Juho Vastapuu

Lentonumerot

23 viestiä aiheessa

Millä perusteella lentoyhtiö määrittää lentonumeronsa? En tiedä muutakuin että menopaluu lentojen numerot ovat perättäisiä. Uskoisin tämän olevan yhtiökohtaista. Miten esim. finnairilla menee kotimaanlentojen numerointi ja eroaako se ulkomaan tai kaukoidän lentojen numerosta. Entä charterlennot? En tiedä onko finnairilla ollenkaan lentoa AY001. Tämän uskoisin sitten olevan joku ns. "perusreitti" eli esim EFHK-EETN tai vastaavaa. Onko lentonumerot aina samoja, vai vaihelevatko ne kausittain?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairilla on ollut ymmärtääkseni yksi perussääntö jo vuosikymmeniä, siis se, että Helsingistä ulospäin lähtevät lennonnumerot päättyvät parittomaan numeroon ja Helsinkiin "palaavat" lennonnumerot ovat parillisia.

 

Siis niillä lennoilla, jotka operoidaan Finnairin omalla kalustolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin kaukolentojen numerot ovat aina 0xx, Esim ay005.

Lomalennoilla 1xxx numerot ovat lomareittilentoja (Finnair myy lippuja) ja 2xxx- numerot (ainoastaan matkanjärjestäjien asiakkaat).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joillain yhtiöillä ns. lippulaivareitit ovat siellä alkupäässä. Esim. Qantasin Kangaroo route Sydney-Bangkok-Lontoo on numeroitu QF001 ja 002.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä onko finnairilla ollenkaan lentoa AY001.

 

Eipä ole AY001:stä. Finski ei suinkaan ole ainoa yhtiö, mm. Swiss, SAS, British Airways... Olet oikeassa, että XX001-lento on yleensä "perusreitti". Tässä esim:

 

American Airlines AA001 JFK -> LAX

United Airlines UA001 ORD -> HNL

Delta Air Lines DL001 SFO -> JFK -> LGW

Lufthansa LH001 HAM -> FRA

Singapore Airlines SQ001 SFO -> HKG -> SIN

Cathay Pacific Airways CX001 HKG -> DXB -> MAN -> BRU (tämä on cargo)

 

Ja näitähän voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole AY001:stä. Finski ei suinkaan ole ainoa yhtiö, mm. Swiss, SAS, British Airways... Olet oikeassa, että XX001-lento on yleensä "perusreitti". Tässä esim:

 

American Airlines AA001 JFK -> LAX

United Airlines UA001 ORD -> HNL

Delta Air Lines DL001 SFO -> JFK -> LGW

Lufthansa LH001 HAM -> FRA

Singapore Airlines SQ001 SFO -> HKG -> SIN

Cathay Pacific Airways CX001 HKG -> DXB -> MAN -> BRU (tämä on cargo)

 

Ja näitähän voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään  :)

 

Minulla on kylla semmoinen muistikuva, etta AY001 olisi joskus (n. 1972->) ollut lento HEL->JFK ja AY002 olisi ollut paluulento.

Vai pettaako hutero muistini (jalleen)?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on kylla semmoinen muistikuva, etta AY001 olisi joskus (n. 1972->) ollut lento HEL->JFK ja AY002 olisi ollut paluulento.

Vai pettaako hutero muistini (jalleen)?

 

Niistä ajoista minulla ei ole hajuakaan  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Tässä Finnairin lentonumerokäytäntö:

 

Kaukoreitit: AY001-100

Itä-Eurooppa: AY101-200

Kotimaa: AY201-600, 3201-3600, 4201-4600

Skandinavia: AY601-700

Keski-, Länsi- ja Etelä-Eurooppa: AY701-1000

Lomalennot, charter- ja reittilennot: AY1001-3000

Code Share-lennot: AY5001-6000

Ad hoc-tilauslennot: AY7001-8800

Postilennot: AY8801-8900

Ei-kaupalliset lennot: AY8901-8990

Koululennot: AY9501-9999

 

Finncommin lennoissa numerot tulevat suurpiirteisesti matkan pituuden mukaan merimaileissa. Esim. Porin iso ympyrä-etäisyys Helsingistä 115nm: FC120-FC129

 

-Lauri

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lomalennoilla 1xxx numerot ovat lomareittilentoja (Finnair myy lippuja) ja 2xxx- numerot (ainoastaan matkanjärjestäjien asiakkaat).

 

Just toisinpäin. AY1001-2000 pelkät charter-matkustajat, 2001-3000 lomareittilennot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on kylla semmoinen muistikuva, etta AY001 olisi joskus (n. 1972->) ollut lento HEL->JFK ja AY002 olisi ollut paluulento.

Vai pettaako hutero muistini (jalleen)?

 

 

AY 001/002 oli käytössä myös jonkun aikaa vuosituhannen vaihteen jälkeen, mutta muuttivat sitten AY006/007. Yksi ihan Finnairin henkilön kirjallisestikin mainitsema syy olisi ollut sekaannus jonkun muun yhtiön samalla numeroparilla lentämä lento ja call signin kanssa erehtymisen vaara olisi ollut suuri? ???

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on kylla semmoinen muistikuva, etta AY001 olisi joskus (n. 1972->) ollut lento HEL->JFK ja AY002 olisi ollut paluulento.

Vai pettaako hutero muistini (jalleen)?

 

Enpä tiedä 70-luvusta kun en ollut vielä syntynyt silloin, mutta ainakin vuonna -90 lentäessäni HEL-JFK reittiä DC-10:llä, oli lennon numero tuolloin AY101...

 

-Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HEL-JFK reittiä DC-10:llä, oli lennon numero tuolloin AY101...

Jokin tuollainen muistikuva on itselläkin vanhoja aikatauluja selanneena. Muistelen myös että joskus sitten 90-luvulla varmaankin pistettiin aika radikaalisti Finnairin lentonumerot täysin uusiksi ja niitä samoja ne on sen jälkeen pääosin olleetkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
AY 001/002 oli käytössä myös jonkun aikaa vuosituhannen vaihteen jälkeen, mutta muuttivat sitten AY006/007.

 

Siis tarkoitat kai AY005/006? ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis tarkoitat kai AY005/006? ::)

 

Juuri niin, yhdistelmä 006/007 ei ole edes mahdollinen, kuten tuolla jo aikaisemmin selvitettiin; pariton out, +1 parillinen in.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairilla on ollut ymmärtääkseni yksi perussääntö jo vuosikymmeniä, siis se, että Helsingistä ulospäin lähtevät lennonnumerot päättyvät parittomaan numeroon ja Helsinkiin "palaavat" lennonnumerot ovat parillisia.

 

Siis niillä lennoilla, jotka operoidaan Finnairin omalla kalustolla.

 

Tästä on muuten pari poikkeusta. Eli muutama lento tulee Helsinkiin parittomana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä on muuten pari poikkeusta. Eli muutama lento tulee Helsinkiin parittomana.

Ainakin nuo "kolmiolennot" on muistaakseni samalla numerolla koko lenkki. Siis esim. joku (ei todelllinen nykyinen reitti välttämättä) HEL-OUL-KAJ-HEL voisi olla koko matkan jokin AY359, eikä AY359 Ouluun ja AY360 Kajaanin kautta takaisin. Syytä en tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei

Kun aloitimme Atlantin liikenteen toukokuun 15. 1969 Kasilla, oli reittnumero AY101 ja paluussa AY102.  Sekaannusta oli hyvin usein, sillä aina meidän kanssamme yhtaikaa oli liikkeellä Aer Linguksen Shamrock101 ja Unitedin 101, plus epämääräinen määr muitakin samalla numerolla.

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tässä Finnairin lentonumerokäytäntö:

 

Kaukoreitit: AY001-100

Itä-Eurooppa: AY101-200

Kotimaa: AY201-600, 3201-3600, 4201-4600

Skandinavia: AY601-700

Keski-, Länsi- ja Etelä-Eurooppa: AY701-1000

Lomalennot, charter- ja reittilennot: AY1001-3000

Code Share-lennot: AY5001-6000

Ad hoc-tilauslennot: AY7001-8800

Postilennot: AY8801-8900

Ei-kaupalliset lennot: AY8901-8990

Koululennot: AY9501-9999

 

Mitenkähän tämä vastaava sarja menee SAS:llä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole AY001:stä. Finski ei suinkaan ole ainoa yhtiö, mm. Swiss, SAS, British Airways... Olet oikeassa, että XX001-lento on yleensä "perusreitti". Tässä esim:

 

Jos en nyt ihan väärin muista, Britin 001 oli 11.10 aamulento LHR-JFK Concordella. Call sign taisi olla jopa Concorde one. Sittemmin sen käyttö ymmärrettävistä syistä lakkasi. En tiedä, kuvittelen vaan, mutta kun sloteista maksetaan rahaa ja lennonnumerot ovat tavallaan myös niiden varausnumeroita, on BA001:n slotille ollut hankala keksiä käyttöä nykykalustolla. Saattaapihan tämä olla silkkaa legendaakin.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Tässä Finnairin lentonumerokäytäntö:

 

Kotimaa: AY201-600, 3201-3600, 4201-4600

Code Share-lennot: AY5001-6000

 

Finncommin lennoissa numerot tulevat suurpiirteisesti matkan pituuden mukaan merimaileissa. Esim. Porin iso ympyrä-etäisyys Helsingistä 115nm: FC120-FC129

 

-Lauri

 

Numerosarjassahan oli epäjatkuvuuskohtia.. niitä on tilkitty esim. seuraavasti:

Code Share kotimaa: AY8100-8799 (välissä Tallinna AY8630-8659).

 

Eli esimerkin FC-lennot on AY:llä kaupan numeroilla AY8120 & AY8129. Tähän loppuikin FC:n operoimien lentojen nm- logiikka, koska jos etäisyys on alle 100 nm, CS- lentonumero alkaa aina 86-.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutaman yhtiön osalta asiaa on purettu Airliners.net:ssä

 

Samaisessa paikassa oli myös seuraava ohje:

IATA recommendations, West>East and South>North even numbers, while East>West and North>South are odd numbers.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysynpähän nyt tässä topikissa.

 

Eli mikä mahtaa olla, kun katsoin tuossa jouluksi Finnairin lentoja Helsingistä Madridiin niin lennonumero on: HEL-MAD AY3681 ja paluu MAD-HEL AY3682.

Kysyn vaan kun vielä tänä kesänä samaisten lentojen lennonnumerot olivat AY891 ja AY892.

Eikä nuo nelinumeroiset koodit ole joko lomalentoja tai codeshare lentoja? Tai sitten tsydeemit ovat vain muuttuneet..  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään