Juha Paulavuo

Finnairin B757 jäi Intiaan

58 viestiä aiheessa

Finnairin lento Thaimaasta Suomeen myöhästyy pahoin teknisen vian takia. Thaimaan Phuketista lähtenyt kone teki välilaskun Länsi-Intiassa sijaitsevaan Ahmedabadin kaupunkiin, josta se ei enää päässyt jatkamaan vian vuoksi. Koneessa oli yli 220 matkustajaa, jotka on majoitettu paikalliseen hotelliin. 

                                       

Finnairin mukaan koneen miehistön täytyy noudattaa laissa määriteltyjä lepoaikoja. Tämän vuoksi lennon odotetaan saapuvan Suomeen vasta noinkello kymmenen aikaan illalla.       

Lennon piti alun perin saapua Helsinki-Vantaalle jo kahdelta viime yönä.   

 

Yle Teksti-tv

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lienekö tämän takia Las Palmasin lento, jonka piti tänä aamuna lähteä klo 11:10, lähteekin vasta illalla klo 23.

Eiköhän se tuosta johdu ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites muuten tuollaisessa tilanteessa kun monillakaan ei ole

vaadittavaa viisumia Intiaan niin onko siellä hotellilla vartijat

vahtimassa etteivät poistu hotellilta vai valvotaanko asiaa

mitenkään?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites muuten tuollaisessa tilanteessa kun monillakaan ei ole

vaadittavaa viisumia Intiaan niin onko siellä hotellilla vartijat

vahtimassa etteivät poistu hotellilta vai valvotaanko asiaa

mitenkään?

 

 

Kultaisina vuosina 80/90 luvulla jolloin itse lensin mitä erinäisimmillä kotkottimilla Bangkokiin(oli Sulo Vilenin tauti "KUN HALVALLA SAI") muistan erään kerran(vuotta en tarkkaan muista) kun IL 86 teki erinäisiä naamanliikkeitä ja entinen pommikonepilotti, HYVIN VANHA ja juopon oloinen kapteenimme teki päätöksen diverttata lähimmälle Siperian kentälle middle of the nowhere. Meidät majoitettiin paikalliseen hotelliin(ei siis varman kellään mitään ryssän viisumeita) ja zingis kaanin näköset äijät oli vahtimassa hotellirähjän alaovilla ettei kukaan livahda juurikaan minnekään...

Kaikki meni jotakuinkin mukavasti siihen asti kun menimme takaisin kentälle ja alkoi boordaus niin yli vuorokauden valvonut kaverini sai hepulin ja rupesi esittelemään paikallisille turvaroistoille jenkeistä hommattua väärennettyä CIA:n korttiaan.  Siitäkös riemu nousi ja näytti pahasti siltä että ystäväni jäisi olkibaanoille paikallisen zingiskaanin vieraaksi; päätin yrittää ylittää itseni ja kyynärpäätaktiikkaa käyttäen pääsin 86 ohjaamoon ja jo tutuksi käyneelle kipparille yritin selittää kaikilla mahdollisilla kielillä ja käsimerkeillä että kaverini touhu oli pelleilyä ja että Neuvostoliito is the greatest country of the whole nations jne.

 

No onneksi olin lennon aikana vieraillut ohjaamossa niin kapteeni kai ajatteli että kyllähän noi finska vodkahihhulit nyt tiedetään ja lopulta antoi kaverini nousta koneeseen. en tiedä ihan paikallista hierarkiaa mutta kun lentokapteeni IL86 jakkaralta ilmoittihe että ukko takas koneeseen paikalliset zingis kaanin jepet toivat kaverin kaavussa välittömästi takaisin.

 

..Ja matka jatkui...noin 2,5 vrk EFHK:ltä lähdön jälkeen lopulta pääsimme laskeutumaan Bangkokiin.. ::)

 

Niin siis meni vähän ot mutta meillä ainakin vartiointi pelasi neuvostoliitossa kun ei ollu ao viisumeita sinne vaikka oli tekninen välilasku josta muodostui myös tekninen välisesakki.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

rupesi esittelemään paikallisille turvaroistoille jenkeistä hommattua väärennettyä CIA:n korttiaan. 

 

Jukka

Itse en ehkä heiluttelisi minkään läntisen tiedustelupalvelun henkilökorttia Venäjällä tai esim. Kiinassa. Saattaa äkkiä joutua oleskelemaan kys. maassa hieman pidempäänkin...

 

edit: tämmöisenä sivuhuomautuksena tämä.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lienekö tämän takia Las Palmasin lento, jonka piti tänä aamuna lähteä klo 11:10, lähteekin vasta illalla klo 23.

 

Uusin tieto näyttää olevan itseasiassa 03.30.  :-[  Mites tuollaisessa tilanteessa joudutaan jo varmaan matkustajille jotain korvauksia maksamaan kun pitkään odotettu lomamatka lyhenee melkein vuorokaudella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusin tieto näyttää olevan itseasiassa 03.30.   :-[   Mites tuollaisessa tilanteessa joudutaan jo varmaan matkustajille jotain korvauksia maksamaan kun pitkään odotettu lomamatka lyhenee melkein vuorokaudella?

 

Juu kyllä siitä korvausta tiedossa. Pakettimatkoissa se hyvä puoli, että valmismatkalaissa selkeät pykälät näihin tilanteisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi s*atana näyttää huonolta... :thmbdn: Ite lähössä ens la.. voi prkle jos se on silloinki myöhässä.. Viimeksi kun menimme mytravelilla niin toivoin että oltais menty vinnairilla mut nyt kyllä toivon että oltais päästy mytillä...  >:(

 

Noi peipethän on myöhästelly tässä ihan lyhyen ajan sisään aika reippaasti.. maikka kerto kun oli teneriffalta tulossa joku pari - kolme viikkoa takaperin niin oli sieltä päin lähteny myöhässä joku 8h ja.. sitten se kun oli se lento dubaista myöhässä jonka takia tuo palmasin lentokin myöhästyi.. nyt tuo intian keikka.. :thmbdn: EI näin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran tiukka aikataulu noilla viisseiskoilla

 

Kyllä aikataulut on kaikilla niin tiukat kuin vaan mahdollista. Täällä "jumalien" myöhästymisistä syytetään aina liian tiukkaa aikataulua eikä niitä oikeita syitä.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kultaisina vuosina 80/90 luvulla jolloin itse lensin mitä erinäisimmillä kotkottimilla Bangkokiin(oli Sulo Vilenin tauti "KUN HALVALLA SAI") muistan erään kerran(vuotta en tarkkaan muista) kun IL 86 teki erinäisiä naamanliikkeitä ja entinen pommikonepilotti, HYVIN VANHA ja juopon oloinen kapteenimme teki päätöksen diverttata lähimmälle Siperian kentälle middle of the nowhere.

 

Miksi Bangkokin lento lensi Siperiassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi Bangkokin lento lensi Siperiassa?

 

 

Moskova-Bangkok,  oltiin jossain Taskentin  suunnalla, en nyt ole varma kun en ole NL tuntija erityisemmin mutta Taskent on kai Siperiaa?? ;)

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Moskova-Bangkok,  oltiin jossain Taskentin   suunnalla, en nyt ole varma kun en ole NL tuntija erityisemmin mutta Taskent on kai Siperiaa?? ;)

Jukka

Eipä taida olla  ;D, vaan kuuluu Keski-Aasiaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä taida olla  ;D, vaan kuuluu Keski-Aasiaan

 

Okay sitten, kuten sanottua en ole mikään NL/Venäjän tuntija olen vain käyttänyt heidän erittäin halpoja hintoja hyväkseni, kas kun tuolloin 80-90 luvulla sai edestakaisen puolen vuoden lipun Aeroflotilta esim hieman yli 3000 MARKALLA kun taas tuolloin Finnairin lippu olisi ollut lähes 10 000 MARKKAA. Ja olen aina harrastanut omatoimimatkailua en siis pakettimatkoja ole ostellut eli reittilentoja on tullut käytettyä!!

 

Vielä vertailun vuoksi jos oikein noin kaukaa muistan Thain lippu oli noin 4000 MARKKAA, siihen sisältyi tuolloin Finnairin lento ESSA tai EKCH kautta.

 

Vasta myöhemmässä vaiheessa Finnair tuli hinnoissa vastaan mm. Thai clubin kautta.

 

Niin tuosta venäjän tuntemuksesta vielä en ole edes simulla lennellyt siellä mutta kun alan kokoamaan uutta konetta ja siihen FSX asennan niin kunhan vaan addoneita löytyy voisi ryhtyä tutustumaan venäjän puolen simuilmailuun.  Sen muistan että siellä korkeudet ovat aina metreissä ei jaloissa. :)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi Bangkokin lennolla pitää tehdä välilasku, kun sen voi lentää suoraankin ?

Miksi Bangkokin lennolle pitää laittaa sellainen kone, joka ei pysty lentämään k.o. matkaa ilman välilaskua ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi Bangkokin lennolla pitää tehdä välilasku, kun sen voi lentää suoraankin ?

Miksi Bangkokin lennolle pitää laittaa sellainen kone, joka ei pysty lentämään k.o. matkaa ilman välilaskua ?

 

Kyse taisi olla 757:sta ja Phuketin lomalennosta. Finnair käyttää Bangkokin (reitti)lennoilla MD-11:a joka lentää matkan non-stoppina. Ilmeisesti yksitoistaset ovat sen verran kovassa käytössä reittiliikenteessä että niitä ei paljon liikene lomaliikenteen käyttöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisi kuvitella, että suora lento olisi halvempi, mutta ehkä se on vain kuvittelua.

 

Vai viekö suoralla lennolla tarvittava suurempi polttoainemäärä tämän edun pois jos välilasku osuu sopivasti reitille? Mutta MD-11:sta voitaisiin talvisin käyttää nykyisinkin ainakin Gran Canarialle kun mm. sunnuntaisin Helsingistä lähtee viiden tunnin välein kaksi Bojoa LPA:han.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti yksitoistaset ovat sen verran kovassa käytössä reittiliikenteessä että niitä ei paljon liikene lomaliikenteen käyttöön.

 

No todellakin ovat!!  ;D

 

Juu kyllä siitä korvausta tiedossa. Pakettimatkoissa se hyvä puoli, että valmismatkalaissa selkeät pykälät näihin tilanteisiin.

 

Eikös lennon pitäisi olla myöhässä 24h < jotta tulisi korvauksia, vaihtoehtoinen reitti, hotelliyö tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No todellakin ovat!!  ;D

Eikös Finnskillä ole niitä Airbusin 340:siä ja muitakin, jotka pystyvät taittamaan k.o. matkan non-stoppina ?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös joku MD-11 ollut jossain vaiheessa turistikonfiguraatiossa, mutta se purettiin ja pistettiin kahden luokan (business ja economy) konfiguraatioon kun Finnair ryhtyi kehittämään tätä Aasia-konseptiaan?

 

Omatkin MD-11-kokemukset ovat tapahtuneet lentoina Kreetalle ja Roomaan. Ja takaisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta MD-11:sta voitaisiin talvisin käyttää nykyisinkin ainakin Gran Canarialle kun mm. sunnuntaisin Helsingistä lähtee viiden tunnin välein kaksi Bojoa LPA:han.

 

Ei voitaisi kun ei aikatauluissa ole tilaa.

 

Eikös joku MD-11 ollut jossain vaiheessa turistikonfiguraatiossa, mutta se purettiin ja pistettiin kahden luokan (business ja economy) konfiguraatioon kun Finnair ryhtyi kehittämään tätä Aasia-konseptiaan?

 

Vuonna 2002 LGD:stä tuli normaali.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisihan Finnair muuttaa jonkun 757 kahden luokan versioksi versioksi. Pystyisi hoitamaan Nykin, Intian ja Pekingin ihan hyvin.

Saisi jonkun md-11-koneista hoitamaan pisimmät Karibiat ja Phuketin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisihan Finnair muuttaa jonkun 757 kahden luokan versioksi versioksi. Pystyisi hoitamaan Nykin, Intian ja Pekingin ihan hyvin.

Saisi jonkun md-11-koneista hoitamaan pisimmät Karibiat ja Phuketin.

 

Jaa. Pekingin reitti kuristaa jo nykysellä kapastiteetilla ja lisavuoron mahdollisuuttakin on väläytelty ja toivottu, niin miten sinne voitaisiin laittaa 75W johon pitäisi saada ainakin 36 businesstuolia ja turistiluokkaan sellainen 250 päätä?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään