Kirjoitettu Joulukuu 11, 2007 Mielestäni parempi paikka Finncommia käsittelevälle uutisoinnille on oma ketju kuin milloin minkäkin muun aiheen (Finnair / halpalentoyhtiöt / muut uutiset / ym.) alla, nyt kun FC on varsinkin kotimaassa huomattava tekijä. Aloitetaan: Kotimaan liikenteessä kasvua yli 60 % Fincomm Airlines liikennetiedote 11.12.2007 Finncomm Airlinesin tammi–marraskuun matkustajamäärät lisääntyivät kotimaan liikenteessä 61 % verrattuna vuoteen 2006. Yhtiö kuljetti kotimaassa kaikkiaan 542 800 matkustajaa. Kotimaassa lennettiin tammi–marraskuussa 21 220 reittilentoa, jossa on lisäystä viimevuoteen 22 %. Myös lentojen käyttöasteet ovat parantuneet, vaikka koneiden istuinkapasiteetti on kasvanut uusien ATR-koneiden myötä. Kehityksen taustalla ovat tarjonnan lisääminen ja asiakasrakenteen muutos. Aikaisemmin Finncomm keskittyi pelkästään liikematkustajien kuljetukseen. Tammikuussa 2006 Finncomm päätti lähteä laajentamaan asiakaspohjaa myös yksityismatkustukseen. Tuolloin lanseerattiin yhtiön oma halpalentokonsepti, jossa web-osoitteesta fc.fi lentolipun voi halvimmillaan saada hintaan 39 € sisältäen kaikki kulut ja verot. Finncomm on ostanut yksitoista uutta ATR-lentokonetta, joista on luovutettu kahdeksan ja yhdeksäs luovutetaan tehtaalta helmikuulla 2008. Lisäksi yhtiöllä on optio viiteen ATR-lentokoneeseen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2007 Finncomm Airlinesin julkaisema tiedote nettisivullaan: Kemi-Tornion lentomatkustuksen nousuvire jatkuu Kemi/Tornio–Helsinki-reitin lentomatkustuksessa oli myös lokakuussa hurjaa kasvua verrattuna viime vuoden vastaavaan. Kokonaismäärä oli 8544 matkustajaa, lisäystä oli 30,9 % viime vuoden lokakuuhun verrattaessa. Finncomm Airlinesin lisättyä lentovuoroja kevättalvella matkustajamäärät ovat olleet sen jälkeen joka kuukausi plussalla viime vuoteen verrattuna. Ensimmäisen kymmenen kuukauden aikana reitillä on lentänyt 74 190 matkustajaa kasvuprosentin ollessa 6,9 %. Halvat lennot myyvät Finncomm Airlines hakee matkustajamääriin kasvua yksityimatkustuksesta, jolloin lentolipun hinnan on oltava edullisempi kuin työmatkustuksessa. Halvimmillaan Kemi/Tornio–Helsinki-lentomatkan voi varata netistä fc.fi 39 €:n hinnalla. Hintaan sisältyy kahvi ja sämpylätarjoilu. Marraskuun alusta on halvempien paikkojen märää lisätty ja myös joitain hintaluokkia laskettu alaspäin. Finncomm Airlines 23.11.2007 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2007 Mikä tuota Finncomia riivaa kun peruutettuja kotimaanlentoja on tukuttain? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2007 Mikä tuota Finncomia riivaa kun peruutettuja kotimaanlentoja on tukuttain? Oisko joulua edeltävä viikonloppu ja porukat kotona. Finskihän jo vähentäny lentojaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2007 Mikä tuota Finncomia riivaa kun peruutettuja kotimaanlentoja on tukuttain? Joku ATR:istä sanonut sopimuksensa irti.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2007 Joku ATR:istä sanonut sopimuksensa irti.. ... Joka ei anna selitystä usealle yhtäaikaiselle peruutukselle... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2007 Mikä tuota Finncomia riivaa kun peruutettuja kotimaanlentoja on tukuttain? Eikös Finncommilla ole lentäjistä hiukan pulaa, se voi olla suurin syy peruutuksille. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2007 Eikös Finncommilla ole lentäjistä hiukan pulaa, se voi olla suurin syy peruutuksille. Kyllä tuo yksi rikkäinen konekin vaikuttaa, sehän on ihan tosi, että kone on hajonnut, eikä mikään oma veikkaukseni. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 15, 2007 Noihan aina kertaantuu. Eli jos/kun kone hajoaa, joudutaan muilla koneilla ja iehistöillä ajamaan "kovennettua" ohjelmaa, joka taas kertaantuu sitten kun aletaan tutkia miehistöjen työaikoja, lepoja, jne... Yksi asia johtaa toiseen. Sekään ei paljoa helpota, jos AT7 hajoaa, ja AT5:llä yritetään paikata. Matkustajia kun menee 20kpl vähemmän kyytiin Nämä siis ihan spekulointina Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 4, 2008 Bonjour Pohjanmaalta! Ilkka-lehdessä oli jo eilen isohko juttu Finncommista. Koska en pysty sitä kokonaisuudessa tähän laittamaan, referoidaan edes jotakin: Ilkka 3.1.2008 Lentoyhtiön vahva ja vaikea vuosi Juhani Martikkala Viime vuosi oli Finncomm Airlinesille ilmailun korkeakoulutusta. Operatiivisesti vaikea vuosi oli kuitenkin lukujen ja tilastojen valossa suotuisa. Kun Finncomm Airlinesin toimitusjohtaja Juhani Pakari, 42, katselee päättyneen vuoden tilastoja, käyrät osoittavat ylöspäin. Lentoyhtiö kuljettaa yhä enemmän matkustajia, taloon on tullut uusia koneita, ja väkeä on palkattu lisää. Ja toiminta tuottaa reilua tulosta. Siitä huolimatta vuosi on ollut operatiivisesti historian vaikein. Viime vuodenvaihteessa yhtiön koneelle sattui kaksi vaaratilannetta, joista syntyi näkyvä julkinen kohu. Asiat pyörähtivät uuteen asentoon, ja Pakari sai huomata, että kaikki ei ole niin hyvin kuin miltä itsestä tuntuu. Uusi konetyyppi on lentoyhtiölle aina haaste. Nyt kysymyksessä oli nuori yhtiö, johon tuli koko ajan uusia koneita ja uusia lentäjiä. Mutta ongelmiin tartuttiin ripeästi, ja lentäjien koulutusta uuteen konetyyppiin lisättiin. Ylimääräisen koulutuksen kävivät läpi kaikki lentäjät, joukossa konetyypistä hyvinkin kokeneita. Kapteenilta vaadittavan lentokokemuksen määrää nostettiin, mikä aiheutti väliaikaisen resurssipulan, mutta linjasta ei tingitty. Myös avoimuutta tiedottamisessa lisättiin, ja turvamääräykset ovat nyt tiukemmat kuin lain vaatimat: kaikki lentäjien raportit menevät viranomaisille. - Tämä vuosi on ollut meille ilmailun korkeakoulutusta, Pakari huokaa. Yksi opetus on ollut, että nyt hidastetaan kasvua. Lentoyhtiön johtamisessa pienet asiat voivat nopeastikin kääntää kehityksen kokonaan toiseen suuntaan. Sen Pakari sai huomata ensimmäisessä lentoyhtiössään Air Botniassa. Samalla kurssilla Juhani Pakari sai ensimmäisen kosketuksen lentämiseen lennokkiharrastuksesta. Kun nuorimies 18-vuotiaana ryhtyi hankkimaan lentolupakirjaa, koki hän yllätyksen, kun samalle kurssille ilmestyi isä Heikki Pakari. Isä oli saanut vihiä pojan hankkeesta ja päätti myös suorittaa lupakirjan. Siitä alkoikin yhteistyö, joka monien vaiheiden jälkeen on ottanut paikkansa suomalaisessa reittilentoliikenteessä. Laman syövereissä Uuden lentoluvan haltijat ostivat kuusipaikkaisen koneen, jota vuokrasivat tuolloin Seinäjoen reitillä lentäneelle Wasa Wingsille. Pian kone vaihdettiin isommaksi. Lentoyhtiölle kertyi kuitenkin ongelmia, ja 1987 Heikki Pakari ryhtyi keräämään joukkoa perustamaan uutta yhtiötä, Air Botniaa. Tuolloin vasta 22-vuotias Juhani Pakari ryhtyi toimitusjohtajaksi, kunnes taloon saatiin ammattimies. Aika ei kuitenkaan ollut vielä otollinen Air Botnialle, ja laman syövereissä yhtiö ajautui syöksykierteeseen. Pakari joutui ottamaan uudelleen toimitusjohtajan tehtävät 1995, jolloin käytiin kuilun partaalla. Hallitus jo päätti hakea konkurssia, kun toimitusjohtaja sai viime hetkellä neuvoteltua pelastavan sopimuspaketin. Tulos kääntyi nousuun, ja seuraavasta vuodesta tuli siihenastisista paras. Mutta pian Pakarit luopuivat osuudestaan, ja 1998 Air Botnia myytiin SAS:lle. Matkaan Golden Airin Saabeilla Air Botnia lopetti reittiliikenteen Seinäjoelta 1999 alussa. Tuolloin Juhani Pakari oli osakkaana jo 1993 perustetussa tilauslentoyhtiö Etelä-Pohjanmaan Lentokeskus Oy:ssä, josta sittemmin tuli Finncomm Airlines. Mutta yhtiöllä oli vain tilauslentoluvat, kun reittilupia ei muun kiireen keskellä oltu ehditty hankkia. Nyt liittouduttiin ruotsalaisen Golden Airin kanssa, jolla reittiluvat jo olivat. Yhtiö vahvisti omistuspohjaansa, ja neuvotteli vielä kuntien kanssa tappiotakuut. Usko potkuri- turbiinikoneisiin - Tarkoitus oli, että yhteistyö Golden Airin kanssa kestäisi vain kaksi vuotta, mutta kasvun myötä työtä kertyi niin, että meille ei kerta kaikkiaan jäänyt aikaa rakentaa omia reittilentolupia, Pakari muistelee. Saabit lähestyivät kotimaan liikenteessä elinkaarensa loppupäätä, ja konekanta oli uusittava. Ilmailuala uskoi tuolloin pieniin suihkukoneisiin, mutta Pakari laski, että potkurikoneet ovat taloudellisempia lyhyillä tunnin mittaisilla reiteillä, kun kustannukset lasketaan öljyn pitkän aikavälin keskihinnalla. Niin Finncomm sitten aiheuttikin mediamylläkän kesäkuussa 2005 Pariisin ilmailunäyttelyssä, kun Juhani Pakari ja ATR:n pääjohtaja Filippo Bagnato paistattelivat kansainvälisen lehdistön edessä kertomassa yli 200 miljoonan euron kaupoista kahdeksasta ATR potkuriturbiinikoneesta ja kahdeksasta tilausvarauksesta. Maailmanluokan lentokonevalmistaja ATR oli edellisenä vuonna myynyt yhteensä 12 konetta, ja nyt pieni pohjalaisyhtiö osti kerralla kahdeksan. Muutamalle ensimmäiselle koneelle tarvittiin vientitakaukset Italiasta ja Ranskasta, mutta loppupään koneet on hankittu jo markkinarahalla. Kasvua hintaa alentamalla Reittiliikenteen kasvun taustalla ovat lentojen lisääminen ja asiakasrakenteen muutos. Aikaisemmin koneisiin nousi lähinnä liikematkustajia, mutta kaksi vuotta sitten yhtiö lähti laajentamaan yksityismatkustukseen halpalentokonseptilla. Se on täyttänyt koneita, tuonut lisää matkustajia ja liikevaihtoa. Viime vuonna liikevaihtoa kertyi 55 miljoonaa euroa, ja tänä vuonna odotetaan 74 miljoonaa. Viime vuonna kuljetettiin yli 400 000 matkustajaa. Tänä vuonna Pakari odottaa 650 000 matkustajaa ja ensi vuonna 850 000. Että näin. -Tony- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 4, 2008 Sama juttu oli myös vähän aikaa sitten Keskisuomalaisessa. Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 7, 2008 Radio Savossa oli juttua Finncommista: http://lotta.yle.fi/rswebkuo.nsf/sivut/uutiset2004#head41425 FinnCommilla pulaa lentäjistä FinnCommin markkinointijohtaja Tuure Holkko laajentaisi valtion tuen myös yksityisiin koulutuslaitoksiin. FinnCommin ongelmana on lentäjien siirtyminen suurempiin yhtiöihin. Muun muassa Kuopiosta lentävän FinnComm Airlinesin markkinointijohtaja Tuure Holkko haluaa laajentaa valtion maksamaa lentäjäkoulutuksen tukea. Nykyisin valtio tukee Porissa toimivaa Suomen ilmailuopistoa joka on valtion, Finnairin ja Porin kaupungin omistama. Hulkon mukaan myös yksityisille oppilaitoksille pitäisi maksaa valtion tukea, jotta opiskelu niissä olisi halvempaa ja lentäjiä saataisiin koulutettua nykyistä enemmän. FinnCommilla on ollut pulaa lentäjistä. Yhtiö tarvitsee lähitulevaisuudessa 20 uutta lentäjää. Ongelmana on, että lentäjät siirtyvät urakehityksen ja paremman palkan takia pienistä yhtiöistä, kuten FinnCommilta suurempiin yhtiöihin. Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 7, 2008 Miksiköhän tänään iltapäivällä ja alkuillasta on ollut melkein enemmän peruutettuja FC lentoja kuin lennettyjä??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 7, 2008 Siellä taitaa tuulla ulkona ja olla pimeää.Ehkäpä liian raju keli? = vitsi, kyllähän ne rajoitukset on poistettu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 7, 2008 Siellä taitaa tuulla ulkona ja olla pimeää.Ehkäpä liian raju keli? Eikös Finncommilla ole muuten vielä voimassa ne rajotukset ? ??? - Miika Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 7, 2008 Eikös Finncommilla ole muuten vielä voimassa ne rajotukset ? ??? - Miika Eikö niistä ole muka jo luovuttu? ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 7, 2008 Miksiköhän tänään iltapäivällä ja alkuillasta on ollut melkein enemmän peruutettuja FC lentoja kuin lennettyjä??? Oisko liike-elämä vielä poissa lennoilta Joululomilla. Joten ei ole asiakkaita. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 7, 2008 Eikö niistä ole muka jo luovuttu? ??? On luovuttu jo viime kesänä. -Lauri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 7, 2008 Siis onko se että ei ole tarpeeksi bookauksia lennolle peruste peruuttaa se. Mikähän on silloin peruste peruutukselle joka kerrotaan matkustajille? Ennen vanhaan kun TMP yö Connalle oli vähän matkustajia ja aamun paluulle ainakin yhtä vähän niin peruutus selitettiin Härmälän säällä, kun joku matkustaja soitti kotiin Tampereelle, niin kerrottiin että täällä on tähtikirkas CAVOC- yö. Menisiköhän enää läpi? Peruskysymys tässä on se että saako ilmailussa valehdella matkustajille ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 7, 2008 Eikös Finncommilla ole muuten vielä voimassa ne rajotukset ? ??? - Miika Kannattaa avata se sanomalehti EDES kerran vuoteen..... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 7, 2008 Siis onko se että ei ole tarpeeksi bookauksia lennolle peruste peruuttaa se. Mikähän on silloin peruste peruutukselle joka kerrotaan matkustajille? Ennen vanhaan kun TMP yö Connalle oli vähän matkustajia ja aamun paluulle ainakin yhtä vähän niin peruutus selitettiin Härmälän säällä, kun joku matkustaja soitti kotiin Tampereelle, niin kerrottiin että täällä on tähtikirkas CAVOC- yö. Menisiköhän enää läpi? Peruskysymys tässä on se että saako ilmailussa valehdella matkustajille ? No, tuskinpa se henkilö on puhelimeen vastannut Härmälän kentän kiitotien jatkeella... Olen minäkin ollut Helsinki-Vantaalla kun 22R:n kynnyksellä RVR 500 metriä ja 33:n kynnyksellä paistaa aurinko pilvettömältä taivaalta. Sumu on mielenkiintoinen, se saattaa hälvetä ja syntyä parissa minuutissa sekä olla erittäin paikallinen ilmiö. Miksi mikään lentoyhtiö ylipäänsä valehtelisi ihmisille, eihän sillä mitään saavutettaisi? Oisko liike-elämä vielä poissa lennoilta Joululomilla. Joten ei ole asiakkaita. Lentäähän sitä muutkin matkustajat kuin liikematkustajat, juhlapyhinä ja loma aikoihin jopa enemmän kuin muulloin? -Lasse Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2008 Mitä se matkustajalle kuuluu mitä sille sanotaan ? Ajetaan jos ajetaan, jos ei, niin ei. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2008 Ook sä Juha-Matti töissä Finncommilla nimimerkki: juuri tiedon peruutetusta FC-lennosta saanut Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2008 Kannattaa avata se sanomalehti EDES kerran vuoteen..... Kyllähän mää avaanki joka aamu ja katon urheilusivut Tuskin kovin moni mun ikäne kattoo lehdistä jotaki pitkään aikaan.. Tää oli vaan menny multa ohi.. Ei kukaan voi olettaa että kaikki lukee lehtiä - Miika Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2008 Kommentti Lasselle. Kuten itse sanoit, sumu tulee ja menee, ja kun lento peruutetaan n. tuntia ennen määränpäähän saapumista, niin eikö olisi kannattanut käydä lentäen paikanpäällä katsomassa ajantasainen keli, jos se niin vaihtelee kuin kerroit. olen edelleen vakuuttunut että euro(silloin FIM) on aika voimakas ohjaaja, mutta kun matkustajille ei(kai) kehtaa sanoa että ei teitä kannata lentää, Paunun bussi odottaa alaovella Menneet on menneitä mutta kyllä sitä vuosikymmenten kuluessa on kuultu reaaliaikaisia hätävalheita niin neljän kultaisen nauhan kuin yhden hopeisenkin nauhan suusta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla