Guest arttula

Henkilöskannereista turvatarkastuksissa

35 viestiä aiheessa

Henkilöskanneri yleistyy lentokenttien turvatarkastuksissa

Julkaistu 10.12.2007, klo 08.10 (päivitetty 10.12.2007, klo 10.47)

 

Lentomatkustajan vaatteet läpivalaisevan skannerin odotetaan yleistyvän turvatarkastuksissa. Röntgensäteillä toimiva laite paljastaa vaatteiden alle mahdollisesti kätketyt kielletyt esineet. Pulmalliseksi henkilöskannerin tekee se, että laite näyttää myös kehon intiimit alueet.

Henkilöskanneri on Helsinki-Vantaalla koekäytössä ja se on vapaaehtoinen perinteisen, käsin tehtävän tarkastuksen rinnalla. Lentoaseman turvatarkastusjonosta poimittu matkustaja asettuu pieneen koppiin skannattavaksi. Röntgensäde näkee vaatteiden läpi ja laite nappaa matkaajasta kuvan, joka paljastaa kaiken.

 

- Läpivalaistua kuvaa tulkitseva henkilö ei missään vaiheessa näe läpivalaistavaa henkilöä. Opastaja, joka näkee henkilön, ei koskaan näe kuvaa ja kuvia ei säilytetä vaan ne hävitetään, kertoo yritysturvallisuuspäällikkö Jyri Vikström Helsinki-Vantaan lentoasemalta.

 

Vuoden 2001 syyskuun New Yorkin terrori-iskujen seurauksena lentoturvallisuuden parantamiseksi tehdään edelleen kovasti töitä. Esimerkiksi Helsinki-Vantaalle on palkattu muutaman vuoden aikana yli 800 uutta turvatarkastajaa. Viime vuonna he löysivät matkustajien hallusta toista sataa tuhatta luvatonta esinettä. Löydöt olivat yleensä harmittomia, kuten vesipulloja.

 

Skannereita kokeillaan myös Lontoon ja Amsterdamin kentillä. Yhdysvallat käyttää niitä sotilastukikohdissaan. Skannereiden yleistyminen lentoasemilla edellyttää EU:n hyväksymän lakimuutoksen, jota parhaillaan valmistellaan.

 

YLE Uutiset

 

 

Mutta mutta... Toimiikos nuo tosiaan röntgensäteiden avulla ? Olen aina kuvitellut, että niissä käytetään mikroaaltoluokan säteilyä, joka on huomattavasti vähemmän haitallista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Pulmalliseksi henkilöskannerin tekee se, että laite näyttää myös kehon intiimit alueet.

 

Esimerkiksi Helsinki-Vantaalle on palkattu muutaman vuoden aikana yli 800 uutta turvatarkastajaa.

Näyttäköön mun puolestani kaikki paikat, tuskin sieltä yleensä kahta enempää vaihtoehtoisia perusversioita löytyy, ehkä erilaisia alatyyppejä hiukan enemmän. Se on kai sama kuin noissa EFHK:n perusbussikuvissa, muutaman otoksen katsoo ja se siitä, samaa peruskauraa loput :D.

Mitä tuohon uusien palkkaukseen tulee, niin kerrottaisiin samalla, montako on lopettanut. Voisi olla eri ääni kellossa, kun väki vaihtuu yhtenään. Ei siinä paljon kokemusta saa ja taitaa olla sellanen mäkkärin pihvinpaistajaan verrattava "parempaa odotellaan"-paikka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja suurimmaksi osaksi ihmisen muodot on muuten jo nähtävissä. Mitä tuota uutista televisiossa näin, niin ei se minusta ihan hirveästi paljastanut. Tarkimmin anatomiasta näytti näkyvän vähän toista sääriluuta. Jos kuva on tosiaan tuon näköinen mikä tuossa YLEn uutisissa (Aamu-Tv) näkyi niin ei ainakaan miehillä hirveän helposti pääse näkemään minkä pituista vehjettä sitä lahkeessa kantaa.

 

Sinällään Timo on oikeassa, kahta perusversiota sieltä näkyy.

 

Monille ihmisille tosin tuo röntgensäteistä puhuminen voi aiheuttaa mörön ja syövän pelon. Kas kun kukaan ei ole kertonut heille varmaan siitä, että yläilmoissa jokainen on alttiimpi kosmiselle säteilylle. Vaikka yksi satunnainen lentopari kerran vuodessa Euroopan sisällä ei ihan hirveästi syöpäriskiä nosta (nykyisen tiedon mukaan).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian sivuilla mainitaan "Laite käyttää pehmeää röntgensäteilyä, joka ei tunkeudu kohteeseen, vaan heijastuu välittömästi pinnasta takaisin. Säteilyturvakeskus on hyväksynyt laitteen käyttöönoton. ".

 

J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian sivuilla mainitaan "Laite käyttää pehmeää röntgensäteilyä, joka ei tunkeudu kohteeseen, vaan heijastuu välittömästi pinnasta takaisin. Säteilyturvakeskus on hyväksynyt laitteen käyttöönoton. ".

 

J

 

Jahas.. Ja mitäköhän se sitten on ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jahas.. Ja mitäköhän se sitten on ?

 

Aiwan sama kävi mielessä...  ;D Jos tuo säteily ei kerran tunkeudu mihinkään niin miten ihmeessä siellä sääriluita ja vast. on näkynyt "kannerissa" ?  ;)

 

J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jahas.. Ja mitäköhän se sitten on ?

 

Wikipedian mukaan pehmeätä röntgeniä on röntgen-säteilyn pienienerginen osuus. Joka esimerkiksi lääketieteellisessä röntgenissä nuo suodatetaan pois ohuella metallilevyllä, eli lääketietellisissä röntgenkuvissa käytetään ns. kovaa röntgensäteilyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todennäköisesti säteilyn aallonpituus ja määrä on laskettu sellaiseksi, että se läpäisee vielä vaatteet, mutta heijastuu ihon pinnasta takaisin ja masiina taltioi nähtäväksi sen heijastuskuvan. Ei ole tarkoituskaan läpivalaista koko matkustajaa.

 

Siksi otetaan myös kaksi kuvaa, toinen edestä ja toinen takaa eli kuvattava joutuu kääntymään ympäri välillä.

 

Wikipedian referensseissä ja liitteissä on linkkejä, joita voi penkoa ensi hätään:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Backscatter_X-ray

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todennäköisesti säteilyn aallonpituus ja määrä on laskettu sellaiseksi, että se läpäisee vielä vaatteet, mutta heijastuu ihon pinnasta takaisin ja masiina taltioi nähtäväksi sen heijastuskuvan. Ei ole tarkoituskaan läpivalaista koko matkustajaa.

 

Siksi otetaan myös kaksi kuvaa, toinen edestä ja toinen takaa eli kuvattava joutuu kääntymään ympäri välillä.

 

Wikipedian referensseissä ja liitteissä on linkkejä, joita voi penkoa ensi hätään:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Backscatter_X-ray

 

Jokin tuollainen varmasti, joo. Amsterdamissa oli tuommoinen "puhelinkioski", johon piti mennä seisomaan kädet seinää vasten. Sitten skanneri pyörähti puoli kierrosta ympäri, ja sai jatkaa matkaa. Koko hommaan meni n. 15 sekuntia. Mutta jos nyt minulla todetaan ihosyöpä tai kivessyöpä, saanko haastaa Amsterdamin lentokentän oikeuteen säteilytyksestä, josta ei varoitettu etukäteen ? :P Ameriikassa tuommoiseen varmaan vielä tullaan törmäämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SVO1:llä talutettiin jo lokakuussa 2006 ulkomaan matkustajia läpinäkyvän härrykän läpi. Suraus vain ja homma oli ohi.

 

En osaa sanoa laitteen tehoa siellä, mutta väittivät että kaikki näkyy. Laitteen tyyppi tais olla ”Гриль Человека 2000”, tai jotain...

 

PKo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari viikkoa sitten jouduin Los Angelesissa härveliin ,joka ei ollut tuo skanneri, mutta erikoinen kuitenkin. Se oli pystylieriö, läpinäkyvä sellainen, johon asetuttiin jalanjälkiin. Ovi sulkeutui, kuului ja tuntui melkomoinen puhallus ja sen jälkeen sitten pääsi eteenpäin. Laite lienee joku kaasuanalysaattori ? Onko tarkempaa tietoa ? Kaikenlaisia kaasuimureja on jo nähty aikaa päiviä mm. Saksassa, mutta tämä oli uusi tuttavuus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari viikkoa sitten jouduin Los Angelesissa härveliin ,joka ei ollut tuo skanneri, mutta erikoinen kuitenkin. Se oli pystylieriö, läpinäkyvä sellainen, johon asetuttiin jalanjälkiin. Ovi sulkeutui, kuului ja tuntui melkomoinen puhallus ja sen jälkeen sitten pääsi eteenpäin. Laite lienee joku kaasuanalysaattori ? Onko tarkempaa tietoa ? Kaikenlaisia kaasuimureja on jo nähty aikaa päiviä mm. Saksassa, mutta tämä oli uusi tuttavuus.

 

Arvaisin, että tutkittiin löytyykö räjähdeaineita tai jäämiä niistä. Googlella löytyi ainakin kuvia joistain vastaavista pömpeleistä. Tarkentakoot kuka tietää paremmin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on sitten kehitetty kamerajärjestelmä, joka ei lähetä yhtään mitään säteitä, vaan pelkästään vastaanottaa säteilyä ja näkee silti vaatteiden läpi - ulkosalla jopa 25 metrin päästä. Väittävät, että kaikki ihmiset "hehkuvat" pieniä määriä elektromagneettista säteilyä, joka läpäisee vaatteet, muttei mm. metalleja tai vettä, joten laitetta voidaan käyttää esim. turvatarkastuksissa lentokentillä.

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/7287135.stm

 

ThruVision-nimistä teknologiasovellusta on kehittänyt mm. ESA eli Euroopan avaruusjärjestö. Hintaa laitteelle ei mainita vielä. Valmistaja kehuu laitteen paljastavan lähes kaikki mahdolliset vaaralliset asiat.

 

http://www.thruvision.com/ on valmistajan nettisivu.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Henkilöskannerijärjestelmä, joka skannaa matkustajan kasvot (ja ilmeisesti vertaa niitä biometrisen passin kasvokuvaan?) otetaan kokeiltavaksi Englannissa ja mahdollisesti muuallakin Euroopassa. Tavallaan mielenkiintoista on, että kasvot skannaava turvatarkastusportti on miehittämätön. Siis kai ainakin siihen saakka, kunnes kasvot eivät täsmääkään ja laite rääkäisee hälytyksen?

 

http://www.justtheflight.co.uk/news/18568190-face-scans-for-uk-flyers-to-begin.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Israelissa väitetään kehiteltävän piilotettuja turvatarkastus"robotteja", jotka pyrkivät matkustajan psykologiseen profilointiin esim. seuraavaan tapaan:

 

Taululla, jossa listataan lähtevät lennot, joita lähes kaikki matkustajat jossain vaiheessa kuitenkin katsovat, väläytetään sekunnin murto-osan verran esim. Osama bin Ladenin valokuvaa. Tämän kuvan alitajuinen näkeminen aiheuttaa kohdehenkilössä alitajuisen reaktion, jota tarkkailevat erilaiset piilotetut sensorit tai kamerat. Reaktion estäminen ei ole helppoa, koska kohdehenkilö ei osaa odottaa välähdystä eikä pysty hillitsemään reaktiotaan.

 

Periaate kuullostaa järkeenkäyvältä, ajatustenlukijan toteutus taas isovelivalvoo-järjestelmältä?

 

http://www.ww4report.com/node/6505

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Israelissa väitetään kehiteltävän piilotettuja turvatarkastus"robotteja", jotka pyrkivät matkustajan psykologiseen profilointiin esim. seuraavaan tapaan:

 

Taululla, jossa listataan lähtevät lennot, joita lähes kaikki matkustajat jossain vaiheessa kuitenkin katsovat, väläytetään sekunnin murto-osan verran esim. Osama bin Ladenin valokuvaa. Tämän kuvan alitajuinen näkeminen aiheuttaa kohdehenkilössä alitajuisen reaktion, jota tarkkailevat erilaiset piilotetut sensorit tai kamerat. Reaktion estäminen ei ole helppoa, koska kohdehenkilö ei osaa odottaa välähdystä eikä pysty hillitsemään reaktiotaan.

 

Periaate kuullostaa järkeenkäyvältä, ajatustenlukijan toteutus taas isovelivalvoo-järjestelmältä?

 

http://www.ww4report.com/node/6505

 

Jeps. Hihhulit hihhuleille tekemässä eläinkokeita. Jeesuksen kuvaa vaan kehiin niin nähdään ketkä saavat päästä maahan :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps. Hihhulit hihhuleille tekemässä eläinkokeita. Jeesuksen kuvaa vaan kehiin niin nähdään ketkä saavat päästä maahan :D

 

Mitenhän siihenm pitäisi reagoida jotta pääsee maahan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EU:n sisäministerit ovat lykänneet päästöstään kehoskannereiden käyttöönotosta. EU haluaa lisää tietoa skannereiden vaikutuksista.

 

EU:n puheenjohtajamaan Espanjan sisäministeri Alfredo Pérez Rubalcaba sanoi, että Euroopan komissio jatkaa kehoskannereiden vaikutusten tutkimista. EU haluaa lisätietoa skannereiden terveysvaikutuksista, mutta myös siitä, loukkaako kehoskannerin käyttö lentokentillä yksityisyydensuojaa.

 

YLE Uutiset

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

---------------------------------------------------------

Liikenne- ja viestintäministeriö

Tiedote 29.01.2010

---------------------------------------------------------

 

Hallitus suhtautuu myönteisesti henkilöskannereiden käyttöön

 

Hallitus pitää tärkeänä, että komissio selvittää lentoliikenteen henkilöskannereiden käytön vaikutuksista terveyteen, yksityisyyteen ja tietosuojaan. EU:ssa on tarkoitus päättää siitä, otetaanko henkilöskannerit käyttöön yleisenä turvatarkastusmenetelmänä EU:ssa.

 

Hallituksen EU-asioiden ministerivaliokunta käsitteli 29. tammikuuta lentoasemien turvatarkastuksissa käytettävien henkilöskannereita.

 

Komissio on valmistelemassa aloitetta, jolla määritettäisiin kuvantamisteknologian käytöstä matkustajien turvallisuuden lisäämiseksi. Samalla komission on selvitettävä kyseisen teknologian käytön ehdot erityisesti yksityisyyden suojan, tietosuojan ja terveysnäkökohtien osalta. Selvityksen on arvioitu valmistuvan lähiaikoina.

 

Siviili-ilmailun turvaamisesta on annettu asetus, jossa on määritelty, että tällä hetkellä tarkastusmenetelmiä ovat käsin tehty tarkastus tai tarkastus metallinilmaisinporteilla. Nykyisen turva-asetuksen perusteella henkilöskannereita voidaan kansallisella päätöksellä käyttää lisätoimenpiteenä nykyisten tarkastusmenetelmien lisäksi.

 

EU:n siviili-ilmailun turvallisuuskomitea AVSEC on korostanut, että EU:ssa olisi tarpeen sopia yhteisistä periaatteista henkilöskannerien käytölle. Eri maiden asiantuntijoiden näkemyksen mukaan skannereiden käyttäminen on varsin tehokas menetelmä vaatteisiin kätkettyjen esineiden havaitsemisessa.

 

Skanneri näyttää kuvan ihmisvartalosta paljastaen vaatteiden alle kätketyt esineet, kuitenkin niin, ettei kuvattavaa henkilöä voi tunnistaa. Henkilöskannerit perustuvat erilaisiin teknologioihin. Säteilyyn perustuva laite antaa säteilyannoksen, joka vastaa noin 1,5 tunnin lennolla saatavaa säteilyannosta. Millimetriaaltoihin perustuvalla laitteella ei ole tunnettuja terveysvaikutuksia.

 

Skanneria kokeiltiin Helsinki-Vantaan lentoasemalla 2007–2008 yhteensä 18 kuukauden ajan. Kokeilun tulokset osoittivat, että 84 % matkustajista oli halukas skannattavaksi nykyisten menetelmien sijaan. Tällä hetkellä skannerit on otettu koekäyttöön mm. Amsterdamin Schipholin lentoasemalla sekä useilla Ison-Britannian, Italian ja Ranskan lentoasemilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään