Henri Karlsson

R-alueelle lupa?

19 viestiä aiheessa

Elisiis,

 

kuinka monta vuorokautta ennen lentoa tulee saada lupa rajoitusalueelle? Nyt on kahdesta lähteestä, toisessa on 3vrk ennen lentoa ja toisessa 7vrk ennen  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä löysit tuon 3 vuorokautta?

Löytyi jonkin vuoden takaisesta laitoksen PPL-kokeesta, joka minulla on huomenna edessä, siinä oli tuo 3vrk OIKEA vastaus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan myös nähneeni ton 3vrk jossain, mutta seitsemänhän se taitaa nykyään olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tuo ollut aiemmin kolme, koska olisin kanssa heittänyt sen hatusta. Joskus tuli tutkailluksi noita R28:lla lentämisen mahdollisuuksia. Tuumasin, ettei tuo keskimäärin viitisen kilometriä tuone mitään lisäarvoa ADIZ:lla lentämiseen, jonne saa mennä tuntia etukäteen ilmoittamalla. Viikon jonotus nyt sitten alkaa olla jo aika paljon.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja käytännössä on ihan turha hakea lupaa ellei ole ansiotarkoituksella liikkeellä (finlex 929/2006). Hupilentoja turha suunnitella R-alueille...Ellei toki keksi erittäin hyviä perusteluja  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan selkeästihän tuon voimassaolevan OPS-ilmailumääräyksen etusivulla on voimaantulopäivämäärä 7.11.2006 eli noin vuosi sitten.

 

Ei silloin ole mikään ihme, jos muutaman vuoden takaisen koekysymyksen oikea vastaus on siinä välissä muuttunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tuo ollut aiemmin kolme, koska olisin kanssa heittänyt sen hatusta. Joskus tuli tutkailluksi noita R28:lla lentämisen mahdollisuuksia. Tuumasin, ettei tuo keskimäärin viitisen kilometriä tuone mitään lisäarvoa ADIZ:lla lentämiseen, jonne saa mennä tuntia etukäteen ilmoittamalla. Viikon jonotus nyt sitten alkaa olla jo aika paljon.

 

-A-

 

On aika kinkkinen tilanne lähteä Immolasta vaikka Malmille.

 

Minne teet plaanin ja miten, tuntia ennen lentoasi.

Yleensä nuo lupapyynnöt pitäisi tehdä kirjallisena  ::)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan niissä vaikka ja mitä  :P Toivotaan nyt että kaikki meni läpi, toivottavsti vielä hyvin arvosanoin. Aivan ihmeellisiä sanakikkailu-kysymyksiä välillä. Oli juuri niin vaikea kun oli kerrotukin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On aika kinkkinen tilanne lähteä Immolasta vaikka Malmille.

 

Minne teet plaanin ja miten, tuntia ennen lentoasi.

Yleensä nuo lupapyynnöt pitäisi tehdä kirjallisena  ::)

 

 

 

Vastaan kysymykseen olettaen että tuo Immola ei ole R28:lla vaan pelkästään ADIZ-vyöhykkeellä. Jos olen väärässä niin korjatkaa.

 

Plaanin voit tehdä mihin tahansa ATS-yksikköön. Mitään lupaa ei tarvitse vaan ainoastaan lentosuunnitelma joka on jätetty siin 1h ennen aiottua lähtöaikaa. Kinnkistä tuossa Immola-Malmi lennossa on siis se että sinun pitää tehdä lentosuunnitelma ja vielä oikein 1h etukäteen. Mielestäni ei kovinkaan vaikeaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan niissä vaikka ja mitä  :P Toivotaan nyt että kaikki meni läpi, toivottavsti vielä hyvin arvosanoin. Aivan ihmeellisiä sanakikkailu-kysymyksiä välillä. Oli juuri niin vaikea kun oli kerrotukin

 

Joo, tuohon sanakikkailuun pitää vain tottua, ja se lisääntyy kun teet joskus ATPL-teoriakokeita :P

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaan kysymykseen olettaen että tuo Immola ei ole R28:lla vaan pelkästään ADIZ-vyöhykkeellä. Jos olen väärässä niin korjatkaa.

 

ADIZ vyöhykettähän ei ole Immolan kohdalla, ja loppujen lopuksi tuo tunti on todella lyhyt aika lennonvalmisteluissa, jos ne tekee huolella. Joten tuskin pitäisi olla ongelma jättää kirjallista lentosuunnitelmaa ajoissa. Ja oman turvallisuuden takiahan kannattaa aina jättää lentosuunnitelma  :thmbup:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, kuten mainittua, Immolan keississä ei ADIZ ole ongelma. Sen, mitä olen ADIZ:lla lentänyt tähän saakka, soitto esim. Alueelle plaaninjättötarkoituksessa on ollut sangen riittävä metodi. Joskus ovat toivoneet ilmoitukset tunnistusvyöhykkeelle mentäessä ja sieltä poistuessa, toisinaan taas eivät. Sen kerran kun jossain aivohäiriössä puolitietoisena tulin lentäneeksi tunnistusvyöhykkeellä ilman plaania, Rajan Dornier piti esimerkillisesti huolta siitä, että sain ensin puhelinsoiton ja sittemmin "tietoomme on tullut" -kirjeen  ;)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään