Petri Lehtovirta

Lääkärikoptereiden toiminta uusiksi

133 viestiä aiheessa

Koskee Mediheliä laajemmin koko pelastuskopteritoimintaa Suomessa:

 

Sisäministeriö luopuu nykyisten lääkäri- ja pelastushelikoptereiden käyttämisestä pelastustoimen tehtävissä, kertoo aamun Savon Sanomat.

 

Lehden mukaan sisäministeriön ensi tiistaina luovutettavassa lääkintä- ja pelastushelikopteriselvityksessä esitetään, että nykyisten tukiyhdistysten pyörittämien helikoptereiden käytöstä luovutaan. Lääkäri- ja pelastushelikoptereiden Ilmarin, Aslakin, Sepen ja Medihelin toiminta siis nykyisellään lakkaisi.

 

SS

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskee Mediheliä laajemmin koko pelastuskopteritoimintaa Suomessa:

 

Sisäministeriö luopuu nykyisten lääkäri- ja pelastushelikoptereiden käyttämisestä pelastustoimen tehtävissä, kertoo aamun Savon Sanomat.

 

 

Järki hoi, äly älä jätä!!!

 

Siis jatkossa ministeriön mukaan olisi kutsuttava rajan/armeijan kopterit apuun etsintöihin. Ei varmaan ihan halvaksi tule tuokaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskee Mediheliä laajemmin koko pelastuskopteritoimintaa Suomessa:

 

Sisäministeriö luopuu nykyisten lääkäri- ja pelastushelikoptereiden käyttämisestä pelastustoimen tehtävissä, kertoo aamun Savon Sanomat.

 

Lehden mukaan sisäministeriön ensi tiistaina luovutettavassa lääkintä- ja pelastushelikopteriselvityksessä esitetään, että nykyisten tukiyhdistysten pyörittämien helikoptereiden käytöstä luovutaan. Lääkäri- ja pelastushelikoptereiden Ilmarin, Aslakin, Sepen ja Medihelin toiminta siis nykyisellään lakkaisi.

 

SS

 

 

 

 

Niin siis, tarkkaan ottaen tuo ei koske juuri lainkaan MediHeliä. :)

 

EDIT// Tai noh, koskee toki siten, että tukiyhdistys lakkaa, mutta toiminta jatkunee entisellään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lääkäri- ja pelastushelikoptereiden Ilmarin, Aslakin, Sepen ja Medihelin toiminta siis nykyisellään lakkaisi.

 

SS

 

Eihän tuossa nyt noin sanota. Saavat jatkossa keskittyä lääkäritoimintaan, muut tehtävät siirretään muille tahoille. Samoin tukiyhdistysten toiminta lakkautettaisiin, joka toisikin kaivattua järkeä tuohon hommaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, ihmeissäni olen, tällanen maa jossa on saaristoa ja tunturipuolta(jonne lähden taas ens vuoden puolella) ja autolla ei esmes meille pääse kun muutaman viikon jos kylmä talvi.

Tuo hassu punainen laite on pelastanut kerran lankomiehen, kerran appiukon ja jos itte apua tarvitten en tiedä kuka muu meille äkkiä pääsis.

Nuo edellämainitut ovat nyt jo saavuttamattomissa mutta silloin kun apu oli tarpeen löytyi.

Itselle samantekevää kuka sen hoitaa rahallisesti, pääasia että toimisi.

Tyhmää tuo rahanjako joskus.Lienee helppoa eduskuntaan tilata ambulanssi, no meillekkin voi tilata mutta miten sen tänne saa.

t:aw

Ja lisäyksenä, aika mielenkiintoista katella kun kopteri teki taskuparkin pihaan, kuski avaa oven ja katselee minne laitteen tällää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, ihmeissäni olen, tällanen maa jossa on saaristoa ja tunturipuolta(jonne lähden taas ens vuoden puolella) ja autolla ei esmes meille pääse kun muutaman viikon jos kylmä talvi.

Tuo hassu punainen laite on pelastanut kerran lankomiehen, kerran appiukon ja jos itte apua tarvitten en tiedä kuka muu meille äkkiä pääsis.

Nuo edellämainitut ovat nyt jo saavuttamattomissa mutta silloin kun apu oli tarpeen löytyi.

Itselle samantekevää kuka sen hoitaa rahallisesti, pääasia että toimisi.

Tyhmää tuo rahanjako joskus.Lienee helppoa eduskuntaan tilata ambulanssi, no meillekkin voi tilata mutta miten sen tänne saa.

t:aw

Ja lisäyksenä, aika mielenkiintoista katella kun kopteri teki taskuparkin pihaan, kuski avaa oven ja katselee minne laitteen tällää.

 

Rauha vaan. Tuossa mietinnössä (ilmeisesti) todetaan, että valtio lakkaa ostamasta näiltä helikoptereilta etsintä- ja sammutuspalveluja. Lääkärikopteripalvelut säilynevät ennallaan.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rauha vaan. Tuossa mietinnössä (ilmeisesti) todetaan, että valtio lakkaa ostamasta näiltä helikoptereilta etsintä- ja sammutuspalveluja. Lääkärikopteripalvelut säilynevät ennallaan.

 

Arttu

 

Nyt taitaa sepen toimitusjohtajan maasturi mennä myyntiin kun hyvätuloiset sammutuskeikat jää väliin.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt taitaa sepen toimitusjohtajan maasturi mennä myyntiin kun hyvätuloiset sammutuskeikat jää väliin.  ;)

 

Heh !! ;D Ihan oikein sille !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh !! ;D Ihan oikein sille !

 

Tuli mieleen se tv-ohjelma (nimeä en muista) jossa ruodittiin sepen varainhankintaa ja niiden käyttöä. Yks silmä tikku oli tämä toiminnanjohtajan Land Rover.

 

Esim. 45-minuuttia 21.2.2007 Juttu löytyy maikkarin netti-tv:stä

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen se tv-ohjelma (nimeä en muista) jossa ruodittiin sepen varainhankintaa ja niiden käyttöä. Yks silmä tikku oli tämä toiminnanjohtajan Land Rover.

 

Joo, ei ole kovin hyvin hoidettua julkisuuskuvaa tuollainen. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ai niin miten tämä kytkeytyy? Kyseisessä jutussa sanottiin että sepe tienaa 400-500000euroa vuodessa sammutus hommista ja jos nyt tämä tulonlähde tyrehtyy tarvii vyötä kiristää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis jatkossa ministeriön mukaan olisi kutsuttava rajan/armeijan kopterit apuun etsintöihin. Ei varmaan ihan halvaksi tule tuokaan.

 

Heh ja sitä paitsi siinä saattaa käydä niin että rajan kopterit on Porvoossa kun tarttis olla lapissa ja armeijan kopterit joko museossa tai Kuorevedellä linjalla vielä valmistumassa.....  ::)

 

Ai että olisinko muka malttanut olla sanomatta...... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei Orvo eihän ne täällä, itäänhän nuo viedään lehtijuttujen mukaan restauroitavaks.

Ja sitäpaitti, kuka nyt Rooverilla siis englantilainen auto, ja joku muka kateellinen.höh.

Ja jos näitä uusia kuljetuslaitteita joku ajatteli, tuskin me vanhemmat niitä toiminnassa nähdään. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus

Jaa, ihmeissäni olen, tällanen maa jossa on saaristoa ja tunturipuolta(jonne lähden taas ens vuoden puolella) ja autolla ei esmes meille pääse kun muutaman viikon jos kylmä talvi.

Tuo hassu punainen laite on pelastanut kerran lankomiehen, kerran appiukon ja jos itte apua tarvitten en tiedä kuka muu meille äkkiä pääsis.

Nuo edellämainitut ovat nyt jo saavuttamattomissa mutta silloin kun apu oli tarpeen löytyi.

Itselle samantekevää kuka sen hoitaa rahallisesti, pääasia että toimisi.

Tyhmää tuo rahanjako josk.......

 

Niinpä niin, tyhmältähän sitä tuntuu monikin sellainen asia josta ei itse oikeasti tiedä mitään (vaikka kovasti luuleekin tietävänsä).

Ottakaapa ensin selvää millainen organisaatio sisäministeriön alainen vartiolentue on, miksi sitä ylläpidetään ja mitkä sen valmiudet ja meriitit ovat ( vaikka nyt esim. Estonian onnettomuus ).

Jos se raha mikä on pumpattu verovaroista, RAY:ltä, ym. epämääräisistä keräyskuvioista, (jopa sairaanhoitoon varatuista

kuntien ja kuntayhtymien rahoista) olisi sijoitettu lääkärinvirkoihin ja heidän tarvitsemiin ammattityökaluihin niin ihmishenkiä

ja kärsimyksiä olisi säästynyt kymmenkertaisia määriä siihen verrattuna mitä aslakit ym. ovat pelastaneet.

 

Otetaanpa esimerkki: sydänkohtaus tai aivoveritulppa Inarissa tai Utsjoella, hätäkeskus lähettää aslakin Sodanlylästä

joka kuljettaa (jos sää sallii) potilaan Rovaniemelle koska ko. kunnassa ei ole päivystävää lääkäriä ( kunta on säästänyt

ja käyttänyt ko. lääkäriviran kustannukset ...... tukemiseen ) no niin, ........ heittää keikan ja lähettää laskun kunnalle.

Kunta välttyy kuljetuslaskulta vain siinä tapauksessa kun olosuhteet = IMC ja potilaan noutaa Rovaniemen vartiolentue.

Minusta tämä jos mikä älykääpiöiden touhua joka ei palvele muuta kuin ko. kyseenalaista ........bisnestä.

 

Näyttää siltä  että ministeriötasolla on vihdoin herätty todellisuuteen ja kehitystä parempaan on odotettavissa.

Saattaa lähitulevaisuudessa jopa lankomieskin tulla pelastetuksi vaikka sattuisikin olemaan yö ja IMC.

 

Pekka Nieminen

 

ps. Kunnia tästä nykyisestä kohelluksesta kuuluu medialle (MTV mukaanlukien) ........t ovat median lempilapsia,

      ( kansansuosio on taattu oli touhussa sitten järkeä taikka ei )

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suo anteeksi Pekka, nyt en täysin ymmärtänyt tarkoitusperiäsi yritän kyllä.

Tiedän suunnilleen millainen tuo Vartiolentueen organisaatio on, en myöskään missään vaiheessa edes ole elättänyt itsestäni luuloa että kaiken tietäisin.

Oletan kuitenkin ellei asiat suuresti ole muuttuneet etteivät ns.rajan kopterit ole heti lähtövalmiina, eli miehistö tulee paikalle jostain jne.Tietääkseni heillä ei myöskään ole lääkäriä matkassa.

En kuitenkaan tiedä(en siis tätäkään tiedä)onko nämä lääkärikopterit sitten kuntien lääkärinvirkoja syönneet ja kuinka paljon laitehankintoja estäneet.

Sen tiedän että varainhankinnoissa on ollut suuriakin ongelmia ja varmaan rahaa on hukkaantunut.

Tiedän myös että arvovaltainen joukko kaiken aikaa on työskennellyt näitä lääkärikoptereita vastaan.

Mitä sitten lankomieheen tulee, hän oli menehtyessään jo hoitolaitoksessa muttei apu sielläkään enään auttanut, samaten appiukko.

t:aw

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä niin, tyhmältähän sitä tuntuu monikin sellainen asia josta ei itse oikeasti tiedä mitään (vaikka kovasti luuleekin tietävänsä).

Ottakaapa ensin selvää millainen organisaatio sisäministeriön alainen vartiolentue on, miksi sitä ylläpidetään ja mitkä sen valmiudet ja meriitit ovat ( vaikka nyt esim. Estonian onnettomuus ).

Jos se raha mikä on pumpattu verovaroista, RAY:ltä, ym. epämääräisistä keräyskuvioista, (jopa sairaanhoitoon varatuista

kuntien ja kuntayhtymien rahoista) olisi sijoitettu lääkärinvirkoihin ja heidän tarvitsemiin ammattityökaluihin niin ihmishenkiä

ja kärsimyksiä olisi säästynyt kymmenkertaisia määriä siihen verrattuna mitä aslakit ym. ovat pelastaneet.

 

Otetaanpa esimerkki: sydänkohtaus tai aivoveritulppa Inarissa tai Utsjoella, hätäkeskus lähettää aslakin Sodanlylästä

joka kuljettaa (jos sää sallii) potilaan Rovaniemelle koska ko. kunnassa ei ole päivystävää lääkäriä ( kunta on säästänyt

ja käyttänyt ko. lääkäriviran kustannukset ...... tukemiseen ) no niin, ........ heittää keikan ja lähettää laskun kunnalle.

Kunta välttyy kuljetuslaskulta vain siinä tapauksessa kun olosuhteet = IMC ja potilaan noutaa Rovaniemen vartiolentue.

Minusta tämä jos mikä älykääpiöiden touhua joka ei palvele muuta kuin ko. kyseenalaista ........bisnestä.

 

Hmmm, eikös noiden koptereiden ensisijainen tarkoitus nyt ja jatkossakin ole se, että se kuljettaa lääkärin sen apua tarvitsevan luokse mahdollisimman nopeasti ja vasta sen jälkeen tulee potilaan mahdollinen kuljettaminen. Ja taitavat sen kuljettamisenkin tehdä mahdollisuuksien mukaan sitten maanteitse, mutta kuten varmaan itsekin tiedät, se ei aina jossain Lapissa tai saaristossa ole riittävän nopea tapa. Nyt tuon uuden selvityksen myötä on tarkoitus jättää näiltä koptereilta se muu toiminta pois haaskaamasta rahoja ja voimavaroja lääkärikopteritoiminnalta. Hmmm... Tuleekohan SEPE:stä nyt pelkkä PE? ;D

 

Mitä tulee businesspuoleen, voisikohan sellainen olla toimiva kuvio, että valtio ostaisi nämä (tulevaisuudessa pelkät) lääkärikopterit itselleen? Jäisi maksuportaasta pois se ulkopuolinen operaattori... No, en tiedä. Mietin vain...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni nykyisenkaltaista lääkärikopteritoimintaa ei pitäisi lakkauttaa. On tietenki eri asia miten se käytännössä hoidetaan ja mahdollisesti poistetaan jos siinä on jotain välistävetoja. Nykyisen kaltaiset kopterit ovat kyllä kokonsa puolesta parhaat mahdolliset ja pystyvät laskeutumaan pienillekkin plänteille. Rahojen ohjaus onkin sitten jo prioriteetti kysymys, esim ostetaanko ylikalliita CV-90 vaunuja ym muuta sotilaskrääsää joihinki mailman äärillä tapahtuviin rauhanpakottamisoperaatioihin, vai onko lääkärikopterit tarpeellisempia (muitakin vast esimerkkejä löytyy).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni nykyisenkaltaista lääkärikopteritoimintaa ei pitäisi lakkauttaa. On tietenki eri asia miten se käytännössä hoidetaan ja mahdollisesti poistetaan jos siinä on jotain välistävetoja. Nykyisen kaltaiset kopterit ovat kyllä kokonsa puolesta parhaat mahdolliset ja pystyvät laskeutumaan pienillekkin plänteille. Rahojen ohjaus onkin sitten jo prioriteetti kysymys, esim ostetaanko ylikalliita CV-90 vaunuja ym muuta sotilaskrääsää joihinki mailman äärillä tapahtuviin rauhanpakottamisoperaatioihin, vai onko lääkärikopterit tarpeellisempia (muitakin vast esimerkkejä löytyy).

 

Edelleen, eihän sitä lääkärikopteritoimintaa olla lakkauttamassa, vaan etsintä- ja sammutuspalvelut siirrettäisiin lääkärikoptereilta pois sellaisille tahoille, jotka sitä tehokkaammin pystyy hoitamaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kunta välttyy kuljetuslaskulta vain siinä tapauksessa kun olosuhteet = IMC ja potilaan noutaa Rovaniemen vartiolentue.

Minusta tämä jos mikä älykääpiöiden touhua joka ei palvele muuta kuin ko. kyseenalaista ........bisnestä.

 

Kyllä se Aslakkikin lenttä IMC ihan siihen samaan pisteeseen kuin rajan konekin ;)

 

kunnassa ei ole päivystävää lääkäriä

 

Vaikka kunnassa ei ole päivystävää lääkäriä niin kyllä ne "päivälääkärit" varmasti tarvittaessa kiinni saadaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos mielipiteestäsi, Pekka

 

Lääkärikoptereiden ensisijainen tarkoitus on tuoda ensihoitolääkäri potilaan luokse, jolloin sairaalatasoinen "teho"hoito pääsee alkamaan heti, eikä vasta sitten, kun potilas on ensin roudattu sairaalaan. Tämä nimenomaan pelastaa ihmishenkiä, parantaa selviytymismahdollisuuksia sekä vähentää onnettomuudesta/sairauskohtauksesta seuraavia vahinkoja. Kuljettaminen on todellakin vain sekundaarinen tehtävä, eikä täällä ruuhkasuomessa kovin usein potilaita koptereilla kuljeteta. Ahtaassa kopterissa on varsin hankala hoitaa potilasta, kun samalla istuu vyötettynä penkkiin. Kuljetus kopterilla on perusteltua vain silooin, jos potilas on:

 

a) tiettömän taipaleen takana (saaressa, laivalla, tms)

b) potilas todella hyötyy nopeasta pääsystä sairaalaan

c) kuljetus kopterilla on todellakin nopeampaa, kuin maayksiköllä

 

Kohdan a mukaisia tilanteita täällä tosiaan on harvoin. Tilanne on hieman eri Lapissa. B-kohtaan kuuluvat lähinnä vaikeasti vammautuneet, jotka hyötyvät leikkauspöydälle pääsystä. Sisätautisia potilaita (sydänpysähdys, hengitysvaikeus, sydäninfarkti jne) tai osaa neurologisista potilaita tuo nopea sairaalaan pääsy ei hyödytä, koska he saavat saman hoidon jo kotisohvallaan. C-kohta on hieman hankampi. Joskus on vaikea arvioida, kauanko todella säästetään aikaa, kun potilas ensin loudataan kopteriin, kuljeteaan sairaalan helipadille, ja uudestaan siirretään ulos kopterista. Helsingissä lisäksi menee aikaa Meilahden kentältä siirtymiseen Töölön sairaalaan. Hyvin harvoin tuolla voitetaan aikaa. Lapissa jälleen tilanne on erilainen, koska kuljetusmatkat ovat hyvin pitkiä. Kopteri etenee kuitenkin n. kolme kertaa nopeammin, kuin auto.

 

Rajavartiolaitoksen päasiallinen tehtävä on valvoa rajoja. Ei voida lähteä tilanteesta, että kopteri olisi aina välittömästi käytössä medikaalihälytykseen. MediHeli on ilmassa n. 3 min kuluttua hälytyksestä. Rajan koneilla tuohon menee huomattavasti pidempi aika. Lisäksi osa Rajan koptereista on epäkäytännöllisen suuria (Pumat), joka rajoittaa laskupaikkoja huomattavasti.

 

Rajan kopteritkaan eivät lennä huonommassa kelissä, kuin nuo lääkärikopterit. In kiva, että koneessa on IFR-varustus, mutta laskeutumispaikalla omakotitalon pihassa harvemmin löytyy ILS-sädettä.

 

Lääkärikoptereiden miehitys ei syö lääkärinvirkoja mistään muualta.

 

Se, että lääkärikopteri laskuttaa joskus kuntaa sairaankuljetuksesta, johtuu tästä vääristyneestä tilanteesta, jossa lääkärikopterit elävät täysin kädestä suuhun, eli kaikki raha on kipeästi kaivattu. Jos/kun valtio tai sairaanhoitopiirit alkaa tuota kustantamaan, ei tuollaisia "ongelmia" enää ole.

 

Jos sinulla on vielä epäselvyyksiä lääkärihelikopteritoiminnasta, vastailen ilomielin kysymyksiisi

 

Arttu

 

EDIT// Lisätään tuohon kuljetuskohtaan vielä seikka, joka ei ole ihan vähämerkityksetön. Jos pienen kunnan ainoa ambulanssi lähtee kuljettamaan potilasta hyvin kaukana olevaan sairaalaan, tuo alue on sen ajan ilman mitään ambulanssia. Tällainen tilanne on monissa pikkukunnissa. Joissain on toinenkin auto, mutta se on usein ns. kotipäivystyksessä n. 15 min lähtövalmiudessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleen, eihän sitä lääkärikopteritoimintaa olla lakkauttamassa, vaan etsintä- ja sammutuspalvelut siirrettäisiin lääkärikoptereilta pois sellaisille tahoille, jotka sitä tehokkaammin pystyy hoitamaan...

 

Nimenomaan. Mutta täytyy vaan toivoa että sitä toimintaa ollaan todellakin siirtämässä eikä vain "tehostamassa" valtion tapaan. Tehostaminenhan nykyisellään tarkoittaa sitä että virkoja lakkautetaan ilman että uusia avataan. Vanhat tehtävät vain sysätään jollekkin jo valmiiksi ylikuormitetulle yksikölle riesaksi ilman että lisääntyvän työkuorman hoitamiseen asetetaan lisäresursseja...

 

Kuvitellaan että Pohjois-Saimaan vesistössä tulee kiirellinen etsintä/pelastuskeikka isolle järvenselälle. Kuinka kauan kestää uudessa järjestelmässä etsintäkopterin saaminen etsintäalueelle jos lähimmät asemapaikat ovat nykyiseen tapaan Lapissa ja etelärannikolla? Ilmari saadaan paikalle Varkaudesta puolen tunnin sisään. Vähintään samaan pitäisi pystyä mielestäni myös uudessa järjestelmässä joka tarkoittaa sitä että pelastuskoptereiden asemapaikat tulisi perustaa ja koptereita hommata niin että homma toimii. Ollaanko tähän valmiita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rajan kopteritkaan eivät lennä huonommassa kelissä, kuin nuo lääkärikopterit. In kiva, että koneessa on IFR-varustus, mutta laskeutumispaikalla omakotitalon pihassa harvemmin löytyy ILS-sädettä.

 

Vaikken expertti olekaan niin uskaltaisin väittää rvl:n koptereiden lentävän huonommassa säässä kuin lääkintäkoptereiden. Esim. pimeällä ja jäätävissä, sekä luonnollisesti pilvessä. Harvemmalla merihädässä olevallakaan on mukanaan ils-polkua...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikken expertti olekaan niin uskaltaisin väittää rvl:n koptereiden lentävän huonommassa säässä kuin lääkintäkoptereiden. Esim. pimeällä ja jäätävissä, sekä luonnollisesti pilvessä. Harvemmalla merihädässä olevallakaan on mukanaan ils-polkua...

 

Joo, olet oikeassa. Mutta tarkoituksenani oli sanoa, ettei tällaisissa HEMS-tehtävissä pysty takapihalle menemään kovin huonossa kelissä. Jäätävät olosuhteet ovat toki RVL:n heiniä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään