Guest Aku

Lentoyhtiöuutisia - Finncomm Airlines

472 viestiä aiheessa

Mihin perustat tämän tiedon ja oletko aivan varma nyt FC:n tilanteestakaan? ;)

 

Myönnän, että tämä on täyttä spekulointia. Mutta ottaen huomioon yleisen taloustilanteen syöksykierteen ja sen miten tyhjiltä kotimaanlennot ovat viime aikoina vaikuttaneet niin kyllä sen on jotenkin vaikutettava tuonnekin päin. Tosin veikkaan että FC:n diilit Finnairin kanssa on sen verran hyvät, että perustuloa sieltä tulee kuitenkin kohtalaisesti oli matkustajia tai ei.

 

Lähinnä perustin siihen, että tuo ATK on tosiaan maannut Toulosessa jo jonkin aikaa - yleensä deliveryjen viivästyttäminen vihjaa siihen suuntaan että tilaajalla ei ole koneelle käyttöä tai rahaa sen maksamiseen/operoimiseen. Voihan tässä toki olla kyse ihan muustakin, kuten vaikka siitä että joku muu ATR:n asiakas peruutti tilauksia, jolloin sinne tarkoitetusta koneesta tulikin sitten OH-ATK, jonka alkuperäinen, sovittu toimitusaika oli vasta loppuvuonna tms.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finncomm Airlines avaa uuden reitin Helsingistä Norrköpingiin

 

Finncomm Airlines aloittaa yhteistyössä Finnairin kanssa lennot Helsingin ja Norrköpingin välillä 31.8. Reittiä lennetään päivittäin sunnuntaista perjantaihin.

 

Helsinki–Norrköping-reitin mahdollisuuksia on Finncommissa tutkittu tarkkaan. ”Uudella reitillä Länsi-Ruotsiin parannamme entisestään sekä ruotsalaisten että suomalaisten yritysten kilpailukykyä. Samalla, tarjoamalla hintoja alkaen 49 euroa, haluamme tehdä lentämisen mahdolliseksi jokaiselle, kuten olemme menestyksellä tehneet Suomessa, kasvaen vuodesta 1999 joka vuosi kaksinumeroisin luvuin”, sanoo Finncommin toimitusjohtaja Juhani Pakari.

 

Myös Finnairilla ollaan tyytyväisiä uuteen kohteeseen. ”Yhteistyö Finncomm Airlinesin kanssa Norrköpingin reitillä vahvistaa Finnairin asemaa Ruotsissa, sekä paikallis- että Aasian liikenteessä. Aikataulu tarjoaa jatkossa hyvät yhteydet Finnairin kaikkiin kymmeneen Aasiaan kohteeseen”, kertoo Finnairin liikenneohjelmista vastaava päällikkö Mattias Wickholm.

 

Norrköpingin lentoasema on Ruotsin vanhin kaupalliseen lentoliikenteeseen tarkoitettu lentoasema ja viettää nyt  75-vuotisjuhlavuottaan. Kentältä lennetään yhteensä 12 koti- ja ulkomaiseen kohteeseen. ”Finncommin uusi reitti alkaa juuri oikeaan aikaan ja on loistava 75-vuotislahja alueelle, sen yrityksille ja asukkaille”, iloitsee lentoaseman päällikkö Mari Torstensson.

 

Aikataulu

Päivä                 Helsinki        Norrköping              Norrköping     Helsinki

Ma–Ti               9:50                 10:20                           10:45                  13:10

Ke–Pe               16:15               16:45                           17:10                  19:35

Su                      12:20              12:45                          13:10                  15:40

Ajat ovat paikallisia aikoja

 

Yhdensuuntainen lippu maksaa edullisimmillaan 49 euroa kaikkine kuluineen. Lippuja voi ostaa Finncommin verkkosivuilta osoitteessa www.fc.fi, Finnairin verkkosivuilta www.finnair.fi sekä matkatoimistoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Helsinki–Norrköping-reitin mahdollisuuksia on Finncommissa tutkittu tarkkaan. ”Uudella reitillä Länsi-Ruotsiin parannamme entisestään sekä ruotsalaisten että suomalaisten yritysten kilpailukykyä.

 

Ainakaan silloin kun minä olen Norrköpingin auton kyydissä ohittanut, se ei ollut kovinkaan lähellä länsi-ruotsia. Toivon mukaan nyt avaavat tuon reitin edes oikeaan kaupunkiin  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norrköpingin keskustasta Tukholman keskustaan linnuntietä = 130 km.. siis tosiaan missään Länsi-Ruotsissa olla  :-\

 

Mitä mieltä pitäisi olla aikataulusta ruotsalaisen matkustajan jatkoyhteyksien kannalta? Vain ma ja ti ollaan perillä Helsingissä klo 13:10, muina arkipäivinä vasta klo 19:35.

 

http://www.norrkopingflygplats.se/se/destinationertidtabeller/tidtabellhelingfors

 

Ehtiikö klo 19:35 jälkeen vaihtaa "kaikkiin kymmeneen Finnairin Aasian kohteeseen", siis saman päivän aikana??

 

Taas vaihteeksi markkinointimiehet puhuvat ns. potaskaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin uusi varausjärjestelmä jonka piti löytää kaikki mahdolliset lentokentät

tarjoaa kyllä lentoja vaikka minne takahikiälle muttei Norrköpingiin  ;)

 

Millähän koneella lentävät?

 

EDIT:  Vastaan itselleni ;)

Aerospatiale/Alenia ATR 42-500 (Turbo-prop plane)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finncomm Airlines avaa uuden reitin Helsingistä Norrköpingiin

 

Mielenkiintoinen veto. Cimberihan tuota reittiä noin vuoden päivät lenteli - heillä oli AY:n kanssa jopa sopimus jossa ruotsalaiset pystyivät käytämään tuota lentoa syöttölentona Finnairin Aasian liikenteeseen. Eipä sitten kuitenkaan kannattanut, lieköhän syynä ollut CRJ:n kalliimmat operointikustannukset vai mikä. Veikkaan että Finnairilla on tutkittu tarkkaan matkustajatilastoja tuon vuoden ajalta ja tulti siihen tulokseen että FC:n halvemmilla kustannuksilla (erityisesti ATR:n taloudellisuus, mutta toki suomalainen miehistö on tanskalaista halvempi) homma voisi kannattaakin.

 

Halpalentoihmisille tuosta on se hyöty, että NRK on suhteellisen lähellä NYO:ta eli Skavstaa (tai "Tukholmaa" niinkuin Ryanair asian ilmaisee...), joten yhteyttä voisi käyttää feederinä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Halpalentoihmisille tuosta on se hyöty, että NRK on suhteellisen lähellä NYO:ta eli Skavstaa (tai "Tukholmaa" niinkuin Ryanair asian ilmaisee...), joten yhteyttä voisi käyttää feederinä.

 

Miksi ei siis lennetä suosiolla Skavstaan??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen veto. Cimberihan tuota reittiä noin vuoden päivät lenteli - heillä oli AY:n kanssa jopa sopimus jossa ruotsalaiset pystyivät käytämään tuota lentoa syöttölentona Finnairin Aasian liikenteeseen. Eipä sitten kuitenkaan kannattanut, lieköhän syynä ollut CRJ:n kalliimmat operointikustannukset vai mikä. Veikkaan että Finnairilla on tutkittu tarkkaan matkustajatilastoja tuon vuoden ajalta ja tulti siihen tulokseen että FC:n halvemmilla kustannuksilla (erityisesti ATR:n taloudellisuus, mutta toki suomalainen miehistö on tanskalaista halvempi) homma voisi kannattaakin.

 

Halpalentoihmisille tuosta on se hyöty, että NRK on suhteellisen lähellä NYO:ta eli Skavstaa (tai "Tukholmaa" niinkuin Ryanair asian ilmaisee...), joten yhteyttä voisi käyttää feederinä.

Ymmärtääkseni Cimberin reitin lopettamisen syynä ei ollut kannattamattomuus. Syynä oli Cimberin oman lentokaluston riittämättömyys. Nehän lensivät Norrköpingistä myös Muncheniin ja Kööpenhaminaan ja vielä Tanskan sisäisiä ja ulkomaan lentoja joten ilmeisesti muilla reiteillä oli parempi täyttöaste kuin Norrköpingin ja Helsingin välillä, näin ollen se karsittiin pois. Eli tuo reitti kyllä piti omillaan, ja jopa tuotti ehkä voittoakin, mutta kun kalusto ei oikein kunnolla riittänyt enää, eikä se reitti niin kannattava ollut, että uutta konettakaan olisi kannattanut hankkia tai liisata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norrköpingin keskustasta Tukholman keskustaan linnuntietä = 130 km.. siis tosiaan missään Länsi-Ruotsissa olla  :-\

 

Mitä mieltä pitäisi olla aikataulusta ruotsalaisen matkustajan jatkoyhteyksien kannalta? Vain ma ja ti ollaan perillä Helsingissä klo 13:10, muina arkipäivinä vasta klo 19:35.

 

http://www.norrkopingflygplats.se/se/destinationertidtabeller/tidtabellhelingfors

 

Ehtiikö klo 19:35 jälkeen vaihtaa "kaikkiin kymmeneen Finnairin Aasian kohteeseen", siis saman päivän aikana??

 

Taas vaihteeksi markkinointimiehet puhuvat ns. potaskaa?

Ilmeisesti tuolla haetaan jotain Östgotan alueen liikematkustajia käyttämään Finnairia, onhan Finskillä paremmat Aasian yhteydet kuin SAS:lla. Onhan siinä kaksi kaupunkia aika lähekkäin eli Norrköping ja Linköping(välimatkaa n.50km) joissa molemmissa on vielä lentoasemat, molemmissa kaupungeissa on myös aika paljon asukkaita, Norrköping n.125 000 asukasta, Linköping n.180 000 asukasta, että kyllä tuolla alueella mahdollisia matkustajia on.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko Scandinaviassa tai Baltiassa muita sopivia kohteita, minne FC:n ATR-koneilla voisi Helsingistä kannattavasti lentää? Finnair olisi myös hyvillään, jos sen Aasian liikenteen jatkoyhteydet paranisivat.

 

Tartto, Pärnu, Sundsvall, Uumaja, Luulaja, Trondheim, Narvik, Tromssa, Kristiansand, Stavanger?

 

Venäjällä voisi myös olla sopivia kohteita, mutta lupien saaminen voi olla hankalampaa.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi ei siis lennetä suosiolla Skavstaan??

 

Kieltämättä sama ajatus hiipii mieleen. Norrköping on sijainniltaan sen verran lähellä Skavstaa, että mikäli noiden kahden väliltä saisi vapaasti valita, niin olisi melkeinpä hölmöyttä jättää hyödyntämättä se potentiaali minkä Skavstasta lähtevät halpalennot tarjoavat "syöttöliikenteelle".

http://www.skavsta.se/en/content.asp?area=2&id=174

Ja Skavstan poronkuseman Norrköpingiä pohjoisempi/läntisempi sijainti tuskin haittaa ketään lentopäätöstä tehdessä, jatkui matka teitse sitten minne hyvänsä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Venäjällä voisi myös olla sopivia kohteita, mutta lupien saaminen voi olla hankalampaa.

 

 

Joo, mielenkiintoista seurata saako Blue1 luvan Kittilä - Venäjä, koskaan....

 

http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtml/arkistot/talous/2009/06/900109

 

"Vailla vahvistusta on vielä kolmas reitti Moskova-Kittilä -välille, jolle Suomen ilmailuhallinto on Blue1:n nimennyt. Nyt lupaa reitin avaamiselle odotetaan Venäjän päästä.

– Olemme valmiita lentämään jo joulukuun alussa, sanoo toiveikas viestintäjohtaja Moskova-reitistä."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finncom aloittaa lentäjäkoulutuksen yhteistyössä lentokoulu Salpauslennon kanssa. Hakuaika koulutukseen alkoi tänään. Finncommin Airlinesin palveluksessa on runsaat sata lentäjää.

 

Tammikuussa alkavan koulutuksen oppilaat valmistuvat vuonna 2012. Kurssin jälkeen koulutettava on valmis siirtymään yhtiön perämiehen tehtäviin, kertoo Finncom. Peruskoulutuksen alusta kapteenin tuolille voi edetä noin viidessä vuodessa. Kurssin suorittaneilla on myös etuoikeus lentäjän tehtäviin Finnish Commuter Airlines Oy:ssä. Yhtiön mukaan sen kasvunäkymien perusteella työllistymisen pitäisi olla nopeaa. Finncomin laivastoon kuuluu ATR-42 ja ATR-72 potkuriturbiinikoneita. Nykyiset 10 konetta saavat vuoteen 2011 mennessä seurakseen kuusi lentokonetta lisää.

 

Koulutus maksaa 95 000 euroa.

 

tekniikka&talous

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä lie sekoilua menossa, mutta FC:n varauskone on ihan särki. Koitin katsoa lentoja TMP-HEL-TMP niin näyttää ettei lentoja ole, vähän ajan päästä jos sattuu lentoja löytämään niin seuraava- napista se heittää takaisin pääsivulle :F

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä lie sekoilua menossa, mutta FC:n varauskone on ihan särki. Koitin katsoa lentoja TMP-HEL-TMP niin näyttää ettei lentoja ole, vähän ajan päästä jos sattuu lentoja löytämään niin seuraava- napista se heittää takaisin pääsivulle :F

Eikös se nyt ollu niin, että FC:n lentoja Hki - TLL/TKU/TMP ei voi enää varata FC:n sivuilta, vaan Finnairin sivuilta tai nettimatkatoimistoista.

 

 

Kieltämättä sama ajatus hiipii mieleen. Norrköping on sijainniltaan sen verran lähellä Skavstaa, että mikäli noiden kahden väliltä saisi vapaasti valita, niin olisi melkeinpä hölmöyttä jättää hyödyntämättä se potentiaali minkä Skavstasta lähtevät halpalennot tarjoavat "syöttöliikenteelle".

 

Eipä taida FC ihan äkkiä lähteä syöttämään halpalentoyhtiöitä...  Avosiippa Finnair voisi kommentoida hivenen synkkäsävyisesti moisia syrjähyppyjä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä mieltä pitäisi olla aikataulusta ruotsalaisen matkustajan jatkoyhteyksien kannalta? Vain ma ja ti ollaan perillä Helsingissä klo 13:10, muina arkipäivinä vasta klo 19:35.

 

http://www.norrkopingflygplats.se/se/destinationertidtabeller/tidtabellhelingfors

 

Ehtiikö klo 19:35 jälkeen vaihtaa "kaikkiin kymmeneen Finnairin Aasian kohteeseen", siis saman päivän aikana??

 

Taas vaihteeksi markkinointimiehet puhuvat ns. potaskaa?

 

Lennot alkaneet tänään

Aikataulut on suunniteltu niin, että yhteydet Aasian lennoille ovat mahdollisimman mukavat.

http://www.ilkka.fi/Article.jsp?article=444333&utm_source=rss_feed&utm_medium=rss&utm_campaign=maakunta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se nyt ollu niin, että FC:n lentoja Hki - TLL/TKU/TMP ei voi enää varata FC:n sivuilta, vaan Finnairin sivuilta tai nettimatkatoimistoista.

 

Kyllä, mutta FC:llä on päivittäin yksi HEL-KOK-TMP-HEL lento ihan puhtaasti omalla numerollaan, ilmeisesti tarkoitus olisi myydä lippuja tuolle TMP-HEL legille. Näkyy vain olevan aika särki tuo varauskone sen osalta...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kyllä, mutta FC:llä on päivittäin yksi HEL-KOK-TMP-HEL lento ihan puhtaasti omalla numerollaan, ilmeisesti tarkoitus olisi myydä lippuja tuolle TMP-HEL legille. Näkyy vain olevan aika särki tuo varauskone sen osalta...

 

Näyttää kuitenkin kyseinen lento Tampereelta Helsinkiin olevan myynnissä Finnairin sivuilla. Finncommin sivuillhan sanotaan, että Tampere-Helsinki lennot ovat myynnissä Finnairin kautta. Uskoisin FC verkkokaupan toimivan ihan normaalisti, eikä heillä ole tarkoitus myydä kyseistä lentoa. Useinhan kolmiolennoilla on hieman poikkeavat lennonnumerot esim. FC:n Varkaus-Savonlinna on samaa numeroa kaikilla osuuksilla kuten myös Finnairin Kittilä-Ivalo kolmio.

 

Olen yrittänyt löytää tietoa mitä tapahtuu FC:n Embraer 145-koneille. Muistan nähneeni aikaisemmin tiedotteen, missä sanottiin yhtiön pohtivan Embraerista luopumista tämän vuoden aikana. Onkohan asiasta tehty jo päätös?

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen yrittänyt löytää tietoa mitä tapahtuu FC:n Embraer 145-koneille. Muistan nähneeni aikaisemmin tiedotteen, missä sanottiin yhtiön pohtivan Embraerista luopumista tämän vuoden aikana. Onkohan asiasta tehty jo päätös?

 

Heikki

 

Jokin aika sittenhän finnairilta tuli tiedote, että Stuttgartin lennot loppuvat, joten voisi kuvitella, että Embraer 145 koneista on aikomus luopua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokin aika sittenhän finnairilta tuli tiedote, että Stuttgartin lennot loppuvat, joten voisi kuvitella, että Embraer 145 koneista on aikomus luopua?

Hm

 

Erään huhun mukaan heillä on Embraerpilottien haku päällä koko ajan ??

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hm

Erään huhun mukaan heillä on Embraerpilottien haku päällä koko ajan ??

HS

 

Toisen mukaan nimenomaan 170-pilottien... Tällä kertaa ilmeisesti vähän useampaan kuin kahteen koneeseen :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokin aika sittenhän finnairilta tuli tiedote, että Stuttgartin lennot loppuvat, joten voisi kuvitella, että Embraer 145 koneista on aikomus luopua?

 

EBE: n ja EBF: n liisinkithän loppuvat tuota pikaa.

 

Sattuneesta syystä olisin toivonut, että Finski olisi jatkanut tuota Stuguun liikennöintiä. No, äkkiähän tuo tilanne muuttuu.

 

-jukka 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.