Tarmo Lindroos

Mediheli OH-HMI Jorvissa

15 viestiä aiheessa

Vein tuossa aamulla poikaa kouluun niin eikös tullut mediheli laskuun.

Äkkiä kamera ( pokkari ) himasta, poika kouluun ja takaisin sairaalan parkkiselle ja kuvia räpsimään.

Ei ole enne tullut kuvattua tätä konetta vaikka asun noin sadanmetrin päässä laskeutumispaikasta ja melkein päivittäin mediheli tuosta talon yli lentää.

 

Muutama kuva hieman rakeinen kun joutui niitä pakkaamaan kokoon hieman toisia enemmän, mutta antakaa anteeksi kun kamerakin on vain pokkari.

 

Mutta sitten itse asiaan.

 

Sivupotrettia

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Keulasta

 

[ attachment removed / expired ]

 

Perää

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Pari kuvaa ohjaamosta  pilotin suosiollisella avustuksella kiitos siitä hänelle.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Moottorit käyntiin ja kierroksia.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Liftoff

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja kohti uusia tehtäviä. Pikkasen muuten kävi puhuri kun noita seuraavia kuvia otin koska olin noin 10 metrin päässä kopterista ja nousi melkein pään päälle.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mikäs se siellä oikessa yläkulmassa lentelee ? Huomasin tuon vasta kun katsoin kuvia tietokoneella.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Muutakin kopteritoimintaa oli näköjään, Robinson.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Sitten kotiin ja kukas se siinä lentää parkkipaikan yli TNT.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs se siellä oikessa yläkulmassa lentelee ? Huomasin tuon vasta kun katsoin kuvia tietokoneella.

Tarkoitat kai vasenta yläkulmaa? ;) Tuo kyseinen kuva on mielestäni paras, vieläkun näkyisi peräkin kokonaan :)

Hieman suttua näkyy, johtunee lienee pakkaustavasta, mutta muuten mielenkiintoisia ja hyviä kuvia. Tattis! :)

 

 

Keke

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo Jorvi, tuttu paikka. En ole koskaan linjalla ollessa Medi-heliä sielä bongannut, joten mukavaa vaihtelua kuvauspaikkoihin nämä kuvat!  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä näkee taas, ettei vain se kalusto vaan se, että on paikalla liipaisemassa :)

 

Kiinnitti huomiota ohjaajan paikka "brittityyliin" oikealla. Itse kun olen tottunut istumaan vasemmalla (kiintosiipivehkeissä), kysyisin asiaa tuntevilta, mikä juju oikealta ohjaamisessa tässä tapauksessa on. Onko kollektiivi oikealla vai vasemmalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitat kai vasenta yläkulmaa? ;) Tuo kyseinen kuva on mielestäni paras, vieläkun näkyisi peräkin kokonaan :)

Hieman suttua näkyy, johtunee lienee pakkaustavasta, mutta muuten mielenkiintoisia ja hyviä kuvia. Tattis! :)

 

 

Keke

 

Jep tarkoitin tosiaan tuota vasenta yläkulmaa, kuis nyt noin meni sekaisin nuo suunnat. :'(

Kuvat on pakattu Irfanview ohjelmalla ja toimittu juuri niin mitä täällä annetusissa ohjeissa on kerrottu.

 

Mitä tulee tuohon kuvaan niin ei vaan meidän perheen pokkari pysy vauhdissa mukana eli on aikamoinen viive siitä kun painaa nappia ja kuva muodostuu kennolle.

Urheilukuvamoodia käytin noissa lentokuvissa ja sain kuin sainkin roottorinlavat pyörimään.

 

Kamera on muuten Konica Minolta Dimage Z 10 3.2 megapixeliä 8 x optinen zoomi ja sitten sen perään vielä digitaalinen zoomi.

Lupaa muuten aika hurjan polttovälin tuo kameran linssi 36-290 mm 1:3.2-3.4 siinä lukee.

:-\

PS: Kiitos muuten palautteesta ja toiveena on saada joulupukilta kunnon digijärkkäri. ::)

 

Juhalle.

 

En tiedä oliko se ohjaajan paikka oikealla vai vasemmalla mutta kuvat otin vain oikealta ja kun piti mennä oikealle puolelle kuvaamaan niin saivat hälytyksen ja minun piti poistua koneen vierestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Medihelistä puheenollen, he eivät hirveästi diggaile jos siellä hallin nurkilla notkutaan. Ihan ymmärretävästä syystä että kaverit nukkuu kun ehtivät eivätkä halua että jotkut sivulliset häiritsee turhaan. Tietysti sieltä saattaa myös maayksikkö lähteä vikkelästi liikenteeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman suttua näkyy, johtunee lienee pakkaustavasta

 

Johtunee kylläkin ohitarkennuksesta ja tärisevästä kädestä ;) Omasta mielestäni kuitenkin se tuota kuvaa edeltänyt on kivempi. Tuo vispipuuron värinen taivas metsän takana on nätti...

 

Mutta kivoja kuvia yhtä kaikki. Ei se aina ole niin tärkeää, että jokainen pikseli on kohdallaan, vaikka pohjoisessa niin väittävätkin ;D

 

EDIT: kuitenkin ehkä pari lähes identtistä kuvaa toistensa kanssa olisi voinut jättää pois. Mutta käy se näinkin...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johtunee kylläkin ohitarkennuksesta ja tärisevästä kädestä ;) Omasta mielestäni kuitenkin se tuota kuvaa edeltänyt on kivempi. Tuo vispipuuron värinen taivas metsän takana on nätti...

 

Mutta kivoja kuvia yhtä kaikki. Ei se aina ole niin tärkeää, että jokainen pikseli on kohdallaan, vaikka pohjoisessa niin väittävätkin ;D

 

EDIT: kuitenkin ehkä pari lähes identtistä kuvaa toistensa kanssa olisi voinut jättää pois. Mutta käy se näinkin...

 

 

No ainakin tärisevästä kädestä johtuen osa kuvista meni todellakin vikuralleen kun ei ollut hanskoja kädessä  :-[ja pikkasen oli kylmä aamulla ja vielä tuuli tuolla aukealla aika hyvin. :P

Tosta ohitarkennuksesta en sano mitään kun sen suoritti kamera ihan automaattisesti mutta saattoi tarkentaa sitten ohi. mistäs sitä koskaan tietää :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omasta mielestäni kuitenkin se tuota kuvaa edeltänyt on kivempi. Tuo vispipuuron värinen taivas metsän takana on nätti...

Samaa kuvaa tarkoitinkin, mutta sekaisin menin kun tein tuota lainausta edellisessä viestissäni. Anyway, kiitos tuosta väitteeni korjauksesta!  :)

 

 

Keke

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kiinnitti huomiota ohjaajan paikka "brittityyliin" oikealla. Itse kun olen tottunut istumaan vasemmalla (kiintosiipivehkeissä), kysyisin asiaa tuntevilta, mikä juju oikealta ohjaamisessa tässä tapauksessa on. Onko kollektiivi oikealla vai vasemmalla?

 

 

"Jostain syystä" kopterihommissa on kipparin paikka usein, ellei useimmiten, oikealla puolella. Jos kyseessä olisi koulutusversio, olisi tuplaohjaimet, mutta esim. tästä vastaavan EC135-kopterin ohjaamokuvasta näkee, että vasemmalla puolella ei ole polkimia, sauvoja (eikä tärkeimpiä näyttöruutuja) ollenkaan:

 

http://www.airliners.net/open.file/1265282/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri tuo "syklin" puuttuminen vasemmalta kiinnitti huomiotani. Mieleeni juolahti, josko paikka olisi sidoksissa roottorin pyörimissuuntaan, eli autorotaatiossa voisi oikealla liukukaarrolla antaa vatkaimelle vauhtia.

 

Ohjaussauvan kahvan asymmetria sentään kertoo, että kollektiivi on vakiovasemmalla - ja taitaapa sen pää kurkata kuvissa istuimen takaa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mieleeni tulee Hughes 369 ja myöhemmin siis MD500 ja H269 eli kolmesatanen joissa siviili versiossa on ohjaajan paikka vasemmalla. Viis satasen militaarimallissa ohjaaja istuu oikealla. Syynä tähän siviilimallin vasemman puoleiseen ohjaajan paikkaan on se että saadaan yksi lisä penkki eteen keskelle. Sitten on tietysti näitä hiukan vanhempia malleja joissa pilotti istuu keskellä edessä.

 

Nopeasti netistä etsittynä tuli esiin ehdotuksena ainakin kaksi melko järkeen käypää asiaa, 1. ei tarvitse koneeseen noustessa kiivetä noususauvan yli. Toisena oli se että kun esim radiota tarvitsee 'säätää' ei tarvitse vaihtaa kättä ohjaussauvasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla