Petri Lehtovirta

Lääkärikoptereiden toiminta uusiksi

133 viestiä aiheessa

Ainahan kysymys on rahasta. Tässäkin tapauksessa "priorisointi" on kohdistunut C-17 kuljetuskoneisiin eikä lääkärikoptereihin näitä esimerkkejä löytyy kyllä lisää, rahan kustanustehottomasta käytöstä erillaisiin asejärjestelmiin. Kumpi on tärkeämpää suomalaisille? Lisäksi tietenkin voidaan asettaa kysymyksenalaiseksi myös suomalaisten osallistuminen Afganistanin "demokratian" rauhaanpakottamiseen. Siinäkin menee niitä tarvittavia verorahoja joita tarvittaisiin täällä suomessa, jossa terveydenhoitoa lasten päivähoitoa ja sosialipuolta on kurjistettu jo yli vuosikymmenen. Lääkäriambulanssi on vain yksi askel tässä loputtomassa kurjistamis ketjussa.

On tietenkin mahtavan kustannustehokasta ostaa kolme suurta C-17 kuljetuskonetta odottamaan mahdollista tulevaa niin isoa luonnonkatastrofia ettei esim. Finnairin ja muiden lentoyhtiöden kapasiteetti riitä suomalaisten evakuiomiseksi sieltä. Tietääkseni kuljetuskspasiteettia riittä, kunhan UM:stä löytyy joku maksaja.

Ensinnäkin, miten tämä nyt yhtään liittyy siihen mitä lääkärikopteriella tehdään, toisekseen, mistä oot keksiny että Suomi olisi kuljetuskoneita ostanut CASAn lisäksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainahan kysymys on rahasta. Tässäkin tapauksessa "priorisointi" on kohdistunut C-17 kuljetuskoneisiin eikä lääkärikoptereihin näitä esimerkkejä löytyy kyllä lisää, rahan kustanustehottomasta käytöstä erillaisiin asejärjestelmiin. Kumpi on tärkeämpää suomalaisille? Lisäksi tietenkin voidaan asettaa kysymyksenalaiseksi myös suomalaisten osallistuminen Afganistanin "demokratian" rauhaanpakottamiseen. Siinäkin menee niitä tarvittavia verorahoja joita tarvittaisiin täällä suomessa, jossa terveydenhoitoa lasten päivähoitoa ja sosialipuolta on kurjistettu jo yli vuosikymmenen. Lääkäriambulanssi on vain yksi askel tässä loputtomassa kurjistamis ketjussa.

On tietenkin mahtavan kustannustehokasta ostaa kolme suurta C-17 kuljetuskonetta odottamaan mahdollista tulevaa niin isoa luonnonkatastrofia ettei esim. Finnairin ja muiden lentoyhtiöden kapasiteetti riitä suomalaisten evakuiomiseksi sieltä. Tietääkseni kuljetuskspasiteettia riittä, kunhan UM:stä löytyy joku maksaja.

 

Taas pieni ikuisuuskommentti.

 

Ei lääkärikopteria, ei armeijaa, ei autoja, ei alkoholia, ei karkkia. Kaikki rahat lapsille ja vanhuksille. Ruoaksi perunaa ja vettä. Paikasta toiseen kävellen. Ei enää sotia, nälkäisiä eikä liikenneruuhkia. 

 

Tuollaisen sekamelskan saa helposti aikaan kun oikoo turhia mutkia. Faktoista viis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on tietoa suomen osuudesta C-17 koneiden hankinnassa: http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/07/suomi_vastaanotti_sotilaskuljetuskoneen_890874.html

Selkeästi vedät kyllä aika paljon omien agendojesi suuntaan faktoja. Tuossahan sanotaan että Suomi on mukana yhtenä maana(yhteensä 11 maata) tässä projektissa jolle nuo 3 konetta hommattiin. Mielestäni vähintäänkin harhaanjohtavaa sanoa, että Suomi olisi ostanut 3 C-17:sta vaikka niin selkeästi ei ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pirkanmaan sairaanhoitopiirin hallitus on valmis lääkärihelikopterien hallinnointiyksikkö osakeyhtiön perustamiseen yhdessä muiden yliopistollisten sairaanhoitopiirien kanssa. Hallitus on päättänyt ilmoittaa sosiaali- ja terveysministeriölle sekä muille yliopistollisille sairaanhoitopiireille, että se on valmis osakeyhtiön perustamiseen.

 

Pirkanmaan sairaanhoitopiiri asetti kuitenkin eräitä ehtoja. Sairaanhoitopiirin vastuu on rajattava toiminnallisesti ja taloudellisesti lääkintätoimeen, hallinnointiyksiköstä ja sen vastuulle kuuluvista toiminnoista ei saa aiheutua kustannuksia kunnille, osakeyhtiön mahdollista alijäämää ei siirretä sairaanhoitopiirien kustannusvastuulle, eikä osakeyhtiö ota vastuulleen tukiyhdistysten mahdollisia velkoja.

 

aamulehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raha-automaattiyhdistys on keskeyttänyt tuen Pohjanmaan pelastushelikopterin Peten tukiyhdistykselle. RAY epäilee yhdistyksen käyttäneen saamiaan varoja väärin.

 

RAY on myös jättänyt poliisille tutkintapyynnön yhdistyksen toiminnasta sekä ensi vuoden suunnitelmista. Kiistakysymykseksi on noussut helikopterin lääkärimiehitys.

 

Sosiaali- ja terveysministeriö on määrännyt, että pelastushelikopterissa tulee olla yksi vastuullinen lääkäri. Vaasan sairaanhoitopiirissä lennolle lähetetään nykyään lääkärin ohjauksessa oleva erikoissairaanhoitaja.

 

pohjalainen.fi

 

Peruspalveluministeri Risikko tutkii myös tapauksen: "Kyllä lääkärikopterissa pitää lääkäri olla, linjaa ministeri."

 

pohjalainen.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lääkintähelikopterien lentopalveluista aloitetaan neuvottelut viiden yhtiön kanssa. Toimijoista yksi on suomalainen ja loput neljä ulkomaalaisia.

 

Eteläistä aluetta eli Uuttamaata, Varsinais-Suomea ja Pirkanmaata koskeviin neuvotteluihin kutsutaan espanjalainen Inaer Aviation Group, ruotsalainen Scandinavian MediCopter ja suomalainen Skärgårdhavetshelikoptertjänst (SHT). Yhtiöistä SHT toimii tällä hetkellä Suomessa neljässä eri tukikohdassa.

 

Inaer Aviation Groupin kanssa käydään myös pohjoista aluetta eli Itä- ja Keski-Suomea, Pohjois-Pohjanmaata ja Lappia koskevia neuvotteluja. Muita pohjoisen alueen neuvottelukumppaneita ovat norjalainen Lufttransport ja ruotsalainen Scandinavian MediCopter. Pohjoiselle alueelle valittaneen siis ulkomaalainen toimija.

 

Neuvottelukumppanit valittiin 13 hakijan joukosta, ja ne valitsi lääkärihelikopteritoiminnan hallinnoinnista tulevaisuudessa vastaava HEMS Hallinnointi.

 

 

Lisää juttua täällä Yle.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään