Hannu Tolonen

Lentokoneiden "virtalukot"

17 viestiä aiheessa

Tuli tässä mieleen että minkälaiset lukkosysteemit nuissa isommissa lentokoneissa on? Jos otetaan vaikka esimerkiksi airbus a320 niin onko siinä ovessa minkäänlaista lukkoa tai ohjaamossa jotain virtalukon tapaista?

Kait niissä on ainakin jonkunlaiset että kuka tahansa ei pääse vaikka yöllä tutkiskelemaan konetta? Jos vaikka Oulussa on Finskin kone seissyt yön yli niin kait se on jotenkin lukossa ja kuka milloin ja miten aukaisee koneen?

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienkoneissa on lukot ovissa, mutta isoissa ei kyllä yleensä ole mitään. Isoja koneita kun säilytetään semmoisissa paikoissa, ettei sinne kuka tahansa kävele starttaamaan konetta..

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tuosta sinun esimerkistä Oulussa...meneppä bussin ovelle ilman portaita ;) ;P

Heh, enpä tullut ajatelleeksi, mitenkäs ne koneiden ovet saa ulkopuolelta auki, onko niissä joku kahva?

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, enpä tullut ajatelleeksi, mitenkäs ne koneiden ovet saa ulkopuolelta auki, onko niissä joku kahva?

 

Hannu

 

Joo kahvahan niissä on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

pikkukoneissa on ovessa heppoiset lukot jotka saa tiirikoitua auki, mutta virtalukot ovat vaikeampia. tämä tuli huomattua, kun aikoinaan lennettiin malmilta hakemaan maarianhaminaan jäänyttä toista kerhon konetta. ja mitenkäs se tiirikointi tähän liittyy? no tietysti siten, että sen haettavan koneen avaimet tietysti unohtui malmille... arvatkaapa vit*ttiko? :P

no... eiku avaimia hakemaan... mutta tulipahan tutustuttua lukkoihinkin...prkl...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuota "virtalukkoa" ole tarpeen roplata.

Mangeettokytkinhän maadoittaa magneeton... jos johto menee poikki toimii magneetto kuitenkin.

 

Siispä moottorin yläpelli pois/auki

Magneetoista maattojohdot irti.

Pellit paikalleen

Ryypyt tupaan ja potkurista käyntiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuota "virtalukkoa" ole tarpeen roplata.

Mangeettokytkinhän maadoittaa magneeton... jos johto menee poikki toimii magneetto kuitenkin.

 

Siispä moottorin yläpelli pois/auki

Magneetoista maattojohdot irti.

Pellit paikalleen

Ryypyt tupaan ja potkurista käyntiin.

 

Joo. tuotaki mietittiin, mut päätettiin sit, ettei viittitä toteuttaa, ihan vaikka vaan lentoturvallisuuden nimissä... kun käsittääkseni sitä magneettoahan ei sitten saa pois päältä jos tarvis tulee... Eli päätettiin että takas malmille kauhea *yrpä ottassa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kun käsittääkseni sitä magneettoahan ei sitten saa pois päältä jos tarvis tulee...

 

... ja milläs testaat magneetojen pudotukset?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuota "virtalukkoa" ole tarpeen roplata.

Mangeettokytkinhän maadoittaa magneeton... jos johto menee poikki toimii magneetto kuitenkin.

 

Siispä moottorin yläpelli pois/auki

Magneetoista maattojohdot irti.

Pellit paikalleen

Ryypyt tupaan ja potkurista käyntiin.

 

Tuo potkurista käyntiin heittäminen on mielenkiintoista hommaa. Eihän siinä mitään jos kaikki menee hyvin, mutta huonolla tuurilla lähtee käsi tai pää tai tai...

Muutaman kerran joutunut heittämään, loppuun asti kyllä välttelen moista operaatiota.Ja ohjaamossa pitää olla kaveri joka on tilanteen tasalla, ei esim. oppilas tms.

 

En tiedä kuinka paljon asiaa toitotetaan kursseilla, mutta käsitelkää sitä ropellia kuten se manun piuha olisi poikki...

Aika paljon nähnyt semmoista huoletonta pyörittelyä esim. ennen lentoa. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tässä mieleen että minkälaiset lukkosysteemit nuissa isommissa lentokoneissa on? Jos otetaan vaikka esimerkiksi airbus a320 niin onko siinä ovessa minkäänlaista lukkoa tai ohjaamossa jotain virtalukon tapaista?

 

Hannu

 

Tuota noin... miten tämän nyt selittäisi... hmmm... siis tuo sinun 320 esimerkkisi on tiätysti vaikeempi asia, koska jooo kyllä periaatteessa kuka vaan voi melkeen käytännössäkin se viedä ihan sellanen "taviskin", eli sen käynistäminen on suht koht helppoa, mutta meneppä MD80, 11 tai siihen vanhaan ysiin... niin epäilempä, että aika monelta pojalta jää kone platalle ilman että jetit edes hörähtää ;)....

 

Tai.... toisaalta tiedä sitten minkälaisia "hakkereita" on nyky nuoriso... ;D

 

- Jukka Juvankoski -

www.juvankoski.com

--------------------------------------------------------------------------------

VALOKUVIANI:http://www.juvankoski.com/valokuviani/

---------------------------------------------------------------------------------

Tsiduu sittiä: http://www.juvankoski.com/omituiset/

---------------------------------------------------------------------------------

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nii. ja jos sen bussin tai kasikymppisen siitä nyysii, ni minnekkäs sillä siitä sitten piiloon livahdat? ja mitäs sillä sitten oikeastaan tekee, kun sitä saa piilotella ties missä, jne.

Eli eipä taida tulla virtalukolle tarvetta... Tosin täytyy sanoa, että olen jo jonkin aikaa miettinyt, että eikös olisi aika "hauska" idea kehittää lentokoneeseen siivekelukko vähän samaan tyyliin, kuin autoissa on se rattilukko?

Pöllit koneen ja koitat kaartaa, niin *naps* siivekkeet juuttui vinoon ja loppumatka onkin vaakakierrettä... liity siinä sitten takas myötätuuleen, ja selitä lennonjohdolle, että miksi ajat jatkuvaa vaakakierrettä laskukierroksessa... :)

Ihan näin alan insinöörinä ideoin...

 

Kimmo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi sitä konetta tarttis piilottaa minnekkään. Jos vaikka sillä lentäis päin jotain korkeaa rakennusta. Ja tästä tulikin mieleen yksi melko pelottava ajatus...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisihan siihen nokkapyörän ohjaukseen liittää suoraan rattilukon. Sammuteltaessa vaan jätetään nokkapyörä johonkin ääriasentoon, ja sitten kun joku onneton yrittää varastaa sen, ei kone menekään rullatessa suoraan, vaan jää pyörimään niin kuin siinä näkkileipämainoksessa, jos muistatte!

 

Vaikka on toi siivekelukko kyllä hauskempi idea:)

 

Marko

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virtalukkoa koneeseen. Voipi olla että tavallinen maallikko ei saa edes koko komistusta käyntiin. On siinä meinaan aikapaljon eri nappuloita paineltavana ja oikeassa järjestyksessä.

 

Ja ei varmaan kukaan kiinnitä huomiota jos esim. oulun kentällä asentelet tikkaita etuovelle ja aijot kiipeillä sinne sisään. Voi olla että tulee poliisi sakottamaan :-*

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään