Juha Paulavuo

Saksalaisten kekseliäisyyttä(kö)

30 viestiä aiheessa

Kaikenlaisiin lentovehkeisiin sitä törmääkin, tämä kyllläkin jäi piirrustuspöydälle. Kyseessä on Daimler Benz DB Jäger. Erikoiseksi siitä tekee potkurien sijoittelu, ne ovat keskellä koneen runkoa !! Millainenhan toolisiollut lentää? Onkoolemassa muita vastaavia konstruktioita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hehhee, Spadissa on ampujan ollut paree olla kurkottamatta huutamaan kuskin korvaan mitään, eikä pahemmin elehtiäkään ranskalaisten tapaan :)

 

Ja Daimler-Benzissä näyttää siltä kuin potkurien akseli menisi läpi, hmm, no, sanoisko nyt mistä kohtaa kuskin anatomiaa...  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perinteinen lentäjäsankarin pitkä kaulahuivi ei taannut menestyksekästä lentoa näillä koneilla.

 

Taitaa ampujalla olla aika tuulinen paikka ja kaikki kadonneet irtoesineet löytyvät sitten pilotin ikenistä  :'(.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta tuo melu potkurista jäi taakse ja kun nuo tahdistusjutut eivät aina toimineet täysillä tuo oli varmaan ihan hyvä juttu ajatuksissa.

Ei varmaankaan potkurin teho ollut aivan täysillä johtuen suuresta spinneristä. ;D mutta ajatelkaa mitkä ampumanäköalat. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perinteinen lentäjäsankarin pitkä kaulahuivi ei taannut menestyksekästä lentoa näillä koneilla.

 

Taitaa ampujalla olla aika tuulinen paikka ja kaikki kadonneet irtoesineet löytyvät sitten pilotin ikenistä  :'(.

 

Sattuneesta syystä ajattelin kauhulla skenaariota pitkätukkaisesta ampujasta ....  :'(

 

No ei liene varsinaisesti ollut ongelma tuohon(kaan) aikaan. Tuo Spad tuli vastaan jossain "Worst aircraft of the world" kirjassa jota en nyt tietenkään tähän hätään löydä, ja muistelisin lukeneeni että se olisi ollut muutenkin kaikin tavoin ongelmallinen. Alitehoinen / ylipainoinen ja jokseenkin mahdoton trimmattava. Ihan kuin tulisi muuan Koolhooven mieleeni....  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin

 

Tämä nyt ei varsinaisesti ole ihan sitä mitä Juha kysyi mutta olihan tietenkin konsepti nimeltä Focke-Wulf Triebflugel. Kävi vaan niinkun monelle muullekin suunnitteilla olleille Saksalaisille projekteille: loppui sota, rahat ja kerosiini kesken......  ::)

 

Vehje on jaksanut kiinnostaa monenkin kirjan verran ja KVG tuottaa aika lujasti hakuja. Onpa joku viitseliäs jaksanut kyhätä ihan näyttävän animalaation YouTubeenkin:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

37 mm tykki tuollaisessa härpäkkeessä...... :o

Voi estä ja varjele. Tuohan pysähtyy rekyylistä paikalleen.

Ei välttämättä, tästä selviää mihin suuntaan tuolla tykillä oli tarkoitus ammuskella

http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/8217/fgun/fgun-uf.html

elikkä sama periaate kuin mitä Sakemannit käytti hyvällä menestyksellä "Schräge Musik" taktiikassaan. Tuo yläviistoon tulitus-suunta "keksittiin" jo ensimmäisessä maailmansodassa.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei välttämättä, tästä selviää mihin suuntaan tuolla tykillä oli tarkoitus ammuskella

http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/8217/fgun/fgun-uf.html

elikkä sama periaate kuin mitä Sakemannit käytti hyvällä menestyksellä "Schräge Musik" taktiikassaan. Tuo yläviistoon tulitus-suunta "keksittiin" jo ensimmäisessä maailmansodassa.

Markku

 

Tuo oli minulle aivan uusi tieto. Kiitti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei välttämättä, tästä selviää mihin suuntaan tuolla tykillä oli tarkoitus ammuskella

http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/8217/fgun/fgun-uf.html

elikkä sama periaate kuin mitä Sakemannit käytti hyvällä menestyksellä "Schräge Musik" taktiikassaan. Tuo yläviistoon tulitus-suunta "keksittiin" jo ensimmäisessä maailmansodassa.

Markku

 

Ai siis se olikin tuolla viisisti.....  :-[

 

No mutta tuon Voisinin kyydissä kyllä pelottaisi vielä enemmän laukoa moista asetta. Putkirunkoisessa ja kangaspäällysteisessä koneessa varmasti tuntuu joka laukaus koko rungossa......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei välttämättä, tästä selviää mihin suuntaan tuolla tykillä oli tarkoitus ammuskella

http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/8217/fgun/fgun-uf.html

elikkä sama periaate kuin mitä Sakemannit käytti hyvällä menestyksellä "Schräge Musik" taktiikassaan. Tuo yläviistoon tulitus-suunta "keksittiin" jo ensimmäisessä maailmansodassa.

Markku

 

Saksalaiset joo kokeilivat 2.maailmansodan aikana "isoja putkia" pommareiden häätämiseen. Schräge Musik tuotti tuloksia, mutta joihinkin häiriöalttiisiin viritelmiin häv.lentäjät eivät olleet kovin ihastuneita, kuten "Dolfo" Galland muisteli: "...kun pommikoneita oli 'moraalisesti järkytetty' parilla tykinlaukauksella, piti saattohävittäjät seivästää tykinputkella!"

 

Ei silti sauerkrautkansaa voinut yrityksen puutteesta moittia. Kertoohan vanha sananlaskukin, että "kaekkee se saksalaenen keksii, sano savolaenen kun kirahvin näk"  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tällä palstalla on puhuttu paljon saksalaisten kekseliäisyydestä, niin todettakoon, että engelsmannit taas puolestaan ovat käteviä - joskus jopa nerokkaita - kiertämään ja ratkaisemaan omiin konstruktioihinsa syntyneitä ongelmia, jotka johtuvat heidän itsensä suunnittelun aikaisemmassa vaiheessa tekemistä mielettömistä valinnoista, epäkäytännöllisistä ratkaisuista tai yleensä suunnitteluvirheistä.

 

Käykääpä katsomassa alla olevassa osoitteessa erästä koneprojektia, jossa vastakkaisiin suuntiin pyörivät potkurit ovat myös rungon keskiosassa.

 

http://www.esotec.co.nz/hb/HTML/HomePage2_F.html

 

Siinä  on noin kymenen vuotta vanha uusiseelantilainen taitolentokone-ehdotelma "Hummingbird". Yhtään kappaletta ei ole vielä rakennettu. Tällä hetkellä tehdään moottrien valintaa sekä ratkotaan runkoon ja voimansiirtoon (sic!) liittyviä ongelmia. Koneen pitäisi toteutuessaan kyetä riippumaan potkuristaan, aloittamaan tästä nousu, liikkumaan joka suuntaan mm sivuuttain, tekemään kylkisilmukka etc. Koneen taitolento olisi täysin erilaista kuin nykyisillä koneilla. Arvosteluperusteet jouduttaisiin muuttamaan täysin. Koneen ongelma olisi myös pyöreähkö muoto, joka vaikeuttaisi ainakin nykymuotoista arvostelua. En tiedä onko tästä kilpataitolennon mullistajaksi, mutta onnistuessaan sillä ainakin voisi suuresti huvittaa ihmetyksissään pällistelevää lentonäytösyleisöä.

 

Muuten, sitten kun olen nähnyt taitolentokoneen, joka panee syöksyssä reverssit päälle, jarruttaa syöksyn paikalleen ja alkaa sen jälkeen nousta pyrstö edellä, olen nähnyt kaiken, eikä minun enää sen jälkeen tarvitse katsella taitolentokoneita!  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän kategoriaanhan kuuluu ehdottomasti myös RFB Fantrainer 1970-luvulta.

EDIT: Taisikin tulla jo mainituksi  :P

 

 

 

Tuosta Spad A.2:sta vielä sen verran että historia kertoo sen epäsuosion johtuneen paljolti siitä, että koneen nokilleenmeno (ei mikään epätavallinen ilmiö siihen aikaan) oli kk-ampujalle yleensä kohtalokasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tällä palstalla on puhuttu paljon saksalaisten kekseliäisyydestä, niin todettakoon, että engelsmannit taas puolestaan ovat käteviä - joskus jopa nerokkaita - kiertämään ja ratkaisemaan omiin konstruktioihinsa syntyneitä ongelmia, jotka johtuvat heidän itsensä suunnittelun aikaisemmassa vaiheessa tekemistä mielettömistä valinnoista, epäkäytännöllisistä ratkaisuista tai yleensä suunnitteluvirheistä.

 

Heh, klassinen esimerkki on se kun siellä asennetaan vesiputket talon ulkoseinään - sitten KUN ne jäätyvät, ne on helpompi avata  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään