Juha Paulavuo

Caravelle-pilotit

19 viestiä aiheessa

Tuli tuossa mieleen Yle Teeman ohjelmaa Toulousen lentokoneteollisuudesta katsoessa Suomen ensimmäisten Caravelle-lentäjien koulutus. Tapahtuiko se Ranskassa tehtaalla vai ihan jossain muualla? Myös koulutukseen valittujen valintaperusteet olisi hauska tietää ....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin jotain keikka ajettiin SASsin Caravelleillä. Weggin Finnair eeppoksessa on kuva missä Puhakka ja Siirilä istuvat SE-DAA:n ohjaamossa. Luultavasti kumminkin jotain koeajoja ennen varsinaisen koulutuksen aloittamista.

Ja ko koneen nokkahan on suomessa.

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäiset lentäjät koulutettiin Ranskassa. Ja koulutus oli todella perusteellinen. Olen lukenut jostain jonkun koulutuksessa olleen lentäjän muistelun siitä miten hän heräsi keskellä yötä hotellissa kolahdukseen. Kolahduksen aiheuttaja löytyi viereisestä huoneesta, missä toinen Finskin pilotti oli irroittanut huoneen oven (!) saadakseen alustan jollekin Caravellen järjestelmäkaaviolle, mihin piti piirrellä jotain tms....

 

Lentäjien valinnoista en osaa sanoa, joukossa oli ainakin mukana Kyösti Karhila, joka taisi olla Finnairin ensimmäinen Caravelle-kouluttaja.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi Superin (Caravelle 10) simu olisi ollut Tukholmassa? SAS käytti koneen vanhempia malleja (Caravelle III). Superin simu oli Pyhtäänkorventiellä Vantaalla.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

Höyryn simu oli SAS:lla Tukholmassa. (Siellä käytiin myös Convair- ja DC-8 simussa!) SAS:lla ei ollut Superin simua, kun ei ollut koneitakaan!  Me käytimme omaa Superin simua Hesassa ja aina välillä Sterlingin Superin simua Köpiksessä. Sterlingin simussa nimittäin oli "motion", joka kyllä oli aika alkeellinen, siinä tuli merisairaaksi, kun digitaalivisuaali yhdistettiin analogisimuun. (vai olisiko ollut niin, että vain näyttö liikkui ikkunoissa!!??) Mutta visuaali kuin visuaali, koululentojen määrää sillä saatiin vähemmäksi. Oma simummehan oli kiinteä, ilman motionia, se joka nyt on museolla.

Isäukko oli tosiaan Toulousessa koulutuksessa pitkään. Lensivät mm. Air Francen koneilla reittikoulutusta mm Oraniin ja Algeriin, sitten SAS:n koneilla. Aivan alussa prototyypillä kokeita, joissa laskuvarjot selässä tehtiin syöksyjä yli 400 kts mittarissa ja sitten jarrut auki (lähtivät kuulemma hyvin paikat hampaista!!!)

Itse olin vain matkustajana "höyry"Caravellessa, mutta myöhemmin sain itse nauttia Superin ohjaamisesta lähes 10 vuoden ajan.

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jarl Arnkil kertoo Caravelle-koulutuksen alkuvaiheista:

http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-JarlArnkilEsitelma.html#caravellet

Jukka

Kertoo myös koelennoista Tu-134 koneella ja tuli eräänlainen ahhaah-elämys aikoinaan saadusta erilaisesta Tu-134 -elämyksestä :

Kerran nimittäin erään kentän tuttu radioyli-inssi puhui, kun ruinasin, minut ohjaamoon heti lähtörullauksessa. Nuorehko ruski-kippari sanoi: "...siinä ei ole mukava seistä mutta yritä...".

Kun kone lähti nousukiitoon, oli mukana mennä karmit (ovea ei ollut), joista yritin pitää kiinni, ettei olisi liukunut vauhdilla takaisin matkustamoon. Enemmän ihmettelin juuri sitä, että molemmat pilotit ikäänkuin voimalla vääntelivät "rattia", Arnkil selittää tuolla miksi. Silloin luulin, että yrittävät filmata "finski expert turistille".

Vielä enemmän ihmettelin sitä, että pilottien välissä istui "kolmas mies", joka väänteli lukemattomia vipuja ja hoiti muistaakseni telineet ja tehojakin, mekaanikko?

Neljäskin ukko makasi siellä lasikeulassa edessä, pilottien alla mahallaan. Niistä sturmoviikeista onkin kaikenlaisia juttuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei

Isäukko kävi aikoinaan lentämässä mm TU-104 ja TU-134, sillä valtiovallan taholta (tai olisiko ollut venäläisten) esitettiin, että Aero voisi ostaa venäläisiä koneita. (Kaikkina aikoina niitä on yritetty!!)

Kysyessään venäläisiltä moottorin peruskorjausjaksoa, oli vastaus, että kun menee rikki, saatte Moskovasta uuden!

Venäläiset olivat todella ihmetelleet, miten länsimaisissa koneissa selvitään ohjaamossa vain kahdella miehellä.

Isä antoi (olisiko ollut yhdessä Kalle Temmeksen kanssa) sellaiset lausunnot, ettei koneista ainakaan heti uudestaan tarjottu.

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän vanhaan viestiketjuun lisäystä:

 

Suomen Kuvalehti 29.8.1959 "Hilariot avasivat suihkukauden"

 

Osui käteen Suomen Kuvalehti 29.8.1959 (pääuutisena Paul Ankan tuolloinen konsertti Helsingin Linnanmäellä).  Lehdessä oli pieni juttu:  missi Armi Kuusela-Hilario puolisoineen  saapui Suomen vierailulleen SAS:n ensimmäisellä suihkuvuorolennolla Kastrup-Seutula SAS:n Caravellella (pikkukuvassa näkyy ko. kone tunnukseltaan SE-DAA). Jutussa sanotaan, että väliaikaisena järjestelynä SAS aloittaa viidesti viikossa lennot Caravellella Seutula-Kastrup. Aeron tilaamat Caravellet mainitaan myös, niiden on määrä aloittaa liikennöintinsä huhtikuun alussa 1960.       

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon reitin aloittaneen koneen SE-DAA nokka on tullut Hyvärisen tuomana ilmailumuseon takapihalle Vantaalle. Kone muutoin ollee kokonaisena Arlandassa, jos sitä ei ole juuri myyty romuksi. Kone on ollut hinausharjoittelulaitteena vuosia.

 

SE-DAA olisi ollut merkittävä kone kokonaisena Suomessa museoitavaksi, aloittihan se sentään säännöllisen suihkuliikenteen Suomeen. Tästä projektia Pro Caravelle yhdistykselle? Onko yhdistystä enää olemassa vai onko sen keräämät varat palautettu lahjoittajille?

 

Nokan kirveen reikien paikkaus olisi hyvä harjoitus peltisepiksi koulutettaville lentokoneasentajille. Caravelle on kohtuullisen helposti kuljetettava laite. Sen siipi siipisalko on puolitettavissa pulttiliitoksella keskellä konetta.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sielähän se loppu -DAA majailee Arlandassa. Vaan eipä ole kovin häävissä kunnossa sekään. Reilu 30 vuotta pihalla hoitamatta palolaitoksen harjoitusvälineenä on tehnyt tehtävänsä. Ja mitä itse nokkaan tulee niin sehän on vielä huonommassa kunnossa. Leikkasin siitä ohjaamon lattian alapuolisen osuuden irti ja kuskaan sen jemmaan lähiaikoina. Saapa paremman suojan.

 

Jos Pro Caravelle haluaisi jotain hyödyllistä tehdä niin kannattaisi alkaa miettimään nimen muuttamista Pro Ysiksi ja tuumailla sen -LYC:n hankintaa Keniasta. Taitaa olla vielä lentokelpoinen ja kyseessä on sentään runkonumero 4! Pieni ja suloinen, juuri sopiva säilöttäväksi. Tai onhan niitä vanhoja -40 sarjan ysejäkin vielä kait seisomassa Ukrainassa. Taalaa pöytään ja padat kuumaksi.

Caravelle osastolla ainoat järkevät vaihtoehdot ovat joko sen vesipuistokoneen hankinta Meksikosta tai -LSD:n eturunko Ranskasta (paikallisen lentokerhon kerhomökki). Siinä taitaa olla vaihtoehdot ellei siitä -LER:istä ole jotain jäljellä Libyassa. Tai jos alkuperällä ei niin väliä niin se Arlandan paikalliselle museolle jätetty Caravelle. Ei ne sitä kumminkaan ikinä suojaan/esille saa. Ja onhan niillä Caravelle Clubin kone sitten parempi jos museon joskus aikaiseksi saavat.

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väiski kirjoitti TU-134 elämyksestä.

Elämyksestä huolimatta sekä -134 että -154 jäivät nousussa toiseksi Learin 45 ja Citation X koneille.

Vihdoin Pietarin lennonjohtajat oppivat tämän päästämällä meidät ensin ilmaan tai järjestämällä myöhemmin tilaa.

Ne jäivät toiseksi sekä pysty että vaakanopeudessa nousun aikana.

 

Heikki

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Caravelle osastolla ainoat järkevät vaihtoehdot ovat joko sen vesipuistokoneen hankinta Meksikosta tai -LSD:n eturunko Ranskasta (paikallisen lentokerhon kerhomökki). Siinä taitaa olla vaihtoehdot ellei siitä -LER:istä ole jotain jäljellä Libyassa. Tai jos alkuperällä ei niin väliä niin se Arlandan paikalliselle museolle jätetty Caravelle. Ei ne sitä kumminkaan ikinä suojaan/esille saa. Ja onhan niillä Caravelle Clubin kone sitten parempi jos museon joskus aikaiseksi saavat.

 

Antti

 

Onko kaikki Kolumbian Caravellet sitten jo laitettu kaljatölkeiksi tai miksi ne eivät muuten ole 'järkeviä vaihtoehtoja'?

 

Miksei se ysikin, mutta kun Blue1 on justiinsa hankkinut monta ihan samannäköistä laivastoonsa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elkää taiteilijat ottako nokkiinne, kun suoritin tällaisen aikanaan tapana olleen "taiteilijan näkemys aiheesta" -tyyppisen modifikaation tuolleen nopsasti ja hieman vaatimattomin eväin  :-[

 

Mut on se aika pähee!

[ attachment removed / expired ]

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ihan utopistinen kuva, muistan kun 70-luvulla silloinen liikenneministeri Veikko Saarto (SKDL) ehdotti neuvostokaluston hankintaa Finnairille, no, ehdotus tyrmättiin nopeasti useammaltakin taholta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cheers! Eikös se Väykkä-Pate ollut myös kovasti ajamassa asiaa? Sanoisin näin jälkeen päin, että tuo DC-9 -aikakausi oli kuitenkin ihan hyvä juttu  :laugh:

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei olisi tainnut putolevit olla liikenteessä "ihan" niin pitkään kuin yssykät ja MD80-sarja olivat :) Jotkut ihan länsiyhtiöinä tunnetut lentävät niillä vieläkin. Sen sijaan Tupoja ei länsitaivailla enää paljoa liiku. Eiköhän nuo olisi poistuneet Finnairilla liikenteestä viimeistään arviolta 1990 jos niitä olisi hankittu.

 

Halpa ei aina ole edullinen, sikäli kun nuo Tupolevit olisivat edes olleet kovin halpoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään