Guest FOBA

Kadonneet matkatavarat

25 viestiä aiheessa

Kaveri lensi täältä Kanadasta viikko sitten perjantaina Suomeen. Lähti Sault Ste. Mariesta, ja poletoi laukut Helsinkiin asti. Reitti oli siis Sault Ste. Marie (Air Canada)- Toronto, Toronto-Pariisi (Air France) ja Pariisi-Hesa (Air France). Ikäväkseen kaverini sai Hesassa huomata, etta matkatavarat olivat hävinneet ja virkailijat olivat todenneet, että jossakin vaiheessa Pariisissa. Eikä mitään tietoa, miten ja minne. ??? Vaihtoehtojahan nyt on monia, liikaa.

 

Korvauskysymyksessä vastaus oli, että, "Matkatavaroita ei korvata millään tavalla koska asuinpaikka on Suomessa." Onkohan tämä ominaista juuri Air Francen politiikassa vai onko tämä sama käytäntö voimassa muillakin yhtiöillä. Toisaalta kuulostaa ihan järkevältä, mutta toisaalta saattaisi ainakin omalla kohdallani nostattaa sitä kuuluisaa isoa suonta tuossa ohimolla. >:(

 

Kokemuksia, neuvoja, vinkkejä, että onko tällaisessä asiassa mahdollista edetä millään tavalla mihinkään suuntaan vai onko vain tyydyttävä kohtaloon. :(

 

-FBA-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensiksikin jos kaveri asuu Suomessa, niin varmaankin oikea paikka olisi ottaa yhteyttä Air Francen jälkeen paikalliseen kuluttajaneuvojaan.

 

Sitten tekihän kaverisi claimin heti Helsinkiin saavuttuaan AF:n/maahuolitsijan tiskillä? Air Francen vastaus kuulostaa järkevältä, jos kaverisi oli kysellyt välittömästi claimin tehtyään nk. overnight packagea tai korvausta jolla voi ostaa varavaatteet. Näitä "viivästyskorvauksia" ei myönnetä jos matkatavarat katoavat "kotimatkalla".

 

Muistaakseni lentoyhtiöiden vastuu kadonneista matkatavaroista on naurettavan pieni - oliskohan jotakin luokkaa 20 USD per kilo tjsp ja tämäkin maksetaan vasta tietyn ajan kuluttua - tämä on eri juttu kuin tuo viivästyskorvaus. Tämän takia kannattaa tietenkin aina ottaa matkatavaravakuutus. Itsellä on monta kertaa jääneet matkatavarat matkalle, mutta aina ne on kuitenkin jotakin kautta tiensä kotiin löytäneet. Yleensä ehjänä, mutta kerran oli BA murjonut Samsoniten kahvan korjauskuntoon - joka toki sitten korjattiinkin BA:n laskuun.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka

 

Jostain mielessäni on, että lentoyhtiön korvaavat matkatavaroita niiden painon mukaan (e/kg), ei sen, mitä siellä sisällä sattuu olemaan. Voin (jälleen) olla väärässäkin. Ei olisi eka kerta :P;D

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

==================clip=================================

Kokemuksia, neuvoja, vinkkejä, että onko tällaisessä asiassa mahdollista edetä millään tavalla mihinkään suuntaan vai onko vain tyydyttävä kohtaloon. :(

 

-FBA-

 

No ei tietenkään tarvitse tyytyä tuohon. Ei saa tyytyä. Tuosta nyt ensinnä linkkiä.

Kansainvälinen Consumer International kuluttajavalitus systeemi.

Kotimainen Kuluttajavirasto.

EU:n kuluttajaneuvonta tästä

Kyllä se tuosta lähtee selviämään. Arkipäivänä vaan puhelin käteen vaikka noin aluksi ja toimintaohjeet kuluttajavirastosta.

 

Niin, kannattaa tehdä paperille lyhyt yhteenveto siitä mitä on tapahtunut, missä ja milloin, kuka on sanonut mitäkin. Kaikki meilit, liput, kuitit ym, ym. talteen.

 

Tuossa tulee nyt mieleen kyllä sellainenkin mahdollisuus, että vaikka kaveri oli selvitetty Helsinkiin, niin laukut eivat. Parisihan on ensimmäinen EU-kenttä, ja yleensä ne joutuu itse selvittämään jatkolennolle.

Asian näkee helposti siitä matkalippuun liiimatusta matkatavarakuitista. Mikäli siinä lukee Pariisi, niin homma on aikaste kimurantti, eli ne ovat jääneet sinne hihnalle pyörimään. Mikäli tavarat oli selvitetty Helsinkiin, hommassa ei ole mitään epäselvää.

Enivei, kuluttajaviraston kimppuun, ja tosiaan, nyt kun asiat ovat vielä muistissa, paperille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa tulee nyt mieleen kyllä sellainenkin mahdollisuus, että vaikka kaveri oli selvitetty Helsinkiin, niin laukut eivat. Parisihan on ensimmäinen EU-kenttä, ja yleensä ne joutuu itse selvittämään jatkolennolle.

 

Siis laukuthan oli tsekattu Helsinkiin asti - enkä toisaalta ole kuullut että EU:ssa joutuisi laukut tullaamaan heti ensimmäisellä kentällä. En itse ole tullut Pariisin kautta EU:n ulkopuolelta, mutta mitä tuttujen puheisiin on uskominen, osaavat laukut kyllä sielläkin suoraan Helsinkiin (jossa ne pitää sitten itse toimittaa kotimaan jatkolle).

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis laukuthan oli tsekattu Helsinkiin asti - enkä toisaalta ole kuullut että EU:ssa joutuisi laukut tullaamaan heti ensimmäisellä kentällä. En itse ole tullut Pariisin kautta EU:n ulkopuolelta, mutta mitä tuttujen puheisiin on uskominen, osaavat laukut kyllä sielläkin suoraan Helsinkiin (jossa ne pitää sitten itse toimittaa kotimaan jatkolle).

 

Uskomattoman nopeata toimintaa poijaat :D Kiitoksia vaan vinkeista ja neuvoista, naita kaipasinkin ja naitahan tulikin oikeen kunnolla, kiitokset vain.

 

Kylla, laukut oli siis poletoitu suoraan Hesaan, nain han minulle sanoi kun sita kysyin. Mutta kuten Pekka sanoikin, etta olisiko mahdollista, etta laukkuja ei kuitenkaan jostain syysta/sekaannuksesta ole selvitetty Helsinkiin asti, mutta toisaalta tama pitaisi kylla mita todennakoisimmin nakya joltakin koneelta jossakin pain. ??? Ja viela tuosta korvauksesta sen verran, etta tuo johtuu siita, etta koska han asuu Suomessa, katsoo yhtio asian olevan niin, etta hanella on kotimaassa "elamiseen" tarvittavat tavarat, joten noilla kadonneilla tavaroilla ei niin suurta merkitysta ole... ::)

 

Kiitokset, ja katsotaan miten tilanne kehittyy ja paivitellaan tama threadi, kavi miten kavi. ;)

 

-FBA-

 

Ela ny Marko viitti tuollasta, ole mies, ja kesta se... ;D ;D ;) Ei vaan, nainhan se toki onkin...mutta anyway...laukut kuitenkin havis... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi näin etukäteen pilkunviilaus, mutta ei Air France hesaan lennä ::);), vaan ne lentää codeshare lentoja Finnairin kanssa ;).

 

Näin ollen tässä tapauksessa asiaa pitää selvitellä sitten Finnairin kanssa. Claimi tehdään aina viimeisimmälle kuljetukseen osallistuneelle lentoyhtiölle.

 

EDIT: Finnairin sivuilla oli näköjään heidän kuljetusehtonsa luettavissa ja ainakaan sieltä ei käynyt ilmi mitään miksi korvausta ei maksettaisi - myös Suomessa asuville - jos matkatavarat on kadonneet. Viivästyskorvauksia ei kannata anoa, jos siis asuu Suomessa ja laukut katoaa "kotimatkalla".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja viela semmoista updatea, etta tietokoneet ei ole nayttaneet missaan, niilla referenssinumeroilla milla ne laukut on poletoitu ja ne on ollu liikenteessa, etta semmosia tavaroita on edes missaan poletoitu ja laitettu koneeseen. :o::)

 

Epaselvasti sanottu, mutta sanottu kuitenkin...

 

-FBA-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän lentoyhtiön tulee korvata kadonneet matkatavarat ja varmasti myös korvaakin mutta asian suhteen voi joutua kyllä kohtuuttomasti tekeen työtä.

Se mitä yhtiö ei korvaa jos kotimaahan on päässy on juuri tuo välitön korvaus, eli tälläiset tarpeelliset vermeet tai rahaa vaatteisiin...

Itse laukun katoamiseenhan voi tietysti olla monta eri syytä, kyllähän näitä sattuu, että aamiainen Helsingissä, illallinen Pariisissa ja laukut roomassa. Mutta erittäin harvoin nämä laukut lopullisesti katoaa.

Varsinkin useamman jatkoyhteyden ollessa nämä tagit kärsivät valtavasti ja voivat irrota. Välillä tagit jää käteen jo ensimmäisessä kosketuksessa kun kärryyn pitäis laukkua heittää.

Siinä tapauksessa kun tagi irtoo laukusta voidaankin olla jo hukassa, kun ihmiset edes laittaisivat nimensä ja yhteistietonsa laukun ulkopuolelle. Tämäkin lappu tai nimikyltti voi irrota ja siinä tapauksessa voi laukun omistajan tiedot löytyä vaan sieltä laukun sisältä.

Eli laittakaan hyvät ihmiset myös sinne laukun sisälle lappu jossa lukee yhteystietonne.

 

Rikkoutuneet laukuthan ovat sitten taas oma lukunsa, usein laukun rikkoutuminen johtuu sen omistajasta kuin käsittelystä kentällä. EIhän niitä laukkuja voida käsitellä yksitellen kuin kukkaa kämmenellä. Mutta jos pienessä lentolaukussa on "heavytagi" kiinni ja laukku painaa 25kg. On se kumma jos kahva sillon repee.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Njoo, viela jatkan sen verran, etta nailla numeroilla mitka oli patkasty sinne lipun taakse milla tavarat on liikkeella ja loytaa, ei laukkuja siis loydy miltaan koneelta. Sama homma kun yrittaa noilla lentoyhtioiden Baggage Trackereilla katsella, niin ilmoitus on vain, etta ei loydy ei.

 

Ongelmana ehka onkin, etta mita lentoyhtiota tassa tilanteessa kaverin kannattaa hiillostaa. Matkaa on kuitenkin taitettu kolmen eri yhtion koneella, ja kenellakaan ei ole tietoa missa vaiheessa laukut on havinneet ja milla kentalla. ??? Finnair sanoo, etta yhteytta Air Franceen ja se sanoo, etta ei najy eika kuullu eika korvata. >:( Asiahan ei minulle kuullu, enka ole saanut kaikkea informaatiota jotta pystyisin luomaan taydellisen kuvan mita on tapahtunu ja kuka on sanonut mita...

 

Mutta ihme homma. Naitahan kylla tapahtuu, serkkupoika lensi Torontosta Sault Ste. Marieen ja laukut havisi. Kolmen kuukauden paasta laukut loytyi Floridasta... ;D Mutta tulivatpahan kuitenkin takasin, toivottavasti myos tassa tarinassa on onnellinen loppu... :D Palataan, sano,

 

-FBA-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama homma kun yrittaa noilla lentoyhtioiden Baggage Trackereilla katsella, niin ilmoitus on vain, etta ei loydy ei.

 

Yleensä lentoyhtiöiden netistä löytämät baggage trackerit vaativat claiminumeron eikä sitä varsinaista tägissä olevaa numeroa.

 

Ongelmana ehka onkin, etta mita lentoyhtiota tassa tilanteessa kaverin kannattaa hiillostaa. Matkaa on kuitenkin taitettu kolmen eri yhtion koneella, ja kenellakaan ei ole tietoa missa vaiheessa laukut on havinneet ja milla kentalla.

 

Kansainvälisten sopimusten mukaan selvittelyvastuu on aina viimeksi kuljetukseen osallistuneella lentoyhtiöllä - huolimatta siitä, missä tavaroiden katoaminen on tapahtunut. Joskus poikkeuksellisesti tilanne saattaa olla toki toisinkin... itsellä v 2002 laukut menivät totaalisen eksyksiin Chicagossa matkalla Suomeen. Minulla oli buukkaukset SK:lla Arlandaan ja sieltä edelleen KF:llä Ouluun. Valitettavasti vaan Chicagon tuleva UA oli sen verran myöhässä, että SK ehti jo lähteä, niinpä matkareitti yllättäen muuttuikin AA:lla Frankfurtiin ja sieltä AY:llä Helsinkiin ja edelleen Ouluun. Oulun päässä matkalaukkuja ei tietenkään näkynyt ja sitten vaan KF:n tiskille tekemään claimia. KF:llä oli ilmeisesti kesäharjoittelija töissä, kun otti claimin vastaan (sain nimittäin myöhemmin soittaessani SK:lle laukkujen perään kuulla, että claimi olisi pitänyt tehdä AY:n tiskille!). Sain muuten lisäksi overnight bagin sisältäen hienon SAS T-Paidan ja toilettivermeet No laukut löysivät onnelisesti tiensä perille seuraavan päivän iltana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä lentoyhtiöiden netistä löytämät baggage trackerit vaativat claiminumeron eikä sitä varsinaista tägissä olevaa numeroa.

 

Kansainvälisten sopimusten mukaan selvittelyvastuu on aina viimeksi kuljetukseen osallistuneella lentoyhtiöllä - huolimatta siitä, missä tavaroiden katoaminen on tapahtunut.

 

OK, tuota ensimmaista en tiennytkaan. Kiitokset tuosta. Ja sitten viela tuosta jalkimmaisesta sen verran, etta periaatteessako tassa selvittelyvastuu on Finnairilla vaikka laukut olisi havinneet jo Torontossa..? Eli siis jos kukaan ei tieda missa laukut ovat, ja viimmeinen legi on heitetty Finnairilla (Air Francen Codeshare-lento, Huom. Marko ;) ), on Finskilla vastuu noista laukuista. Tuntuu holmolta mutta kai se nain on jos nain sanotaan. :D

 

-FBA-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kansainvälisten sopimusten mukaan selvittelyvastuu on aina viimeksi kuljetukseen osallistuneella lentoyhtiöllä - huolimatta siitä, missä tavaroiden katoaminen on tapahtunut. J

 

Näinhän se menee katoaminen menee finskin tilastoihin. Joku aika sitten puhuivat tästä tv:ssäkin. Se on sitten eri asia miten ne sen laukun kaivavat esiin.

 

Tutun laukku on yhä matkalla Pariisista - Bordeauxiin jo viime toukokuusta lähtien. Tuo CDG kun on tullut jo turhankin tutuksi (kuten monet on jo varmasti huomannut) niin paikalliset varoittelevat että puolen päivän aikaan on suurin riski kadottaa laukkunsa ja varsinkin mitä isompia lentoja käyttää.

 

Katsotaan miten itselle käy maanantaina. Prkle jos finskillä ei sitä lämmintä murkinaa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei mitään informoivaa tietoa, mutta meilläkin oli vähän ongelmia matkalaukkujen kanssa CDG:llä pari vuotta sitten. Tulivat ne sitten aivan väärällä kaistalla, mutta kuitenkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kaivetaan vanha ketju esiin mutta tämä sopii mielestäni aiheeseen

 

Näin Deltalla:  :-\

 

Avattuani laukun huomasin heti että sisältöä oli tutkittu.

Tarkempi tutkimus osoitti että EF70-200/4L, EX580, akkuja, Bluetooth hiiri ja sikarit olivat hävinneet! Ihmeellistä oli että sikarit oli viety asiallisesta nahkaisesta kotelosta, mutta itse kotelo oli jätetty!

Matkalaukku oli lukitsematta, kuten kaikissa ohjeissa neuvotaan.

 

koko juttu dc.netissä (vaatii rekisteröitymisen)

http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?p=325143#325143

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaako kukaan muistaa,montako laukkua Finnair hukkasi viime vuonna?

Itseltäni ja matkakumppaniltani hukkui viime perjantaina pari varsin isoa laatikkoa amsterdamin reissulla.

Toivottavasti eivät lopullisesti..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta on paljonkin omakohtaista kokemusta. Myos tuolta USA-CDG/AMS/xx-HEL linjalta. Itse kun asun taalla latakon lansirannalla, niin Suomeen tullessa ei tulla kotiin. Talloin siis korvauksiakin kuuluu saada. Viime kesana perheen viisi laukkua tulivat Ita-Suomeen kolmen paivan kuluttua. Mutta huomattavasti kaummin kesti saada Finnairilta korvaus valttamattomyyshankinnoista. Tama prosessi kesti noin viisi kuukautta! Hakemus oli taydellinen alkuperaiskuitteineen ym. Prosessiin kuului lisaksi puolenkymmenta puhelua Finnairin maksulliseen (!) numeroon. Sielta luvattiin aina soittaa tai e-mailata takaisin, mutta vasta viimeisella kerralla tuo todella myos tapahtui. Pyysin monasti myos saada puhua jonkin superviserin kanssa, mutta siihen ei suostuttu.

 

Jotenkin huvittavaa tuossa itse myohastymistapahtumassa oli, etta viela silloin kolmannen paivan aamuna Finnair kertoi puhelimessa nain: "Kolme laukkua on nyt Hgissa, yksi viela Pariisissa ja viides edelleen JFK:lla." Finnairin pakettiauto kuitenkin kaartoi pihaan pari tuntia taman puhelun jalkeen tuolla Joensuun suunnalla...

 

Jotenkin tuo ylla kuvattu episodi jatti erittain negatiivisen kuvan Finnairin maapalveluiden palvelutasosta ja edes heidan kyvyistaan.

 

Elamani suurin laukkuhassakka tapahtui kuitenkin joskus vuosikymmenia sitten Teheranissa. Siella jos laukut katoavat, niin hassakkaa ja jarjestytarvetta kylla riittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä menomatkalla Indonesiaan laukut jäivät Kööpenhaminaan, vaikka meillä oli melkein kolmen tunnin vaihtoaika. Singaporessa turhaan odoteltuamme laukkuja saapuvaksi marssimme kadonneiden matkalaukkujen toimistoon. Yllätys oli suuri, kun meille lyötiin yhteensä (2 henkilöä) n. 120 euroa rahaa käteen. Painuimme hotellille nukkumaan. Heräsimme n. 4 tunnin kuluttua puhelinsoittoon, jossa hotellin respasta ilmoitettiin laukkujen saapuneen. Olivat tulleen perässä Singaporeen Bangkokin kautta. Saatiin mukava käteiskassa, eikä tarvinnut edes itse raahata laukkuja lentokentältä hotellille. Näin siis Singapore Airlines toimi. :thmbup: Mikä mahtaa muuten olla Finnairin systeemi ? Maksavatko käteistä, jolla selviää sen aikaa, että laukut saapuvat ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä mahtaa muuten olla Finnairin systeemi ? Maksavatko käteistä, jolla selviää sen aikaa, että laukut saapuvat ?

Korvaavat oliko se nyt max. 75 Euroa/henkilo hankittuja valttamattomyystarvikkeita kuitteja vastaan. Siis centin centtia ei makseta ikaankuin kayttorahaksi. Kuten kerroin, tuokin kuitteja vastaan korvattava osuus maksetaan vasta useiden kuukausien kuluttua. Pitka on siis matka Finnairilla SQ:n palvelutasoon.

 

Kun nyt asiaa jalkeenpain ajattelee, niin nyt vasta tajuaa tuon Finnairin toiminnan ala-arvoisuuden. Laukkuja odotellessa mielessa on lahinna toive saada ne laukut itselle ja sitten korvausvaiheessa rahojen saanti. Nyt kun aikaa on kulunut, niin hahmottuu kokonaiskuvakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun nyt asiaa jalkeenpain ajattelee, niin nyt vasta tajuaa tuon Finnairin toiminnan ala-arvoisuuden. Laukkuja odotellessa mielessa on lahinna toive saada ne laukut itselle ja sitten korvausvaiheessa rahojen saanti. Nyt kun aikaa on kulunut, niin hahmottuu kokonaiskuvakin.

 

Näinhän se on. Olen usein täälläkin kehunut Finnairia hyväksi (ei se silti huono vieläkään ole), mutta nyt SQ:n kokemuksen jälkeen silmäni aukenivat todella. On toki monia todella paljon Finskiäkin "huonompia" lentoyhtiöitä, mutta silti. Tosin Finnairilla edelleen arvostan tiettyä turvallisuuden tunnetta. Tosin viimeaikaiset tapahtumat alkavat sitäkin hieman murentamaan. Kuten joskus aiemmin kirjoitin, pelkään nykyisen äärimmilleen vedetyn työtahdin jossain vaiheessa kostautuvan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Jotenkin tuo ylla kuvattu episodi jatti erittain negatiivisen kuvan Finnairin maapalveluiden palvelutasosta ja edes heidan kyvyistaan.

 

Viilataanpas pilkkua sen verran että Finnairilla on omia maapalveluita vain Helsingissä. Muualla maailmassa maapalvelut on ostettu paikallisilta yhteistyökumppaneilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viilataanpas pilkkua sen verran että Finnairilla on omia maapalveluita vain Helsingissä. Muualla maailmassa maapalvelut on ostettu paikallisilta yhteistyökumppaneilta.

 

Joo, Helsinkia minakin tarkoitin ja heidan kanssaan tuo "ilo" olikin omassa tapauksessani asioida.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan Helsingin kentällä taas joku matkatavarapuolen "italialialainen" menossa ? Laukku jäi vauhdista matkalla Torino-Munchen-Helsinki lauantai-iltana ? Palveluketju on niin pitkä, että ei mikään ihme , alkupätkä Air Dolomiten ATR:llä ja vaihtoaika jäi lyhyeksi vaikka Lufthansakin oli myöhässä. Täällä päässä Lufthansan laukkuja käsittelee ISS Aviation! Täysin ala-arvoinen palvelu, puhelimeen ei vastata pariin päivään ja jos vastataan, langan päässä on Kuopion tai Tampereen virkailija, joka valittaa ruuhkaa Helsingissä ! Sen verran saivat selville, että aluksi laukku seikkaili Munchenissa, mutta on saapunut eilen iltapäivällä Hesaan. Myös verkosta voi karkeasti seurata tilannetta. Laukussa on toki "vain" vaatteet ja tuliaiset, täytyy lähteä kauppaan korvausostoksille ja riidellä matkavakuutusfirman kanssa.

 

Nyt on siis puhelimet ja sähköpostikin tukossa, eli viestistä päätellen ahne alihankkija on taas ahnettinut liikaa :

Kiitos viestistänne. Käsittelemme kaikki viestit. Pahoittelemme, mikäli emme ehdi vastata viestiinne ruuhkan takia niin pian kuin haluaisimme. Thank you for your email. We will read all messages. We regret if we are unable to answer your email as soon as we would like to due to unusuaylly big amount of delayed baggage.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään