Tuomas Virtanen

Finncommin Embraerilla laskusiivekeongelmaa Kemissä

39 viestiä aiheessa

Oulunsalo  01.12.2007 14:28:32 ilmaliikenneonnettomuudenvaara, suuri

 

Oulun lentokentällä varauduttiin iltapäivällä lento-onnettomuusvaaraan, kun Helsingistä Kemiin matkalla olleen lentokoneen laskeutumistelineissä havaittiin jonkinlaista vikaa lennon aikana.

 

Kaleva

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa linkki ko. juttuun.

Laskeutumisteline  :P

 

"Kone yritti laskeutua Kemiin, jossa kerrottiin, että laskutelineet eivät aukea ja matka jatkuu Ouluun. Kun kone lähti uudelleen nousemaan, melkein arvasinkin, mistä on kyse", kertoo koneessa ollut kemiläinen Jari Nylund.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuttuu aika aktiivisesti tuo uutinen.

 

Ensin sanovat että vika on Laskeutumistelineissä. Sen jälkeen laipoissa ja laskeutumistelineissä.--> Kerrottiin ettei voinut laskeutua Kemiin huonojen kitka-arvojen takia. Nyt kertovat: Että vika oli Nimenomaan laskusiivekkeissä.

 

Sama vika on toistunut kyseisen koneen lennolla lyhyen ajan sisällä nyt kolme kertaa. Samanlainen vika pakotti Kemin koneen laskeutumaan Rovaniemelle viimeksi kuukausi sitten

Lentokone oli Finncomm Airlinesin kalustoa. Se oli malliltaan Embraer 145. Yhtiön markkinointijohtaja Tuure Holkko kertoo, että vika oli koneen laskeutumissiivekkeissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sokerina pohjalla siinä lukee: "Molempien siivekkeiden jarrulaippoja säätelevät moottorit". Mitäköhän ovat siivekkeiden jarrulaipat? Jotain uutta teknologiaa ainakin minulle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesari kirjoittaa myös tuosta, mutta väittää että vika oli laskutelinesiivekkeissä ?   :o

 

 

huh, tuota toimittajien mielikuvitusta  :thmbup: .

 

Korjataanpas tuo linkki paremmin toimivaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesari korjasi artikkeliaan kun laitoin palautetta.  Nyt he puhuvat laskutelineviasta - Kaleva puhuu laskusiivekeviasta.  Kumpaankohan tässä nyt kannattaa luottaa, kun tuskin tuolla on kahta diverttausta kuitenkaan tapahtunut?  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjoittavat, että meni Ouluun pitemmän kiitotien takia, että Oulussa olisi puolikilometriä pitempi kiitotie kuin Kemissä? Eikös molemmilla kentillä ole 2,5km pitkä kiitotie?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjoittavat, että meni Ouluun pitemmän kiitotien takia, että Oulussa olisi puolikilometriä pitempi kiitotie kuin Kemissä? Eikös molemmilla kentillä ole 2,5km pitkä kiitotie?  ::)

 

Kuka kirjoittaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hs. >Koneen laskeutuminen onnistui Oulussa, missä kiitotien jarrutusominaisuudet ovat Kemiä paremmat.  :o

 

Sitäpä just mietinkin. Oulussa on varmaan ollut paremmat kitka-arvot, mutta missään en nähnyt puhuttavan mitään kiitotien pituudesta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitäpä just mietinkin. Oulussa on varmaan ollut paremmat kitka-arvot, mutta missään en nähnyt puhuttavan mitään kiitotien pituudesta...

Paremmista kitka-arvoista voitanee päätellä vian olleen laipoissa, ja laskuun on tultu laipatta, niin on tarvittu enempi kitkaa, jotta on pysähtynyt, ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitäpä just mietinkin. Oulussa on varmaan ollut paremmat kitka-arvot, mutta missään en nähnyt puhuttavan mitään kiitotien pituudesta...

 

Jospa ne on oulussa levittäneet kitkat sillä "kitkan levitys kärryllä"  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paremmista kitka-arvoista voitanee päätellä vian olleen laipoissa, ja laskuun on tultu laipatta, niin on tarvittu enempi kitkaa, jotta on pysähtynyt, ???

 

Niinhän noissa jutuissa sanotaan. Ihmettelin vain, että mistä se Jukka oli sen kiitotien pituusjutun lukenut...

 

 

Jospa ne on oulussa levittäneet kitkat sillä "kitkan levitys kärryllä"  ;D

 

HEHE, kävi mielessä, mutta en kehdannut sanoa ääneen ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka kirjoittaa?

 

Iltalehti ainakin. Taisi lukea Kalevassakin.

 

EDIT. Iltalehdestä: Kun nopeutta hidastavat laskeutumissiivekkeet eivät toimi kunnolla, laskeutuminen vaatii kovan nopeuden vuoksi pitkän kiitotien. Kone ohjattiin Ouluun, koska Oulunsalossa kiitotie on pidempi kuin Kemissä.

 

EDIT 2. Kaleva: Holkon mukaan kone ohjattiin lauantaina Kemin sijasta Ouluun, koska Oulun kiitotie on puoli kilometriä pidempi kuin Kemissä.

 

 

Mistä lie tiedot revitty.  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti ihan omasta päästään ovat repineet ne. ;D Ajattelevat varmaan, että kun Oulu on isompi kaupunki ja lentokenttä on yksi Suomen vilkkaimpia ja sieltä joskus lennetään isoillakin koneilla (B757) niin pakosti siellä on sitten pidempi kiitotie kuin Kemissä. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

HS

 

Vika pakotti Kemin-koneen laskeutumaan Ouluun

Suomi, Lappi/Oulu

 

Julkaistu: 01.12. klo: 22:47

Päivitetty: 02.12. klo: 02:13

Kemiin matkalla ollut lentokone joutui eilen iltapäivällä laskeutumaan Oulun kentälle laskeutumissiivekkeisiin tulleen vian takia. Finncomm Airlinesin Embraer 145-mallin koneessa oli 47 matkustajaa ja kolmen hengen miehistö.

 

Helsingistä lähtenyt kone oli jo aloittanut laskeutumisen Kemiin, kun matkustamoon tiedotettiin, että kone jatkaakin Ouluun. Kun nopeutta hidastavat laskeutumissiivekkeet eivät toimi kunnolla, laskeutuminen vaatii pitkän kiitotien. Kone ohjattiin Ouluun, koska Oulunsalossa kiitotie on pidempi kuin Kemissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone ohjattiin Ouluun, koska Oulunsalossa kiitotie on pidempi kuin Kemissä.

 

No ainakin Wikipedian mukaan Oulussa on 1 metri pidempi kiitotie. Että silleen  ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ainakin Wikipedian mukaan Oulussa on 1 metri pidempi kiitotie. Että silleen  ;D.

 

Mutta kun katsoo finavian eAippia niin kemissä on 2m pidempi ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tietysti suurin tekijä on se, että oulussa on pysäytysvaijeri ja pysäytysverkot

 

Mää vaan luulen että ei tuo pysäytysvaijeri oikein pelaa noissa siviilikoneissa  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tietysti suurin tekijä on se, että oulussa on pysäytysvaijeri ja pysäytysverkot

 

Vois olla, että lähtis koko laskutelineet matkaan ku niihin pysäyttäs.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään