Aki Salmela

Miten rekkajonoja tulisi mielestäsi vähentää?

27 viestiä aiheessa

Nyt kun joulu koittaa ja Venäjälle rahdataan tavaraa Suomen kautta runsaasti (tässä Linkki) ja ruuhkat saattavat yltää pääkaupunkiseudulle asti, ajattelin kysellä mielipiteitä miten Venäjälle tavaraa rahtaavat rekat saataisiin pois Suomen teiltä. Itse kannatan edelleen tavaran kuljettamista Suomen satamista Venäjälle rautateitse  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää kaistoja noille teille ja enenmmän tullimiehiä, niin eiköhän ala jonot lyhentymään. Ja annetaan tälle "rekkakaistalle" vapaat nopeudet, niin saavat suhata niin kovaa kuin uskaltavat, niin ovat pian poissa Suomen alueelta, :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää kaistoja noille teille ja enenmmän tullimiehiä, niin eiköhän ala jonot lyhentymään. Ja annetaan tälle "rekkakaistalle" vapaat nopeudet, niin saavat suhata niin kovaa kuin uskaltavat, niin ovat pian poissa Suomen alueelta, :P

 

Eipä taitaisi nuo vapaat kaistat juuri auttaa. Rekoissa kun on nopeusrajoittimet, ja jo nyt tuntuvat painavan talla laudassa koko ajan.

 

Kunnon tienkäyttömaksut kaikille ulkomaisille rekoille, sanon minä. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siirretään rajaa itään... vallotetaan koko venäjä niin ei tarvi tullata  ;D:thmbup: Tai sitten kaikki jotka tulee vain Suomen kautta muualta Euroopasta niin niille kiinni noi rajanylitys paikat, kiertäkööt vtu Jäämeren rantoja pitkin  ;D Tai ei kiinni mutta niin törkeet maksut, kuten Arttu sanoi, ettei kukaan viiti maksaa..  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä järkevin ratkaisu olisi olla ottamatta suomeen yhtään lisärekkaa ennenkuin vastaava määrä on mennyt takaisin venäjän puolelle. Joka tapauksessa ne joutuu jossain kohtaa jonottamaan niin sais mun puolesta jonottaa siellä venäjän puolella ja tukkia ne tiet sieltä. Eli aina kun yksi rekka menee suomesta venäjälle niin yksi tulee suomeen jolloin saataisiin pidettyä tietty venäläisrekkakiintiö suomen alueella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kunnon tiemaksut ulkomaisille rekoille. Kuuleman mukaan venäjän pohjoiseen matkaavat rekat tulee vaalimaalta suomen puolelle ja ajavat hyviä teitä pitkin Rajajooseppiin josta menevät takaisin venäjälle  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä taitaisi nuo vapaat kaistat juuri auttaa. Rekoissa kun on nopeusrajoittimet, ja jo nyt tuntuvat painavan talla laudassa koko ajan.

 

Paskan marjat ryssillä niitä ole. Aina kun Kotkasta lähden tyhjällä autolla ja lyön moottoritiellä kaasun pohjaan, niin itäpojat ajelee vähintään 20-30 km/h ohi. Joskus lujempaakin... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

 

Mä kannatan kunnon maksuja itärekoille ja jo edellemainittua, eli sisään sama määrä rekkoja kun Venäjän raja vetää siihen suuntaan. Jonottakoot Venäjän puolella.

 

T: Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisi käyttää tilannetta hyväksi ja olla suuremmin rajoittamatta rekkaliikennettä vaihtokauppana puutullien alentamiseen.

 

Höpö höpö. Miksi ihmeessä meidän pitäisi taipua millään tavalla asioissa niin kauan, kun venäläiset keksivät mielivaltaisesti mitä ihmeellisimpiä maksuja ja muita vaikeuttavia asioita... Sitä saa mitä tilaa: Kovat maksut ja heti kerralla sellaset, että alkaa venäläisillä tuntumaan. Ja vasta sen jälkeen ruvetaan miettimään liennytyksiä, kun sieltä tulee edes jotain vastakaikua oma-aloitteisesti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen kanssa maksujen puolella. On aivan hullua, että tähän maahan tehdään kaikenmaailman järjettömiä hiilidioksidipäästöautoverouudistuksia, suunnitellaan ruuhkamaksuja ja samalla annetaan venäläisten kaahailla täällä miten vaan omilla romuillaan ja omalla polttoaineellaan. Itämaa voisi siirtää rekkatullinsa vaikka Säkkijärvelle. Siinä olisi joutilasta, nykyään lähes tyhjää tilaa rekkojen jonotella. Siihen vaan vähän lisäkaistaa, ni a vot. Mutta ei, kun ensin viedään maat, sitten kaupataan sieltä puut, sitten verotetaan naapuria puutulleilla, sitten otetaan vastaan käsittämättömiä lähialuetukia ja eikun vaan kusetetaan naapuria minkä ehditään. Ja meillä rakennellaan tilapäisiä ja vähemmän tilapäisiä rekkaparkkeja sekä hyssytellään niin kuin ennen vanhaan.

 

Toisaalta, jos joutuu ajamaan vaikkapa Pietarista Murmanskiin, en yhtään ihmettele, jos sen haluaa tehdä suurelta osin Suomen teitä käyttäen. Tiet ovat ainakin Kannaksen ja Laatokan Karjalan alueella hirveitä, enkä usko niiden järin paljon paranevan pohjoiseen mentäessäkään.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höpö höpö. Miksi ihmeessä meidän pitäisi taipua millään tavalla asioissa niin kauan, kun venäläiset keksivät mielivaltaisesti mitä ihmeellisimpiä maksuja ja muita vaikeuttavia asioita... Sitä saa mitä tilaa: Kovat maksut ja heti kerralla sellaset, että alkaa venäläisillä tuntumaan. Ja vasta sen jälkeen ruvetaan miettimään liennytyksiä, kun sieltä tulee edes jotain vastakaikua oma-aloitteisesti...

 

Tuollaisia radikaaleja tempauksia ei tehdä, koska se tavaravirta tuo välillisesti ihan merkittävästi fyffeä Suomeenkin. Kyllä itänaapuri meille vaihtoehtoja löytää tavarankuljetusreitteinä, mutta kannattaahan Suomen toki ottaa osansa Venäjän valtavasta markkina-imusta. Oon ihmetelly tätä ennenkin että luuleeko porukka tosiaan että ne venäläiset täällä ihan kiusakseen täällä ajelee?

 

Tienkäytöstä pitäisi saada maksut ilman muuta, sehän on normaali Eurooppalainen käytäntö mutta nämä "ei sit päästetä niitä tänne ollenkaan ku ne tos rajal seisottaa" -jutut kertovat vaan tietämättömyydestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tienkäytöstä pitäisi saada maksut ilman muuta, sehän on normaali Eurooppalainen käytäntö mutta nämä "ei sit päästetä niitä tänne ollenkaan ku ne tos rajal seisottaa" -jutut kertovat vaan tietämättömyydestä.

 

Joka tapauksessahan ne suomen läpi ajaa ja se on ihan OK mun mielestä, mutta sitä en käsitä minkä takia niitä jonoja täytyy seisottaa suomen puolella eikä venäjän puolella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi rekka Venäjälle - Yksi rekka sisään Suomeen periaate. Johan alkaisi toimia Venäläisten tullaukset ja tarkastukset kun omien uudenvuodenkinkkujen saanti on uhattuna.

 

Mitä Suomi edes hyötyy tuosta kauttakulkurallista, muutakuin joukon työllistettyjä satamamiehiä? Siihen verrattuna kulut taitavat olla aika hurjasti suuremmat tiestön kulumisen, ruuhkien ja vastaavien kautta.

 

Jokatapauksessa aika tyypillistä suomalaista politikointia koko homma, eli vähän "keskustellaan" sivulauseessa asiasta ja velivenäläinen "lupaa tehdä parhaansa" asian korjaamiseksi, mutta käytännössä tuo ei auta mitään. Liian kilttiä ........

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siirretään venäjän rajaa jonon verran itään hoitakoon jononsa. Onhan tietty sinkokin keksitty. ::)

 

Oma ajatus on hieman samanlainen kuin tuo sinko, mutta jos ilmavoimille ostettaisiin muutama A-10...  ;D  ;D

 

Video

 

J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma ajatus on hieman samanlainen kuin tuo sinko, mutta jos ilmavoimille ostettaisiin muutama A-10...  ;D  ;D

Kannatetaan!!  :thmbup: Jos ei A-10 niin sitten tuo yksi ulos - yksi sisään periaate  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollaisia radikaaleja tempauksia ei tehdä, koska se tavaravirta tuo välillisesti ihan merkittävästi fyffeä Suomeenkin.

 

Varmasti tuo fyffeä, mutta todellakin vain välillisesti. Siinähän se ongelma onkin. Pitkässä juoksussa tuosta koko rekkarallista ei ole mitään hyötyä, pikemminkin päinvastoin. En usko esim. sekuntiakaan, että ne rekat toisivat niin paljon fyffeä, että niillä voitaisiin kattaa esim. niiden rekkojen aiheuttamien ruuhkien tuomat mahdolliset viivytykset jne. korvata, saati sitten niiden rekkojen aiheuttaman teiden kulutuksen kulujen korvaamista jne jne. Se on ihan varma asia, että sen mitä yksi venäläinen rekka kuluttaa teitä esim. vaikka Hanko-Vaalimaa/Nuijamaa-välillä, se ei takuulla tuo niin paljon rahaa tullessaan, että sillä katettaisiin edes noita kuluja. Siihen päälle vielä tunnetut ongelmat, kuten vaikka järjettömästä roskaamisesta koituvat kulut...

 

Kyllä itänaapuri meille vaihtoehtoja löytää tavarankuljetusreitteinä, mutta kannattaahan Suomen toki ottaa osansa Venäjän valtavasta markkina-imusta.

 

Tottakai kannattaa. Mutta nythän niin ei tehdä, vaan ollaan kiltisti maksumiehinä ja taivutaan kaikkiin mahdollisiin järjettömiin kotkotuksiin, mitä venäläiset mielivaltaisesti jatkuvalla syötöllä kehittävät...  :thmbdn:

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joka tapauksessahan ne suomen läpi ajaa

 

Kyllä niitä vaihtoehtoisiakin reittejä on. Kunnon maksut ja tuo yksi uuniin-toinen ulos-periaate käyttöön, niin rupeaa sen jälkeen vanjalle kelpaamaan kummasti eteläisempikin reitti. Se on vain, että nyt niitä rekkoja kuljettajineen pidetään täällä meillä kuin kukkaa kämmenellä, niin ihan turha odottaakaan mitään parannusta mihinkään ruuhkiin ainakaan lähitulevaisuudessa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs jos nostettaisiin ne kontit junan kyytiin, ei tarvis rekkoja juur lainkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko se kai on lusikka tähän soppaan työntää  ;)

 

Suomen ja Venäjän väliseen transitoliikenteeseen mielestäni Suomessa suhtaudutaan jossain määrin virheellisesti, eikä olla edes halukkaita näkemään logistisessa ketjussa avautuvia mahdollisuuksia, vaan ennemmin keskitytään tulipalojen sammuttamiseen, valittamiseen ja likipitäen toivomaan, että liikenne siirtyisi eteläiselle reitille.

 

Olisi hyvä muistaa, mitä kaikkea tällaiseen kuljetusketjuun sisältyy. Suomen sisällä tapahtuva parin sadan kilometrin kuljetus on vain pieni osa sitä, ja onnistuimme tekemään siitä pullonkaulan, samalla kun EU vaatii ja pitää E18-tietä yhtenä pohjoisen Euroopan päähankkeista. Meille olisi mahdollista kaapata Suomen sisällä tapahtuvat kuljetusketjut itselle ja siirtää ruuhkat Venäjän puolelle monilta osin. Tämä kuitenkin vaatisi sen, että ulkomaalaiset päämiehet (tavaran lähettäjät) saataisiin mukaan kehittämään prosessia. Mielestäni siis on keskitytty ongelmaan loppuun eikä alkuun. Mikäli päämiehet saataisiin kehittämään varastoja Itä-Suomeen, ei venäläisillä kuljetusliikkeillä olisi mahdollisuutta ajaa Suomen sisällä (mikäli kabotaasilupia ei myönnetä), vaan sisäiset kuljetukset menisivät omille yrityksille. Venäläiset voisivat tulla hakemaan kuormia sitten näistä terminaaleista, jotka sijaitsisivat itärajan läheisyydessä, joiden yhteydessä olisi Suomen tulli jne. Tämä helpottaisi myös tavaravirran ohjausta ja tasapaksuistamista. Oma ongelmansa on kuitenkin Venäjän tullin aukioloajat, jotka ovat vähintäänkin mielenkiintoisia. Esimerkiksi nyt vuodenvaihteessa tulli on muistaakseni seitsemän päivää kiinni. Näitäkin poikkeuksia voitaisiin ehkäistä terminaalien avulla, ilmoittamalla, että terminaalista ei luovuteta tavaraa Venäjän tullin ollessa kiinni.

 

Tämä on vain oma mielipiteeni, jolla pyrin kuvaamaan sitä, että ajattelemalla koko ketjua pystyttäisiin kuljetuksia ohjaamaan paljon paremmin verrattuna nykypäivään.

 

Mitäs jos nostettaisiin ne kontit junan kyytiin, ei tarvis rekkoja juur lainkaan.

 

Tämä ajatuksena on erittäin hyvä, ongelma on vain se, että Suomen rataverkko on jo nyt niin pahasti ruuhkautunut, ettei tilaa uusille junille juurikaan ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Tämä ajatuksena on erittäin hyvä, ongelma on vain se, että Suomen rataverkko on jo nyt niin pahasti ruuhkautunut, ettei tilaa uusille junille juurikaan ole.

 

Tarvetta olisikin jatkaa oikorata pietariin asti, jolloin ainakin vähän helpottettaisiin tilannetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään