Guest Turvamies

Tuntematon lentokone

20 viestiä aiheessa

Nyt, kun itsenäisyyspäivä on jälleen vietetty, Marskin maljoja kumottu (sillai sivistyneesti) ja se ainoa oikea Tuntematon sotilas katsottu, niin mietimpä elokuvaa katsoessa, että mitä konetyyppejä siinä käytettiin ? Oliko esim. "pommarit" Ilmavoimien kakkosia vai Aeron kolmosia?

 

Elokuvahan on vuodelta 1955.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt, kun itsenäisyyspäivä on jälleen vietetty, Marskin maljoja kumottu (sillai sivistyneesti) ja se ainoa oikea Tuntematon sotilas katsottu, niin mietimpä elokuvaa katsoessa, että mitä konetyyppejä siinä käytettiin ? Oliko esim. "pommarit" Ilmavoimien kakkosia vai Aeron kolmosia?

 

Aeron DC-3:ia.

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,62338.msg824092.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukas tunnisti uudemmassa versiossa lentäneet? Toivon, ettei vanhat tietäjägurut heitä lonkalta-vastauksia. Tämä voisi olla nuoremmille mielenkiintoisen vaikea. En muistanut, että koneita oli kaikkiaan 4.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukas tunnisti uudemmassa versiossa lentäneet? Toivon, ettei vanhat tietäjägurut heitä lonkalta-vastauksia. Tämä voisi olla nuoremmille mielenkiintoisen vaikea. En muistanut, että koneita oli kaikkiaan 4.

 

Neljä? Hyvä, että muistin Vinkan lopussa...  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukas tunnisti uudemmassa versiossa lentäneet? Toivon, ettei vanhat tietäjägurut heitä lonkalta-vastauksia. Tämä voisi olla nuoremmille mielenkiintoisen vaikea. En muistanut, että koneita oli kaikkiaan 4.

En katsonut vielä loppuun asti, mutta näytti ainakin Lehdon ja kumppaneiden asennossa seisomisrangaistuksessa lentävän Vesan Auliksen Tuuli 2:n, vierellään mahdollisesti Zlini tai lappeenrannan Chipmunkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukas tunnisti uudemmassa versiossa lentäneet? Toivon, ettei vanhat tietäjägurut heitä lonkalta-vastauksia. Tämä voisi olla nuoremmille mielenkiintoisen vaikea. En muistanut, että koneita oli kaikkiaan 4.

 

Kaksitason muoto toi mieleen ensimmäisenä Gauntletin. Tai sitten ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksitason muoto toi mieleen ensimmäisenä Gauntletin. Tai sitten ei.

 

Miksikäs ei. Gauntlet saatiin lentokuntoon v. 1982 joten ajankohta olisi kohdallaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiesin rainasta Chipmunkin (OH-HCF), Zlin Trenerin (OH-TZA) ja Tuuli II:n (OH-XTL) ja ne olivat mielestäni aika mukavasti tunnistettavissa. Vaan sitä en muistanut, että kyllä se Kotlettikin (OH-XGT) lensi myös. Vinkaa en ikävä kyllä tunnistanut mistään.

 

Vesan Auliksen (hävittäjä-ässä Emppu Vesan poika) kunnostama Tuuli II on ehdottomasti pahaäänisempiä laitteita mitä olen ikinä ilmassa nähnyt. Aika jyhkeää oli sen meno ja oli elämys nähdä sen lentävän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksikäs ei. Gauntlet saatiin lentokuntoon v. 1982 joten ajankohta olisi kohdallaan.

 

Gauntlet siinä lensi, siihen oli maalattu punatähdetkin kylkiin. On mulla Pena Salon ottama valokuvakin olemassa koneesta niissä tähdissä Kauhavalla, kuva oli näytillä kuvafoorumilla aikaisemmin.

 

"Erikoisesiintymisistä on ehkä maininnan arvoinen osallistuminen Rauni Mollbergin uuden Tuntemattoman sotilaan kuvauksiin Parolassa kesäkuussa 1985. Kuvaukseen käytettiin yksi päivä tukikohtana Räyskälä. GT esitti neuvostohävittäjää, joka rynnäköi vetäytyvien suomalaisjoukkojen kimppuun metsätiellä. Kohtaus kuvattiin useaan kertaan. Itse elokuvassa GT vilahtaa kuvan yläosassa parin sekunnin ajan. Kuvausta varten koneen normaalit merkinnät oli maalattu piiloon ja kyljessä ja siivissä komeilivat punaiset tähdet."

 

http://www.museo24.fi/?action=INavigation::viewArticle(6880)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Vesan Auliksen (hävittäjä-ässä Emppu Vesan poika) kunnostama Tuuli II on ehdottomasti pahaäänisempiä laitteita mitä olen ikinä ilmassa nähnyt. Aika jyhkeää oli sen meno ja oli elämys nähdä sen lentävän.

 

Sori Jouni, mun on ihan pakko: se on kylla Tuuli III....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä noista Aeron kolmosista vähän. Laineen Tuntemattoman kuvauksiin osallistui kaksi Aero Oy:n DC-3-konetta. Muutama vuosi sitten oli Hesarissa kuvauksiin osallistuneen lentäjäkipparin haastattelukin, sukunimi alkoi muistaakseni B:llä (Bagge, Bragge tai jotain sinnepäin). "Pommituslennot" kuvattiin "Sipoon korvessa", kuten hän muistaakseni jutussa mainitsi. Otin tuon lehtileikkeen talteenkin, mutta en nyt löydä mistään...Onkohan jollakin se tallella?

 

:thmbup: edit: löysin lehtileikkeet, pistän juttua tulemaan kohta...

 

Lentokapteeni Oiva Bagge, 76 v. muistelee Hesarissa joulun alla 2004, että tuo pommituskohtaus on ”Suomen elokuvahistorian dramaattisin kohtaus”. Kohtaus muistetaan, mutta lentäjien nimiä ei ole koskaan mainittu missään. Hänen mukaansa tuottaja Toivo J. Särkkä ja ohjaaja Edvin Laine etsivät miestä ja konetta, jotta lentokohtaus saataisiin tehtyä mahdollisimman halvalla. Vuosi oli 1955. Tällöin he törmäsivät Santahaminassa luutnantti Oiva Baggeen ja Lauri Mantereeseen, jotka lupautuivat lentämään.

 

Bagge oli lentänyt Malmilta ”pommituslentoja” maavoimien kadettien kimppuun Santahaminaan aiemmin. Hän muistelee, että myös Tuntemattoman Sotilaan kohtaus olisi tehty Santahaminan Komsinsuolle, jossa tuo mäennyppylä olisi ollut. Åke Lindman ja muut odottivat kunnes kuulivat koneiden jyrinän, ja nousivat mäelle. Koneet tekivät ensin yhden ylilennon ja palasivat mereltä takaisin. Särkän ei kuulemma tarvinnut maksaa kuin puolen tunnin lennosta. Tässä Bagge muistaa paikan väärin, sekoittaen lennot ehkä noihin aikaisempiin Santahaminan lentoihin.

 

Nimittäin seuraavan päivän Helsingin Sanomissa oli korjaus tuohon pommituspaikkaan. Lentokuvaukset järjestänyt Aarne Grönlund kertoo, että kuvaukset tehtiin Sipoon Östersundomin lähellä. Koneet lensivät tyhjinä, ainoastaan hän itse oli mukana koneessa matkustajana. Pommituspaikka oli merkitty edellisenä päivänä jonkinlaisella lakanalla, muistelee Grönlund,  joka oli Aeron tilauslento-osaston johtajana tuolloin 1955. Hän muistaa, että ensimmäinen lento meni jotenkin sivuun ja se piti ottaa uudestaan. Kyseessä oli sadekuuro tai aurinko meni pilveen, jotakin siinä oli, ja suunnistus meni eka kerralla pieleen.

 

Kohtauksessa Lehtoa näytellyt Åke Lindman muistaa myöskin pommituskohtauksen tehdyn Sipoossa. Myös hän kertoo, että ensimmäisellä kerralla satoi, ja he joutuivat ilmoittamaan lentäjille, että ”älkää nyt tulko”. Lindmanin mukaan he ihailivat, kun lentäjät tulivat sitten koneineen aivan oikealle kohdalle sinne metsän keskelle.

 

Tähän voisi lisätä Åke Lindmanin tv-haastattelussa myöhemmin kertomaa vielä tästä kohtauksesta; nuo "lentopommit", jotka tietenkin olivat maassa olevia valmiita isoja räjähdyspanoksia, aiheuttivat räjähtäessään sen verran suuren ilmanpaineen, että miehet ihan oikeasti kohtauksessa olivat kaatua "turvalleen"...

 

Oiva Baggen sekä Aarne Grönlundin ja Åke Lindmanin haastattelut olivat oli Hesarissa peräkkäisinä päivinä joulun alla vuonna 2004, 20. ja 21.12.

 

Baggen haastattelu löytyy myös täältä, vaatii rekisteröitymisen:

HS Kiitorata arkisto

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin näyttäisi tosiaan olleen, Keltiäinen valmistui 1954, joten se on ollut vuoden vanha kuvauksien aikoihin:

 

"Edvin Laineen Tuntemattomassa sotilaassa kovennettua rangaistusta seisseiden Lehdon, Rahikaisen ja Määtän päällä elokuvakankaalla lennelleet Heinonen Hk-1 Keltiäinen ja Pik 11 Tumppu ovat myös nähtävillä."

 

http://www.mtv3.fi/matkailu/arkisto.shtml?341782

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiesin rainasta Chipmunkin (OH-HCF), Zlin Trenerin (OH-TZA) ja Tuuli II:n (OH-XTL) ja ne olivat mielestäni aika mukavasti tunnistettavissa. Vaan sitä en muistanut, että kyllä se Kotlettikin (OH-XGT) lensi myös. Vinkaa en ikävä kyllä tunnistanut mistään.

 

Vesan Auliksen (hävittäjä-ässä Emppu Vesan poika) kunnostama Tuuli II on ehdottomasti pahaäänisempiä laitteita mitä olen ikinä ilmassa nähnyt. Aika jyhkeää oli sen meno ja oli elämys nähdä sen lentävän.

 

Anteeksi kun muistin Tuulin numeron väärin ja harhaanjohdin sinua, ohessa muutama kuva Tuuli 3:sta ja ko. Zlinistä. Auliksen kanssa minulla oli työn puolesta yhteistyötä 80-luvun puolessa välissä, mutta lentämään en Auliksen koneella päässyt, en muista oliko enää -85 lentokunnossa. Kone tosiaan erottui normivehkeistä.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäpä tämä Gauntlet vähän "tuntemattomammassa" maalauksessa Mollbergin Tuntemattoman kuvauksien aikoihin Juhannuksena 1985 Kauhavan kentällä. Kuvan on ottanut Pentti Salo, ja laitan sen tänne hänen luvallaan.

 

"Erikoisesiintymisistä on ehkä maininnan arvoinen osallistuminen Rauni Mollbergin uuden Tuntemattoman sotilaan kuvauksiin Parolassa kesäkuussa 1985. Kuvaukseen käytettiin yksi päivä tukikohtana Räyskälä. GT esitti neuvostohävittäjää, joka rynnäköi vetäytyvien suomalaisjoukkojen kimppuun metsätiellä. Kohtaus kuvattiin useaan kertaan. Itse elokuvassa GT vilahtaa kuvan yläosassa parin sekunnin ajan. Kuvausta varten koneen normaalit merkinnät oli maalattu piiloon ja kyljessä ja siivissä komeilivat punaiset tähdet."

http://www.museo24.fi/?action=INavigation::viewArticle(6880)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään