Jukka Takamaa

Pienen uuden lentokoneen suunnittelu ja valmistus !?

1 751 viestiä aiheessa

Minun on hyvin helppo ymmärtää, että se ei vain yksinkertaisesti toimi noin... Vai väitätkö, että jos homma oikeasti toimisi noin yksinkertaisesti, ideaa ei olisi vielä tähän päivään mennessä oikeat lentokoneinssit keksineet ja etteikö se olisi käytössä jokaikisessä lentokoneessa ultrista jetteihin?

Väitän..läppäventtiili, joka ei palauta painetta vaan ottaa aina korkeamman paineen sisään toisesta suunnasta...se oli ydin lihasvoimalla lentävässä soutulentokone projektissani. Se toimii erinomaisesti ihmisen ja muiden eliöiden sydämissä..miksei se toimi näinkin vaatimattoman ongelman ratkaisussa ?

Eihän missään muussa koneessa potkurit ole näin lähellä koneen runkoa tietyssä kohtaan, että sitä olisi voinut soveltaa..kun jo joku konpurasysteemi on ollut muutenkin laatikossa niin ei ole ollut tuota ongelmaakaan.

Nyt eletään aikaa jossa pitää olla innovatiivinen. Tämä innovaatio vastaa samaa kuin autoissa jarrutuskitkan ottaminen talteen omilla generaattoreilla.

Odotan innolla päivää kun joku ilmailija hiffaa, että hetkinen voisiko olla joku muu tapa liikkua ilmassa turvallisesti kuin sama vanha Cessna tai Piper....se voi olla jo 2030 kun öljy loppuu.

Talonrakentamisessa olen huomannut, että pieni koko on yksi tapa säästää...itse asiassa kun kaikki tekniset ratkaisut samat se on ainut millä saa etua. Miten pieneeen saa samat toiminnot kuin isoon on jo vaikeampaa ja tarvii suunnittelua. Sitä nimenomaan olen tässä todistamassa....suunnittelun merkitystä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heti kun konstruoit 1/12 skaalan kompatti mersun ja lennätät sitä vaikka 20 minuuttia...arvostuksesi nousee ohi mopukortin hetkessä. Se nimenomaan on kompetenssia....ei se että ajelee kesnalla aamut illat.

Toki olisi hienompaa jos voisin viedä projektiani eteenpäin lentokoneinsinöörin statuksella ja taustalla suunnittelemani Space Ship one tms. Tokihan se olisi vakuuttavampaa, tai jos nimi olis Messerschmitt tai edes Williams ( Wedel-Williams raacerit ).

Meillä on Suokas, Mellen ja muutamat muut jotka ovat tehneet uusia koneita kiitettävällä menestyksellä ja koneet lentävät ilmeisesti ok. Kaikkihan ei voi olla melleneitä aloittaesaan vai kuinka ?

Se vaan on mopu hankalampi lentää kuni kessna.

Kerroppa vielä mikä tässä on ylioptimistista ? Voisin vaikka jotain oppiakin.

TIGER TEAM jälleen tällainen me olen minä ilmiö....en ymmärrä täällä muutamat ymmärtää asioita toiset oppii...sun kontribuutio oli thrust hp..aika vaatimaton sekin.

Mikä on sinun kokemuksesi itse ohjattuna lentokoneella? Jos vaikka esittäisit asiasi niin että muutkin voisivat ymmärtää ja esittäisit uskottavia faktoja? Vastaisit epäilyihin ja kritiikkiin sivistyneesti? Ja lukisit kaikki viestit läpi ajatuksella?

Ja thrusthp tuli minun puolelta, toimii vallan mainiosti jos käyttäjän lähtökohdat ovat kohdallaan ja järkeviä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En pitäisi tuota totena..yksinkertainen paineistus ideani toimii kuin ihmisen sydän, jossa moottorina on 2 kpl 17 hv 2-tahtimoottoria ! Se on vain uusi ja se vaikea sinun ymmärtää.

Itse en ymmärrä miksi joku Wallen haluaa siitä paineistetun ja vetää niitä letkuja siihen koko ajan ?

Koska itse puhuit paineistuksesta ja lento määrätyssä korkeudessa vaatii käsittääkseni pienen avun tuohon hengittämiseen, senpä takia tuo yksi aloitti tuon paineistuksen.

Koska tuo projekti sai tällaisen mistään tietämättömän ihmisen, naureskelemaan iltaisin, ja koska tuntui siltä että nyt joku keksi ikiliikkujan, jatkoin samaa vitsinkerrontaa.

Mielestäni olisi tuo pikkunen jääkaapin kompura ja jatkojohto ihan kohillaan sinun esittämissä visioissa.

Moni muukin asia vaikuttaa ajatustenkulkuuni tässä jutussa, jatka ihmeessä suunnittelua, kuten tuossa aivan ensimmäisellä sivulla kerroin, ei sitä ihan hatusta lentokonetta tehdä.

Ja se että etpä tiedä missä koulussa olen käynnyt, mutta jatka ihmeessä, viihdettä tämä minulle on.

t:aw

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koska itse puhuit paineistuksesta

Voitko vielä näyttää missä kohtaa puhuin paineistuksesta..en muista lipsauttaneeni sellaista. En ymmärrä miksi noin pienen protoon tarvitsisin paineistuksen....mutta tulipahan tuokin keksittyä.

t. JT

---------------------------------------------------------------

En väitä suunnitelleeni Space Ship Onea, mutta 2 vuotta aiemmin ( Spaceship 1:stä ) olin jo samoilla linjoilla !  :) Suunnitelman arvon kyllä tajusin jo silloin, koska signeerasin sen.

Olin syvästi järkyttynyt, koska eräs lennokki kaveri oli/on nimeltään McCool joka kuoli tuossa turmassa. En tiedä oliko sukua astronautille. Meileihini en kuitenkaan saanut enää vastausta.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hitto,

Olin katsellut jo "muutaman kuukauden" että mikäs tämä pienen lentokoneen suunnittelu -threadi oikein on, kun hyvin pysyy pinnalla. Nyt luin, eikä tarvinnut lukea kuin 4 viimeistä sivua, ja Jukka - mä olen ihan samantien messissä tossa projektissa ;).

Mulla on hyvää kokemusta oikeastaan kaikesta, joten meistä tulee hyvä aisapari. Ja on muuten mainittava että erittäin tehokas tapa sulla on myös taivutella ihmiset auttamaan asioiden eteenpäin viemisessä.

Eli - milloin aletaan rakentamaan? Mä voisin hakee tukit (naapurin) metsästä, jos sä vaikka tuot naulat ja liimat.

;D ;D ;D

-tuomo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Enpä ole yllytyshullu, lueppa itse minkä olet kirjoittanut, käsittääkseni nämä monsieur Stefan suunnittelemat tekeleet ja putket ym. joista itse olet kertonut liittyvät juuri tähän.

Itse tiedän ettet näitä juttuja ole suunnitellut, hyvin tuntemani Ed Crancshaft esim. ei kestä kritiikkiä golfpeluustaan.

Voi tuolla nimellä suorittaa hakuja ja löydät tosi innovatiivisen henkilön, kaikkea hyvää jatkossakin, aikomukseni on kuitenkin  seurata tätä palstaa piikkiin asti.

Pakko muistuttaa eräästä asiasta, eräs vanha, tosin vain teknikko sanoi aikanaan, älä pistä jalkaa potkuriin. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Väitän..läppäventtiili, joka ei palauta painetta vaan ottaa aina korkeamman paineen sisään toisesta suunnasta...se oli ydin lihasvoimalla lentävässä soutulentokone projektissani. Se toimii erinomaisesti ihmisen ja muiden eliöiden sydämissä..miksei se toimi näinkin vaatimattoman ongelman ratkaisussa ?

No ihan ensimmäinen ongelma tuossa on se, että sinä et ikimaailmassa saa tuolla kaavailemallasi putkivirityksellä puhallettua sinne koneen sisään painetta. Ja toisekseen, siinä vaiheessa, kun se sinun läppä menee kiinni, sekin vähäinen paine karkaa sieltä sinun takaseinän pienistä aukoista pois. Eli kun se sun läppä on kiinni, se estää myös paineen ylläpidon, koska se sun paine karkaa koko ajan pois. Kolmannekseen, se vaatii hieman muutakin, kuin vain jollain tiivisteellä tilkityn kuomun ja kumilla vuoratut ulosviennit, että se kone pitää (ja kestää) sellaisen paineen, mitä paineistuksella on tarkoitus ylläpitää...

Ja ei, en todellakaan ole mikään tekniikan ihmelapsi. Mutta tervettä maalaisjärkeä toivon omaavani edes vähäsen...

Eihän missään muussa koneessa potkurit ole näin lähellä koneen runkoa tietyssä kohtaan, että sitä olisi voinut soveltaa..kun jo joku konpurasysteemi on ollut muutenkin laatikossa niin ei ole ollut tuota ongelmaakaan.

Mikä olisi estänyt tekemästä kaikkiin muihinkin potkurikoneisiin jotain putkiviritystä riittävän lähelle potkuria, jos siitä olisi jotain hyötyä? Ainoastaan se fakta, että mitä sitä suotta tekemään mitään sellaista, mikä ei voi toimia...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kerran otin hoiviini erittäin pienen linnun, jolta oli siipi poikki..se oli tervapääsky ja annoin sille nimen; Maximilian Wingspan.

Max yritti kovasti vielä ilmaan..otin matot lattialta pois..se kakki ympäriinsä ja meni vinhaa vauhtia ja sen voimakkaat ( terveen )siiven iskut lattiian särkivät sydäntäni.

Tein sille välittömästi parvekkeelle pienen modernin kämpän pahvilaatikosta jossa oli tuuletusikkunoita ym hienouksia. Silverstonen kisan aikana se päätti karata sieltä löytöpäivää seuraavana päivänä. En huomannut että hän pystyy niin pienestä aukosta pääsemään ulos..ilmeisesti yhdestä pikkuinkkunasta.

Max kohtasi kuoleman heti maahan saavuttuaan sillä huomasin että naapurin rottis oli omistajansa kanssa hautaamassa ruusupensaaseen jotakin..arvasin lopun itse. Pikku Max rakas kaverini oli syöty silmieni alla hengiltä. Suruni oli raskas.

Erityisesti huomasin MAXissä pari piirrettä..siivet oli optimoitu nopeaan liikehtimiseen..ja sierainten design oli optimoitu kovassa vauhdissa hengittämiseen. Otin siitä jotain opiksi, ehkä en. Max myös joi vettä sieraintensa kautta.

Maximilianin siipien kärkiväli oli 37 cm.....eli aika kookas vaikkei ulkoapäin olisi uskonut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli kun se sun läppä on kiinni, se estää myös paineen ylläpidon, koska se sun paine karkaa koko ajan pois. Kolmannekseen, se vaatii hieman muutakin, kuin vain jollain tiivisteellä tilkityn kuomun ja kumilla vuoratut ulosviennit, että se kone pitää (ja kestää) sellaisen paineen, mitä paineistuksella on tarkoitus ylläpitää...

Maximilianin opit mielessä...anna vielä toisen; oletko koskaan puhaltanut ilmapalloa ? Entä päästänyt sitä sitten vapaasti liikkeelle..ilma ei tainnut karata ihan hetkessä vai karkasiko ? Ilmahan on ainetta, jossa lentokoneet lentää niikuin kalat ui vedessä..sen liikkuminen vie aikaa..kyse on putkien suhteesta toisiinsa..millin reikiä kaksi takalasissa ja 5 cm dia reikiä edessä...yhtälösi mister Maliniemi taitaa ontua !?

SItäpaitsi jos halutaan lentää Alppien yli 5 000 metrissä ja paineeksi riittää 3 kilsan paine..ei kovin suurta painetta tarvi vielä pumpata sisälle...14 000 metrissä ongelma lienee ohittamaton Tweedyn zydeemillä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

... se vaatii hieman muutakin, kuin vain jollain tiivisteellä tilkityn kuomun ja kumilla vuoratut ulosviennit, että se kone pitää (ja kestää) sellaisen paineen, mitä paineistuksella on tarkoitus ylläpitää...

Ne on muuten melekosia voimia joita kohdistuu paineistetun matkustajakoneen runkoon paineistetuksen takia - muistaakseni joku matemaattisesti lahjakas henkilö taisi laskea, että esim. matkustajakoneen oveen kohdistuu suurinpiirtein 10 tonnin ovea ulospäin painava voima koneen lentäessä matkalentokorkeudessa ( 10 kilometriä). Tarkat luvut riippuvat oven koosta, ulkopuolella vallitsevasta ilmanpaineesta, sekä paineistuksen tasosta koneen sisällä. Tuo 10 tonnin voima on epämäääräinen ja muistinvarainen mutta ainakin suuntaa antava.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jukka, nyt sinulle olisi hyvä harjoitustehtävä jonka voisit pyöräyttää paperilla:

Laske dynaamisen paineen kaavalla paljonko saat paineistusta noin pelkästä potkurista.

Voisit pistää välitulokset ja tulokset tänne nettiin, niin kaikki voisivat varmistua menetelmän toimivuudesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ne on muuten melekosia voimia joita kohdistuu paineistetun matkustajakoneen runkoon paineistetuksen takia - muistaakseni joku matemaattisesti lahjakas henkilö taisi laskea, että esim. matkustajakoneen oveen kohdistuu suurinpiirtein 10 tonnin ovea ulospäin painava voima koneen lentäessä matkalentokorkeudessa ( 10 kilometriä). Tarkat luvut riippuvat oven koosta, ulkopuolella vallitsevasta ilmanpaineesta, sekä paineistuksen tasosta koneen sisällä. Tuo 10 tonnin voima on epämäääräinen ja muistinvarainen mutta ainakin suuntaa antava.

Ja  niinikään tästä syystä paineistettujen lentokoneiden ikkunat ovat selvästi paineistamattomien koneiden ikkunoita pienemmät.

Ja tietystikään kuomua ei kovin helpolla saa sellaista kestämään tai se painaa enemmän kuin koneen koko painobudjetti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voitko vielä näyttää missä kohtaa puhuin paineistuksesta..en muista lipsauttaneeni sellaista. En ymmärrä miksi noin pienen protoon tarvitsisin paineistuksen....mutta tulipahan tuokin keksittyä.

t. JT

---------------------------------------------------------------

En väitä suunnitelleeni Space Ship Onea, mutta 2 vuotta aiemmin ( Spaceship 1:stä ) olin jo samoilla linjoilla !  :) Suunnitelman arvon kyllä tajusin jo silloin, koska signeerasin sen.

Ja suunnitteluhan käy noin käden käänteessä kun vetää muutaman viivan paperille? Ja kukaan ei vaan sattunut olemaan keksinyt sitä aiemmin, vaan se oli täysin

originaali Takamaa-idea?

Sillä perusteella minkäkin suunnittelin jo tähtienvälisiä avaruusaluksia 3-vuotiaana ja keksin ikiliikkujan rakettimoottorissa jossa

poistoaukko on kytketty takaisin palokammioon ja se tuntui silloin niin kovin järkevältä idealta. Jo peruskoulun suorittamisen jälkeen sitä on tullut hieman

kyynisemmäksi, puhumattakaan varsinaisista opinnoista, toisaalla kuin arkkitehtilinjalla kun opitaan muutakin kuin kuvaamataitoa....

Sitäpaitsi kyllä minäkin osaan vetää viivoja. Minun isä maalasi tauluja ja ehkä jotain siitä on minullekin periytynyt. En vaan pistä jokaista satunnaista piirustusta nettiin

maailman hienoimpana keksintönä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämäkin oli täyttä soopaa. Glasgowsta Vladivostokin kautta Välimerelle oli kielikuva, kun joku oli sitä mieltä ettei tällä pääse Viroa pidemmälle runkotankeilla..taisi olla jällen herra Tuomi.

No, en muista mitä sanoin kantomatkasta, en muistaakseni mitään kovin tähdellistä.

Oman kritiikkini olen esittänyt moottoriunelmiasi kohtaan. Katsos, minulla on kompetenssia puhua moottoritekniikasta, samoin polttomoottorien virittämisestä. Teen nimittäin päivätyöni asian parissa. Tiedän siis tästä asiasta sinua enemmän, joten kannattaisi ehkä kuunnella, mitä puhutaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

keksin ikiliikkujan rakettimoottorissa jossa poistoaukko on kytketty takaisin palokammioon ja se tuntui silloin niin kovin järkevältä idealta.

Minä kun luulin olevani ensimmäinen. Muutama sivu takaisinpäinhän esittelin tällä idealla toimivan lentokoneen, joka kiihtyy äärettömän suureen nopeuteen äärettömän pienessä ajassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä kun luulin olevani ensimmäinen. Muutama sivu takaisinpäinhän esittelin tällä idealla toimivan lentokoneen, joka kiihtyy äärettömän suureen nopeuteen äärettömän pienessä ajassa.

Sinähän voisit patentoida ja myydä Takamaalle lisenssiä :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sinähän voisit patentoida ja myydä Takamaalle lisenssiä :)

Pahoin pelkään, että Takamaa on kaavoihin kangistunut "vanhan polven" lentokonesuunnittelija, joka ei avoimin mielin suhtaudu uuteen teknologiaan!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

yhtälösi mister Maliniemi taitaa ontua !?

Niinkö luulet? No tee sitten edes jotain todistaaksesi, että tuo sinun systeemi voisi toimia. Lukuisista pyynnöistä huolimatta (muissakin seikoissa, kuin tässä) et ole vielä mitään väitettäsi pystynyt mahdolliseksi näyttämään. Heti kun sen teet, voit saada sitä kaipaamaasi "rispektiä". Mutta siihen asti luulen, että olen tässä asiassa suhteellisen vahvoilla...

Kuten jo aiemmin sanoin, toivon totisesti, että et pääse hengestäsi näillä Pelle Peloton-tyyppisillä virityksillä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

MALINIEMI !

Nyt heti deletoit tämän threadin tai sitten annat mulle bännin...en jaksa tätä p****a enää sekunttiakaan.

Pistä netti kiinni ja pysy poissa keskustelusta, siihen se aikanaan loppuu. Vai onko aina sanottava se "viimeinen sana", vaikkei tietäisi asiasta mitään ? Sillä vain pitkität keskustelua.

Valinta on ihan sinulla Jukka  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Köppäästä- on eteläpojanmaan murteella kerrottu kommentti johonkin aiheeseen. Tiedä sitten kenen kommentteihin vastataan? Ottamatta kantaa aiheeseen, niin köppäästä- kertoo osalle lajitovereita mielipiteen -menkää vaikka lenkille ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika mielenkiintoista, vastaukseni on muuttunut kolme kertaa pienessä ajassa ilman että itse olen muokannut sitä. Hakkereilla tai moderaattoreilla ei vissiin ole parempaa tekemistä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Anteeksipyyntö modeille, outo homma, näytössä kolme kertaa eri tekstit kuin kirjoitti. Pitänee tarkistaa virustorjunta.

edit: ymmärsin noudattaa omaa kehoitustani ja menin lenkille :-[ -raitis ilma tekee hyvää aivotoiminnalle ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.