Guest Aku

Lentoyhtiöuutisia - Finncomm Airlines

472 viestiä aiheessa

Tänävuonna tapahtunutta:

 

Pitäisi varmaan koputtaa puuta, itselleni ei (tänä vuonna vasta seitsemän kertaa lennetty) TMP-HEL -välillä ole vielä kertaakaan sattunut peruutusta, ylibookkausta tai mitään muutakaan poikkeavaa. Joka kerta lennot on lennetty ihan ajallaan ja mukavasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitten täysin asiaton viesti:

 

FC = Flight Cancelled? ;D

 

Noei, mun kohdalla FC on kyllä toiminut ihan kiltisti ja hyvin. Tosin en tiedä pitääkö koputtaa puuta, koska aika tavalla paljon näkyy HEL:n kentän tauluilla FC:n kohdalla just peruutettuja lentoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentelin tossa reilun vuoden verran HEL-STR-HEL keskimäärin joka toinen perjantai iltapäivä ja takaisin sunnuntai iltana. Ehkä vajaa 20 roundtrippiä yhteensä...

 

Mikäli muistini toimii oli perjantain HEL-STR peruttu 3 kertaa (näistä kaksi oli kuukauden sisällä) ja sunnuntain STR-HEL kerran.

 

Korvauksista en tiedä koska lentelin non-rev lipuilla ja Frankfurtin kautta pääsi aina perille.

Ei tuo mielestäni pienelle lentoyhtiölle paha määrä peruutuksia ole... syistä en tosin ole perillä... sattuuhan niitä isommillekin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuisiko joku tietämään lopettaako Aer Arann 14 vai 15.6?

Lauantaille on vielä merkitty muutamaan lentoon: "Lentoa operoi Aer Arann"

Sunnuntaina ei enään ole tuota merkintää lentojen kohdalla, vaikka aikaisemmin se siellä vielä oli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuisiko joku tietämään lopettaako Aer Arann 14 vai 15.6?

Lauantaille on vielä merkitty muutamaan lentoon: "Lentoa operoi Aer Arann"

Sunnuntaina ei enään ole tuota merkintää lentojen kohdalla, vaikka aikaisemmin se siellä vielä oli.

Itseäni lainaten, niin Aer Arann lopettaa huomenna Suomessa. Viimeinen lento on Kemin FC373/374.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseäni lainaten, niin Aer Arann lopettaa huomenna Suomessa. Viimeinen lento on Kemin FC373/374.

 

EI-REL poistui Suomesta iltapäivällä puoli viiden jälkeen lennonnumerolla FC374P.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EI-REL poistui Suomesta iltapäivällä puoli viiden jälkeen lennonnumerolla FC374P.

Poistui lopulta lentonumerolla FC100P, kävivät vielä Porista hakemassa loput lentäjistä ja matkustamohenkilökunnasta.

HEL-POR FC374P

POR-ORK FC100P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On pakko ottaa tämäkin nyt tässä puheeksi. Muistan tässä kolmella FC:n lennolla, kun lennon lähtö myöhästyi pahemmin.

 

Matkustamohenkilöstö laskeskeli ensimmäisellä kerralla, ja supattivat perällä ihmetellen. No sain poimittua tietoihini (Tuttu Sanna kävi kertomassa 8)), että koneessa on kuulemma ylimääräinen matkustaja. Hyvä hyvä... No siinä molemmat laskeskelivat vuorotellen ja vuorotellen. Lopulta noin 10 minuutin kuluttua kävi ilmi, ettei koneessa ollutkaan ketään ulos kuuluvaa ja seiskakakkonen lähti liikenteeseen.

 

Toisella kerralla viime vuoden kesällä nelikakkosessa välillä KOK-HEL lentoemo tuskaili oven kanssa. En nyt pystynyt tarkalleen seuraamaan asiaa kun istun yleensä viimeisellä nelikakkosissa rivillä juuri oven takana. No aikansa hän tuskaili ja ovi saatiin kiinni. Ei kyllä se ovisysteemi niin sekava ole  :o  No ei muutakun laskeskelemaan matkustajia. Jälleen tuskailua ja ihmettelyä, kun kuulemma yksi matkustaja olisi liikaa. No ei taaskaan ollut ja kone lähti siitä sitten Hesaan.

 

Kolmas kerta toden sanokoot. Kyseessä oli lento KOK-SJY-HEL. Lento lähti Kruunupyystä ihan ajallaan. Ukkosti ja oli turubulenssiäin. Sitten siinä alettiin decentteeraamaan Seinäjoelle. Siinä kyllä kierreltiin enemmän kuin arvioitu lentoaika (25min) Telineet tuli alas laippoineen ja tuntuuhan se aina kuin kone nykäisisi taaksepäin. No tultiin Seinäjoelle, ovi auki, ja boardaan uusia matkustajia. Jälleen yksi kerta, mutta matkustajia oli välillä enemmän kuin pitäisi, ja välillä vähemmän... No onneksi matikkapää oli kunnossa ja asia saatiin korjattua.

 

Näitä laskuvirheitä näkee yllättävän useasti kyllä...  :thmbup:  Mikäpä siinä on ku viivästyy.. mukavaa ja nannaa!  ;)  Kaikki FC:n lennot on ollu nautintoja! Mielelle, ja ehkä vähäsen myös korville!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kyllä sitä sattuu kun tapahtuu ;) Joskus on käynyt niinkin että "kolmio" lennolla matkustaja on poistunut koneesta jo välilaskupaikkakunnalla ja "kadonnut", eli ei jäänyt ihmettelemään edes terminaaliin miksi paikkakunta on hieman eri kuin pitäisi, kyllä silloinkin laskettiin ja lopulta tarkistettiin koneessa jokaisen nimikin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Usein virheellisestä matkustajamäärästä syytetään matkustamohenkilökuntaa, vaikka he suurimmassa osassa tapauksia laskevat ihan oikein. Tämä johtuu siitä, että he suorittavat matkustajille näkyvän osuuden oikean matkustajamäärän selvittämisessä. Useimmiten virhe on tapahtunut kommunikaatiossa koneen ja portin/lähtöselvityksen välillä ja tällöin koneen miehistölle ilmoitettu matkustajamäärä ei vastaa todellisuutta koneen sisällä. Yleensä emännät laskevat matkustajat pariin kertaan ollakseen täysin varmoja matkustamäärästä. Mikäli luvut eivät vieläkään täsmää siirtyy ongelman selvittäminen ohjaamon puolelle, koska he voivat kommunikoida radiolla portti/rämppivirkailijoiden kanssa. Useimmiten selviää, että miehistölle ilmoitettu matkustajamäärä on virheellinen ja koneessa oleva luku on oikea. Harvemmin koneessa on liikaa tai liian vähän matkustajia, mutta niinkin voi tietysti käydä.

 

Heikki

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä emännät laskevat matkustajat pariin kertaan ollakseen täysin varmoja matkustamäärästä.

 

...noo mites vanha viisaus menikään, jos sinulla on yksi kello, voit olla täysin varma ajasta, jos kaksi niin et enää aivan...

Entisessä elämässä sattui, että matkustamohlökunta laski ensin 3 matkustajaa yli koneen kapasiteetin. Ei sylilapsia. Seuraavalla laskukerralla yksi vähemmän, ja seuraavalla taas,.... Tätä jatkettiin kunnes oikea tulos saatiin.

Kyseessä tosin isompi konetyyppi kuin ATR.

Vaikka kyllä se totta on, kaikissa toiminnoissa tapahtuu virheitä, onneksi vain silloin-tällöin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin...

 

Ja oikeassa elämässä sattuu virheitä, ihan kaikille.

 

Ja jos se tieto matkustajamäärästä muuttuu syystä tai toisesta, matkalla vaikkapa portilta emoille. Tai lukema ei täsmää, niin sehän johtaa pahimmillaan suureen viivästykseen.

 

Laukut ja matkustajat pois koneesta, pahimmassa tapauksessa menee SLOT aika tjtn.

 

- 8) jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Mikäs meininki FC:llä nyt on, kun Tallinnan, Tampereen ja Turun reitit lopetetaan niin, että 26.10 eteenpäin paikkoja ei voi enää ostaa. Koneita kyllä tulee lisää, mutta reitit huvenee...

 

--Tuomas--

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs meininki FC:llä nyt on, kun Tallinnan, Tampereen ja Turun reitit lopetetaan niin, että 26.10 eteenpäin paikkoja ei voi enää ostaa. Koneita kyllä tulee lisää, mutta reitit huvenee...

 

Osta lippusi Finnairin sivuilta. Sieltä saa FC lentoja tuosta eteenpäinkin.

www.finnair.fi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osta lippusi Finnairin sivuilta. Sieltä saa FC lentoja tuosta eteenpäinkin.

www.finnair.fi

 

 

Juu, mutta mikä mahtaa olla tämän Finncommin lippujenmyynnin loppumisen syynä?  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, mutta mikä mahtaa olla tämän Finncommin lippujenmyynnin loppumisen syynä?  :-\

 

No juuri äskenhän kerroit että reitit lopetetaan?  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei niitä minnekään lopeteta, aikatauluja sen sijaan ainakin muutetaan. Tänään tuli Finnairilta tekstiviesti että Tallinnasta 14:20 lähtevä vuoro siirtyy ---> 14:45.

 

Ja talviaikataulun tulon myötä Finnairin numerot noilla lennoilla muuttuvat 8xxx ---> 3xxx

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, mutta mikä mahtaa olla tämän Finncommin lippujenmyynnin loppumisen syynä?  :-\

 

Syy on ilmeisesti, että Finnair ja FC ovat sopineet, että Finnair ostaa koko kapasiteetin lennoilta --> free flow code share TMP / TKU ja block code share TLL muuttuu operoinniksi kuten STR on ollut hyvän aikaa. Dramaattisinta on siis FC koodin katoaminen lennoilta. Vaikuttanee lähinnä niihin asiakkaisiin, jotka ovat käyttäneet FC:n halpoja nettilippuja muiden yhtiöiden kuin AY:n lennoille Vantaalta/Vantaalle.

 

Reitit ja matkustajat hupenee ja koneet vähenee & pienenee ihan muilla yhtiöillä.. http://www.fc.fi/info/tiedotteet/liikenneraportti_heinakuu_2008/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dramaattisinta on siis FC koodin katoaminen lennoilta. Vaikuttanee lähinnä niihin asiakkaisiin, jotka ovat käyttäneet FC:n halpoja nettilippuja muiden yhtiöiden kuin AY:n lennoille Vantaalta/Vantaalle.

 

Noh, katselin huomiseksi FC:ltä menopaluuta Tallinnaan niin FC olisi ollut hävyttömän kallis, Finnair vähän kalliimpi ja paras oli Viking XPRS.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, katselin huomiseksi FC:ltä menopaluuta Tallinnaan niin FC olisi ollut hävyttömän kallis, Finnair vähän kalliimpi ja paras oli Viking XPRS.  :laugh:

Hävyttömyyskin on niin kovin suhteellista. En tiedä, onko seuraavan päivän edestakaiselle lennolle 107€ aivan hävytön. Laiva on halvempi varmasti jos veneilystä tykkää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko tästä siis vetää johtopäätöksen, että Tallinna/Turku/Tampere ei FC:n omalla lipunmyynnillä tuota jos niihin ei enää FC myy omia paikkojaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.