Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2008 "Finncomm tukkii kapteenipulan eläkeläisillä" (hehe, hyvä otsikko ) "Finncomm Airlines -lentoyhtiö kärsi alkuvuonna kapteenipulasta. Nyt Finnairilta on rekrytoitu kuusi 58-vuotiaana eläkkeelle jäänyttä kapteenia." http://taloussanomat.fi/tyoelama/2008/04/10/Finncomm+tukkii+kapteenipulan+el%E4kel%E4isill%E4/200810058/111 Ei liene ihan halpaa hommaa Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2008 Finncomm valittaa pilottipulaa ja sitä, että Suomessa koulutetaan liian vähän lentäjiä tarpeeseen nähden. Finncommin lisätarve olisi ilmeisesti 80 pilottia. Tolvasen Lassin kuva uutisessa. Pakko sanoa: Ja tämähän tekee hyvää niille joilla on terveydellisiä esteitä lentäjäksi mutta jotka haluavat sitä kovasti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2008 Pakko sanoa: Ja tämähän tekee hyvää niille joilla on terveydellisiä esteitä lentäjäksi mutta jotka haluavat sitä kovasti Eiköhän noita "terveitäkin" ole riittävästi tarjolla... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2008 Eiköhän noita "terveitäkin" ole riittävästi tarjolla... Ei kai niitä ole jos niistä on pula Meinaan Finnair vie aika suuren osan tulevista lentäjänaluista, sillä sinne pystyi nyt hakemaan vaikka koulu olisi kuinka kesken. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2008 Ei kai niitä ole jos niistä on pula Meinaan Finnair vie aika suuren osan tulevista lentäjänaluista, sillä sinne pystyi nyt hakemaan vaikka koulu olisi kuinka kesken. Eiköhän tuossa ole ihan kyse muusta kuin halukkaista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2008 Finncomm Airlines -liikenneraportti: ensimmäinen vuosineljännes 2008 Finncomm Airlinesin kuljettamien lentomatkustajien määrä kasvoi tammi-maaliskuun aikana 66,9 % verrattaessa viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Matkustajien kokonaismäärä oli 210 490. Finncomm Airlinesin lentosuoritteiden määrä kasvoi ensimmäisellä vuosineljänneksellä 24 %. Kasvu olisi ollut toteutunutta vielä suurempaa, ellei yhtiö olisi kärsinyt alkuvuodesta kapteenipulasta, jolla oli myös vaikutusta lentojen säännöllisyyteen. Finncomm Airlines on rekrytoinut Finnairista eläköityneitä kapteeneita, jotka ovat aloittaneet lentämisen maaliskuulla. Parantuneen resurssitilanteen ansiosta lentotoiminnan säännöllisyys saatiin maaliskuussa kohtuulliselle tasolle ja huhtikuussa säännöllisyyden arvioidaan olevan jo hyvällä tasolla. Ensimmäisellä vuosineljänneksellä 78,5 % lennoista lähti aikataulussa. Finncomm Airlines aloittaa huhtikuun lopulla lennot Helsingistä Savonlinnaan ja Varkauteen. Lisätietoja: markkinointijohtaja Tuure Holkko, e-mail tuure.holkko@fc.fi, puh. 045 6797901 Finncomm Airlines 10.4.2008 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2008 Ei kai niitä ole jos niistä on pula Meinaan Finnair vie aika suuren osan tulevista lentäjänaluista, sillä sinne pystyi nyt hakemaan vaikka koulu olisi kuinka kesken. *nus nus* Ei ihan "kuinka kesken" vaan PPL-pahvi piti olla Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2008 *nus nus* Ei ihan "kuinka kesken" vaan PPL-pahvi piti olla Ville Niinhän sitä väitettiin, mutta todellisuudessa sitä ei vaadittu vaan ilmankin pääsi testeihin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2008 Niinhän sitä väitettiin, mutta todellisuudessa sitä ei vaadittu vaan ilmankin pääsi testeihin. Jep, 13h lentokokemuksella Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2008 Niinhän sitä väitettiin, mutta todellisuudessa sitä ei vaadittu vaan ilmankin pääsi testeihin. Jassåå, no sehän on hyvä Pitikö olla esim. integroidussa koulussa, jos ei ollut vielä PPL:ää ja halusi hakea? Tuntuisi hullulta, että sinne saisi hakea ilman minkäänlaista koulutusta (edes meneillään) ??? Jep, 13h lentokokemuksella Sori Henri, otetaan *nusnus* takaisin Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2008 Ilmeisesti piti olla jo kurssilla että pystyi hakemaan, joten luulen että ei voinut hakea pelkällä PPL:llä ellei sitten ole suunnitellut käyvänsä modulaarisesti teorioita ja CPL lentoja, en ma tiia Finncomm vaatii hakupapereissa CPL ME/IR ja kaikki teoriat, taitaa johtua omista kursseistaan. Siinähän sitten valittavat pilottipulaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2008 Pakko sanoa: Ja tämähän tekee hyvää niille joilla on terveydellisiä esteitä lentäjäksi mutta jotka haluavat sitä kovasti Nyt en ihan ymmärtänyt tätä lausetta. Yhtä lailla FinnComillekin tarvii medikaalin kuin muillekin firmoille. Ei näillä vanhoilla parroillakaan ole mitään asiaa nokalle jos ei medikaali ole voimassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2008 Jep... Ja eiköhän CPL ole voimassa niin kauan kuin terveys on ok... -Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2008 Nyt en ihan ymmärtänyt tätä lausetta. Yhtä lailla FinnComillekin tarvii medikaalin kuin muillekin firmoille. Ei näillä vanhoilla parroillakaan ole mitään asiaa nokalle jos ei medikaali ole voimassa. No jos alkaa olla lentäjäpulaa niin pakkohan asialle on jotain tehdä että saadaan ihmisiä lentäjäksi (ja tämä asiahan on vähän kaukaa haettua, kuten sanoin, oli vain pakko sanoa) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2008 No jos alkaa olla lentäjäpulaa niin pakkohan asialle on jotain tehdä että saadaan ihmisiä lentäjäksi Kyllä varmasti, mutta tuskin sentään sillä kustannuksella, että otettaisiin "terveydellisesti epäkelpoja" lentäjiä. Tai saahan niitä palkata, mutta onko järkeä maksaa "lentäjälle" joka ei saa lentää? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2008 Kyllä varmasti, mutta tuskin sentään sillä kustannuksella, että otettaisiin "terveydellisesti epäkelpoja" lentäjiä. Tai saahan niitä palkata, mutta onko järkeä maksaa "lentäjälle" joka ei saa lentää? No jos tällaista jatkuu kauan niin paine rajoituksien löysäämiseen nousee kokoajan... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2008 No jos tällaista jatkuu kauan niin paine rajoituksien löysäämiseen nousee kokoajan... Kyllä niitä potentiaalisia tyyppejä lentäjiksi on takuulla ihan riittämiin ilman, että tarvitsee ruveta mitään "terveysriskejä" ottamaan. Kyse on vain siitä, miten ne potentiaaliset, terveydellisestikin pätevät saadaan koulutukseen... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2008 No jos tällaista jatkuu kauan niin paine rajoituksien löysäämiseen nousee kokoajan... ... niin ruvetaan rikkomaan ilmailusäädöksiä? Haloo nyt vähän.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2008 ... niin ruvetaan rikkomaan ilmailusäädöksiä? Haloo nyt vähän.. Ei rikkomaan vaan muuttamaan (ihan valtiontasolla). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2008 Ei niitä ihan valtiotasolla muuteta, kun säännökset tulevat yhteiseurooppalaisista pumaskoista, jota valtiomme on sitoutunut noudattamaan. Ei sinne lentokoneen ohjaimiin pääse ilman asianmukaista terveyttä, ei nyt eikä tulevaisuudessa. Lienee ihan päivänselvä asia, jos hiukkasen vaikka asiaa mietiskelee... -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2008 Ei niitä ihan valtiotasolla muuteta, kun säännökset tulevat yhteiseurooppalaisista pumaskoista, jota valtiomme on sitoutunut noudattamaan. Ei sinne lentokoneen ohjaimiin pääse ilman asianmukaista terveyttä, ei nyt eikä tulevaisuudessa. Lienee ihan päivänselvä asia, jos hiukkasen vaikka asiaa mietiskelee... Eiköhän tämä ole selvää kaikille, mutta kyse taisikin olla lähinnä siitä, että miten tuo asianmukainen terveys määritellään. Vaatimukset tuskin ovat olleet aina ja iäsesti samanlaiset ja on varmaan ihan perusteltua odottaa, että ne tulevat muuttumaan myös tulevaisuudessa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2008 Kyllähän tuossakin ihan joka kohdassa lain asettamat rajoitukset ovat käytössä. Esimerkiksi sekin on säädetty, minkä ikäisiä ohjaamossa voi keskenään olla, ja siitäkin pidetään kiinni. Jos herrat oikeasti haluaa lentää, miksipä ei tuota vuosikymmenien aikana karttunutta tietotaitoa ja osaamista valjastettaisi tuottavaan käyttöön? Tosiaan, jos medical vanhenee tai CPL jostain muusta syystä "hyllyttyy", ei asiaa ohjaamoon ole. Kukaan ei ole pakottanut ketään lentämään, ja muutenkin veikkaisin näillä herrasmiehillä menevän enemmän harrastamisen puolelle. Oma näkemys tosin tuo harrastusjuttu, mutta eiköhän eläkekin hakkaa monen keskiverto "taatelintallaajan" kuukausiansiot 6-0. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2008 Eiköhän tämä ole selvää kaikille, mutta kyse taisikin olla lähinnä siitä, että miten tuo asianmukainen terveys määritellään. Vaatimukset tuskin ovat olleet aina ja iäsesti samanlaiset ja on varmaan ihan perusteltua odottaa, että ne tulevat muuttumaan myös tulevaisuudessa. Kyllä sekin oli kutakuinkin selkeästi ymmärrettävissä. Ovathan nuo vaatimukset vuosien saatossa lieventyneetkin, mutteivät lentäjäpulan takia. Nykyiset ykkösmedikaalin saamisen esteet ovat lähinnä sitä luokkaa, että ihmisellä on joku aisti pielessä tai sitten krooninen sairaus, joka voi johtaa toimintakyvyn menetykseen. En oikein näe suuria mahdollisuuksia tinkiä niistä vaatimuksista. Tietty jos lääketiede kehittyy niin, että tuollaiset sairaudet voidaan täysin kiistattomasti pitää oireettomina, asiaa lienee syytä tarkastella uudestaan. Joka tapauksessa syynä näihin tarkasteluihin ei ole lentäjien riittämättömyys. Jokaisessa koulutettavaksi soveltuvassa ikäluokassa on aivan tasan tarkkaan riittävä määrä riittävän terveitä, muuten kykeneviä ja halukkaita ihmisiä liikennelentäjiksi. Ongelman ydin on riittämätön ja suurelle osalle liian kallis koulutus. Muutoksia toki tapahtuu. Minunkin ammattilentourani tyssäsi aikanaan näköön, eli liian voimakkaisiin silmälaseihin, vaikkeivät ne sinällään ole koskaan olleet liian vahvat ykkösmedikaalin vaatimuksiin. Nykyäänhän sitä lennellään suvereenisti leikatuin silminkin. Hassua sinällään, että kun lupakirjani viettää 18-vuotispäivää, lähti viime viikolla uudesta medikaalista silmälasivaatimus pois. Tässä meinaa käydä kuin kaima-Jyrkille, muttei ihan yhtä nopeasti 8) -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 29, 2008 Löytyisikö joltain varmaa tietoa, että olisiko Aer Arannin EI-REM vaihdettu johonkin toiseen, mahdollisesti EI-REN:iin? Itsekin aamulla Arannin koneen näin, mutta rekkarista ei ole tietoa.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 29, 2008 -REM lentää, juuri matkalla Seinäjoelta Helsinkiin. - - Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla