Guest ceeZ

Konjunktioitten opettelua, helppiä!

42 viestiä aiheessa

Moro!

No nyt on tullu se aika lukuvuodesta, että mun pitäisi huomiseksi osata konjunktiot. Onko teillä mitään vinkkejä, miten nuo voisi huomisessa testissä osata? Siis joku muu tapa kun luntti.  ;D

Tuntuu vain niin vaikealta, kun äikän kirjassa lukee: "....,sekä, sekä - että, - kä, eli..........., joko - tai, vai......" jne. jne.

-Oskari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täh ?? :o

Hän tahtoo siis huomisessa äidinkielenkokeessa osata pitkän rimpsun sanoja. Minä en niitä ole koskaan jaksanut rimpsuna muistaa... Ne tulee mieleen, jos tulee  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No samaapa määki sanoin kun aukasin kirjan.

Tuntuu jo ihan turhalta koko homma. Ihan sama mulle tuo koko koe on, mutta kerroppa se sitte vanhemmille.  ???

-Oskari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nokun minä en edes ymmärtänyt kysymystä. Eli mitä tulisi osata... :-[

Suomen kielen konjunktiot, Rinnastus- sekä Alistuskonjunktiot.

Kopsaampas tähän ne:

Rinnastuskonjunktiot:

ja, sekä, sekä - että, -kä, eli, tai, taikka, joko - tai, vai, mutta, vaan, sillä, siis, sitä paitsi, näet, nimittäin.

Alistuskonjunktiot:

että, jotta, koska, kun, jos, vaikka, kuin, kunnet, ennen kuin, niin kuin, ikään kuin.

-Oskari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomen kielen konjunktiot, Rinnastus- sekä Alistuskonjunktiot.

Kopsaampas tähän ne:

Rinnastuskonjunktiot:

ja, sekä, sekä - että, -kä, eli, tai, taikka, joko - tai, vai, mutta, vaan, sillä, siis, sitä paitsi, näet, nimittäin.

Alistuskonjunktiot:

että, jotta, koska, kun, jos, vaikka, kuin, kunnet, ennen kuin, niin kuin, ikään kuin.

-Oskari

No siinähän ne on. Ja helpotukseksi ne on listattu tuohon järjestykseen, jotta ne olisi tuosta mahdollisimman helppoa opetella ulkoa. Ei siihen mitään erityisiä kikkoja tarvita, luettelee vaan muutamia kymmeniä kertoja koko rimpsun, niin ne muistuu itsestään.

Keke

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja siis mitä järkeä tänne on laittaa triidiä siitä että ei osaa noita, apua, ja sitten lopulta vielä ite pistää selkeän listan noista ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Konjunktioharjoitusta vanhasta äidinkielen oppikirjasta: "Osta kaukoputki, sillä näet nimittäin...  ;)

..ja miksi et näe mitään, tulet hetken kuluttua näkemään  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No kaitpa tuo jotenki toivottavasti menee. Kiitos myös teille vastauksista.

-Oskari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja siis mitä järkeä tänne on laittaa triidiä siitä että ei osaa noita, apua, ja sitten lopulta vielä ite pistää selkeän listan noista ;D

Kirjasta lukemalla on helppo osata asioita, mutta kokeessa ei ole kirjaa kaverina  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kirjasta lukemalla on helppo osata asioita, mutta kokeessa ei ole kirjaa kaverina  ;)

No tuskin siellä kokeessa saa nordikkiakaan selailla  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai vieläkö noita ulkoa opettelemisia harjoitetaan? Hyödytöntä puuhaa. Mullekin on saksasta jäänyt mieleen litaniat "aus bei mit nach seit von zu", "dürch für gegen ohne um" ja "an auf hinter in neben über unter vor zwischen", mutta mulla ei ole hajuakaan mitä varten ne on ryhmitelty noin ja mitä hyötyä noiden muistamisesta pitäisi olla. Kyllä mä ne suomen "inessiivi elatiivi illatiivi adessiivi ablatiivi allatiivi" -lorutkin joskus osasin kun piti ulkoa opetella, eikä siitäkään ole vähäisintäkään hyötyä. Ihme ajan tuhlausta tuommoisten opettelu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai vieläkö noita ulkoa opettelemisia harjoitetaan? Hyödytöntä puuhaa. Mullekin on saksasta jäänyt mieleen litaniat "aus bei mit nach seit von zu", "dürch für gegen ohne um" ja "an auf hinter in neben über unter vor zwischen", mutta mulla ei ole hajuakaan mitä varten ne on ryhmitelty noin ja mitä hyötyä noiden muistamisesta pitäisi olla. Kyllä mä ne suomen "inessiivi elatiivi illatiivi adessiivi ablatiivi allatiivi" -lorutkin joskus osasin kun piti ulkoa opetella, eikä siitäkään ole vähäisintäkään hyötyä. Ihme ajan tuhlausta tuommoisten opettelu.

Ehkäpä ikä antaa vähän perspektiiviä ulkoaopettelemiseen. Sehän on hyvää muistin harjoitusta. Varsinkin, kun se oli 60 vuotta sitten, jolloin näitä opettelin, vielä helppoa, ja kaikki jäi päähän kuin kärpäspaperiin. Huomattava hyöty oli saksan puhumista aloittaessa. Oli helppo mielessä tarkistaa, miten saksankielen prepositiot järjestyvät ennen kuin se tuli automaattiseksi. Keskimmäisen litanian lopusta on muuten unohtunut pois wider=vastoin!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni riittää se, että osaa Kirjoittaa oikein, ja tietää minne tulee pilkku, iso kirjain, jne.. Itsekkkin olen tuskaillut noitten iivi-loppuisten rimpsujen kanssa, ja kyllä sitä silloin mietti, että Mihin h#lvettiin näitäkin tarvitaan?!!! >:(  Kyllähän sitä voi varmaan minkä tahansa asian opetella ulkoa tyyliin "Hauki on kala, Hauki on kala", mutta soveltaminen onkin sitten eri juttu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

No nyt on tullu se aika lukuvuodesta, että mun pitäisi huomiseksi osata konjunktiot. Onko teillä mitään vinkkejä, miten nuo voisi huomisessa testissä osata? Siis joku muu tapa kun luntti.  ;D

Tuntuu vain niin vaikealta, kun äikän kirjassa lukee: "....,sekä, sekä - että, - kä, eli..........., joko - tai, vai......" jne. jne.

-Oskari

Kirjoita rimpsu paperille niin monta kertaa että se menee ulkoa  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni riittää se, että osaa Kirjoittaa oikein, ja tietää minne tulee pilkku, iso kirjain, jne.. Itsekkkin olen tuskaillut noitten iivi-loppuisten rimpsujen kanssa, ja kyllä sitä silloin mietti, että Mihin h#lvettiin näitäkin tarvitaan?!!! >:(  Kyllähän sitä voi varmaan minkä tahansa asian opetella ulkoa tyyliin "Hauki on kala, Hauki on kala", mutta soveltaminen onkin sitten eri juttu.

Itseasiassa konjunktioiden opettelusta on hyötyä myös pilkkuasioissa.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ne määräilevät missä sijamuodossa puhutaan. Mutta onko noidenkaan opettelu sen arvoista, että osaa sanoa, kuuluuko siihen dem vai den vaiko jotain muuta...  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täytyy sanoa tällainen mielenkiintoinen anekdootti omilta peruskoulu- ja lukioajoilta. Opiskelin yläasteen ja lukion yliopiston opettajankoulutuslaitoksen alaisessa harjoituskoulussa ja...

...meille ei mitään kielioppijuttuja siellä opetettu. ???

Kuulemma niitä kannattaisi opettaa edes vähän. Kuulemma sen pitäisi avittaa vieraiden kielien opettelua ja oppimista. Tiedä sitten. Kaipa suomen kielen kielioppia voi opettaa tavalla ja tavalla. :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkäpä ikä antaa vähän perspektiiviä ulkoaopettelemiseen. Sehän on hyvää muistin harjoitusta. Varsinkin, kun se oli 60 vuotta sitten, jolloin näitä opettelin, vielä helppoa, ja kaikki jäi päähän kuin kärpäspaperiin. Huomattava hyöty oli saksan puhumista aloittaessa. Oli helppo mielessä tarkistaa, miten saksankielen prepositiot järjestyvät ennen kuin se tuli automaattiseksi. Keskimmäisen litanian lopusta on muuten unohtunut pois wider=vastoin!

Epäilen, vaikka mulla onkin vasta 30 vuotta aikaa noiden opettelemisesta. Tähän asti ainakin asenne ulkoa opettelemista kohtaan on tullut sitä negatiivisemmaksi, mitä enemmän on ymmärrys kasvanut. Itse asiassa tietäminen ja muistaminen ylipäätään on pitkälti turhaa. Tärkeää on osata hankkia tietoa sujuvasti tarvittaessa. Suuri osa tiedosta vanhenee niin nopeasti, että muistin varassa menee kuitenkin metsään. Toki kertotaulun osaaminen on aina tarpeen.

Kyllä kielen opettelemisessa pitää tajuta miten se menee, ei se auta ulkoa opetella jotain rimpsuja. Sijamuodoilla, joihin nuo saksan rimpsut kai liittyivät, on merkitys. Kun merkityksen ymmärtää, ymmärtää mitä sijamuotoa käytetään siinä, mitä tahtoo sanoa. No tosin saksan minä olen jo tuominnut meikäläisen mielelle käsittämättömäksi ja lakannut yrittämästä oppia, ehkäpä sitä tosiaan pitää opetella kaavamaisesti. Englannin oppi huomattavasti helpommin, koska se menee fiilispohjalta. Ja hyvä englannin osaaminen riittää mulle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikkiin noihin saksan loruihin kuuluu tietysti sinne väliin liuta harvinaisempia prepositioita. Niitä opetellaan sitten jatkokursseilla. Aus, ausser, bei, gegenuber jne.

Ja niiden järjestysperiaatehan on todella simppeli ja looginen. Aakkosjärjestyksessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

-Oskari

Ittellä oli vasta tuo sama koe ja kyllä se hyvin meni kun tarpeeksi vaa jankkasin noita  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai vieläkö noita ulkoa opettelemisia harjoitetaan? Hyödytöntä puuhaa. Mullekin on saksasta jäänyt mieleen litaniat "aus bei mit nach seit von zu", "dürch für gegen ohne um" ja "an auf hinter in neben über unter vor zwischen", mutta mulla ei ole hajuakaan mitä varten ne on ryhmitelty noin ja mitä hyötyä noiden muistamisesta pitäisi olla.

Suomen kielessä en oikein tajua näitten rimpsujen opettelua (itsekin päntännyt koulussa sitä "ja sekä eli tai vai jotta että

koska kun jos vaikka kuin"  -rimpsua), mutta Saksan kielessä nuo prepositiot vaikuttavat suoraan sijamuodon valintaan ja siksi nuo litaniat on ihan hyvä muistaa, jotta sijamuodot menevät oikein. Ensimmäisessä listassa ovat datiivia vaativat prepositiot, toisessa akkusatiivia ja kolmannessa jompaa kumpaa tilanteesta riippuen (mennäänkö johonkin vai ollaanko paikallaan) vaativat.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään