Harri Koskinen

Ilmailutoimittajien vierailu Blue1:n huoltohalliin 4.12.2007

27 viestiä aiheessa

Ilmailutoimittajat ry vieraili tänään illansuussa Blue1:n uudessa huoltohallissa Helsinki-Vantaalla. Kiitokset isännillemme mielenkiintoisesta vierailusta. Tässä muutama kuva, muut varmaankin laittavat lisää kuvia.

 

Vierailumme alussa huoltohalli oli tyhjä, koska siellä tehdään vain linjahuoltoja ja ne tehdään yleensä iltaisin, öisin ja viikonloppuisin. Kaksiosainen halli on 120 180 metriä leveä ja se on mitoitettu 20-25 koneen kokoiselle laivastolle. Samanaikaisesti halliin mahtuu joko kahdeksan 6-8 Avro RJ tai neljä MD-90 -konetta.

[ attachment removed / expired ]

Huollossa olevien koneiden tarvitsemat sähköliitännät löytyvät lattiassa olevista tekniikkakaivoista.

[ attachment removed / expired ]

Avro RJ85 OH-SAK hinataan halliin linjahuoltoon.

[ attachment removed / expired ]

Avro RJ:n Honeywell LF507 -moottori.

[ attachment removed / expired ]

MD-90:n IAE V2500 -moottori on ihan eri kokoluokkaa.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosihieno juttu !  Lauri Lammen avioniikkakirjaa lukiessa kaipaisi vanha aerolainenkin karttakuvaa niiltä ajoilta, kun silloin

uusi "Seutula" vähitellen aloitteli. Mistä löytäisi karttakuvia, joista selviäisi hallien paikat ja rakennusvuosi yms, Leko 1, Leko 2, Leko 3 jne.

Olikohan se 6-halli (kympeille), jonka ansiosta RWY 22 ILS/LLZ maa-antenni jouduttiin laittamaan uusiksi, 32 "elementtiseksi"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienot oli tilat.

 

Tuo 90:sen moottori on tainnut maata tuossa hetken aikaa varalla kun oli alkanut keräämään hämähäkin seittejä ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikohan se 6-halli (kympeille), jonka ansiosta RWY 22 ILS/LLZ maa-antenni jouduttiin laittamaan uusiksi, 32 "elementtiseksi"?

 

Itse muistelisin, että se oli 5-halli, mutta varmasti täällä on joku joka voi asian oikein vahvistaakin. Hienoja kuvia muuten  :thmbup: Kyllähän noissa tiloissa kelpaa puuhastella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peräänkuulutetaan kiven alla näköjään olevaa karttatietoa, jossa näkyisi myös ensimmäinen huoltohalli, vuonna 2001 purettu nk "jalopuuhalli".

Kun "kuutoshalli" (DC-10:lle) valmistui 1979, se sai RWY22 ILS/LLZ säteessä aikaan pahoja virhenäyttöjä, mm ylimääräisiä suuntasäteitä.

Jollakin ATK-menetelmällä laskettiin silloiselle 24-elementtiselle LLZ-antennille 8-elementtinen jatko, joka jatko-osa on tietyssä kulmassa.

Kyseiset "elementit" ovat 7-elementtisiä norjalaisperäisiä LogPer antenneita. Ilmailumiehet nimittävät yhtä antenniyksikköä "elementiksi".

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on parempi kuva tästä maailman siihen aikaan ainoasta 32-osaisesta ILS/LLZ-antennista. Lopputulos lienee ollut tyydyttävä...?

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoiset kuvat Harrilta!  :thmbup:

On noissa moottoreissa kyllä pientä kokoeroa.  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikku kysyms, että onko näissä kuvissa kyseessä se, halli mikä on aivan siinä asvaltti-aseman vieressä?

 

Ei ole Ruskeasannan puolella asvalttiaseman vieressä vaan 04R:n lähtöpaikan lähellä eli Finnairin Leko7-hallin eteläpuolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse muistelisin, että se oli 5-halli, mutta varmasti täällä on joku joka voi asian oikein vahvistaakin. Hienoja kuvia muuten  :thmbup: Kyllähän noissa tiloissa kelpaa puuhastella.

Väittäisin kyllä että kyseessä on nykyinen 3-halli, koska se kulkee lempinimellä "kymppihalli". 5-halliin ei kymppi sovi tekemälläkään. Pikkubussi sopii just.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko vielä kerran kysyä eikö keneltäkään löydy karttakuvaa hallien alueesta, tarvittaisiin historiajuttuihin muutenkin...?

ILS suuntasäde liittyy halleihin siten, että hallien seinät vaikeuttavat säteen saamista tarvittavan muotoiseksi ja suuntaiseksi.

Nk kuutoshallia on ylläkin jo nimitettu ainakin viitoshalliksi, seiskahalliksi, ym; onko niillä jotain virallisempia nimityksiä..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saanen kysyä mistä väittämästä on kyse? Miten halli kolme liittyy alussa esitettyihin kuviin vai olenko käsitänyt jotain väärin. Kuvissa esitetty hangaari otettiin käyttöön 2007 maaliskuussa.

 

Saanen pyytää lukemaan koko ketjun ajatuksella  ;)

 

Ja sit pikku korjaus tuohon alkuperäiseen tekstiin, halli on noin 180 m leveä ja sinne menee vain 6 Avroa (on 6 avron levyistä ovea) tai edelleen 4 MD90:tä.

 

Muistaakseni isännät ilmaisivat asian jotenkin näin "halliin mahtuu kuusi Avroa, mutta sovittelemalla kahdeksan" tms.

 

Ja sitten ot-aiheeseen, eli EFHK:n halleihin...

Oma käsitykseni halleista on jotenkin tällainen:

Leko 1 on se kiitoradan puolella oleva 1956 valmistunut kaarihalli (kentän ensimmäinen hallihan oli jo purettu "jalopuuhalli".

Leko 2 on tekniikan portilta katsotttuna kolmen hallin rivissä äärimmäisenä oikealla oleva kaarihalli. Tämä halli rakennettiin aikanaan perushuoltoja varten, ja sen takia tämän hallin siipirakennuksessa on taustapajoja

Leko 3 on edellisen hallin vieressä oleva halli joka rakennettiin 1970-luvulla DC-10 huoltoja varten.

Leko 4 on hieman erillään muista, suurin piirtein kakkoshallia vastapäätä. Tässä hallissä tehtiin DC-8:n linjahuollot. Myöhemmin halli on toiminut "viinavarastona", toimiiko vieläkin, sitä en tiedä. Tässä on muuten epälooginen juttu, nelonen on kuitenkin valmistunut ennen kolmosta...

Leko 5 on ihan siinä tekniikan portin vieressä oleva erillinen halli. Se on aluperin Keihäsen Spearairin halli (ts. "Kipakka"). Myöhemmin siinä toimi mm. Kar-Air.

Leko 6 on sitten siinä kolmen hallin rivissä se vasemman puoleinen nykyinen raskashuoltohalli ("nurkka", mikä nimitys periytyy Malmin ajoilta). Kutos hallihan remontoitiin joitain vuosia sitten niin, että sinne mahtuu myös laajarunkokoneita

Leko 7 ei varmaan esittelyjä juuri kaipaa...

Ja se iso rakennus tekniikan portilta katsottuna vasemmalla on MUTE, eli MutTeritehdas... On sitä kyllä Moottorin UudistamisTEhtaaksikin kutsuttu, mutta kai sitä voi sanoa moottorikorjaamoksi?

Täydentäkää ja korjatkaa jos tuossa on jotain väärin...  ::)

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko vielä kerran kysyä eikö keneltäkään löydy karttakuvaa hallien alueesta, tarvittaisiin historiajuttuihin muutenkin...?

Vantaan kaupugin sivut kertovat nykyisen tilanteen (toivottavasti oikein?):

kartta.vantaa.fi

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Juha ja Klaus (vanha Puistolan kundi!). Joka ei ole ammoisiin aikoihin käynyt, ei ilman kuvaa tunnista.

Kerkisin tekemään tällaisen - EI saa koottua yhdeksi, kun eri kuvauskulmat - TUOKO suurin on se ILS:n pilaaja (1979) ? Leko 3 vai?

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saanen kysyä mistä väittämästä on kyse? Miten halli kolme liittyy alussa esitettyihin kuviin vai olenko käsitänyt jotain väärin. Kuvissa esitetty hangaari otettiin käyttöön 2007 maaliskuussa.

Näköjään jäi viestistä yks lainaus pois. Kyseessä on vastaus Lehtorannan kysymykseen joka on tuolla ylempänä.

Tiedän kyllä oikein hyvin että Blue1:n halli on valmistunut tänä vuonna. Muutama vuosi on tullut siinä naapurissa työskenneltyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitens ne meinaa ne MD90:t saada sisälle kun kuvista päätelle ovien välissä on tuollaiset kisko palkit pystyssä. Vai onkos siellä erilliset ovet MD90:lle?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Harrin kuvassa missä Avro tulee sisään näkyy kuutosovea vasten löysänä vaijeri joka kelaa yläpäästääbn saranoidun palkin ylös. palkin yläreunassa näkyy sitten vastapaino joka ilmiesesti avittaa palkin alas laskeutumista.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikista kommenteista ym. Klaus huomasi, että Vantaan kartoissa on nykyisin jopa hallien nimet, näin ei aina ole ollut.

Nyt tuntuu niin vaatimattomalta tuo 1979 valmistunut kymppejä varten tehty halli (Leko 3), joka ILS/LLZ ongelman kuitenkin aiheutti.

Tuntuu kummalta, ettei myöhemmin rakennetut isommat hallit ole aiheuttaneet tuon tapaisia ongelmia, pitää kysellä radioukoilta.

Kuka osaa sanoa vielä, missä kohtaa "jalopuuhalli" oli. Vanhoista kenttäkartoista näkisi. Rakennusvuodet kun näissä vielä olisi...

LISÄYS : ilmeisesti ILS/LLZ ongelma kuitenkin on aiheutunut isommasta, vanhemmasta Leko 1 hallista - pitää haastatella ilmiön silloisia tutkijoita...

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä, kun kerran juttua tuli, kuvia  ao ILS/LLZ 22 antennista. Kävimme melkein tasan 16 v sitten Jorman kanssa melkein virallisella vierailulla.

Kuvassa 1 on Tane Voipio ja Tommi Antila, kolmannen nimeä (kuva 2) en nyt muista. Ei ollut paljon lunta tuonakaan marraskuun 12. päivänä - kai onneksi.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Vuoden 2001 ortokuvassa näkyy halli, jota nykyään ei enää ole, lienee tuo?

Vantaan karttasivuilla on myös vanhoja opaskattoja historiakartat-valikossa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä se on Markus. Siellähän on myös opaskarttoja takaperin vuoteen 1958 saakka. Mutta: jo vuoden 1969 opaskartassa on tuo iso Leko 1 ja pitkä Leko 2 ?

Vuoden 1958 opaskartassa ei näy halleja lainkaan. Tämä on tällaista jankkaamista tämäkin. Nyt en ihmettele, ettei Lauri Lampi laittanut kirjaansa

Finnair Avioniikkahistoriikki minkäänlaista karttapiirrosta halleista. Näin perästäpäin kaiken tuollaisen tonkiminen on joskus tuskallista...

Ehkä ei kukaan pane pahakseen, jos tässä Harrin Blue1 hallijutun täytteeksi ihmetellään ja tutkitaan vanhojen hallien ja ILS:n historiaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla