Guest Aku

Lentoyhtiöuutisia - Finncomm Airlines

472 viestiä aiheessa

Finncomm valittaa pilottipulaa ja sitä, että Suomessa koulutetaan liian vähän lentäjiä tarpeeseen nähden. Finncommin lisätarve olisi ilmeisesti 80 pilottia. Tolvasen Lassin kuva uutisessa.

 

Pakko sanoa:

 

Ja tämähän tekee hyvää niille joilla on terveydellisiä esteitä lentäjäksi mutta jotka haluavat sitä kovasti  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko sanoa:

 

Ja tämähän tekee hyvää niille joilla on terveydellisiä esteitä lentäjäksi mutta jotka haluavat sitä kovasti  :thmbup:

 

Eiköhän noita "terveitäkin" ole riittävästi tarjolla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän noita "terveitäkin" ole riittävästi tarjolla...

Ei kai niitä ole jos niistä on pula  ;) Meinaan Finnair vie aika suuren osan tulevista lentäjänaluista, sillä sinne pystyi nyt hakemaan vaikka koulu olisi kuinka kesken.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai niitä ole jos niistä on pula  ;) Meinaan Finnair vie aika suuren osan tulevista lentäjänaluista, sillä sinne pystyi nyt hakemaan vaikka koulu olisi kuinka kesken.

 

Eiköhän tuossa ole ihan kyse muusta kuin halukkaista.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finncomm Airlines -liikenneraportti: ensimmäinen vuosineljännes 2008

 

Finncomm Airlinesin kuljettamien lentomatkustajien määrä kasvoi tammi-maaliskuun aikana 66,9 % verrattaessa viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Matkustajien kokonaismäärä oli 210 490.  Finncomm Airlinesin lentosuoritteiden määrä kasvoi ensimmäisellä vuosineljänneksellä 24 %.

 

Kasvu olisi ollut toteutunutta vielä suurempaa, ellei yhtiö olisi kärsinyt alkuvuodesta kapteenipulasta, jolla oli myös vaikutusta lentojen säännöllisyyteen.  Finncomm Airlines on rekrytoinut Finnairista eläköityneitä kapteeneita, jotka ovat aloittaneet lentämisen maaliskuulla.

 

Parantuneen resurssitilanteen ansiosta lentotoiminnan säännöllisyys saatiin maaliskuussa kohtuulliselle tasolle ja huhtikuussa säännöllisyyden arvioidaan olevan jo hyvällä tasolla. Ensimmäisellä vuosineljänneksellä 78,5 % lennoista lähti aikataulussa. Finncomm Airlines aloittaa huhtikuun lopulla lennot Helsingistä Savonlinnaan ja Varkauteen.

 

Lisätietoja:

markkinointijohtaja Tuure Holkko, e-mail tuure.holkko@fc.fi, puh. 045 6797901

 

 

 

Finncomm Airlines

 

10.4.2008

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai niitä ole jos niistä on pula  ;) Meinaan Finnair vie aika suuren osan tulevista lentäjänaluista, sillä sinne pystyi nyt hakemaan vaikka koulu olisi kuinka kesken.

*nus nus*

Ei ihan "kuinka kesken" vaan PPL-pahvi piti olla ;)

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

*nus nus*

Ei ihan "kuinka kesken" vaan PPL-pahvi piti olla ;)

 

Ville

 

Niinhän sitä väitettiin, mutta todellisuudessa sitä ei vaadittu vaan ilmankin pääsi testeihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinhän sitä väitettiin, mutta todellisuudessa sitä ei vaadittu vaan ilmankin pääsi testeihin.

 

Jassåå, no sehän on hyvä :) Pitikö olla esim. integroidussa koulussa, jos ei ollut vielä PPL:ää ja halusi hakea? Tuntuisi hullulta, että sinne saisi hakea ilman minkäänlaista koulutusta (edes meneillään) ???

 

Jep, 13h lentokokemuksella ;)

 

Sori Henri, otetaan *nusnus* takaisin :laugh:

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti piti olla jo kurssilla että pystyi hakemaan, joten luulen että ei voinut hakea pelkällä PPL:llä ellei sitten ole suunnitellut käyvänsä modulaarisesti teorioita ja CPL lentoja, en ma tiia

 

Finncomm vaatii hakupapereissa CPL ME/IR ja kaikki teoriat, taitaa johtua omista kursseistaan. Siinähän sitten valittavat pilottipulaa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko sanoa:

 

Ja tämähän tekee hyvää niille joilla on terveydellisiä esteitä lentäjäksi mutta jotka haluavat sitä kovasti  :thmbup:

Nyt en ihan ymmärtänyt tätä lausetta. Yhtä lailla FinnComillekin tarvii medikaalin kuin muillekin firmoille. Ei näillä vanhoilla parroillakaan ole mitään asiaa nokalle jos ei medikaali ole voimassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep...

 

Ja eiköhän CPL ole voimassa niin kauan kuin terveys on ok...

 

-Jukka :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt en ihan ymmärtänyt tätä lausetta. Yhtä lailla FinnComillekin tarvii medikaalin kuin muillekin firmoille. Ei näillä vanhoilla parroillakaan ole mitään asiaa nokalle jos ei medikaali ole voimassa.

 

No jos alkaa olla lentäjäpulaa niin pakkohan asialle on jotain tehdä että saadaan ihmisiä lentäjäksi  ;D (ja tämä asiahan on vähän kaukaa haettua, kuten sanoin, oli vain pakko sanoa)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos alkaa olla lentäjäpulaa niin pakkohan asialle on jotain tehdä että saadaan ihmisiä lentäjäksi  ;)

 

Kyllä varmasti, mutta tuskin sentään sillä kustannuksella, että otettaisiin "terveydellisesti epäkelpoja" lentäjiä. Tai saahan niitä palkata, mutta onko järkeä maksaa "lentäjälle" joka ei saa lentää? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä varmasti, mutta tuskin sentään sillä kustannuksella, että otettaisiin "terveydellisesti epäkelpoja" lentäjiä. Tai saahan niitä palkata, mutta onko järkeä maksaa "lentäjälle" joka ei saa lentää? :P

 

No jos tällaista jatkuu kauan niin paine rajoituksien löysäämiseen nousee kokoajan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos tällaista jatkuu kauan niin paine rajoituksien löysäämiseen nousee kokoajan...

 

Kyllä niitä potentiaalisia tyyppejä lentäjiksi on takuulla ihan riittämiin ilman, että tarvitsee ruveta mitään "terveysriskejä" ottamaan. Kyse on vain siitä, miten ne potentiaaliset, terveydellisestikin pätevät saadaan koulutukseen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos tällaista jatkuu kauan niin paine rajoituksien löysäämiseen nousee kokoajan...

 

... niin ruvetaan rikkomaan ilmailusäädöksiä? Haloo nyt vähän..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei niitä ihan valtiotasolla muuteta, kun säännökset tulevat yhteiseurooppalaisista pumaskoista, jota valtiomme on sitoutunut noudattamaan. Ei sinne lentokoneen ohjaimiin pääse ilman asianmukaista terveyttä, ei nyt eikä tulevaisuudessa. Lienee ihan päivänselvä asia, jos hiukkasen vaikka asiaa mietiskelee...

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei niitä ihan valtiotasolla muuteta, kun säännökset tulevat yhteiseurooppalaisista pumaskoista, jota valtiomme on sitoutunut noudattamaan. Ei sinne lentokoneen ohjaimiin pääse ilman asianmukaista terveyttä, ei nyt eikä tulevaisuudessa. Lienee ihan päivänselvä asia, jos hiukkasen vaikka asiaa mietiskelee...

 

Eiköhän tämä ole selvää kaikille, mutta kyse taisikin olla lähinnä siitä, että miten tuo asianmukainen terveys määritellään. Vaatimukset tuskin ovat olleet aina ja iäsesti samanlaiset ja on varmaan ihan perusteltua odottaa, että ne tulevat muuttumaan myös tulevaisuudessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuossakin ihan joka kohdassa lain asettamat rajoitukset ovat käytössä.

Esimerkiksi sekin on säädetty, minkä ikäisiä ohjaamossa voi keskenään olla, ja siitäkin pidetään kiinni.

Jos herrat oikeasti haluaa lentää, miksipä ei tuota vuosikymmenien aikana karttunutta tietotaitoa ja osaamista valjastettaisi tuottavaan käyttöön?

Tosiaan, jos medical vanhenee tai CPL jostain muusta syystä "hyllyttyy", ei asiaa ohjaamoon ole.

 

Kukaan ei ole pakottanut ketään lentämään, ja muutenkin veikkaisin näillä herrasmiehillä menevän enemmän harrastamisen puolelle.

Oma näkemys tosin tuo harrastusjuttu, mutta eiköhän eläkekin hakkaa monen keskiverto "taatelintallaajan" kuukausiansiot 6-0.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tämä ole selvää kaikille, mutta kyse taisikin olla lähinnä siitä, että miten tuo asianmukainen terveys määritellään. Vaatimukset tuskin ovat olleet aina ja iäsesti samanlaiset ja on varmaan ihan perusteltua odottaa, että ne tulevat muuttumaan myös tulevaisuudessa.

 

Kyllä sekin oli kutakuinkin selkeästi ymmärrettävissä. Ovathan nuo vaatimukset vuosien saatossa lieventyneetkin, mutteivät lentäjäpulan takia. Nykyiset ykkösmedikaalin saamisen esteet ovat lähinnä sitä luokkaa, että ihmisellä on joku aisti pielessä tai sitten krooninen sairaus, joka voi johtaa toimintakyvyn menetykseen. En oikein näe suuria mahdollisuuksia tinkiä niistä vaatimuksista. Tietty jos lääketiede kehittyy niin, että tuollaiset sairaudet voidaan täysin kiistattomasti pitää oireettomina, asiaa lienee syytä tarkastella uudestaan. Joka tapauksessa syynä näihin tarkasteluihin ei ole lentäjien riittämättömyys. Jokaisessa koulutettavaksi soveltuvassa ikäluokassa on aivan tasan tarkkaan riittävä määrä riittävän terveitä, muuten kykeneviä ja halukkaita ihmisiä liikennelentäjiksi. Ongelman ydin on riittämätön ja suurelle osalle liian kallis koulutus.

 

Muutoksia toki tapahtuu. Minunkin ammattilentourani tyssäsi aikanaan näköön, eli liian voimakkaisiin silmälaseihin, vaikkeivät ne sinällään ole koskaan olleet liian vahvat ykkösmedikaalin vaatimuksiin. Nykyäänhän sitä lennellään suvereenisti leikatuin silminkin. Hassua sinällään, että kun lupakirjani viettää 18-vuotispäivää, lähti viime viikolla uudesta medikaalista silmälasivaatimus pois. Tässä meinaa käydä kuin kaima-Jyrkille, muttei ihan yhtä nopeasti  8)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyisikö joltain varmaa tietoa, että olisiko Aer Arannin EI-REM vaihdettu johonkin toiseen, mahdollisesti EI-REN:iin?

Itsekin aamulla Arannin koneen näin, mutta rekkarista ei ole tietoa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.