Kai Lilja

Excel "alasvetovalinta" laatikon tekeminen? EDIT: LAJITTELU

15 viestiä aiheessa

Terve!

 

Olisi todella huippu juttu, kun joku Excel-guru kertoisi, miten taulukkoon saadaan tehtyä alasvetovalikko?

 

Siis näin: ruudun vieressä on nuoli alaspäin ja sitä painettaessa aukeaa vaihtoehdot,  joista yhden voi valita.

(Valitse vaihtoehdoista 1, 2, 3 ,4 tai 5)

 

Toivotaavasti osasin selittää asian niin, että muutkin sen ymmärtävät.

 

Loistavaa päivää!

 

-Kaitsu

 

EDIT: Yritin kaivaa Excelin helpistä, mutta kun en oikein tiedä mikä on tuon toiminnon "oikea" nimi.

 

EDIT 2: Jaahas, se on nyt sitten seuraavan oggelman ratkaisun aika! Sain tehtyä alasvetovalikot hienosti ohjeidenne mukaan! Nyt, kun haluan LAJITELLA riverä jonkun arvon mukaan, niin alasvetovalikot eivät seuraa lajittelua perästä. Mitä tälle asialle on tehtävissä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Combo box eli yhdistelmäruutu. Sille annetaan syöttöalueeksi vaihtoehdot sisältävä alue ja solulinkiksi se solu, johon valittava arvo kirjoitetaan. Yhdistelmäruudut löytyvät ohjausobjekteista, Excel 2007:ssa pitää panna erikseen kehitystyökalut näkyviin päävalikon asetuksista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johan oli nopeeta!

 

Pystytkö vielä tarkentamaan, kun en ole aiemmin tehnyt tuollaista?

 

TOINEN kysymy: miten saadaan ruutuun pysymään lukusarja niin, että se alkaa 0 luvulla?

 

Kiitos!

 

-Kaitsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja huomaa, että palautettava arvo ei ole valittu vaihtoehto, vaan valitun vaihtoehdon rivinumero. Käyttääksesi sitä valittua arvoa sinun pitää viitata siihen funktiolla, kuten INDEKSI.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TOINEN kysymy: miten saadaan ruutuun pysymään lukusarja niin, että se alkaa 0 luvulla?

 

Laita luvun eteen '-merkki, eli tuosta enterin vasemmalta puolelta. Merkki kyllä häviää kun painat enteriä.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen vaihtoehto, mikä ei palauta kokonaista riviä mihin arvo on tallennettu, vaan oikeasti halutun solun arvon, on seuraava.

 

Kirjoita esimerkissäsi mainitut haluamasi luvut esim. allekain soluihin.

Esim. soluun A1 tulee 1, soluun A2 tulee 2 jne.

 

Valitse solu, mihin haluat alasvetovalikon (esim. A10)

Valitse Data-valikosta Validation. Settings-välilehdeltä, Valildation criteria kohdasta, Allow-vetovalikosta List.

Source -kenttään valitse alue mihin olet kirjoittanut valikkoon näkyviin haluttavat luvut (voi olla toki tekstiäkin), tässä tapauksessa solut A1-A5.

Klikkaa In-cell dropdow checkbox valituksi.

Painka OK.

 

Nyt sinulla pitäisi olla vetovalikko (A10) solussa, kun se on aktiivinen. Voit luonnollisesti viedä tuon lukulistan sellaiseen paikkaan, ettei se näy normaalisti, esim. piilottaa rivejä. Toiselta sheetilta se ei kuitenkaan muistaakseni toimi.

 

Toivottavasti sait toimimaan.

 

tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laita luvun eteen '-merkki, eli tuosta enterin vasemmalta puolelta. Merkki kyllä häviää kun painat enteriä.

 

Hannu

 

Toinen ja joissain tapauksissa toimivampi vaihtoehto on vaihtaa solun muotoilua.

Valitse haluamasi solu tai alue aktiiviseksi, paina hiiren kakkospainiketta, valitse Format cells. Number-välilehdeltä Category valikosta valitse Text. Nyt pitäisi myös nollat näkyä, kun syötät uusia lukuja.

 

tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos KAIKILLE paljon!!! :thmbup:

 

Homma pelaa!

 

Toiselta sheetilta se ei kuitenkaan muistaakseni toimi.

 

Kokeilin ja toimii toiselta sheetilta hyvin!

 

Ainut mikä vähän mättää on se, että haluaisin tietyn sanan punaiseksi ja tietyn sanan keltaiseksi valintavalikosta???

 

Kiitos kiitos kiitos!!!

 

-Kaitsu

 

PS. Modet, FSN palstalle uusi threadi: Kysy mitä vain FSN porukka vastaa!  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainut mikä vähän mättää on se, että haluaisin tietyn sanan punaiseksi ja tietyn sanan keltaiseksi valintavalikosta???

 

Hienoa, että sait toimimaan.

 

Tuohon muotoilujuttuun en usko löytyvän apuja excelin käyttöliittymän avulla. Jos se yleensä on mahdollista toteuttaa, todennäköisesti se pitäisi tehdä Visual Basicillä ja siinä minusta ei ole auttajaksi.

 

tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen vaihtoehto, mikä ei palauta kokonaista riviä mihin arvo on tallennettu, vaan oikeasti halutun solun arvon, on seuraava.

 

Siis ei combo palauta koko riviä, vaan valinnan järjestysnumeron. Eli jos sulla on allekkain A1:stä alkaen valinnat Turku, Helsinki, Tampere, Janakkala ja käytät sitä syöttöalueena, niin valitessasi vaikka Tampereen combo palauttaa arvon 3 valitsemaasi soluun, esim B1. Saat sitten tekstin "Tampere" esim. funktiolla =INDEKSI(A1:A4;B1;1), missä kerrot haluavasi solualueen A1:A4 ensimmäisestä (ja ainoasta) sarakkeesta niin monennen rivin, kuin B1:ssä sanotaan.

 

Mutta juu, hyvä ohje, jos on tarkoitus nimenomaan siihen soluun valita arvo. Ohjausobjektit ovat vähän härveleitä hallittavaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis ei combo palauta koko riviä, vaan valinnan järjestysnumeron. Eli jos sulla on allekkain A1:stä alkaen valinnat Turku, Helsinki, Tampere, Janakkala ja käytät sitä syöttöalueena, niin valitessasi vaikka Tampereen combo palauttaa arvon 3 valitsemaasi soluun, esim B1. Saat sitten tekstin "Tampere" esim. funktiolla =INDEKSI(A1:A4;B1;1), missä kerrot haluavasi solualueen A1:A4 ensimmäisestä (ja ainoasta) sarakkeesta niin monennen rivin, kuin B1:ssä sanotaan.

 

Mutta juu, hyvä ohje, jos on tarkoitus nimenomaan siihen soluun valita arvo. Ohjausobjektit ovat vähän härveleitä hallittavaksi.

 

Aa, nyt tajusin mitä tarkoitit, sori. Mä sekoitin tuon combo jutun sitten todennäköisesti advanced filterin tuotokseen.

 

tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Exel ei muistaakseni mahdollista värien kautta toimivaa solua. Eli et voi esim. tehdä jotain laskentaa/kertymää sen perusteella mitä väriä jossain solussa on.

Itse yrittänyt eikä ole vielä ainakaan onnistunut. (kehitysehdotusta microsoftille :D)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjesta päivää! Nostetaas vähän ylemmäs...

 

Laitoin tämän tuonne aloitus viestiinkin...

 

EDIT 2: Jaahas, se on nyt sitten seuraavan oggelman ratkaisun aika! Sain tehtyä alasvetovalikot hienosti ohjeidenne mukaan! Nyt, kun haluan LAJITELLA riverä jonkun arvon mukaan, niin alasvetovalikot eivät seuraa lajittelua perästä. Mitä tälle asialle on tehtävissä?

 

-Kaitsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjesta päivää! Nostetaas vähän ylemmäs...

 

Laitoin tämän tuonne aloitus viestiinkin...

 

EDIT 2: Jaahas, se on nyt sitten seuraavan oggelman ratkaisun aika! Sain tehtyä alasvetovalikot hienosti ohjeidenne mukaan! Nyt, kun haluan LAJITELLA riverä jonkun arvon mukaan, niin alasvetovalikot eivät seuraa lajittelua perästä. Mitä tälle asialle on tehtävissä?

 

-Kaitsu

 

Jos haluat lajitella, niin nuo Esan ehdottamat "piirrettävät" objektit, jotka itse asiassa kelluvat sen Excel-taulukon päällä eivät ole oikea ratkaisu vaan tuo Tomin ratkaisu vaeltaa niitten lajiteltujen solujen mukana. Tuo toinen ratkaisu toimii staattisina pysyvissä lomakkeentapaisissa toteutuksisas, ei luetteloissa, joita editoidaan ja joihin lisätään tietoa. Toinen hyvä puoli on se, että jos valitset jo valmiiksi riittävän monelle riville tuon Validation-ehdon (eli jos listalla on nyt 20 riviä ja tietoa tulee ajan mittaan reilusti, niin valitse jo valmiiksi riittävä määrä niitä tyhjiä soluja nykyisten alla.

 

Toinen tärkeä asia Excelin listoissa on se, että et tee tyhjiä sarakkeita tai tyhjiä rivejä listan alueelle. Eli parasta on aloittaa sarakkeesta A, otsikot riville 1 ja sitten vain joka ikiselle riville dataa. Näin Excel ymmärtää ilman väkivaltaisempaa suostuttelua, että haluat todella käsitellä tuota kokonaisuutta yhtenäisenä listana. 2007 on tässä vielä fiksumpi ja siinä jo voi muistaakseni kikkailla noiden muotoilujenkin kanssa monipuolisemmin.

 

Valitse solu, mihin haluat alasvetovalikon (esim. A10)

Valitse Data-valikosta Validation. Settings-välilehdeltä, Valildation criteria kohdasta, Allow-vetovalikosta List.

Source -kenttään valitse alue mihin olet kirjoittanut valikkoon näkyviin haluttavat luvut (voi olla toki tekstiäkin), tässä tapauksessa solut A1-A5.

Klikkaa In-cell dropdow checkbox valituksi.

Painka OK.

 

Nyt sinulla pitäisi olla vetovalikko (A10) solussa, kun se on aktiivinen. Voit luonnollisesti viedä tuon lukulistan sellaiseen paikkaan, ettei se näy normaalisti, esim. piilottaa rivejä. Toiselta sheetilta se ei kuitenkaan muistaakseni toimi.

 

Jos haluat hakea arvot toiselta sheetiltä niin ainakin nimeämällä alue se onnistuu, kas näin:

  • Valitse haluttu lista maalaamalla se
  • Klikkaa hiirellä aktiiviseksi se laatikko, joka on rivin yksi ja sarakkeen A lähettyvillä, missä normaalisti lukee solun osoite (esim. A1)

[ attachment removed / expired ]

[*]Kirjoita siihen joku looginen suht lyhyt yksisanainen nimi (esimerkiksi NIMET)

[*]List source -kenttään (tuossa Tomin ohjeessa) kirjoitat sitten keksimäsi nimen yhtäläisyysmerkin jälkeen, eli =NIMET

 

 

Markus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään