Juha Paulavuo

Mitä olivat Pilven Pentti ja HRH?

8 viestiä aiheessa

Tuli tätä listaa lukiessa pari täysin outoa konetta vastaan :

vuodelta 1941 Pilven Pentti (OHPPA) Tehty Karhu 3 koneen osia käyttäen. Pentti Mäkinen ja Pentti Sutinen

sekä

 

vuodelta 1948 HRH (OH-BAY/HRH) Ahvenanmaalla suunniteltu liitokone, siivet paperipäällysteiset. Hans Stenius, Rafael Bergfält ja Håkan österberg

 

Mikä on noiden historia/tarina/nykyisyys ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

vuodelta 1948 HRH (OH-BAY/HRH) Ahvenanmaalla suunniteltu liitokone, siivet paperipäällysteiset. Hans Stenius, Rafael Bergfält ja Håkan österberg

 

Hhhmmm... muistaakseni Feeniks-lehdessä oli 2000-luvun alussa juttu ahvenanmaalaisesta liitokoneesta, olisikohan ollut sama kone...  :P

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-PPA (1) Pilven Pentti (toinen -PPA oli Percival Proctor samalla tunnuksella), oli tosiaan yksitasoinen kone, ja siivet ja nokka oli Karhu 3:sta, rakennettu Keuruulla 1941. Kone ei lentänyt koskaan, ja se romutettiin 1943.

 

OH-BAY on Ahvenanmaalla rakennettu ja hieman muunneltu  Schleicher Grunau Baby IIb, sn;1 (33a) purjekone, joka oli Mariehamns FK rf:n käytössä vuosina 1945 - 15.05.57. Se poistettiin kuitenkin rekisteristä jo 1954, sillä lennot loppuivat jo 1950. Siitä löytyy tosiaan jutut Feenikseistä 4/2000 ja 1/2001, kirjoittajat ovat Bengt Hellsten ja Karl-Johan Edlund.  Kone oli tavanomaisesta poiketen päällystetty kaksinkertaisella voimapaperilla! Ja lakattu selluloosalakalla. Sen ensimmäinen tunnus oli OH-HRH, viitaten tekijöihin Hans Stenius, Rafael Bergfelt ja Håkan Österberg. Kone katsastettiin Lars Norrmenin puolesta 12.2.1948, jolloin se sai tunnuksen OH-BAY.

 

Kone oli alun perin tyypillä HS-1, mutta muutettiin HRH:ksi ja sitten se sai "vahingossa" OH-BAY-tunnuksen. Kone on tosiaan ihan oma tyyppinsä, muistuttaen Grunau Babyä, paitsi rungon läpileikkauksen suhteen sekä peräsimen. OH-BAY:ta on ympäröinyt tietty salaperäisyys, konetta ei ole välillä uskottu edes olevan enää. Mutta sitä oli vuosikaudet säilytetty eräällä vintillä Maarianhaminassa. Se on restauroitu nyt uudelleen, ja on hienosti esillä Maarianhaminan lentoaseman katossa.

 

Kalle Temmes, joka olisi ollut tuolloin muistitietojen mukaan myös paikalla katsastuksessa, oli kieltänyt ehdottomasti taitolennon tällä paperilla päällystetyllä koneella. Bergfelt kuitenkin teki Temmeksen varoittelusta huolimatta koneella myöhemmin silmukan Sociksen yläpuolella kauniina talvipäivänä, jolloin oli meneillään isot hiihtokilpailut, ja paljon katsojia muutenkin Maarianhaminan torilla.

 

Feeniks 4/2000

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienenä täydennyksenä seuraava raportti OH-PPA:sta, jonka kirjoitin Börje Hielmille 19 vuotta sitten käytyäni tapaamassa Pentti Mäkistä Keuruulla:

 

OH-PPA:n rakensivat jyväskyläläiset Pentti Sutinen (s. 1923, äitini serkku) ja Pentti Mäkinen (s.1924) vuosina 1941-43 Keljossa Karhumäen veljesten naapurissa sijainneessa veneveistämössä. Pojat olivat aikaisemmin rakentaneet jänneväliltään 2,5 - 3- metrisiä liidokkeja, ja he arvelivat, että kyllä se lentokonekin tästä syntyy.

Koneen suunnittelu tapahtui niin, että rungon malli piirrettiin Sutisen vintin lattialle Jyväskylän Taulumäellä. Tästä mallista mitattiin kaaret ym tarvittavat osat. Siipi saatiin Karhumäeltä. Se oli entinen Karhu 3:n siipi, jota lyhennettiin jonkin verran keskeltä. Mittarit ostettiin Karhumäeltä, samoin kuin sukset ja kellukkeet. Jälkimmäisiä tosin ei koskaan asennettu koneen alle. Ohjaussauva ja jalkakarttu olivat Karhu 3:sta. Moottori oli kaksisylinterinen englantlainen Vulpine v-moottori, jonka sylinterit olivat 58:n asteen kulmassa ja jonka teho oli 37 hevosvoimaa. Samaa moottoria oli käytetty jo aikaisemmin Karhu 2:ssa ja 3:ssa. Moottoripellit oivat Karhu 3:n vanhat. Potkuri oli myös Karhu 3:n entinen. Sen valinta tapahtui kertoman mukaan siten, että kun Karhumäen veljekset kuulivat, minkälainen kone oli suunnitteilla, ja että siihen aiottiin laittaa Vulpine-moottori, niin he hetken tuumittuaan sanoivat, että kyllä tämän potkurin pitäisi siihen sopia. Koneessa oli vaneriverhoilu rungossa, ja siivessä sekä peräsimissä kangasverhoilu. Runko oli mäntyrimasta. Kaikenkaikkiaan koneesta tuli arvioitua painavampi lähinnä siiven ansiosta.

Kummallaakaan rakentajista ei ollut moottorilentokokemusta. Pentti Sutinen oli lentänyt jonkin verran purjekoneella. Koneella tehtiin keväällä 1943 rullauskokeita ja muutaman metrin hyppyjä Keljon lahdella, mutta kokeilut loppuivat kelirikkoon ja siihen, että Pentti Sutinen ensimmäisenä joutui armeijan palvelukseen. Koelentoja haittasi ankara sodanaikainen bensiini- ja öljypula. Tarvittava bensiini saatiin Hankasalmelta eräältä linja-autoliikennöitsijältä ja öljy eräästä armeijan autosta pudonneesta kanisterista.

Konetta ei koskaan ilmoitettu mihinkään rekisteriin. Pojat antoivat sille etunimiensä mukaan nimeksi Pilven Pentti samoin kuin etunimien alkukirjaimien mukaan epävirallisen rekisteritunnuksen.

Poikien jouduttua armeijaan he myivät koneen kellukkeet, moottorin ja potkurin Särkän veljeksille, jotka tekivät niistä vesikiitäjän. Siivet ja runko jäivät ilmeisesti veneveistämön seinälle lahoamaan. Koneesta oli lokakuussa 1988 vielä jäljellä ohjaussauva, jalkakarttu, kannuslusikka ja toinen suksen kiinnityskartio Pentti Mäkisellä Keuruulla.

Molemmat rakentajat lensivät sodan jälkeen huomattavan paljonkin purjekoneella. Pentti Sutinen tunnetaan eräänä Kauttuan Ilmailukerhon perustajana ja sen kantavana voimana usean vuosikymmenen aikana sodan jälkeen.

 

OJ

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Osmo! Ehdottomasti tämän viikon mielenkiintoisin juttu!

 

Tässä HRH eli OH-BAY. Huomatkaa muuten tuohon Jukan laittamaan 3-tahopiirustukseen verrattuna poikkeava sivuperäsimen muoto.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tässä HRH eli OH-BAY. Huomatkaa muuten tuohon Jukan laittamaan 3-tahopiirustukseen verrattuna poikkeava sivuperäsimen muoto.

 

 

Jep, näin on. Tuo sivuperäsin on tehty ilmeisesti myöhemmin uudelleen, eikä ole alkuperäisen muotoinen. Em. Feeniksien artikkeleissa on valokuvia koneesta  1940-luvun lopulla, ja siinä on silloin tuollainen pyöristetty peräsin, samanlainen kuin tuossa kolmitahokuvassa.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sallinette kuokkauksen;

 

OH-BAY, EFMA;

 

[ attachment removed / expired ]

 

Epätarkka kuva BAY:n kabiniista  :-[ ;

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään