Kauko Lehtinen

Kuvia Peenemündestä 10.6.2007

1 viesti aiheessa

Lupasin tuolla V 2 ohjusten nimen oikeinkirjoitusta käsitelleen keskustelun yhteydessä tuoda katsottavaksi viime kesän Saksan rakettitutkimuksen kehdossa, Peenemündessä 10.6.2007 ottamiani kuvia.

Tässä ovat: http://www.kolumbus.fi/kaukolehtinen/Peenemuende/index.htm

Aggregat 4 eli V 2

[ attachment removed / expired ]

Breguet 1150 Atlantic

Mil Mi-2

Sa-5 Gammon eli S-200WA Wega

Valitettavasti aidoille rakettien laukaisupaikoille ei tavallisella ohikulkumatkalla päässyt. Olisi pitänyt sopia vierailusta ennemmin. Toisaalta laukaisupaikoista on enää jäljellä vain vaatimattomia raunioita, joten paljoa näkemistä siellä ei olisi ollutkaan. Kuvissa on kumminkin näkymiä Peenemünden lentokentältä (EDCP), museon pihalla olevia V 1 ja V 2 ohjuksia sekä neukkuohjuksia ja -lentokoneita. Museossa oli myös laivoja yms merisotatavaraa, koska paikka on DDR:n aikaan ollut myös laivastotukikohta. Kuvien outo järjestys johtuu siitä, että sivunlaatimisohjelma latoo kuvat aakkosjärjestykseen - saatan muuttaa systeemiä, jos se kovin häiritsee.

Arvostan korjausehdotuksianne, jos esim havaitsette tyyppimerkinnöissä tai muissa virheitä. Tietolähteinä minulla oli museon opaskirja ja Bob Odgenin kirja "Aviation Museums and Collections of Mainland Europe" vuodelta 2006 sekä Odger van der Kooijin ja Andy Mardenin "European Military Out of Service 2007"

Kake

Edit 1: ensimmäisen virheen huomasin itse. EDCP:ssä ollut ohjus oli tietenkin rannikkopuolustukselle tehty versio ilmasta pintaan ammuttavasta AS-1 KENNEL ohjuksesta.

Edit 2: Kiitokset Petri L:lle Sukhoin translitterointiin liittyvästä vinkistä. Korjasin saksalaisesta muodosta yleisemmin käytettyyn englantilaiseen.

Edit 3: moderaattorin kehotuksesta lisäsin muutaman maistiaiskuvan. Säännöthän edellyttävät, että kuvia pitää olla näkyvissä myös itse threadissa eikä vain linkkinä.

EDit 4: olipa lipsahtanut ylimääräinen SA-3:n kuva SA-5:ksi. Nyt on korjattu sekin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla