Kirjoitettu Tammikuu 9, 2008 Kommentti Lasselle. Kuten itse sanoit, sumu tulee ja menee, ja kun lento peruutetaan n. tuntia ennen määränpäähän saapumista,,,,, Aletaan jakamaan säähaitareita lähtöportilla ja Ylen teksti-tv METAR/TAF sivujen numerot HS Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 9, 2008 Mitä se matkustajalle kuuluu mitä sille sanotaan ? Ajetaan jos ajetaan, jos ei, niin ei. Toivottavasti Pakari ei ole tätä mieltä... pitääpä kysyä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 9, 2008 Kommentti Lasselle. Kuten itse sanoit, sumu tulee ja menee, ja kun lento peruutetaan n. tuntia ennen määränpäähän saapumista, niin eikö olisi kannattanut käydä lentäen paikanpäällä katsomassa ajantasainen keli, jos se niin vaihtelee kuin kerroit. olen edelleen vakuuttunut että euro(silloin FIM) on aika voimakas ohjaaja, mutta kun matkustajille ei(kai) kehtaa sanoa että ei teitä kannata lentää, Paunun bussi odottaa alaovella Menneet on menneitä mutta kyllä sitä vuosikymmenten kuluessa on kuultu reaaliaikaisia hätävalheita niin neljän kultaisen nauhan kuin yhden hopeisenkin nauhan suusta Sinällään ihan hyvä pointti, mutta asialla on aina monta puolta. Vaikea ottaa kantaa mihinkään yksittäiseen tapaukseen vuosien takaa, mutta noin yleisesti ottaenhan kapteeni aina viime kädessä siitä vastaa että lennetäänkö. Vaikka sää olisikin heikko, niin kyllä yleensä lähdetään kokeilemaan jos vain suinkin on toivoa siitä että se paranee. Mikäli taas on aivan täysi tymä koko Suomessa ja vielä päivystävä meteorologi sanoo että sää ei tule muuttumaan, niin jokainen voi itse pohtia kannattaako lähteä kuluttumaan matkustajien aikaa ja kerosiinia siihen että tullaan taas lähtöpaikalle takaisin. Samassa ajassa matkustajat olisivat bussilla jo lähes perillä siellä Tampereella. Onhan voinut myöskin olla kyse varakentän säästä... Vaikka Tampereella olisikin CAVOK:n keli, niin jostain on pitänyt silti löytää varakenttä. Entä jos sellaista ei ole lainkaan löytynyt koneen toimintamatkan alueelta ja lento on peruttu siitä syystä? On sitä itsekin tullut muutama kerta lennettyä kotimaassa niin että varakenttänä on ollut Oslo tai Kööpenhamina ja ne ovatkin siinä tilanteessa olleet ainoat kelvolliset varakentät koko Pohjoismaiden tai Baltian alueella. Joskus tymä voi olla hyvinkin laaja... En tosiaan tiedä miten joskus menneinä vuosikymmeninä on ollut, mutta tuskin nykyään mikään lentoyhtiö peruu lentoja matkustajamäärän takia. Sillä tuskin edes mitään säästettäisiin ainakaan lyhyillä kotimaan lennoilla, lentoyhtiön kulut juoksevat silti lennettiin tai ei... eikä se Paunukaan ilmaiseksi ketään ajeluta. -Lasse Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 18, 2008 Finncomm ja Aer Arann yhteistyösopimukseen! 8) http://www.fc.fi/info/tiedotteet/finncomm_ja_aer_arann_yhteistyosopimukseen/ Finncomm Airlines on solminut yhteistyösopimuksen irlantilaisen Aer Arann -lentoyhtiön kanssa. Aer Arann tulee operoimaan Finncommin reiteille ja helpottamaan yhtiön tämänhetkisestä kapteeni- ja kalustopulasta aiheutuvia paineita. Aer Arann toimittaa Suomeen lentokoneen ja miehistöt. Matkustamossa työskentelee myös Finncommin omaa henkilökuntaa. Sopimuksen tarkoituksena on helpottaa Finncommin kapteenipulaa ja nostaa lentojen säännöllisyys takaisin hyvälle tasolle. Aer Arannin lentokone on lähes uusi ATR 72-500 -lentokone, joka on samaa sarjaa, jolla myös Finncomm operoi. Finncomm halusi kumppaniksi hyvämaineisen lentoyhtiön, joka lentää uusilla koneilla ja samalla konetyypillä kuin Finncomm. Näin voidaan varmistaa, että Helsinki-Vantaalta löytyvät tarvittavat huoltopalvelut ja tekninen osaaminen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 18, 2008 Finncomm ja Aer Arann yhteistyösopimukseen! Mitenkäs se mantra menikään: teknikaaleja on kaikilla ja sille ei voi mitään koska varakoneita ei kukaan voi pitää? Näköjään voi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 18, 2008 Mitenkäs se mantra menikään: teknikaaleja on kaikilla ja sille ei voi mitään koska varakoneita ei kukaan voi pitää? Näköjään voi. Nyt ei oikein auennut..? ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 18, 2008 Mitenkäs se mantra menikään: teknikaaleja on kaikilla ja sille ei voi mitään koska varakoneita ei kukaan voi pitää? Näköjään voi. Eikös tässä ole kyse siitä, että Finncommilla on liian vähän lentäjiä & koneita, jotta se selviäisi kaikista aikataulun mukaisista lennoistaan, eikä mistään yhden päivän tuurauksesta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 18, 2008 Mitenkäs se mantra menikään: teknikaaleja on kaikilla ja sille ei voi mitään koska varakoneita ei kukaan voi pitää? Näköjään voi. Ei tuo Aer Arannin kone varmastikaan miksikään varakoneeksi tule vaan ihan reittejä lentämään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 18, 2008 Tässä kai tarkoitettiin sitä, että Aer Arannilla sattui olemaan "varakone" joka saatiin Finncommille. Tuolla ei puhuttu siitä, kuinka kauan kone tuuraa Finncommilla. Vähän epäilen, että kun Aer Arann avaa kesäkauden alkaessa (1. toukokuuta) uusia reittejä, niin heidän ATR:nsä lähtee Suomesta muualle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 18, 2008 Tässä kai tarkoitettiin sitä, että Aer Arannilla sattui olemaan "varakone" joka saatiin Finncommille. Tuolla ei puhuttu siitä, kuinka kauan kone tuuraa Finncommilla. Vähän epäilen, että kun Aer Arann avaa kesäkauden alkaessa (1. toukokuuta) uusia reittejä, niin heidän ATR:nsä lähtee Suomesta muualle. Yhtiöllä yhdeksän ATR72 ja tänä vuonna tulossa viisi lisää ... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 18, 2008 Miksiköhän taas ! tänä iltana oli kolme vai oliko neljä peruutettua FC lentoa muutaman tunnin kuluessa. eivät ne kaikki voineet olla yhden koneen/lennon kertautumia. Onko kyseessä matkustajan kannalta hyväksyttävä liikenteen säännöllisyys??? Mitäköhän valvova viranomainen on mieltä useista päivittäisistä peruutuksista jotka eivät käsittääkseni johdu ylivoimaisista syistä kuten säästä, viranomaistoimista tai lennonjohdosta? Kun matkustaja suunnittelee aikatauluaan, niin pitääkö ottaa huomioon että ehtii EFHK:lle jatkolennolle maitse(junalla/autolla)jos FC on peruutettu. Nämäkään vaihtoehdot eivät liene realistisia kuin noin JYV eteläpuolelta. MIKÄ FC:LLÄ MÄTTÄÄ ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 19, 2008 (Päivitetty: 23:55) (18.01 16:27) Porin lentoasemalta kerrottiin perjantai-iltana, että Finncommin Helsinki-Pori-lento kello 16.50 sekä sen paluulento kello 17.55 peruttiin. Finncomm Airlines Oy joutui perumaan yhteensä kuusi lentovuoroa torstain iltapäivän ja perjantai-illan välillä Porin ja Helsingin väliltä. Yhtiön johdon mukaan lentokoneen tuulilasin vaurio Jyväskylässä torstaina oli syynä Porin-Helsingin -lentovuorojen peruuntumiseen. Markkinointijohtaja Tuure Holkon mukaan ensimmäinen peruutettu vuoro oli Helsingistä kello 16.50 Poriin määrätty lento sekä sen paluulento Helsinkiin. Lisäksi peruuntuivat Helsingistä kello 23.40 Poriin lähtevä vuoro ja perjantaiaamun kello 6.05:n vuoro Porista Helsinkiin. http://www.satakunnankansa.fi/pikauutiset/#1 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 19, 2008 Eikö silloin ole nimenomaan FC:n varakone jos tehdään ilmeisen kallis wet lease ilmoittamatta yhdestäkään uudesta lennosta? Tähän astihan se on omin voimin saanut hoidettua lentonsa aina paitsi ehkä yhtenä päivänä kahdessa viikossa on ollut sotkua. Jos joku väittää, ettei tuulilasin hajoaminen Jyväskylässä voi aiheuttaa isoja kertaumia.. no eihän se aiheuta jos sattuu olemaan levännyt miehistö ja varakone passissa Jyväskylän kentällä perjantaina Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 19, 2008 no eihän se aiheuta jos sattuu olemaan levännyt miehistö ja varakone passissa Jyväskylän kentällä perjantaina Mistäs kristallipallosta se katsotaan, millä kentällä kone hajoaa ?????????????????? Ilmeisestikin koneen vuokraus katsottiin halvemmaksi vaihtoehdoksi kuin lentojen peruuttaminen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 19, 2008 Ilmeisestikin koneen vuokraus katsottiin halvemmaksi vaihtoehdoksi kuin lentojen peruuttaminen. Joo, tuskin ne tappiolla lähtee hankkimaan korvaajaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 19, 2008 Toisaalta, mitään finanssipuolesta tietämättömänä vois tulla mieleen sellainenkin että joskus voi kannattaa ottaa hetken "takkiin" että tulevaisuus olisi taattu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 19, 2008 iltalehden juttua fc myöhästymistä Lontoon koneesta tullut laukkuni oli pyörinyt matkatavarahihnalla varmaankin monta tuntia ennen kuin löysin sen sieltä. Hyvitykseksi saamani kolmentoista euron kahviseteli ei oikein kompensoi pieleen mennyttä viikonloppua, tuohtunut matkustaja kertoo. pitääkö laukut nykyään kantaa käteen vai mitä tää nyt on? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 19, 2008 Tuollahan se edellä mainitaan, LENTÄJÄPULA, tarkemmin sanottuna KAPTEENIPULA. Uskoakseni se on aika ylivoimainen syy. Mikäli olen näköhavaintoni oikein tulkinnut, helpotusta on tulossa ja rutkasti kokemusta. HS Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 19, 2008 Tämä menee nyt hiukan inttämisen puolelle, mutta se että "nokka" on tyhjä on tietysti ylivoimainen este, mutta olennainen kysymys onkin onko se ennalta arvaamaton. Siis onko FC:n aikatauluissa haamulentoja joista jo ennalta tiedetään että niihin ei ole ohjaamomiehistöä. Kuinkas muuten FC on hoitanut näissä peruutustapauksissa vastuunsa kun matkustajalle pitäisi tarjota samat "edut" kuin denied boarding tapauksissa? Ei riitä, että bussi lähtee POR/TKU/TMP/JYV/jne melkein peruutetun lennon lähtöaikaan, vaan tarkasteluaikahan onkin perilletuloaika. Ei minulla ole mitään henkilökohtaista FC:tä vastaan, mutta aikataulut pitäisi mitoittaa niin että ne voidaan toteuttaa käytettävissä olevalla henkilökunnalla, varsinkin kun ei ainakaan ole uutisoitu, että FC:llä olisi mitään työmarkkinaristiriitoja kuten KF:llä oli. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 19, 2008 Siis onko FC:n aikatauluissa haamulentoja joista jo ennalta tiedetään että niihin ei ole ohjaamomiehistöä. On, ja se on totuus Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 19, 2008 Moikka, Ainakin taannoin Jyskälään oli ATR: n tilalle laitettu Emppu juuri tuon pilottipulan vuoksi. Matkustajia oli 8 mun lisäksi. Eli, eiköhän siellä tosissaan yritetä. Tuossakin tapauksessa, suihkarilla taatusti mentiin tappion puolelle. ATR: llä olisi ehkä kannattanutkin. Takaisin päin oli tulossa muistaakseni 37 PAX...Että se nyt hieman tasoitti. -Jukka 8) EDIT: Uusimmassa Siivet lehdessä mm. tuosta lentäjäpulasta juttua. Ja paljon oli muutakin mielenkiintoista luettavaa. Mm. tämän vuoden ADEX: sta joka tuo mm. Saksan Tornadot Suomen taivaalle. Tämä siis toukokuussa!! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 19, 2008 Oma kokemukseni FC:n toiminnasta HEL-SJY -lennon peruuntumisen yhteydessä on periaatteessa varsin hyvä. Joulukuussa tarkoitus oli lentää Seinäjoelle FC:n viimeisellä (muistaakseni klo 23:35 lähtevällä) lennolla. Klo 14 aikoihin sain puhelun Finnairin asiakaspalvelusta, josta kerrottiin FC:n tilanneen heidät soittamaan ko lennon varanneille ja ilmoittamaan, että lento on peruttu. Lisäksi aspan henkilö kertoi, että saan valita korvaavaksi lennoksi joko FC:n aiemman, 17:20 Seinäjoelle lähtevän lennon tai sitten Finnairin klo 23:59 Vaasaan lähtevän lennon, jolta Vaasasta on järjestetty taksikyyditys Seinäjoelle. Omista aikatauluista johtuen, en pystynyt heti päättämään, kumpi olisi parempi vaihtoehto, jolloin aspa antoi yhteystiedot ja pyysi ilmoittamaan klo 16:30 mennessä kumpaan vaihtoehtoon päädyn. Päädyin Finnairin Vaasan lentoon, jonka osalta tosin kävi niin, että se pääsi puolestaan lähtemään Helsingistä yli kaksi tuntia myöhässä. Mutta sehän taas on toinen juttu. Jokatapauksessa pidin FC:n menettelyä erittäin hyvänä, vaikka lennon peruuntuminen sinällään onkin aina perseestä. Itse on vaikea uskoa, että FC:n aikatauluissa olisi haamulentoja, joiden peruuntuminen olisi yhtiössä ennalta tiedossa. Ainahan on parempi luvata hieman vähemmän, kuin mitä pystyy tarjoamaan ja siten minimoida pettymykset ja huonon maineen saaminen. FC:lla on ollut aika voimakas kasvuvauhti - ehkä liiankin kova - joista lieveilmiöinä ehkä on seurannut joitakin "huteja". Ehkä nyt on aika ottaa tovi rauhallisemmin, että koko organisaatio pysyy taas tahdissa mukana. -Tony- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 19, 2008 Aivan... Ja sitten jos FC: kin sattuu muutama sairastapaus, niin äkkiä alkaa lentoja tuolta lähtevistä putoamaan. -Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 19, 2008 Niinhän se yleensä on, että kun haetaan tehokkuutta esimerkiksi koneiden kierrolla ja jos lentävä organisaatio on ohut, niin ei se loppupeleissä paljoa vaadi, kun se alkaa kertaistua. Harmihan se on - kaikille osapuolille - mutta se nyt vaan on tämä aika.. Paljon yllättäviä vastoinkäymisiä, mutta eikö se siitä.. -Tony- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 20, 2008 Onko kellään tietoa miksi FC peruutti eilen lento FC285 Kruunupyyhyyn? (olisi ollut täynnä ) ...ja kone olisi ollut mun suosikki, ER4 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla