Juha Paulavuo

Finnairin B757 jäi Intiaan

58 viestiä aiheessa

Olen edelleenkin sitä mieltä, että kaukoreiteille pitäisi olla aina varakone korkeintaan muutaman tunnin viiveellä käyttövalmiina. Varakone olisi tietysti A 340, se Virginiltä tullut. Sillä voisi lentää Oulun ja muita pohjoisen reittejä hyvällä katteella varalla ollessaan. Tietysti pitää olla myös sopiva miehistö käytössä ja se yksinkertaistuu hieman kun MD11 koneista päästään (joudutaan) eroon. Monenkirjava kalusto ei anna joustavaa pohjaa ristikkäiselle miehistönkäytölle eri reittejä ja koneita ajatellen. Mutta Airbusin ohjaamostrategia luo tuon joustavan pohjan, kun vaan työntekijäliitot tulevat mukaan joustavuuteen.

 

Joku näillä sivuilla surffaileva sanoo että, halvempaa olisi heittää seteleitä ulos ikkunasta, mutta mikä hinta annetaan säännöllisyys/luotettavuus Brandille? Kuinka korkealle yhtiö arvostaa asiakkaiden toivetta päästä perille aikataulussa (tai edes lähes) vaikka varakoneella? Eikä varakone toki olisi kentän laidalla venttaamassa eikä kotimaan reitilläkään kovinkaan usein, vaan ilmassa paikkaamassa lähes jokapäiväisiä kaukkoreittien ja myös lomalentojen myöhästymisiä ja peruutuksia.

 

Itse arvostan säännöllistä luotettavuutta erittäin korkealle, eli annan sille suurinumeroisen hinnan. Jättäisin varakoneen yhtiöön tulevina jatkuvan kasvun vuosina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen edelleenkin sitä mieltä, että kaukoreiteille pitäisi olla aina varakone korkeintaan muutaman tunnin viiveellä käyttövalmiina.

 

Toiveajattelua, tai karummin sanottuna järjetön ajatus. Jos lentokoneita alettaisiin pitää lentovalmiina "varalla", nousisi lipun hinnat sellaiseksi ettei niitä enää kukaan ostaisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa. Pekingin reitti kuristaa jo nykysellä kapastiteetilla ja lisavuoron mahdollisuuttakin on väläytelty ja toivottu, niin miten sinne voitaisiin laittaa 75W johon pitäisi saada ainakin 36 businesstuolia ja turistiluokkaan sellainen 250 päätä?

 

 

No ehkei sittenkään niin hyvä idea :-[, mutta bojot voisivat lentää enemän reittejä kun ovat nopeapia siivota ja lastata.

Toisaalta ovat hitaampia ja olisi rajoitettu käytettävyys muilla reiteillä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta ovat hitaampia ja olisi rajoitettu käytettävyys muilla reiteillä...

Eipä se tee isoa eroa että onko se cruise nopeus .80 vai .82 machia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toiveajattelua, tai karummin sanottuna järjetön ajatus. Jos lentokoneita alettaisiin pitää lentovalmiina "varalla", nousisi lipun hinnat sellaiseksi ettei niitä enää kukaan ostaisi.

 

Mutta oikeesti, laajarunkoinen varakonehan olisi jatkuvasti kotimaan reiteillä ilmassa! Ei siis kentän laidalla polttamassa rahaa. Kun varakonetta tarvitaan kaukoreitille (lähes joka päivä), kotimaan reitit voi korvata lyhyemmällä viiveellä. Kyseisen kotimaan reitin voisi lentää yhdistettynä kuten Finskillä on aina joskus tapana tehdä, ja jatkossa se peruuntunut kone voi ryhtyä varakoneeksi kotimaan reitille, kunnes se "oikea" varakone tulee taas paikalle - jne... Näin miehistöäkään ei tarvitse sen erityisemmin pitää varalla. Koneet vain vaihtuvat.

 

Siis yhtään varakonetta ei tarvitsisi olla kentän laidalla, ei isoa eikä pientä. Jätetään vain Virginin A340 kotimaan reittiä lentämään kun uutta laajarunko Airbus kalustoa tulee lisää. Kotimaan reitin voi aina lentää yhdistettynä josta on brandille pienempi haitta kuin kaukoreitin mokaamisesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis yhtään varakonetta ei tarvitsisi olla kentän laidalla, ei isoa eikä pientä. Jätetään vain Virginin A340 kotimaan reittiä lentämään kun uutta laajarunko Airbus kalustoa tulee lisää. Kotimaan reitin voi aina lentää yhdistettynä josta on brandille pienempi haitta kuin kaukoreitin mokaamisesta.

 

Ei se edellenkään niin helppoa olisi. Käytännössä tuo tarkoittaisi sitä että kyseinen laajarunkokone lentäisi niitä pitkiä lentoja varakoneroolissa ehkä kaksi kertaa vuodessa ja loput lyhyitä kotimaan lentoja.

 

Syitä miksi se ei onnistuisi on monia. Kotimaan kaikille kentille ei voitaisi lentää konetyypin koon ja ominaisuuksien vuoksi. Koneet eivät olisi koskaan täynnä joten tappiot olisivat kestämättömät.

 

Lisäksi laajarunkokonetta ei voida noin vain alkaa lentämään vakituisesti lyhyillä reiteillä. Ne on rakenteeltaan suunniteltu pitkille reiteille ja muun muassa paineistussyklien määrä on laskettu long haul -käyttöä varten. Koneen käyttöikä lyhenisi merkittävästi ja huoltokulut olisivat hurjat.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se edellenkään niin helppoa olisi. Käytännössä tuo tarkoittaisi sitä että kyseinen laajarunkokone lentäisi niitä pitkiä lentoja varakoneroolissa ehkä kaksi kertaa vuodessa ja loput lyhyitä kotimaan lentoja.

 

Syitä miksi se ei onnistuisi on monia. Kotimaan kaikille kentille ei voitaisi lentää konetyypin koon ja ominaisuuksien vuoksi. Koneet eivät olisi koskaan täynnä joten tappiot olisivat kestämättömät.

 

Lisäksi laajarunkokonetta ei voida noin vain alkaa lentämään vakituisesti lyhyillä reiteillä. Ne on rakenteeltaan suunniteltu pitkille reiteille ja muun muassa paineistussyklien määrä on laskettu long haul -käyttöä varten. Koneen käyttöikä lyhenisi merkittävästi ja huoltokulut olisivat hurjat.

 

 

No nuo on tosiasioita, etenkin syklirajat. Enpä tiennyt tuosta. Tekniikan heikkous siis tule vastaan... Harmi >:( Tosin Ouluun ja esim Kittilään voi lentää ihan hyvin, itsekin olen ollut mukana Kittilästä lussubussilla Hesaan. Perutuista lennoista ne kaksi taisi tapahtua viime viikolla - edelliselläkin taisi olla :o

 

Itse asiassa, kuinka monta peruttua kaukoreittiä on ollut tänä vuonna? Kuka osaa sanoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ratkaisu: Lisää kalustoa  ;D Jos nyt tollanen intian reissu jää pitkäksi niin seuraavalle legille vaan toinen kone ja that's it   8) Sitten jää vain se yks lento myöhästymään, kun taas tuossa tapauksessa toi intian kone myöhässä, seuraava legi palmasiin myöhässä, lento palmasista myöhässä..porukka myöhästyy mahd. jatkolennoilta jne ja kierre jatkuu..  :thmbdn: Mutta kun lyödään toinen vapaa kone palmasin reitille niin homma pelittää!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä taida olla maailmassa montaakaan lentoyhtiötä, joilla on ottaa varakone heti käyttöön. Lentokone kun ei tuota senttiäkään seisoessaan maassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä taida olla maailmassa montaakaan lentoyhtiötä, joilla on ottaa varakone heti käyttöön. Lentokone kun ei tuota senttiäkään seisoessaan maassa.

No ei varmaan heti mutta nopeammin.. jos tuokin nyt myöhästy vajaan vuorokauden tuo palmasin lento ton intian kämmin takia niin..  :-\ Millä koneella ne ees meni sitten lopulta? Sillä samalla mikä sieltä intiasta oli tulossa?  ??? Ja lähti silloin 03.30 aikaan? Vai miten nyt menikään.. epäilenpä että winnairilla on tuohon aikaan muitakin vapaita koneita(esim a321 jonka ois voinu tuolle reitille laittaa)..  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä taida olla maailmassa montaakaan lentoyhtiötä, joilla on ottaa varakone heti käyttöön. Lentokone kun ei tuota senttiäkään seisoessaan maassa.

 

Ja jos on joskus ollut niin ovat melko varmasti konkurssissa, mikäli niiden yhtiöiden tarkoitus on koskaan ollutkaan edes tuottaa voittoa... Täysin absurdi ajatus pitää mitään varakonetta, eihän yhtiöillä ole millään toiminta-alueen saralla henkilökuntaakaan kuin juuri tarvittava määrä jotta toiminta olisi mahdollisimman kustannustehokasta... Varakoneen pitämisestä puhumattakaan. Kustannustehokkuus on ehdoton edellytys jos haluaa millään alalla selvityä. Muuten tulee toinen yhtiö ja vie markkinat toimimalla tehokkaammin ja halvemmalla. Lentoyhtiöt suunnittelevat toimintansa niin että sekä henkilökunnasta että koneista otetaan kaikki irti.

 

Minulle on joskus kerrottu että pelkkä MD-11:ta omistaminen eli siihen liittyvät pääomakulut sekä vakuutukset maksavat lentoyhtiölle n. 2000-3000e/h... tämä on siis pelkkä summa jos haluat sen omalle takapihallesi seisomaan, siinä ei ole mukana miehistökulut, huoltokulut, parkkikulut, handlingmaksut, polttoaine, ym...

 

-Lasse 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Joku näillä sivuilla surffaileva sanoo että, halvempaa olisi heittää seteleitä ulos ikkunasta, mutta mikä hinta annetaan säännöllisyys/luotettavuus Brandille? Kuinka korkealle yhtiö arvostaa asiakkaiden toivetta päästä perille aikataulussa (tai edes lähes) vaikka varakoneella?

Maailmalla peruuntuu ja myöhästyy reilusti varmaan kymmeniä(satoja?)(mutu-tuntumalla) lentoja päivittäin, ja eiköhän se brändi niilläkin yhtiöillä ole tärkeä. Turha niitä on itkeä, elämä on. Joskus se osuu kohdalle, ei voi mitään. Itsellä on (onneksi) pahin kun Kanarialla oli lj-lakko ja lähtö takaisin päin myöhästyi jotain 3-4 tuntia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

epäilenpä että winnairilla on tuohon aikaan muitakin vapaita koneita(esim a321 jonka ois voinu tuolle reitille laittaa)..  :P

 

Varmaan lähtöaikana olisi ollutkin vapaita koneita. Esim. tuo Las Palmasin keikka vie aikaa n. 13-14 tuntia ... tulos olisi tod.näk. ollut tyyliä "suo siellä, vetelä täällä" . Finnair on ja pysyy pienenä lentoyhtiönä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän se  on joka tulee LPA.sta  Bordeauxin kautta, olisiko joku A32X joka paikkaa jotakin 757:kaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä taida olla maailmassa montaakaan lentoyhtiötä, joilla on ottaa varakone heti käyttöön. Lentokone kun ei tuota senttiäkään seisoessaan maassa.

 

Mutta luovia ratkaisuja kannattaa yrittää. Silloin kun Swissair oli vielä Swissair, ja itse olin ZRH:n kautta matkalla Mumbaihin, niin Zürichin transfertiskillä kaveri totesi, että huonoja uutisia. Kone, jolla pitäisi lentää Mumbaihin on vielä Pekingissä. Ajattalin jo  - ennen kuin kaveri ehti jatkaa - että siinä meni sekin business päivä. Mutta kaveri jatkoi, että sitten ne hyvät uutiset. Swissair on chartannut toisen koneen, jolla mennään Mumbaihin vaikkakin kolme tuntia myöhässä. Hyvä suoritus, vaikka ei se charter B767 ihan Swissairin MD11:lle pärjännyt. Jäin vain miettimään, että mistä olivat saaneet muutamassa tunnissa koneen ja miehistön, ei niitä varmaan muillakaan turhaan vapaana seisoskele.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskellä Eurooppaa varmasti helpompaa/nopeampaa löytää vapaa kone kuin meillä täällä

 

ja matkustajat on helpompi reitittää kilpailijoille kun samalla reiteillä on 2^n  yhtiötä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskellä Eurooppaa varmasti helpompaa/nopeampaa löytää vapaa kone kuin meillä täällä

ja matkustajat on helpompi reitittää kilpailijoille kun samalla reiteillä on 2^n  yhtiötä.

 

Maantieteelliset tosiasiat ovat karuja. Tuskin onnistuu yhtä helposti näillä leveys- ja pituuspiireillä.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maantieteelliset tosiasiat ovat karuja. Tuskin onnistuu yhtä helposti näillä leveys- ja pituuspiireillä.

 

 

 

 

 

Niinpä. Pieni pohdinta:

 

Eikö Finskinkin kannata peruuttaa nimenomaan mieluummin AY5, kuin joku aasian reiteistä (pl. Bangkok)?

 

On varmaan paljon helpompaa re-routata matkustajat JFK:lle vaikkapa via LHR, AMS, CDG ja mikäs se Frankfurtin kooditaasolikaan...? Kuin, että alkaa järkkäämään idän paxeille uutta kyytiä lännen/keskieuroopan kautta?

 

Tarkoitan vaan sitä, että noilta kentiltä lentää saman allianssin koneita rapakon yli aika paljon.

 

Vain minun 2centtiä  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä. Pieni pohdinta:

 

Eikö Finskinkin kannata peruuttaa nimenomaan mieluummin AY5, kuin joku aasian reiteistä (pl. Bangkok)?

 

Tarkoitan vaan sitä, että noilta kentiltä lentää saman allianssin koneita rapakon yli aika paljon.

 

Miksi poislukien Bangkok?

 

Ja noissa uudelleenreitityksissä allianssiit ei merkkkaa mitään. Sinne laitetaan porukkaa missä tilaa on ja yhteys järkevä.

Pari viikkoa sitten kun Finnairin Bangkok peruttiin niin tultiin sieltä SAS:llakin Tukholman kautta Helsinkiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään