tätä threadia luettaessa on tullut mieleen vanha viisaus: Olisi hyvä jos lentokoneensuunnittelijat itse koelentäisivät koneensa. 

...eli just niinku Raimo Päätalo on tehnyt ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tehdään Open Source -lentokone!

Jos tällä porukalla sitä ei saada aikaan niin millä sitten? Tietämystä on vaikka kuinka, eihän sitä saa hukkaankaan heittää!

Aloitankin avoimen keskustelun aiheesta, minkälainen koneen pitäisi olla? Pohjaksi ehdotan puu- ( ei kun helposti rakennettavaa mitä vaan ) konetta, kaksipaikkaista koulutuskelpoista lentovehjettä jolla voidaan operoida bauttiarallaa puolen kilometrin nurmi/hiekkakentiltä.

-Reijo-

Terve,

Minulla on ollut tuo idea jo pidempään.

Minulla on sitä varten blogi olemassa, designaplane.blogspot.com.

Se on toistaiseksi tyhjä, koska asiaan ei ole toistaiseksi löytynyt muita tarpeeksi kiinnostuneita. Eräs pisti minulle kerran

4-paikkaisen canardin 3D-cadmallin, mutta hänestä ei ole sen koommin kuulunut.

Olen pohtinut elementtejä jota siihen tarvitaan

- liuta open source suunnittelusoftia jotka yhteistoimin voidaan toteuttaa

- subversion tai git repository jossa on suunnitelmille versionhallinta

- irc

- mailing list

- foorumi

- wiki

- blogi

- kiinnostuneita ihmisiä jotka tietävät jostakin osa-alueesta jotain

Koska open source projektit ovat usein tekijänsä näköisiä, rajaaminen siihen että tehdään vaan yhdenlainen kone tms.

ei varmastikaan tule onnistumaan, sen vuoksi voisi olla sourceforge.net:in tyylinen planeforge tms., joka tarjoaisi

em. palvelut kullekin hostatulle projektille. Koska open source on vapaaehtoistyöstä kiinni, on erittäin todennäköistä

että suurimmasta osasta ideoista (joita saattaa tulla paljon), ei tule mitään, mutta sehän ei haittaa.

Me ollaan Katen kanssa pystyttämässä uutta palvelinta, jonne on tarkoitus pistää mm. drupal, wiki, svn, git, foorumit, mailing listit yms.,

ja sitähän voisi tuohon käyttää jos haluaa.

Jos asia oikeasti kiinnostaa, kirjoita privamailia, karoliina piste t piste salminen at gmail piste com.

t: Karoliina

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä tässä open source jutussa voisi olla ideaa.

Kasaa erilaisia komponentteja, joita vois sitten yhdistellä saadakseen toivomansa suuntaiset ominaisuudet.

Suunnittelijat väsää ohjaamo/matkustamo modulin, voimanlähdemoduleita, sakutelinejärjestelmiä ja sitten erilaisia siipiä eri tarkoituksiin. Runkomoduli olisi ehkä kaiken perusta.

Rajapinnat kuntoon ja modulikone on valmis!

Kukin voi sitten oman kombinaationsa tosittaa itse. Suunnitteluyhteisö on kollektiivisesti arvioinut ja laskenut kunkin osan toimivuuden ja käyttökelpoisuuden.

Nimeksi voisi antaa komiteakone light/sport/arco/bush/??

-M-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käytännössä firmojen tekemät koneet usein ovat komiteakoneita; siellähän on projektipäälliköitä, aerodynaamikkoa, rakennesuunnittelijoita jne.

Ei kaikkien tarvitse osata kaikkea jos nämä ihmiset saadaan vaan pelaamaan yhteen sopivasti. Ja monet nykyiset matkustajakoneet esimerkiksi

ovat niin monimutkaisia, että sellaista ei voisi yksi ihminen hallita, ei voisi olla niin että "Tämän koneen suunnnittelija on: _____", vaan sen suunnittelun

on työstänyt työryhmä. Niin se on jopa Scaled Compositesilla, vaikka Burt Rutan on vähän kuin Steve Jobs, eli sormet joka välissä pelissä, niin heilläkin

on eri osa-alueiden eksperttejä ja kullakin on oma autonomiansa olla vastuussa omasta alueestaan. Esim. Cozy-listan Marc Zeitlin on kertonut tekevänsä

SpaceShipTwo:n life support systeemiä. Scaledilla on kuulemma sellainen systeemi että jos suunnittelet jonkun osan, myös joudut valmistamaan sen tai osallistumaan

sen valmistukseen. Sinänsä mielenkiintoinen konsepti, joka itse asiassa ei ole edes kaukana modulaarisesta open source -koneesta. Jos niin voi tehdä

maailman ensimmäisen sertifioidun space-linerin, miksi ei yksinkertaista kevytkonetta. Osien yhdistely ei tosin ole ihan yksinkertaista, koska vähän kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja sen joka suorittaa yhdistelyä, pitää tietää vähän kaikesta jotain jotta voi toimia "technical leadina". Itse kun toimin pienessä softaprojektissa technical leadina, kokemuksesta tiedän, että ei sekään ihan helppoa ole ja siinä ei auta vaikka CV:ssä olisi mitä tutkintoja, kaikesta vaan pitää vaan tietää ja osata.

Open source projektien hankala puoli suunniteltaessa konetta jonka osien valmistaminen maksaa, on se että sitä ei ole kukaan rahoittamassa, ja

siitä ei saa palkkaa. Monia open source softaprojekteja rahoitetaan eri firmojen toimesta, asiahan on niin että "There is no such thing as a free beer", ja

idean toteuttamista hankaloittaa että koneen osien tekeminen ei ole kovin halpaa. Puusta ehkä halvempaa (mutta lentokonelaatu ei ole sekään ilmaista),

mutta ainakaan laminoimalla se ei ole ollenkaan halpaa. Kannu MGS:n epoksiakin maksaa helposti luokkaa 700-1000 euroa, ja se on vielä pientä se, siitä se vasta lähtee. Sitten vähän Divinycelliä ja hiiltä ja johan alkaa ahistaa. Sähkölämmityslaskun jälkeen ahistaa vielä lisää kun rakentaa talvisaikaan, kylmässähän ei voi laminoida ja jälkikovettamiseen tarvitaan vähintään +50C 16 tunniksi. Ja toisin kuin ehkä luullaan, jos kysyt Korhoselta, pitääkö tuo jälkikovetus tehdä, vastaus on että ehdottomasti kyllä.

Muuten: On olemassa yksi open source -lentokoneprojekti, jota on useampi ihminen oikeasti jo toteuttamassa, mutta siinä ei ole kyse uuden innovoinnista,

vaan vanhan kloonaamisesta. Nimittäin kun Rutanin Long-Ez:n piirustuksia ei ole enään pitkään aikaan saanut, ryhmä asiasta kiinnostuneita päättivät kloonata Long-Ez:n ja uudelleenkirjoittaa sen ohjeet ja uudelleenpiirtää templaatit. Maailmalla on jo useampi Open-Ez -rakentaja, ja tiettävästi Rutanilla itselläkään ei ole mitään asiaa vastaan kunhan konetta ei kutsuta Long-Ez:ksi niin jotta hän ei ole liability-vastuussa. Tällä koneellahan ei siten ole varsinaista suunnittelijaa, on vaan joukko ihmsiä jotka ovat harrastaneet cad-piirtelyä ja kloonanneet Long-Ez:n rakenneratkaisut. Tämä on sinänsä helppo projekti kun siinä ei ole mitään uutta eikä se ole vaatinut mitään proof of conceptien rakentamista, vaan ihmiset tekevät Open-Ez:ja kuin tekisivät Long-Ez:ja, mutta liability-vastuu vaan on pois Rutanilta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikäs siellä ekalla sivulla oli selvää? Sekö, että tämä suunnitelma tulee/ei tule lentämään?

Niin, ekalla sivulla oli mm. seuraavat jutut:

Suunnitelmasssa on paljon lennokkihommissa kehittelemiä keksintöjä ja ne sivuavat esimerkiksi maaefektiä, lifting body periaatteita..lisäksi landari olisi erittäin kevyt ja joustava, mutta kestävä....koneen lentoonlähtö ja laskeutuminen tapahtuisivat poikkeuksellisen lyhyellä matkalla mm. edullisen siipikuormituksen ja tehokkuuteen tähtäävän aerodynaamisen suunnittelun takia...voimanlähde olisi pieni tehokas potkuriturbiini.

Wing aspect ratio on 9.5 tietämissä.

Kiinnostaisiko jotakuta tällainen projekti ?

Omani näyttää aavistuksen huippupurjekoneen suuntaan enemmän kuin Storchin suuntaan...sinänsä "Storkki" edustaa sitä hidaslentopuolta kyllä...lifting body on siinä tuntematon ...samoin maaefekti.

Itse en lentokonetekniikkaa tunne, mutta päättelin noista jo jotakin. Ajattelin että te jotka tunnette pystytte nopeammin päättelemään että missä mennään. Tokihan te asian tajusitte siinä missä maallikotkin ja lopusta +30 sivusta tulee vain sama vaikutelma kun lauma pikkupoikia (+tyttöjä) kiusaamassa suljetussa aitauksessa remuavaa pässiä:) Kaipa se on hauskaa ja viihdyttävää, mutta omanlaisen kuvan se varmasti antaa myös teistäkin. Mikäs siinä jos luppoaikaa riittää...

EDIT: tasa-arvon vuoksi lisäsin pikkupoikien lisäksi tytötkin:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Arvelin sen mahdolliseksi sopivilla potkureilla ja tietyllä tehopainosuhteella. Totuushan selviää vasta kun kone on valmis ja täyttää vaaditut speksit.

100 ccm moottorit tuunattuna metkulla ja nitrolla ja tehopilleillä uskoisn laipat auki sen itse asiassa nousevan jo 50 m kiidon jälkeen ( 28/10 huiskilla ). Näin tuunattuna huippunopeus 208 mph ( huippunopeus  laskettu 14 000 rpm:llä ja 20/16 potkurilla ).

Meteli lienee infernaalinen, laskeskele lisäksi lavan kärjen nopeuksia. Jos osaat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Potkurin halkaisija / nousu. Yleensä yksiköt ovat tuumia, niinkuin varmaan tässäkin.

-Reijo-

No sitä minä pelkäsinkin. Mietiskelin tuossa vaan samaa asiaa, minkä Kimmo tuossa toikin esille. On tuossa huippunopeussuunnitelmassa lavan kärkien äänennopeus ylitetty jo hyvän aikaa sitten. Ryhtymättä sen suurempiin matemaattisiin toimenpiteisiin, rohkenen kuvitella tuossa vaiheessa ropellin kiinnipitämiseen vaadittavan sen verran voimia, että alkaa tuo koneen MTOW olla vaarassa... Mutta mitäpä minä tietäisin, kun en ole lentokoneita suunnitellut. Paitsi sitä yhtä.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

älä Antti eppäile, onhan tuo jettiversio mahdollinen, ja jos minä sorvaan kannuspyörien laakerit, ne ainakin kestää mitä vaan. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on ollut tuo idea jo pidempään.

Ja maailmalla vielä pidempään.  Jos vaikka Googlella etsii "open source aircraft" haulla, niin Ligeti Stratos on oikein julkisesti esitelty 19.8.2006.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käytännössä firmojen tekemät koneet usein ovat komiteakoneita; siellähän on projektipäälliköitä, aerodynaamikkoa, rakennesuunnittelijoita jne.

Aivan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No sitä minä pelkäsinkin. Mietiskelin tuossa vaan samaa asiaa, minkä Kimmo tuossa toikin esille. On tuossa huippunopeussuunnitelmassa lavan kärkien äänennopeus ylitetty jo hyvän aikaa sitten. Ryhtymättä sen suurempiin matemaattisiin toimenpiteisiin, rohkenen kuvitella tuossa vaiheessa ropellin kiinnipitämiseen vaadittavan sen verran voimia, että alkaa tuo koneen MTOW olla vaarassa... Mutta mitäpä minä tietäisin, kun en ole lentokoneita suunnitellut. Paitsi sitä yhtä.

-A-

Joo kyllä tuo potkuri menee yliäänipuolelle...kuten R/C malleillakin..eipä kuitenkaan juuri vauhtia ole hidastanut...päinvastoin. Ääni tosin on hermot lamauttava.

Meteli lienee infernaalinen, laskeskele lisäksi lavan kärjen nopeuksia. Jos osaat.

Kyllä kyllä ääni on kova kuulokkeet tarvii pilotti aivan varmasti..suihkumoottoreistakin kuuluu kova ääni.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

eipä kuitenkaan juuri vauhtia ole hidastanut...päinvastoin.

Kerro toki lisää? Miksi lentokonevalmistajat ovat aina nimenomaan pyrkineet ehkäisemään potkurin menoa ylisooniselle alueelle? Mikä sinun potkurissa on se vallankumouksellinen jippo, mitä isonkaan maailman lentokonesuunnittelijat eivät ole vielä kyenneet järkevästi ratkaisemaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tokihan te asian tajusitte siinä missä maallikotkin ja lopusta +30 sivusta tulee vain sama vaikutelma kun lauma pikkupoikia (+tyttöjä) kiusaamassa suljetussa aitauksessa remuavaa pässiä:) Kaipa se on hauskaa ja viihdyttävää, mutta omanlaisen kuvan se varmasti antaa myös teistäkin. Mikäs siinä jos luppoaikaa riittää...

EDIT: tasa-arvon vuoksi lisäsin pikkupoikien lisäksi tytötkin:)

Projekti on kehittynyt ja pässiksi lukisin vain itsesi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kerro toki lisää? Miksi lentokonevalmistajat ovat aina nimenomaan pyrkineet ehkäisemään potkurin menoa ylisooniselle alueelle? Mikä sinun potkurissa on se vallankumouksellinen jippo, mitä isonkaan maailman lentokonesuunnittelijat eivät ole vielä kyenneet järkevästi ratkaisemaan?

No olen lennättänyt mallia jossa potkuri pyöri 24 000 rpm..ei ollut kiva ja sinkoili pitkin "lähiavaruutta" kuin " BAT OUTA HELL ". Toki osa tehosta häviää, mutta ei niin paljon etteikö se väline edelleen liiku kovaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hetken jo pelkäsin, että tämä säie kuolisi.

Ei se taida kuolla  ???

Näkkileivän tulevaisuus sen sijaan lienee turvattu?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No olen lennättänyt mallia jossa potkuri pyöri 24 000 rpm..ei ollut kiva ja sinkoili pitkin "lähiavaruutta" kuin " BAT OUTA HELL ". Toki osa tehosta häviää, mutta ei niin paljon etteikö se väline edelleen liiku kovaa.

Niinhän ne Brewsteritkin ujelsivat isoine huiskineen. Mitä jos pistäisi ductin ympärille ja käyttäisi sapelinmuotoisia lapoja ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.