Pentti Perttula

Ilmavoimien lentotuntimäärät

15 viestiä aiheessa

Tervehdys,

 

Olen hiukan tilastoinut onnettomuustutkintatietoa Suomen ilmavoimien kuolemaan johtaneista lento-onnettomuuksista koko historian aikana, mutta minulta puuttuu vertailutietoa lentotuntimääristä eri aikoina. Onkohan lentotuntimääristä julkaistu tilastotietoa missään? Itsellä ei muistinvaraisesti tule mieleen yhtään lähdettä.

 

Lähdeviitteet ja kaikenlainen numerotieto lentotuntimääristä kelpaa ja sitä voi lähettää minulle myös suoraan sähköpostilla korpikentta (miumau) saunalahti (piste) fi.

 

Yst. terv. Pentti Perttula

 

PS. Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia on tapahtunut 295 ja niissä on saanut surmansa 457 henkeä. Mukaan ei ole laskettu sodan aikana vihollisen toiminnasta johtuneita onnettomuuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähdeviitteet ja kaikenlainen numerotieto lentotuntimääristä kelpaa ja sitä voi lähettää minulle myös suoraan sähköpostilla korpikentta (miumau) saunalahti (piste) fi.

 

Suosittelen Sota-arkistossa käyntiä, ei se ole niin vaikeata...  >:(  ;)  ;D

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,59510.60.html

 

Helsingin Sanomat 28. marraskuuta 1921

 

Lentolaitostamme kohdanneet onnettomuudet.

 

Suomen Ilmailuvoimien esikunnan toimittama kuukausijulkaisu "Aero" sisältää äsken ilmestyneessä marraskuun numerossaan tietoja Ilmailuvoimiemme kohdanneista onnettomuuksista kolmen vuoden ajalta nimittäin vuosina 1918, -19, -20 ja -21.

 

Kokon tänä aikana on onnettomuuksia sattunut yhteensä 32 ja palautuvat ne seuraavasti eri vuosien osalle: vuonna 1918 7 kuukauden aikana 2 onnettomuutta, 1919 12 kk. aikana 19, 1920 12 kk. aikana 12 ja vuonna 1921 kuluneena 9 kk. aikana 19.

 

Vuonna 1918 oli lentolaitoksemme vasta alussaan, koneita oli vähän ja koulutettuja lentäjiä vain jokunen. Lentoja tehtiin harvoin.

 

Vuosina 1919 ja 1920 oli lentäjien lukumäärä jo huomattavasti lisääntynyt ja lentoja tehtiin niin ollen tiheämmin. Kun onnettomuuksien lukumäärä siitä huolimatta aleni v. 1920 varsin huomattavasti osoittaa se, että lentäjämme olivat jo ehtineet huomattavasti harjautua vaikeaan ammattiinsa.

 

Vuoden 1921 tiheät onnettomuudet selittyvät suureksi osaksi siten, että tänä vuonna on lentoliike ollut vilkkaampi kuin koskaan ennen. Onnettomuuksien lukumäärää lisää myöskin se seikka, että tänä vuonna on lentoja suorittanut joukko ohjaajaoppilaita, kun sitä vastoin edellisenä vuonna vain täydellisen koulutuksen saaneet lentäjät olivat liikkeellä.

 

Aivan toiseen valoon joutuu onnettomuuksien lukumäärä, kun sitä verrataan niihin aikoihin, mitä eri vuosina on oltu ilmassa. Vuonna 1919 on nimittäin 550 tunnissa tehty 1,400 lentoa, vuonna 1920 900 tunnissa 3,000 lentoa ja vuonna 1921 1,500 tunnissa 6,200 lentoa. Siten on vuoden 1919 lentojen onnettomuusprosentti 1,4, vuoden 1920 0,4 ja vuoden 1921 0,8.

 

Mainituissa 52 onnettomuudessa on 11 vaatinut yhteensä 20 ihmishenkeä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se sota-aikainen lentohomma ollut huimaa, jo pelkästään ajatellen pilottien silloisia lentotuntimääriä...

Ei varmasti ollut montaakaan sotakonetta helppoa ohjata normaalistikaan, saati erityistilanteissa, huonoissa keleissä ym.

Kun luin viimeksi juttua, jossa pommari teki ylösvedon ja putosi, pilotilla oli siilä tyypillä jotain 50 tuntia ja 30-40 laskua.

Kun lukee Suomen Siivistä tms sakemannien seikkailuista ja töppäilyistä, piloteilla oli vähintään 150-200 lentotuntia takana.

Ajattelin siihen aikaan, kun oli IFR-kelpuutus, että alle 100 tuntia vuodessa ei edes uskaltaisi ulkomaille Piperillä (!) lähteä.

Piper ja Cessna lentää normaaliolosuhteissa itse, ei kärkisakkaa eika tahdo sakata edes tarkkarilla, vaikka kuinka kiskoo.

Toisaalta: ainakin IFR-lennoilla asenteet eli myös harkintakyky ja proseduurien osaaminen on kouluttajastakin kaikki kaikessa.

Kovin luentohommani koskaan oli 15 h Turun Vartiolentueessa 1981, olivat Heko-konkarit suorittamassa siviilin IFR-kelpuutusta.

Kerran Vetelissä piti A2-kurssilla kertoa sulakkeen tehtävä, paikallisen sähkölaitoksen johtaja oli mukana - ja  nauroi makeasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen Sota-arkistossa käyntiä, ei se ole niin vaikeata...  >:(  ;)  ;D

 

Sota-aika onkin ainoa ajanjakso, jolta etsittyä tietoa tuntuu olevan kirjallisuudessakin, mutta rauhan ajan lentotuntimäärät ovat suuremmassa hakusessa.

 

Pentti P.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sota-aika onkin ainoa ajanjakso, jolta etsittyä tietoa tuntuu olevan kirjallisuudessakin, mutta rauhan ajan lentotuntimäärät ovat suuremmassa hakusessa.

 

Ilmavoimien Esikunnan tutkimusraporteista eri vuosikymmeniltä löytyy infoa kys. koneen lentoajoista ennen onnettomuutta. Poistokansiot vuodesta 1918- löytyvät tosiaan Sota-arkistosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien Esikunnan tutkimusraporteista eri vuosikymmeniltä löytyy infoa kys. koneen lentoajoista ennen onnettomuutta. Poistokansiot vuodesta 1918- löytyvät tosiaan Sota-arkistosta.

 

Etsin siis kokonaislentotuntimääriä vuodessa per Suomen ilmavoimat - ei per kone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etsin siis kokonaislentotuntimääriä vuodessa per Suomen ilmavoimat - ei per kone.

 

Sitten varmaan kannattaa etsiä Ilmavoimien Esikunnan vuosittaisia yhteenvetoja. Ne pitäisi olla tehty jokaiselle vuodelle eri laivueiden ja pataljoonien ilmoituksien mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Arne asiaanpuuttumisestasi! Itse en ollut vielä huomannut koko möhläystä! Kyllä se on yhtä hel****ia, kun tulee näitten viestien kanssa sählättyä! Äsken juuri hukkasin kokonaan viestin, jota olin tunnin verran kirjoittanut.

 

Pannaan nyt tähän alle se viestini, joka meni vahingossa KysymysKetjuun.

 

18.6.07 oli KysymysKetju- palstalla seuraava Hannu Niemen kysymys #4421:

 

 

Lainaus käyttäjältä: Hannu Niemi - 18.06.07, 15:58

No höh!

 

Mutta laitetaan nyt sitten matemaattisen perusluonteeni mukainen kysymys:

 

Mikä on luku n ja mistä on kysymys? Kumpaan kysymyksistä tulee viimeiseksi oikea vastaus, onpi seuraavan kysymyksen kysyjä, jollei perimysjärjestyksessä väliinjäänyt ota laillista paikkaansa

 

n 550

n+1 900

n+2 1650

n+3 2800

n+4 4200

n+5 5800

n+6 9000

n+7 11200

n+8 12900

n+9 13300

 

hannu

 

 

Oikea vastaus oli Suomen Ilmailuvoimien vuotuiset lentotuntimäärät vuodesta 1919 lähtien (n=1919). Ehkäpä Niemen Hanulla olisi enemmänkin tietoa asiasta - tai ainakin lähteestään.

 

OJ

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikea vastaus oli Suomen Ilmailuvoimien vuotuiset lentotuntimäärät vuodesta 1919 lähtien (n=1919). Ehkäpä Niemen Hanulla olisi enemmänkin tietoa asiasta - tai ainakin lähteestään.

 

Jos tuota vertaa laittamaani arkistotietoon niin v. 1919 pitää paikkaansa. Vuosi 1921 eroaa jo n. 10% joten nuo ovat enemmän suuntaa-antavia (tai sitten minun lähteessäni on vikaa) kunnes saa käsiinsä arkistotietoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mikä on luku n ja mistä on kysymys? Kumpaan kysymyksistä tulee viimeiseksi oikea vastaus, onpi seuraavan kysymyksen kysyjä, jollei perimysjärjestyksessä väliinjäänyt ota laillista paikkaansa

 

n 550

n+1 900

n+2 1650

n+3 2800

n+4 4200

n+5 5800

n+6 9000

n+7 11200

n+8 12900

n+9 13300

 

hannu

 

 

Oikea vastaus oli Suomen Ilmailuvoimien vuotuiset lentotuntimäärät vuodesta 1919 lähtien (n=1919). Ehkäpä Niemen Hanulla olisi enemmänkin tietoa asiasta - tai ainakin lähteestään.

 

OJ

 

 

 

 

 

Kiitos! Tästä on hyvä jatkaa. Tiedän, että vuonna 2003 lenneltiin jo 29 400 tuntia. Vuonna 2006 pelkästään Horneteilla jo 9000 tuntia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos! Tästä on hyvä jatkaa. Tiedän, että vuonna 2003 lenneltiin jo 29 400 tuntia. Vuonna 2006 pelkästään Horneteilla jo 9000 tuntia.

 

 

v. 2006 Horneteilla n. jo 9000 tuntia.

 

Se tekee vain n. 140 h/kone.  Paljonko tunteja/lentaja? Paljonko tunteja/lentaja visuaalisimulaattorissa?

 

Ei  hyvalta nayta...  :o

 

(Kannattanee siirtaa yleiseen ilmailukeskusteluun)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm...

 

...uistan Ilmavoimain komentajalta (Nikunen, Ahola... ?) sitaatin:

 

"Keikka päivässä pitää miehen työssä."

 

Taitaa jäädä alle - vaikka toisaalta ei se määrä vaan myös se laatu.

 

"Qualitas Potentia Nostra"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuota vertaa laittamaani arkistotietoon niin v. 1919 pitää paikkaansa. Vuosi 1921 eroaa jo n. 10% joten nuo ovat enemmän suuntaa-antavia (tai sitten minun lähteessäni on vikaa) kunnes saa käsiinsä arkistotietoja.

 

Minun lähteeni on Suomen Ilmailu-lehti vuodelta 1928, jossa oli artikkeli ilmavoimien (silloin nuoresta) historiasta. Sen enempää en osaa sen luotettavuuteen ottaa kantaa

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm...

 

...uistan Ilmavoimain komentajalta (Nikunen, Ahola... ?) sitaatin:

 

"Keikka päivässä pitää miehen työssä."

 

Taitaa jäädä alle - vaikka toisaalta ei se määrä vaan myös se laatu.

 

"Qualitas Potentia Nostra"

 

Ikävä kyllä, taisi ajoittain rajoittua keikkaan kerran kuussa.

Silloin pystyi kuittaamaan lentolisät.

 

Silloin taisi laatu olla parasta A-luokkaa. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään