Guest Sapfon

Lentäjäksi ja armeijan keskeytys?

12 viestiä aiheessa

[edit] selkä kuntoutettu ja asepalvelus suoritettu loppuun A-miehenä :) Tuli ilmi että sieltä oli alimpaan kylkiluuhun tullut murtuma, josta selkäkivut johtuivat. Eli siis lykkäystä tuli ja sit takas.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomen tilanteesta en tiedä mutta ulkomailla tuskin kysellään intin käymisestä niin kauan kun läpäiset ykkösmedikaalin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oletko kysynyt vaihtoehtoista mahdollisuutta käydä inttiä loppuun B:n papereilla?

Olen, mutta ei paljon sotilaspoliisina olla B-miehenä, palvelusaikaa en myöskään saanut lyhennyttä kun on jo tuo koulutus tehtävään. Eli aika epätoivoinen tilanne siinä mielessä. Mietin vaan että jotkut firmat eivät kysy kuin että onko asevelvollisuus suoritettu mikä minulla olisi suoritettu... Mutta jotkut vaativat kopiot sotilaspassista ja muista. Mietin vaan että jos tuo medikaali I menee läpi, lupakirjan suorittaa jne, niin saako firma olla ottamatta töihin sotilaspassin takia? Tai parempi kysymys, onko toivoa mennä töihin c-papereilla?

Ps. Sotilaspassin ja palvelustodistuksen kyllä saan kun olen sen verran pitkään ehtinyt jo palvella...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen, mutta ei paljon sotilaspoliisina olla B-miehenä, palvelusaikaa en myöskään saanut lyhennyttä kun on jo tuo koulutus tehtävään. Eli aika epätoivoinen tilanne siinä mielessä. Mietin vaan että jotkut firmat eivät kysy kuin että onko asevelvollisuus suoritettu mikä minulla olisi suoritettu... Mutta jotkut vaativat kopiot sotilaspassista ja muista. Mietin vaan että jos tuo medikaali I menee läpi, lupakirjan suorittaa jne, niin saako firma olla ottamatta töihin sotilaspassin takia? Tai parempi kysymys, onko toivoa mennä töihin c-papereilla?

Ps. Sotilaspassin ja palvelustodistuksen kyllä saan kun olen sen verran pitkään ehtinyt jo palvella...

Jos otat tuon työpaikka-asian puheeksi armeija lääkärin ja vaikka komppanian päällkikön kanssa, uskoisin, että he ymmärtävät, kuinka suuresta asiasta on kyse sinun kohdallasi, ja ehkä jonkinlainen kompromissiratkaisu syntyy.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Komppanian päällikköhän voi kirjoittaa passiin lisätiedoksi huomatuksen C:n papereista. Esim. Henkilö ei kykene toimimaan oman koulutushaaransa tehtävissä. Ja varuskunnan päällikkölääkäriltä todistus että selkä on siinä kunnossa että sen voi kuntouttaa eikä se haittaa kuin ko. tehtävää mitä armeijassa olisit tehnyt.

Luulisin että komppapäällikkö suostuu tälläisen kirjoittamaan. Jos ei niin suoraan yhteys ko. joukko-osaston komentajaan ja häneltä nimeä alle..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jotensakin tuntuisi siltä, ettei selän takia vapautus armeijasta ole kovasti eduksi lentäjäksi hakeuduttaessa. Medikaalia haettaessa vanhat vammat ja sairaudet on kuitenkin kerrottava, joten asian peittely ei ainakaan asiaa edesauta. Aika moni pilotti sairaseläköityy selkänsä takia, joten vamma täytyisi tosiaan saada kuntoutettua täydellisesti. Selkäkivut estävät sangen tehokkaasti lentäjäntöiden suorittamisen. Melkein suosittaisin ottamaan yhteyttä ilmailulääkäriin, jolla olisi varmaan paras näkemys siitä, mikä on todellinen tilanne.

En niinkään olisi huolissani intin keskeyttämisestä tuollaisen asian vuoksi, vaikka luulisi sitä toisen kautta saavan asepalveluksen loppuunkin suorittaa halutessaan, vaikka sitten konttorihommissa. Enemmänkin mietin, miten tämä kesketyksen syy vaikuttaa.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin. luulen että enemmänkin lentäjän töihin vaikuttaa toi selkävamma eikä niinkään noi C:n paperit. Varusmiespalvelus on kuitenkin suoritettu ja sen pitäisi riittää lentäjän töihin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jotensakin tuntuisi siltä, ettei selän takia vapautus armeijasta ole kovasti eduksi lentäjäksi hakeuduttaessa. Medikaalia haettaessa vanhat vammat ja sairaudet on kuitenkin kerrottava, joten asian peittely ei ainakaan asiaa edesauta. Aika moni pilotti sairaseläköityy selkänsä takia, joten vamma täytyisi tosiaan saada kuntoutettua täydellisesti. Selkäkivut estävät sangen tehokkaasti lentäjäntöiden suorittamisen. Melkein suosittaisin ottamaan yhteyttä ilmailulääkäriin, jolla olisi varmaan paras näkemys siitä, mikä on todellinen tilanne.

En niinkään olisi huolissani intin keskeyttämisestä tuollaisen asian vuoksi, vaikka luulisi sitä toisen kautta saavan asepalveluksen loppuunkin suorittaa halutessaan, vaikka sitten konttorihommissa. Enemmänkin mietin, miten tämä kesketyksen syy vaikuttaa.

-A-

Siis uskon kyllä että selkä kuntoutuu täysin koska siviilissä vammaa ei sinänsä ollut. Ongelmaksi on muodostunut palveluspaikkani osoittama ymmärtämättömyys ja vastahakoisuus. Fysioterapian kautta lähden selkää kuntouttamaan ja suurin ongelma voi olla suurten painojen (kuten täyspakkauksen kantaminen intissä) kanssa. En aio asiaa mitenkään peitellä ja uskon vakaasti läpäiseväni kyllä tuon terveysseulan. Kyseessä siis on ymmärtääkseni jonkunlainen rasitusvamma(murtuma) joka tuli osumasta. Eli siis kunhan se luutuu ja saan lihakset kuntoutettua pitäisi olla kunnossa. C-paperit sain silti lykkäyksen sijaan.

Onko nyt sitten viisainta toimia niin että kuntoutan selän ja sitten ilmailulääkärille? Sen jälkeen uudestaan pohtimaan tilannettani? Sitten joskus ensi kevään/kesän puolella siis...

[EDIT] eli purin nuo C-paperit ja suoritin loppuun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko nyt sitten viisainta toimia niin että kuntoutan selän ja sitten ilmailulääkärille? Sen jälkeen uudestaan pohtimaan tilannettani? Sitten joskus ensi kevään/kesän puolella siis...

Näin minä tekisin. Eikä varmaan olisi haittaa konsultoida ilmailulääkäriä jo tässä vaiheessa. Seuraavassa yhteystiedot:

http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/ilmailulaaketiede/AME-luettelo18.10.07.pdf

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaikka ruoto rikki on (ollut) luokan I medikaalin olen saanut. Eräs tuttavani, kallotohtori leipätyöltään, ohessa ilmailulääkäri, mainitsi että selän(kään) ei tarvitse olla täydellinen, riittävä riittää.

Siihen armeijan keskeytykseen en voi sanoa mitään, voihan toisaalta keskeytyksen aiheuttaa vaikkapa tapaturmainen luunmurtuma..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis uskon kyllä että selkä kuntoutuu täysin koska siviilissä vammaa ei sinänsä ollut. Ongelmaksi on muodostunut palveluspaikkani osoittama ymmärtämättömyys ja vastahakoisuus. Fysioterapian kautta lähden selkää kuntouttamaan ja suurin ongelma voi olla suurten painojen (kuten täyspakkauksen kantaminen intissä) kanssa. En aio asiaa mitenkään peitellä ja uskon vakaasti läpäiseväni kyllä tuon terveysseulan. Kyseessä siis on ymmärtääkseni jonkunlainen rasitusvamma(murtuma) joka tuli osumasta. Eli siis kunhan se luutuu ja saan lihakset kuntoutettua pitäisi olla kunnossa. C-paperit sain silti lykkäyksen sijaan.

Kyllä minä edelleen lähtisin siitä, että yrittäisin siellä palveluspaikalla keskustella asiasta, ja sopia että suoritat palveluksen loppuun vaikka hieman eri hommissa. Tai jopa niin, että keskeytät palveluksen nyt, ja tulet sitten selän kuntouduttua takaisin vielä lyhyeksi aikaa. Nämä neuvot tosiaan tietämättä yhtään, mikä selässäsi on vikana.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään