Martti Kujansuu

FRw-122

1 viesti aiheessa

Vaurio Voronpään kylässä Syvärin yläjuoksulla 10. maaliskuuta 1944 klo 6.45. Ohjaajana kersantti Paavo Jussila (s. 8.1.1915). Mielenkiintoinen ura Ilmavoimissa: erikoismiehistökurssi 22.10 - 3.12.1934, valokuva-apulaisena 17.2 - 20.11.1935, leko-ohjaajana 29.4 - 20.7.1940.

 

Ohjaajan kertomus.

 

10.3.44 noin kello 8,00 sain lent.päällik.luutn. Tylliltä määräyksen lähteä lennolle, menin kentälle noin 6,15 jossa koneita juuri käynnistettiin, nousin koneeseen FR-122 ja koekäytin sen. Läksin rullaamaan rullaustietä pitkin kiitoradalle. Kiitoradalle tullessani pysäytin koneen rullaustien jatkeelle, odottelin siinä noin 2 - 3 minuttia, tällä ajalla kävi kers. Räikkönen ilmoittamassa, että pitää silmällä säätä, että on odotettavissa sumua.

 

Läksin rullaamaan kiitoradan pohjoispäähän jossa käänsin koneen vastatuulen starttia varten, odotin siellä 2 - 3 minuttia, koneen ollessa tyhjäkäynnillä pelkäsin sytytystulppien pikeentyvän, katsoin ilmaa joka puolella, mutta on huomannut mitään epäilyttävää, päätin startata, samalla katsoakseni ilmaa.

 

Laskin laskusiivekkeet puolivälin saakka auki ja starttasin, koneen irrottua maasta jatkoin loivaa nousua ja samalla vein laskusiivekkeet sisään, kone meni kiitoradan eteläisellä jatkeena sumuun, jonka alaraja oli noin 6 - 6 metriä, päätin heti kaartaa kentän kiitoradan pohjoiselle jatkeelle, ehtiäkseni ennen sumua laskemaan, koko kenttä oli kuitenkin jo ehtinyt mennä sumun peittoon, sumun alarajan ollessa 6-8 metriä.

 

Arvioin kiitoradan suunnan, laskin siivekkeet alas ja painoin konetta loivasti alas, tarkoituksella laskea, Moottoria käytin aika paljon mahdollista ylösvetoa varten, kone tuli ulos sumusta kentän kiitoratojen sisäkulmauksesta, niin kauvaksi, ettei ollut mahdollista laskea kummallekaan kiitoradalle. Sen takia päätin kaartaa uudelleen kiitoradan jatkeelle. Kaarsin normaali kaartoa sumun ja maan välissä, olin ehtinyt kaartaa niin paljon, että koneen suunta oli poikki kiitoradan, länsi- itä suunnassa, koneen asento kaarrossa oli aivan normaali kaartoa, tällöin kone alkoi väkisin painua siivelle ja nokka painui voimakkaasti alas.

 

Vastapainoksi annoin reippaasti siivekettä ja vastajalkaa, tämä ei kuitenkaan tehonnut, vaan kone painui ohjauskyvyttömänä alas vasemmalle siivelle. Moottirssa oli reippaasti yli vaakalentokierrokset, mittareihin en ehtinyt katsoa, yritin katkaista virtaa, mutta kone heittelehti jo niin etten saanut vipuun kiinni, viimeinen toimenpiteeni oli, että työnsin käteni mittaritauluihin, suojatakseni päätäni josssa suurin piirtein onnistuinkin - ja odotin mitä tuleman pitää.

 

Olettamukseni on, että kone laskusiivekkeiden alhaalla ollessa kaarrossa teki "älyttömän" - virheliikkeen, joka ei mielestäni johtunut mistään ohjausvirheestä, eikä myöskään nopeuden puutteesta.

 

8512. Maaliskuun 10 p:nä 1944.

Kersantti Paavo Jussila.

 

Lautakunta selvittää vaurion syyt seuraavasti: Nopeasti muodostunut pintasumu yllätti ohjaajan, jolloin ohjaaja päästäkseen nopeasti laskusuuntaan matalalla teki liian jyrkän kaarron laskusiivekkeet auki. Tästä johtui, että kone menetti ohjattavuudensa ja vajosi siipi edellä kiitoradalle.

 

Kuvissa keskellä näkyvä "tahra" on liimaa jolla kuva on liimattu paperiin. Liima on ilmeisesti hapettanut (tms.) paperin läpi. Ei siis liimata niitä kuvia albumeihin ihan millä tahansa!  >:(  ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään