Markku Karppinen

Ilmakuoppa nousun alussa?

17 viestiä aiheessa

Tällä palstalla on varmaan asiantuntemusta seuraavaan lentokokemukseen. Olin viime kesänä Thai Airwaysin lennolla Hong Kongista Bangkokiin (kone oli suurehko Boeing, en muista mallia, mutta ei kuitenkaan Thain suurimpia). Koneen noustessa noin parinkymmenen sekunnin kuluttua ilmaannoususta, jolloin korkeutta oli ehkä noin pari-kolmesataa metriä, kone keinahti aluksi jonkin verran puolelta toiselle ja sen jälkeen tuli voimakas vajoamisen tunne alaspäin. Tätä kesti muutaman sekunnin ja sitten kuulosti kuin moottorit olisivat ottaneet kierroksia lisää ja nousu jatkui. Varmaan kaikki matkustajat säikähtivät tapahtunutta, sen verran varsinkin naispuoliset kirkuivat tapahtuman aikana. Bangkokiin saavuttaessa koneessa vitsailtiin että mitenkähän lasku onnistuu kun nousun kanssa oli niin ja näin. Ennen lähtöä Hong Kongissa oli voimakas sadekuuro ja sää edelleen pilvinen. Ilmeisesti kyseessä oli jonkinlainen ilmakuoppa vai olisiko kyse ollut jostain muusta? Tapahtuneesta ei kuulutettu mitään ja lentoemänniltä kysyttäessä he vain pahoittelivat ja sanoivat ettei ole tapahtunut moista aiemmin. Olen lennellyt aika paljon ja myös Aasiassa mutta vastaavaa tapahtumaa nousun yhteydessä ei ole tullut, kymppikilometrissä koneen `vajoamisia`on aina joskus kun ilmakuoppa sattuu kohdalle.

Thai Airwaysilla lentäessä tämä oli jo toinen erikoinen tapaus, ensimmäinen oli se kun muutama vuosi sitten Thaimaan sisäisellä lennolla pilotti lensi suurimman osan matkasta 1500 metrissä. Oltiin päästy juuri 10 kilometriin ja samantien otettiin alas 1500 metriin ja siinä puolituntinen ennen laskeutumista. Silloin oli perillä kova sade, eli olisikohan alitettu ukkosrintamaa tuolla kertaa.

 

Vielä Aasiassa jos pysytään, onko kokemuksia/kommentteja Air Asiasta, Malesian ja Thaimaan osalta? Indonesian Air Asiahan on bannilistalla EU:ssa. En ole lentänyt koskaan ks. yhtiöllä, mutta hinnat houkuttavat käyttämään, muuten en ole kuullut oikeastaan kommmenttia ks. yhtiön luotettavuudesta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Windshear luultavasti..?

 

Wind shear, sometimes referred to as windshear or wind gradient, is a difference in wind speed and direction over a relatively short distance in the atmosphere. Wind shear can be broken down into vertical and horizontal components, with horizontal wind shear seen across weather fronts and near the coast, and vertical shear typically near the surface, though also at higher levels in the atmosphere near upper level jets and frontal zones aloft.

 

Wind shear itself is a microscale meteorological phenomenon occurring over a very small distance, but it can be associated with mesoscale or synoptic scale weather features such as squall lines and cold fronts. It is commonly observed near microbursts and downbursts caused by thunderstorms, weather fronts, areas of locally higher low level winds referred to as low level jets, near mountains, radiation inversions that occur due to clear skies and calm winds, buildings, wind turbines, and sailboats. Wind shear has a significant effect during take-off and landing of aircraft due to their effects on steering of the aircraft, and was a significant cause of aircraft accidents involving large loss of life within the United States.

 

Sound movement through the atmosphere is affected by wind shear, which can bend the wave front, causing sounds to be heard where they normally would not, or vice versa. Strong vertical wind shear within the troposphere also inhibits tropical cyclone development, but helps to organize individual thunderstorms into living longer life cycles which can then produce severe weather. The meteorological concept of thermal wind deals with how differences in wind with height are dependent on horizontal temperature differences.

T. Wikipedia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten edellisen koneen jättöpyörteet.

 

En usko, että ukkosrintamia koskaan alitetaan, vaan kierretään. Olisikohan ollut ongelmia paineistuksen kanssa ?

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös noiden välttämiseksi ole porrastus.. mutta mene ja tiedä..  :D

 

Joo, onhan sellainen systeemi luotu. Tosin New Yorkissakin tipahti Airbus tuollaisen vuoksi heti 9/11 jälkeen, eli kaikenlaista sattuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jättöpyörteeseen uskoisin minäkin. Olen ollut kyydissä DC10 ohjaamossa lähestymisessä JFK:lle kun ajettiin jumbon pyörteeseen. Hyvin heilautti kynppiäkin  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen huomannut myös, että laskutelineiden sisäänottaminen tekee tietynlaista korkeuden pudotuksen tunnetta. Mistä liene johtuu? Tässä tilanteessa kuitenkaan vihjeiden perusteella ei todellakaan taida olla kyse tästä vaan veikkaisin, että jättöpyörteet ovat olleet moiseen syynä. Vastahan moinen "vahinko" sattui Helsinki-Vantaallakin, jossa kone nousi ilmaan ja heti ilmaan nousun jälkeen kaartoi molempiin suuntiin hallitsemattomasti ja jyrkästi. Ilkeän tuntuihin tilanne matkustamossa, mutta ei tietääkseni mikään vaarallinen sattuma tämä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Vielä Aasiassa jos pysytään, onko kokemuksia/kommentteja Air Asiasta, Malesian ja Thaimaan osalta? Indonesian Air Asiahan on bannilistalla EU:ssa. En ole lentänyt koskaan ks. yhtiöllä, mutta hinnat houkuttavat käyttämään, muuten en ole kuullut oikeastaan kommmenttia ks. yhtiön luotettavuudesta.

 

 

 

Jonkun kerran lentänyt Air Asialla Bkk- Hkt ja Hkt- Kul väliä ja aina kone ollut aikataulussa ja muutenkin ei juurikaan Finskin lennoista erottunut.

Koneet ahtaita kuten "halpiksilla" yleensä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin viime kesänä Thai Airwaysin lennolla Hong Kongista Bangkokiin (kone oli suurehko Boeing, en muista mallia, mutta ei kuitenkaan Thain suurimpia). Koneen noustessa noin parinkymmenen sekunnin kuluttua ilmaannoususta, jolloin korkeutta oli ehkä noin pari-kolmesataa metriä, kone keinahti aluksi jonkin verran puolelta toiselle ja sen jälkeen tuli voimakas vajoamisen tunne alaspäin. Tätä kesti muutaman sekunnin ja sitten kuulosti kuin moottorit olisivat ottaneet kierroksia lisää ja nousu jatkui.

 

Todennäköisesti windshear-ilmiö, eli lämpötila ja/tai tuulen suunta sekä nopeus ovat muuttuneet voimakkaasti kyseisessä korkeudessa. Saattaa olla myös edellisen koneen jättöpyörre. Näiden seurauksena koneen nousu on saattanut loiventua tai jopa hetkellisesti vajota... Tosin välttämättä kone ei todellisuudessa mene alaspäin vaikka se saattaakin siltä matkustamossa tuntua. Esimerkiksi laskusiivekkeiden sisäänottaminen on hyvä esimerkki tästä, sillä se aiheuttaa vajoamisen tunteen vaikka tosiasiassa kone jyrkentääkin nousukulmaa... Ihmistä ei ole alkujaan luotu lentämään, siksi näitä harha-aistimuksia koetaan. Matkustamossa monet asiat saattavat tuntua draamattisemmilta kuin ovatkaan... esimerkiksi lennettäessä turbulenttisissa olosuhteissa kokee välillä näitä harha-aistimuksia ja nousussa voi hyvinkin tuntua että mennään alaspäin vaikka todellisuudessa noustaankin 2000 jalkaa minuutissa.

 

Eikös noiden välttämiseksi ole porrastus.. mutta mene ja tiedä..  :D

 

Porrastuksilla taataan se että jättöpyörteistä ei pitäisi aiheutua vaaraa seuraavalle koneelle, mutta ei ne sitä takaa että nuo pyörteet ilmasta ovat ihan kokonaan hävinneet. Kyllä noihin aika useinkin tulee lennettyä niin nousussa, laskussa kuin reitilläkin, mutta eivät ne yleensä kovin voimakkaita ole. Joissakin olosuhteissa jättöpyörteet eivät häviäkään niin nopeasti kuin tavallisesti ja silloin voikin ravistaa vähän enemmän...

 

Olen huomannut myös, että laskutelineiden sisäänottaminen tekee tietynlaista korkeuden pudotuksen tunnetta. Mistä liene johtuu?

 

Lentokonetta lennetään alkunousun aikana kiinteällä nopeudella joka yleensä on V2+10kts. Rotaation jälkeen kone nostetaan sellaiseen nousukulmaan jollla tuo kyseinen nopeus saavutetaan. Hetken päästä otetaan laskutelineet sisään ja tämän seurauksena vastus pienenee eli nopeus pyrkii kiihtymään. Tämän seurauksena on siis jyrkennettävä nousua jotta tuo kiinteä nopeus edelleen säilyy. Kyse on siis harha-aistimuksesta... eli koneessa kokee että kone "putoaa" vaikka todellisuudessa se nouseekin jyrkemmin. Erittäin hyvin tämän vajoamisen tunteen ja saman ilmiön huomaa myös kun otetaan laskusiivekkeet sisään, erityisesti jos lennetään kiinteää nopeutta samalla.

 

-Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon "ilmakuoppa"-ilmiöön olen törmännyt yksityispuolella. Itse olen ollut lentokoneessa vain matkustajana, mutta seurasin joskus vierestä, kun päästiin tiettyyn matkalentokorkeuteen. Kaveri oikaisi nousun ohjaussauvalla, jolloin "putoamisen" tunne ilmeni. Toinen kaveri teki saman toiminnon kaasuvivulla eikä minkäänlaista "putoamisen" tunnetta tullut. Ilmeisesti tuossa ohjaussauvalla tehdyssä korkeuden vakioinnissa syntyy hetkeksi eräänlainen Kepplerin rata ??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon "ilmakuoppa"-ilmiöön olen törmännyt yksityispuolella. Itse olen ollut lentokoneessa vain matkustajana, mutta seurasin joskus vierestä, kun päästiin tiettyyn matkalentokorkeuteen. Kaveri oikaisi nousun ohjaussauvalla, jolloin "putoamisen" tunne ilmeni. Toinen kaveri teki saman toiminnon kaasuvivulla eikä minkäänlaista "putoamisen" tunnetta tullut. Ilmeisesti tuossa ohjaussauvalla tehdyssä korkeuden vakioinnissa syntyy hetkeksi eräänlainen Kepplerin rata ??

 

En tiedä mikä on Kepplerin rata, mutta eiköhän tuossa ole kyse vain siitä että sauvalla tökkäistessä se asennon muutos tapahtuu nopeammin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä mikä on Kepplerin rata, mutta eiköhän tuossa ole kyse vain siitä että sauvalla tökkäistessä se asennon muutos tapahtuu nopeammin.

Löytyy tuolta: http://www.gozerog.com/ Linkissä ei mainita sanaa "Kepplerin rata", mutta sellaiseksi sitä muistaakseni joskus kutsuttiin. Sauvalla tökkäistessä saadaan myös vaakalennosta pieni painon kevennys, vaikka asento ei näennäisesti muutukaan.

Erästä kaveria lohdutin ennen ensimmäiselle lentomatkalle lähtöään, että putoaminen ei ole vaarallista. Se tuntuu vain inhottavalta, jos et ole tottunut.

http://www.gozerog.com/how-it-works.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta kerroin jossain vaiheessa, eli vaimon serkku(luotettava kuitenkin eläessään) matkusti Thailla Köpenhaminasta tuonne kauas ja n. 30 minuutin kuluttua kone putosi siten että taskut tyhjenivät,jokunen lapsi (1 kpl.) lensi yli penkkien, pieni lapsi, ei vöissä.

Henkilökunta ei millään tavoin osallistunut hommaan, tietty kuski tavallaan.

Missään vaiheessa ei kerrottu mistä johtui, tuon miehen avovaimo lääkäri ammailtaan tarkisti muksun ja totesi ehjäksi.

Eli ilmeisesti tuollainen kuoppa joten tuon kans on vaan elettävä.

Mukavaahan olisi jos henkilökunta jotenkin osallistuisi.

t:aw

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli ilmeisesti tuollainen kuoppa joten tuon kans on vaan elettävä.

 

Jep, siksi ne vyöt on syytä pitää kiinni paikallaan istuttaessakin  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, siksi ne vyöt on syytä pitää kiinni paikallaan istuttaessakin  ;)

 

Hyva idea...

 

Kun katselee noita NTSB:n onnettomuusilmoituksia, niin nayttaisi silta, etta merkittava osa

noista "SCHD Part 121" incidenteista on matkustamohenkilokunnan (ja myos muiden jakkaroistaan irti olleiden) vammautumisia turbulenssin vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tuosta kerroin jossain vaiheessa, eli vaimon serkku(luotettava kuitenkin eläessään) matkusti Thailla Köpenhaminasta tuonne kauas ja n. 30 minuutin kuluttua kone putosi siten että taskut tyhjenivät,jokunen lapsi (1 kpl.) lensi yli penkkien, pieni lapsi, ei vöissä.

 

Viimeksi kun tulin kotia päin tuolta Englannista edessäni istui eräs perhe (isä, äiti ja pieni lapsi), toinen vanhemmista käytävän toisella puolella. Laskeutuessa lapsi ei kuitenkaan istunut omalla paikallaan vyö kiinni vaan oli äitinsä sylissä. En tiedä oliko kyseessä sitten se, että lapsi olisi alkanut itkeä jos olisi pistetty siihen äidin viereen istumaan ja vöihin kiinni. Vähän vastuutonta kuitenkin. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään