Nils Rostedt

Madrid-Barajas, 23.11. (noin 24 kuvaa)

14 viestiä aiheessa

Tulipa käytyä Madridissa, ja tutustuminen paikalliseen lentoasemaan kuului toki ohjelmaani. Harri Koskisen ja nettisivujen antamien neuvojen perusteella löysin hyvän kuvauspaikan, missä saattoi kuvata iltavalossa ohi rullaavia koneita. Barajasin metroasemalta 7 minuuttia kävellen pääsee kukkulalle, mistä on hyvät näkymät T4 suuntaan.

 

Aloitellaan Vuelingin A320:lla, EC-JPL. Kuvien rajauksissa ja kuvauskulmissa olen yrittänyt huomioida myös taustaa, missä näkyy sekä vuoria että kentän lähellä olevia asutuskeskuksia. Etumaastossa näkyy kaveri, jonka nimi osoittautui Alfonsoksi ja joka varmisti minulle että tämä on se oikea kuvauspaikka  ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tyyppikuva Iberian A321:sta EC-IIG.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Puolan vieras. SP-LKB, B737, LOT.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Iberian tytäryhtiö Air Nostrumilla on tällaisia DHC-8-315 syöttöliikennekoneita. EC-ICX.

 

[ attachment removed / expired ]

 

EC-JWR. Tässä tulee nyt turhankin monta Iberian A321-konetta mutta tarkoitus on myös näyttää taustalla olevaa asutusta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

EC-ITN takana on taas aika jylhän näköistä vuorta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

"Control Tower Norte" eli satelliittiterminaalin yhteydessä oleva uusi lennonjohtotorni.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä SAS:n MD80:ssa on erikoista espanjalainen rekisteritunnus EC-JSU.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Taas Iberian A321, tällä kertaa taustalla Terminaali 4:n yhteydessä oleva lennonjohtotorni. EC-JEJ.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Iberialla on myös vanhaa kunnon McDonnell Douglas-kalustoa. MD88, EC-FDF.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Finnairin tapaan Iberialla on aika paljon Airbus kapearunkokalustoa. Tässä A319 EC-KJC.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tämän koneen nimi on "Avutarda" joka on myös kuvassa näkyvän uhanalaisen linnun nimi (englanniksi Great Bustard, suomeksi lienee Isotrappi?)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vielä yksi Iberian A321, kun valo oli niin hyvä. EC-JQZ. Voisivat kylläkin joskus pestä koneensa  :P

 

[ attachment removed / expired ]

 

Easyjetin A319:n värit loistavat hienosti iltavalossa. G-EZZQ.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hieman harvinaisempaa kalustoa, Tunisairin A320 TS-IMD.

 

[ attachment removed / expired ]

 

AirEuropan koneita taas näkee Espanjassa yllin kyllin. B737, ES-KCG.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lisää Air Nostrumin Bombardier-kalustoa, CRJ200. EC-GZA.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Minulle uusi lentoyhtiö oli AeBal, Spanairin tytär. Kone ei olekaan McDonnell Douglas vaan... katsokaa itse  ;) . EC-HNY.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Brussels Airlineskin näkyi, koneena mikäs muu kuin RJ100. OO-DWJ.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuten myös British Airways ja B757. G-BPED.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Se tavallinen Spanair-konetyyppi eli MD80. EC-GRM. Tarkkasilmäiset huomaavat että valo on muuttumassa puna-violetinsävyiseksi kun aurinko kohta laskee.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Air Nostrumilla on myös ATR:n valmistamia turboproppeja kuten tämä ATR72-500 EC-HEJ.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ainut heavy tämän iltasession aikana oli tämä Iberian A340-313X EC-IDF. Lisää on toki tulossa  ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä mielenkiintoinen Espanjan ilmavoimien Super Puma-helikopteri 402-22 joka lensi kiitoteiden poikki kahteenkin otteeseen. A.netin mukaan kopteri on VIP-versio ja mm. kuljettaa Espanjan kuningasta Juan Carlosta. Mielenkiintoista on tuo pohjaikkuna rungon takaosassa, onkohan se Super Puman vakiovaruste?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lopuksi Spanairin Star Alliance-logojetti, MD80 EC-KJZ.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Siinä kaikki tällä erää, toivottavasti kelpasi  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavaa settiä. Kiva nähdä pitkästä aikaa kuvia, joissa on valotkin mukana :) Tuo 717 lämmitti mieltä kuvana jotenkin eniten. Siinä on vaan tuo perinteinen Yssykän paras kuvakulma mukavalla rajauksella. Kiva näitä oli katsella. Joku tosin kritisoi siinä  korkeusvakaajan katkaisemista, mutta minua se ei sanottavammin haittaa.

 

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavaa settiä tosiaankin, hyvään valoon ja tarkasti!  :thmbup:

Sopii muuten hyvin nuo isommat mukit tohon Boenkin 717:kaan. Tekee siitä suhteellisen munakkaan näkösen laitteen.  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä ulkomaan kuvia on aina mukava katsella.

340 oli harvinaisen iso winglet, joka oli väärinpäin ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella mukavia kuvia, hieno valo.

 

Kohta tarvitsee varmaan perustaa tuonne Konespottaus ja valokuvaus -osastolle "Spottauspaikat Euroopassa" threadi. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyhyesti sanottuna HIENO sarja! :thmbup: Toisaalta Iberian 321 kuvia oli ehkä vähän liikaa, mutta eipä se paljoa haitannut. Nautinto näitä oli silti katsella 8). Ensimmäisessä 717 kuvassa noi kannut näyttää kyllä ihan suhteettoman suurilta. :o Juu ja hieno valo noissa kuvissa kaiken muun hyvän lisäksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäisessä 717 kuvassa noi kannut näyttää kyllä ihan suhteettoman suurilta. :o Juu ja hieno valo noissa kuvissa kaiken muun hyvän lisäksi.

 

Ei kai tuolla olekaan kuin yksi 717? :o Mutta munakkaan näköinen kone se on noiden mottiensa kera. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta munakkaan näköinen kone se on noiden mottiensa kera. ;)

MD-90 lyhyemmällä rungolla, siltä se minusta näyttää  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MD-90 lyhyemmällä rungolla, siltä se minusta näyttää  ;)

 

Eiköös kyseessä ollu kerrasssaan MD-95 vai muistanko ihan väärin.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköös kyseessä ollu kerrasssaan MD-95 vai muistanko ihan väärin.

Kyllä, oli MD-95, kunnes Boeing osti McDonnelDouglasin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai tuolla olekaan kuin yksi 717? :o Mutta munakkaan näköinen kone se on noiden mottiensa kera. ;)

Hups :-[ niinpä näyttää olevan. Toi spanairin MD-80 vaan näytti jotenkin niin lyhyeltä, että kuvatekstejä sen enempää lukematta luulin hetken aikaa sen olevan 717 :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei Nils.

Tosi kaksi hieno setti!

Missä on siellä parhaimat kuvauspaikat ja missä sä odit ne hienot kuvat?

Terveiset Zürichistä.

Chris

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Chris, kiitos  ;)

 

Kuvauspaikat löytyvät tästä linkistä. Omat kuvauspaikat olivat 23.11 "Place D / left " ja 24.11 "Place A".

 

Tuo "Place D" on kukkula aivan kentän alla menevän tietunnelin suun kohdalla. Maasto on nykyään hieman siistimpi kuin kuvassa, jolloin se oli vielä työmaa. Nuolen osoittaman kävelyreitin sijaan kannattaa kävellä pieni koukkaus oikealle kohti ison hallin kulmaa ja "Place D / right" pikku kukkulan vierestä.  Silloin ei tarvitse seikkailla liikenneympyrässä vilkkaan autoliikenteen seassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla