Matti Huoviala

Medical Emergency, toimenpiteet lennolla

14 viestiä aiheessa

Pääsin/jouduin itse tänään SAS:n matkassa köpiksestä kotiapäin tutustumaan lennolla sattuneen sairaskohtauksen hoiteluun.

Sinällään sairaskohtauksen hoito sujui ihan mukavasti, uhri saatiin kyökin lattialle lepäämään ja säilykehappea henkäilemään. Lennolla oli myös matkustajana ollut lääkärikin tutkimassa ja seuraamassa tilanteen kehittymistä. Uhrin vieruskaverina taisi vielä olla suomalainen paloesimies joka kutsui matkustamohenkilökunnan hommiin.

Kiinnostuneena pääsin sitten seuraamaan kuinka pinnoilta lähdettiin liukuun suoraan lähestymiseen Hesaan. Ilmeisesti tilaa oli pyydetty ja tehty. Siisti lasku 04R:lle ja suoraan sopivasta exitistä terminaalin kulmassa olevalle putkelle, jossa oli odottelemassa sairaankuljetus- ja ensihoitoporukkaa.

Lasku oli tosiaan siisti ja jarruttelukin maltillista. Sinänsä kiva, että onnistui, kun potilas oli keittiön lattialla pötköllään ja purseri siinä vieressä polviasennossa pitelemässä kädestä (jota uhri selvästi arvosti.)

Mielestäni SAS:n porukka onnistui hoitelemaan homman hyvin ja ilmeisesti lähestyminenkin hoiteli jouhevasti pitkälle finaalille. Itse en tiedä, mikä baana oli muuten käytössä puolilta päivin. Ainostaan jäin vähän katselemaan, josko kabiinin tarkastus laskua varten jäi osittain pintapuoliseksi henkilökunnan keskittyessä huolehtimaan sairastuneesta matkustajasta. Sinälään kaikkia kolmea ei tarvittu hoitohommissa jotka olivat loppulähestymisen aikana lähinnä tilanteen seuraamista ja mitään sen kummempaa ei ollut meneillään, joten normaalin tarkastuksen ja hommat olisi voinut hoidella.

Kaikenkaikkiaan kuitenkin ihan jouhevasti toimittu :thmbup:

 

Sitten kysymys niille, jotka istuvat keulilla,

Miten yleensä näissä jutuissa toimitaan? Mihin asti tullaan joudutettuna ja jos tullaan, ajellaanko yli 250 kts matalissa?

Mitä juttuja tarvittaessa tehdään ajan säästämiseksi?

En osaa sanoa, tultiinko kuinka lujaa ja mihin asti, mutta jotenkin jäi sellainen kuva, että joitain valintoja ajan säästämiseksi oli tehty pannuhuoneen puolella.

-M-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten yleensä näissä jutuissa toimitaan? Mihin asti tullaan joudutettuna ja jos tullaan, ajellaanko yli 250 kts matalissa?

Mitä juttuja tarvittaessa tehdään ajan säästämiseksi?

 

Hankala kai tuommoiseen on yleispätevää vastausta antaa. Riippuu tilanteesta ja hädästä takana. Matkan varrella mennään lähimmälle sopivalle kentälle laskuun tai jos tilanne ei ole niin kriittinen niin voidaan jatkaa kohteeseen asti. Etuoikeuden pyytäminen lähestymisessäkin on aivan tilanteesta kiinni, että miten "potilas" voi tai mikä on tilanteen arvio.

 

Jos potilas on tuolla tavalla ketarat ojossa etukeittiössä niin voi olla äkkiseltään ajateltuna fiksumpaa ajaa vähän rauhallisemmin ettei pilvet/turbulenssi jumputa konetta niin rajusti ja äkkinäisesti. Säästähän tuokin riippuu... Ja tietysti tosiaan ambulanssi ja muu vastaanotto pyydetään paikalle jo valmiiksi ettei maassa enää odotella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millainen muuten on tuossa tilanteessa kipparin vastuu ? Mennäkkö lähimmälle kentälle (HuitsinNevadaan?) ja jättää potilas sinne, vaiko jatkaa kotiin tai ainakin lähimpään sivistyneeseen valtioon saakka, jossa on oletettavaa, että potilas saa edes kohtuullista hoitoa ? Jos jälkeen päin aletaan selvittelemään kuka teki ja kenen ehdotuksesta tehtiin päätös, kuka kantaa vastuun esim. potilaksen vältettävissä olevasta kuolemasta ? Onko olemassa ennakkotapauksia ?

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millainen muuten on tuossa tilanteessa kipparin vastuu ? Mennäkkö lähimmälle kentälle (HuitsinNevadaan?) ja jättää potilas sinne, vaiko jatkaa kotiin tai ainakin lähimpään sivistyneeseen valtioon saakka, jossa on oletettavaa, että potilas saa edes kohtuullista hoitoa ? Jos jälkeen päin aletaan selvittelemään kuka teki ja kenen ehdotuksesta tehtiin päätös, kuka kantaa vastuun esim. potilaksen vältettävissä olevasta kuolemasta ? Onko olemassa ennakkotapauksia ?

 

Arttu

 

Noh...jos HuitsinNevadasta löytyy sairaala, niin sinne sitten jos tilanne sitä vaatii. Onneksi päällikön vastuuseen ei olla sisällytetty ihan kaikkea...Jos olisi, kuka lentäisi potilassiirtoja tai muitakaan STS/HOSP-lentoja.

 

Ei kukaan, ilman LL-papereita lääkiksestä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh...jos HuitsinNevadasta löytyy sairaala, niin sinne sitten jos tilanne sitä vaatii. Onneksi päällikön vastuuseen ei olla sisällytetty ihan kaikkea...Jos olisi, kuka lentäisi potilassiirtoja tai muitakaan STS/HOSP-lentoja.

 

Ei kukaan, ilman LL-papereita lääkiksestä.

 

Ajattelin vaan, että noiden sairaaloiden taso on kovin vaihteleva. Jos vaikka lennolla matkustajana oleva lääkäri tai sairaanhoitaja suosittelee, ettei mennä tuonne HuitsinNevadaan, vaan lennellään vielä hetki eteen päin seuraavaan sivistysvaltioon, mutta kipparipa päättääkin mennä heti alas. Silloinhan mennään tietysti alas, mutta ottaako kippari silloin myös vastuun potilaan kuolemasta HuitsinNevadalaisen sairaalan hoidon seurauksena ?

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on yksi niistä monista asioista, joita koneen päällikön on arvioitava sen hetkisen tilanteen ja käytettävissä olevien tietojen pohjalta. Ei kapteeni ole aina varma päätöksen oikeellisuudesta jälkeenpäin tarkasteltuna, mutta päätös on vain tehtävä parhaan harkinnan mukaan ja elettävä sen totuuden kanssa. Päätöstä voi tietenkin muuttaa tilanteen muuttuessä.                                                                                               

 

Radiolla (HF/VHF) voi pyytää tilannearviota, jos sellainen mahdollisuus on. On suuri apu, jos koneessa on lääkäri tai sairaanhoitaja. Vuosien varrella näille asiantuntijoille on kertynyt iso kiitosvelkapiikki sekä lentoyhtiöiden että henkilökunnan puolelta. Myös matkustamohenkilökunnassa on paljon sairaanhoitajia ja muutoinkin heillä on sekä koulutusta että kokemusta monenlaisista tilanteista vuosien varrella. Lisäksi lentokoneessa on jonkin verran lääkintävälineitä (lähinnä sydänpysähdyksen varalta) sekä lääkkeitä lääkäreiden käyttöön. 

 

On totta, että kapteenin päätökseen vaikuttaa myös oletus lähimman kentän sairaanhoidon tasosta. On myös aika kova päätös kapteenilta tuupata kone jollekin kentälle, missä ei ole kyseiselle lentokoneelle soveltuvaa maapalvelua tai tankkausmahdollisuutta. Muutaman vuosikymmenen kokemuksella voisin sanoa, että erittäin harvoin on niin kiire, että joutuu tekemään päätöksen ylimääräisestä välilaskusta, keskimäärin vähemmän kuin kerran kymmenessä vuodessa.

 

Seppo     

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelin vaan, että noiden sairaaloiden taso on kovin vaihteleva. Jos vaikka lennolla matkustajana oleva lääkäri tai sairaanhoitaja suosittelee, ettei mennä tuonne HuitsinNevadaan, vaan lennellään vielä hetki eteen päin seuraavaan sivistysvaltioon, mutta kipparipa päättääkin mennä heti alas. Silloinhan mennään tietysti alas, mutta ottaako kippari silloin myös vastuun potilaan kuolemasta HuitsinNevadalaisen sairaalan hoidon seurauksena ?

 

Arttu

 

Esim. Finnairilla, kuten monilla muilla "kallislentoyhtiöillä", on sopimus amerikkalaisen alan palveluyhtiön kanssa Eurppoan ulkopuolisten lentojen osalta. Siellä päivystää aina puhelimen päässä asiantuntijoita, jotka puhelun satcomilla/HF:llä saatuaan ottavat vastuun ja kertovat mihin missäkin päin maailmaa kannattaa viedä hoitoon. Ja tietty myös antavat koneessahoito-ohjeita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mennäkkö lähimmälle kentälle (HuitsinNevadaan?) ja jättää potilas sinne, vaiko jatkaa kotiin tai ainakin lähimpään sivistyneeseen valtioon saakka, jossa on oletettavaa, että potilas saa edes kohtuullista hoitoa ?

 

Useinhan on niin ettei ainakaan kaukoidästä Eurooppaan lennettäessä mennä "huitsin nevadaan" vaan tullaan yleensä Helsinkiin ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niissä tilanteissa kun lennonjohdolla on tiedossa että lennolla on sairaustapaus, annetaan tälle liikenteelle etuoikeus muihin nähden: reittiä oikaistaan niin paljon kuin mahdollista ja tähän sisällytetään myös mahdollisuus ajaa mahdollisimman lujaa mahdollisimman pitkään. Ja yleensä nämä koneet ovat sitten ajaneetkin pannut kuumina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitan kysymykseni tänne osastoon - tyhmät kysymykset voisi olla parempi osasto:

 

Kenen pussista medical stopit maksetaan?

 

Lentoyhtiön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lääketieteen puolen vastuukysymyksistä ehdottomasti paras ja perusteellisin kotimainen julkaisu on HUS:n hallintoylilääkäri Lasse Lehtosen viime vuonna Duodecim -lehteen kirjoittama. Vapaasti netissä luettavissa:

 

http://duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo98631&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero

 

Tami

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoyhtiön.

 

Jatkokysymys: Onko siihen pakollista vakuutusta myös (halpa)lentoyhtiöille? (Ettei kapteenille tule taloudellisia paineita päätöksentekoon) Homma maksetaan kait lopullisesti lippujen hinnoissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään