Heikki Sten

De Havilland Canada Beaver-Suomessa

53 viestiä aiheessa

Yhden kerran olen onnistunut näkemään ja myös kuvaamaan Suomen Ilmavoimien Beaverin.

Oulunsalossa oli ampumaleiri v.1967 ja olin paikalla Hämeen Lennoston varusmiehenä.

Vanha Ljubitelj kamera oli edelleen iskukunnossa kun Beaver tuli paikalle. Nyt kiinnostaakin näiden koneiden toimenkuva. Minkälaisiin tehtäviin silloin tarvittiin kellukekonetta?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rajan sivuilta löytyy tarinaa Beavereistä ja niiden vesilentotoiminnasta. Juttu on n. sivun puolivälissä.

 

Infoa on myös  erinomaisilla Pekka Autereen Rajavartiolaitoksen lentotoimintaa käsittelevillä sivuilla.

Mielenkiintoiset jutut, kiitos niistä, mutta entä Ilmavoimien käyttö? Rajan koneet oli siviilirekisterissä ja kuvan kone on ilmavoimien rekisterissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimat käyttivät Beavereita 1958-71 yhteyskoneina. Kaikki kolme tuhoutuivat onnettomuuksissa.

Amfibiokone Ilmavoimien yhteyskoneena. Just juu, no, silppua tuli.

Ainakaan HämLsto:lla ei tietääkseni ollut tuollaista. Ehkäpä sitten Ilmav.esikunnalla oli tuo malli käytössään. Tietääkö Kuusiston Jaakko koneiden tukikohdat?

Oliko ne kaikki kolme amfibioita?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

terve heikki

Muistelisin että Malmilla tuollainen asusteli, oli kyllä mielestäni pyörillä vaikka tuo Malmi hiukka pehmeätä maastoa onkin.

Jaakko muistaa varmemmin tuon.

Käsittääkseni tuo Malmilla ollut oli esikunnan käytössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luntataanpa mitä kirjallisuus (KSI-3) tietää noista: BV-1 ja BV-2 hankittiin ilmavoimille huhtikuussa 1958 ja BV-3 1962. Vain BV-1.ssä oli kuvan ambfibiokellukkeet. Koneet Yhteyslentueen ja Ilmavoimien varikon käytössä. Yhteyslentojen lisäksi niitä käytettiin koulutukseen, laskuvarjokokeiluihin, valokuvaus- ja maalilentoihin. BV-2 tuhoutui moottorivian jälkeiseen pakkolaskuun Perunkajärvellä Rovaniemellä 8.8.1961 ja onnettomuudessa menehtyi kaksi henkeä. BV-3 tuhoutui saapumisvuonnaan Tampereella 6.11.1962 kun moottori pysähtyi startissa ja kone törmäsi ulkorakennuksen seinään. BV-1 upposi mereen Uudenkaupungin edustalla 8.8.1973. Kone ongittiin merestä muttei korjattu.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Amfibiokone Ilmavoimien yhteyskoneena. Just juu, no, silppua tuli.

Ainakaan HämLsto:lla ei tietääkseni ollut tuollaista. Ehkäpä sitten Ilmav.esikunnalla oli tuo malli käytössään. Tietääkö Kuusiston Jaakko koneiden tukikohdat?

Oliko ne kaikki kolme amfibioita?  ???

 

Amfibiokoneet ( 2 kpl ) olivat sijoitettuna, muistini mukaan, Vaasaan ja Lappiin. Turussa operoinnista en muista mitään.

 

Tikkakoskelta tulin kerran 1959 Malmille, Juurikkalan Pokun kyydissä. Tuo kone pyöräkoneena ja Ilmavoimien merkein.

Tuolla koneella luvattiin meidän kurssille mittarilähestymis harjoituksia Vantaalle. Siitä ei tullut totta ikinä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

terve heikki

Muistelisin että Malmilla tuollainen asusteli, oli kyllä mielestäni pyörillä vaikka tuo Malmi hiukka pehmeätä maastoa onkin.

Jaakko muistaa varmemmin tuon.

Käsittääkseni tuo Malmilla ollut oli esikunnan käytössä.

 

Yksi maakone oli Malmilla yhteys-yms koneena. Esikunnan pilotit lensivät sillä  Yhteyslentueen lentoja.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Amfibiokoneet ( 2 kpl ) olivat sijoitettuna, muistini mukaan, Vaasaan ja Lappiin. Turussa operoinnista en muista mitään.

Tikkakoskelta tulin kerran 1959 Malmille, Juurikkalan Pokun kyydissä. Tuo kone pyöräkoneena ja Ilmavoimien merkein.

Tuolla koneella luvattiin meidän kurssille mittarilähestymis harjoituksia Vantaalle. Siitä ei tullut totta ikinä.

Jaakko muistelee amfibiokoneita olleen kaksi ?

Kuvia ei oo tuullut vastaan kellukkeilla kuin ykkösestä...

Tässä Oulussa 1960

[ attachment removed / expired ]

Tässä hiukka huonommassa kunnossa 1973...

[ attachment removed / expired ]

Markku

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun muistikuvani ei ole tarkka noiden suhteen.

Puhuin mielikuva-muistini mukaan. Oliskos nuo pyörä-suksi versiot hämänneet mielikuvaani.

Täytyypäs udella Mariston Jussilta, kun käy moikkaamassa.

 

Sain muualta tarkempaa tietoa, joka sotki muistikuvaani.  :-[

 

Rajalla oli OH-MVM ja OH-MVL kellukekoneina

Toinen muistia sotkeva oli tuo Ilmavoimien, Yhteyslentueen tukikohta , samassa paikassa kuin Rajan tukikohta. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jaakko, Juha ja Markku, ja Aarne, nythän sitä tositietoa alkoi pukkaamaan.

Harmittava ja surullinen kohtalo tuolla laadukkaalla konelaivastolla.

Beaver on sinänsä erittäin hyvässä maineessa sikäli mikäli olen oikein ymmärtänyt.

Aika monipuolinen palvelurooli sillä tyypillä sitten kuitenkin oli. Siis paljon muutakin toimintaa yhteyslentojen lisäksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun muistikuvani ei ole tarkka noiden suhteen.

Puhuin mielikuva-muistini mukaan. Oliskos nuo pyörä-suksi versiot hämänneet mielikuvaani.

Täytyypäs udella Mariston Jussilta, kun käy moikkaamassa.

Sain muualta tarkempaa tietoa, joka sotki muistikuvaani.  :-[

Rajalla oli OH-MVM ja OH-MVL kellukekoneina

Toinen muistia sotkeva oli tuo Ilmavoimien, Yhteyslentueen tukikohta , samassa paikassa kuin Rajan tukikohta. :-[

Joo, eikä tuo painettu sanakaan aina muista oikein. "Härmälä Tampereen lentokenttä" opuksessa on juttu ja kuva BV-3:n kaputista. Sen mukaan tuo moottorihäiriö sattui lähetyttäessä Härmälän kenttää, ei startissa...Ja noita niin rajan Biivereitä käytettiin kellukkeilla ja pyörillä ja on jossakin näkynyt kuva BV-1:stä pyöräsukillla....

OH-MVL Pyörillä

[ attachment removed / expired ]

 

Sama kellukkeilla

[ attachment removed / expired ]

 

OH-MVM pyöräsuksilla

[ attachment removed / expired ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minunkin tietolähteeni kertoo, että "Ilmavoimat hankki 1958 kaksi konetta, joita voitiin käyttää myös kellukkeilla, joiden erikoisuutena oli pyörät. Ilmavoimat hankki 1958 kaksi konetta ja vuonna 1960 yhden koneen. Näistä ensimmäinen oli kellukekone, joka poistettiin 1973. Kaksi muuta olivat maakoneita ja ne tuhoutuivat vuosina 1961 ja 1962."

 

Tämä kuva on otettu Vaasassa vuosien 1958-1964 välissä. Kuvassa BV-1 ja VLK:n Slingsby T.21 OH-KSA taustalla. "Postimerkin" kokoisesta kuvasta skannattu huonolaatuinen kuva, jossa kone on pyöräkellukkeilla kiitotiellä. Kuva: O.Vanhala via J.Nisula.

 

Vaasasta operoi ja piti tukikohtaa toinen Beaver, eli Rajavartiolaitoksen OH-MVL jo 1950-luvun alkupuolelta alkaen. Niin sanottu "Beaver-halli" Vaskiluodossa on edelleen olemassa varastona meren rannassa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Papan korsikin kekoon.   Autereen mukaanhan Rajalla oli Beavereita 3 kpl. OH-MVK sijoitettuna Turkuun, myytiin aikanaan Kanadaan, OH-MVL sijoitettuna Vaasaan, nyt SIM:lla ja OH-MVM oli sijoitettuna Norvajärvelle, nyt K-SIM:lla ja tullaan siirtämään Rajan museoon Kotkaan.    Näiden lisäksi oli käytössä vielä neljäskin kone, OH-HBA Imatran Voimalla. Se myytiin pois Norjaan.

Ilmavoimien kahdesta pyöräkoneesta kuvat:

BV-2

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

sekä  BV-3

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näiden lisäksi oli käytössä vielä neljäskin kone, OH-HBA Imatran Voimalla. Se myytiin pois Norjaan.

 

BV-2

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Tuo BV-2 tuhoutui pakkolaskussa metsään Perunkajärvellä 8.8.1961. Perunkajärvi on noin 25 km rovaniemeltä koilliseen kiitotie 21:n finaalissa. Onnettomuudessa kuoli kaksi ja loukkaantui kaksi henkilöä. Samoille seutukunnille putosi aikanaan myös kaksi ilmavoimien Fougaa yhteentörmäyksen seurauksena. Ohjaajat pelastautuivat laskuvarjoilla.

 

Tuo mainittu Imatran Voiman OH-HBA oli varustettu pyöräkellukkeilla kuten BV-1.

 

Edit: Markkuhan tuon BV-2:n kaputin jo tuolla aiemmin kertoikin. Ehän mie hoksannu ...tana  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo BV-2 tuhoutui pakkolaskussa metsään Perunkajärvellä 8.8.1961. Perunkajärvi on noin 25 km rovaniemeltä koilliseen kiitotie 21:n finaalissa. Onnettomuudessa kuoli kaksi ja loukkaantui kaksi henkilöä. Samoille seutukunnille putosi aikanaan myös kaksi ilmavoimien Fougaa yhteentörmäyksen seurauksena. Ohjaajat pelastautuivat laskuvarjoilla.

 

Tuo mainittu Imatran Voiman OH-HBA oli varustettu pyöräkellukkeilla kuten BV-1.

 

Edit: Markkuhan tuon BV-2:n kaputin jo tuolla aiemmin kertoikin. Ehän mie hoksannu ...tana  :-[

 

Don't worry, be happy.  :)

 

Ei kukaan lukijoista kuollut tai edes loukkaantunut...  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo BV-2:n kaputin tarina on luettavissa Hyvösen "Kohtalokkaat lennot 1945-1988" opuksesta ja Pentin BV-3:n kuva tuossa ulkorakennuksen seinässä on sama kuin "Härmälä Tampereen lentokenttä" kirjassa.

Markku

"Ei kukaan lukijoista kuollut tai edes loukkaantunut..." ja kertaus on opintojen äiti.... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Don't worry, be happy.  :)

 

Ei kukaan lukijoista kuollut tai edes loukkaantunut...  :D

 

Ai jaa. Vetelin siis suotta itseäni turpaan :'(

 

Vaikkei nyt mitään Beavereita olleetkaan, niin muistaako kukaan paremmin tuota mainitsemaani Fouga tapausta. Itse olin tapahtuma-aikana 83 cm lyhyempi kuin tänään, joten en muista yksityiskohtia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Papan korsikin kekoon.   Autereen mukaanhan Rajalla oli Beavereita 3 kpl. OH-MVK 

 

sekä  BV-3

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Keskimmäinen poika kertonee: " Tuolta se tuli ja tuonne se meni  ;D "

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Imatran Voiman Beaver OH-HBA Oulussa 24.5.1973. Huomaa "tuplatunnukset": pikkuinen OH-HBA sivuvakaajassa varsinaisen runkotunnuksen lisäksi.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samoille seutukunnille putosi aikanaan myös kaksi ilmavoimien Fougaa yhteentörmäyksen seurauksena. Ohjaajat pelastautuivat laskuvarjoilla.

Luntataan "Kohtalokkaat lennot 1945-1988" opuksesta: 1.6.1964 FM-48 ja FM-60 törmäsivät yhteen kun Hävittäjälentolaivue 11:n nelikoneinen osasto teki tiiviissä neliömuodossa tynnyriä. Selkäasennossa FM-60:n nokka repäisi FM-48:n vasemman peräsimen irti jolloin kone kääntyi oikealle ja sen kärkisäiliö iski FM-60:n kuomun säpäleiksi. Koneet tuhoutuivat maahansyöksyissä mutta molempien ohjaajien laskuvarjohyppy onnistui. Toinen ohjaajista muuten oli pelastautunut heittoistuimella Gnatista (GN-108) 10.4.1964 eli n. 1,5kk. aikaisemmin !

Markku   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

[ attachment removed / expired ]

 

tässä kuva olkkajärven onnettomuudesta asuin silloin rovaniemellä mutta en muista enään kaikkia yksityiskohtia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

 

tässä kuva olkkajärven onnettomuudesta asuin silloin rovaniemellä mutta en muista enään kaikkia yksityiskohtia

Yhteenajon syytä en tiedä. Kuitenkin ohjaajat olivat silloinen Matti Kepponen, jonka ohjaamasta koneesta kuvakin on ja Pasi Himanen. Matti pääsi koneesta nopeasti pois, mutta Pasi kertoi mm. minulle ulospääsyn olleen todella vaikeaa koneen nopean pyörimisen vuoksi. Silloin ei ollut kuitenkaan heidän aikansa tullut. Nyt ovat jo molemmat hiljaisessa laivueessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään