Petri Koivisto

Kuukauden kuva - Marraskuu 2007

52 viestiä aiheessa

Kyllä itsellä tämä marraskuu parhaat kiksit tuli tästä upeasta aamusta kun sain vähän onnella ton 757 fiilistely rotaation napattua. Kuva ollut täällä tossa topikissakin esillä tosin, mutta jos nyt joku pitää valita niin tämä.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ES-KRL

[ attachment removed ]

edit: EFVA 28.11.2007 (toisena ja viimeisenä aurinkoisena päivänä marraskuussa)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Millä kentällä kuvattu toi KRL? On se hieano. :thmbup:

Vaikka onkin aina likainen  :P

Jännä neliö tuon lian keskellä.

Mutta kuva on hieno! :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tähän kans muistutus: Jos lainaatte jonkun kirjoittamaa viestiä, älkää sisällyttäkö sitä kuvaa siihen lainaukseen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Marraskuussa oli aurinkoiset päivät hieman kortilla. Ainakin sellaiset jolloin meikäläisellä oli mahdollisuus kuvata. Tässä nyt yksi näyte. OH-NTN.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sotavoimien viimeviikkoisesta harjoituksesta - kuvattu pohojanmaalla.

Osaatko sanoa mitä koneita kuvassa esiintyy?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lentäjillä on japanilaiseen tyyliin valkoiset hansikkaat, kun ANAn Boeing 777-200:n JA8198 pushback on alkanut Sapporossa 13. marraskuuta.

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitäs tylsää tuossa on? Hienohan se on...Ja miksi laittaa tylsä kuva?  :)

Niin no se nyt oli vähiten tylsä niistä vaihtoehdoista, joita ajattelin...ehkä. Mutta ajattelin, että tuosta saattaa jotkut muut tykätä enemmän, kuin meikäläinen itse, joten ajattelin laittaa nyt tuon. Ne muut kuvat, joita ajattelin niin eivät olisi olleet muiden mielestä välttämättä taas niin häävejä, vaikka niistä itse pitäisinkin enemmän, kuin tuosta kuvasta.  :) Ja onhan tuo nyt omastakin mielestä ihan mukava kuva, ei siinä mitään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa Timon kuvat olla keskiviikolta aamupäivältä? Saitko laskettua, oliko 8 konetta?

Nämä on samalta päivältä kahden jälkeen...

EDIT: Vaihdetaanpa kuvat sittenkin linkkeihin, että eivät sotke threadia:

http://mmniemi.aviation.fi/sekalaisia/ns1.jpg

http://mmniemi.aviation.fi/sekalaisia/ns2.jpg

Juu, tuo kuva on torstailta 29.11 mutta lensivät paljon myös keskiviikkona.

Luullakseni nimenomaan 4 hyökkäsi ja 4 torjui.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, tuo kuva on torstailta 29.11 mutta lensivät paljon myös keskiviikkona.

Luullakseni nimenomaan 4 hyökkäsi ja 4 torjui.  ;)

Hauskan näköistä oli istua Oulussa Finskin bussissa torstaina 29.11. pimeän tultua odottelemassa kun noin 6 Hornettia laskeutuivat jonossa kuin porsaat...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tän ilmiön nimi on hn-usva, on 10 astetta pakkasta, absoluuttisen tyyntä, selkeä taivas ja erittäin kostea ilma. Tunnin sisään 2 parvea hornetteja starttas ja laski tuohon päähän, jolloin kentän ylle syntyi syntyi tiheä sumu vaikka kaikkialla muualla taivas täysin selkeä. Kuuden tunnin kuvaussession jälkeen kamera ja objektiivi oli puolen sentin jää- ja kuurakerroksen peitossa, mutta linssipinnat ei onneksi jäätynyt. Mielenkiintoinen keli.

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kailta kiva kuva ja mielenkiintoinen sääilmiö tosiaan. Viime talvena todistin vähän vastaavaa, kun kuvasin yhden yksinäisen HN:n laskun ohikulkumatkalla. Kone tuli laskuun kirkkaassa pakkaskelissä. Ainoa poikkeus normaaliin oli, että kone veti omituisen paksuja tiivistysvanoja perässään. No, kone laskeutui ja hävisi näköpiiristä. Siinä sitten rupesin chimppaamaan kuvia johon kului ehkä joku 10-15 sekuntia katseen ollessa tiukasti kameran ruudulta. Kun sitten nostin pään ja katsoin ympärille, koko seutu oli aivan täyden sumun peitossa. Vaakaväkyvyys oli ehkä jotain max 50m luokkaa. Jotenkin se kone sai tiivistettyä koko lähitienoon ilman ihan sumuksi. Ensin mä olin, että ei v*ttu. Ja sitten mä olin, että ei s**tana ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieman OT toiseen suuntaan: Lento-oppilasaikana "vanhat ketut" neuvoivat, että jos laskeutuessa pintasumu peittääkin kentän, kannattaa vetää muutama matalalähestyminen ihan sen sumun pinnassa jolloin se saadaan liikkeelle ja kiitotie näkyviin. Hieman päinvastainen juttu siis  ;D

En ole tosin kokeillut,

sanoo nimim. "don't try this at home"  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kailta kiva kuva ja mielenkiintoinen sääilmiö tosiaan. Viime talvena todistin vähän vastaavaa, kun kuvasin yhden yksinäisen HN:n laskun ohikulkumatkalla. Kone tuli laskuun kirkkaassa pakkaskelissä. Ainoa poikkeus normaaliin oli, että kone veti omituisen paksuja tiivistysvanoja perässään. No, kone laskeutui ja hävisi näköpiiristä. Siinä sitten rupesin chimppaamaan kuvia johon kului ehkä joku 10-15 sekuntia katseen ollessa tiukasti kameran ruudulta. Kun sitten nostin pään ja katsoin ympärille, koko seutu oli aivan täyden sumun peitossa. Vaakaväkyvyys oli ehkä jotain max 50m luokkaa. Jotenkin se kone sai tiivistettyä koko lähitienoon ilman ihan sumuksi. Ensin mä olin, että ei v*ttu. Ja sitten mä olin, että ei s**tana ;D

Jep, juuri vastaava ilmiö oli seuraavan startin aikana, kun koneet vaihtoivat laskuun samaan päähän, jossa itse olin. Heti ensimmäisen koneen laskettua näkyvyys meni täysin nollaan. Kuuden hornetin laskettua peräkanaa heti peraan tuli ryanin riikan kone ja ajattelin, että nyt kyllä alittuu kaikki minimit. Hornettien jättöpyörteen näkyi hienosti 738:n todella tehokkaissa laskuvalokeiloissa, sumu ei ollut yhtenäistä puuroa vaan täynä hienoja pyörrehattaroita. En tiedä miten tuo Nilsin hajoitusidea olisi toiminut, mutta näytti kyllä siltä, että pienikin lisähäiriö vaan tihensi sumua. :P

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hornettien jättöpyörteen näkyi hienosti 738:n todella tehokkaissa laskuvalokeiloissa, sumu ei ollut yhtenäistä puuroa vaan täynä hienoja pyörrehattaroita.

Siinäpä kuvaajalle lisää metsästettävää  ;)

En tiedä miten tuo Nilsin hajoitusidea olisi toiminut, mutta näytti kyllä siltä, että pienikin lisähäiriö vaan tihensi sumua. :P

Joo, saattaa olla sumufysiikkateoreettisesti ihan eri tilanne: sinulla pakkanen + kuumat suihkukaasut, ja minulla taas lämpötila selvästi plussan puolella sekä potkuripyörteitä ja pakokaasulämpöä kokonaisen 90 hevosvoiman edestä  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Marraskuu oli siitä harvinainen kuukausi, että ei oikein tullut sellaista "yksi ylitse muiden" kuvaa, joten heitetäänpä tähän sitten tällainen heti kerralla erilainen vedos:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla