Tuomas Kuosmanen

caravellea vantaalla

29 viestiä aiheessa

tämmönen löyty arkistoista. tossa oon ilmeisesti mä ja broidi, tai sit serkkuja, sen verta suttunen että paha sanoa :-) oliskohan toi vantaalta?

 

2118203557_383e6d6148.jpg

 

ja kuvastkin tosiaan voi päätellä ettei se ole otettu ihan tällä viikolla :-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tämmönen löyty arkistoista. tossa oon ilmeisesti mä ja broidi, tai sit serkkuja, sen verta suttunen että paha sanoa :-) oliskohan toi vantaalta?

 

2118203557_383e6d6148.jpg

 

ja kuvastkin tosiaan voi päätellä ettei se ole otettu ihan tällä viikolla :-)

 

Joidenkin yksityiskohtien perusteella voisi olla Rovaniemeltäkin. Näyttäisi tuosta nokan alta pilkoittavan IV:n kolmoshallin rakennustyömaa. Milloin kuva on otettu ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joidenkin yksityiskohtien perusteella voisi olla Rovaniemeltäkin. Näyttäisi tuosta nokan alta pilkoittavan IV:n kolmoshallin rakennustyömaa. Milloin kuva on otettu ?

 

No mä oon syntyny 1972. Ja minkähän ikänen tossa olis? Seiskytluvulta siis kuitenkin. Ja Rovaniemi vois hyvin olla myös, täti asui siellä aikanaan ja paljon mahdollista että käytiin siellä lentäen joskus, tai kattomassa koneita.

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mä oon syntyny 1972. Ja minkähän ikänen tossa olis? Seiskytluvulta siis kuitenkin. Ja Rovaniemi vois hyvin olla myös, täti asui siellä aikanaan ja paljon mahdollista että käytiin siellä lentäen joskus, tai kattomassa koneita.

 

//T

 

Jaa, ettäkö minkähän ikäinen. Arvioisin, että 7-8 vuotta, eli -70 luvun loppua eletään. Silloin oli juuri valmistunut terminaalin laajennus ja matkustajien kulku platalle oli portaita myöten kellarikerroksen kautta. Olettaisin, että kuva on otettu juuri, kun terminaalista on tultu ulos (maamerkkien mukaan). Lisäksi oletan, että kuvan oton jälkeen menitte koneeseen, koska jo tuolloin oli kulkureitti rajoitettu vain matkustajille. Ilmailuharrastajat kulkivat vieressä olevia portaita myöten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon kyytiin kun olisi joskus päässyt ::)

 

Jotkut meistä onnellisista pääsi.

 

Itse muistan rypistäneeni vähäisestä opintolainasta, jotta pääsin Caravellen kyytiin. Silloinen tyttöystäväni ja nykyinen vaimoni opiskeli Turussa ja matka Helsingistä oli ainoa mahdollinen suihkarimatka opiskelijabudjetille.  Mutta olihan siinä tyyliä. Caravellella treffeille!

 

Olisi muuten mielenkiintoista tietää, kuinka paljon lentomatkat maksoivat  60- ja 70-luvun taitteessa nykyhintoihin suhteutettuna. Taisi olla aika arvokasta menoa..

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon kyytiin kun olisi joskus päässyt ::)

 

Onneksi oli tilaisuus päästä ja montakin kertaa, useasti oulu-hki ja muutaman kerran kauemmaksi, viimesen kerran pariisiin 80-luvun puolen välin aikoihin. Mieleen jäi nuo kolmion muotoiset ikkunat ja kuppimaisesti kallistuvat mukavat penkit ja tietysti mielyttävä kyyti ja pehmeät laskut (ehkä aika tosin muistot kultaa). On edelleenkin finnairin kaunein kone, tosin mustanokkaisella aikaisemmalla maalauksella vielä kauniimpi kuin tuo kuvassa. Kyllä ranskalaiset osaa ja ymmärtää kauneuden päälle. :thmbup::santa:

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

On edelleenkin finnairin kaunein kone, tosin mustanokkaisella aikaisemmalla maalauksella vielä kauniimpi kuin tuo kuvassa. Kyllä ranskalaiset osaa ja ymmärtää kauneuden päälle. :thmbup::santa:

 

 

Hehkutellaan nyt vielä hetki aiheesta. Olin 10-vuotiaana pojannassikkana huhtikuussa -60 Helsinki-Vantaalla katsomassa, kun ensimmäinen Caravelle saapui Suomeen. Kyseessä oli  melkoinen yleisötapahtuma. Väkeä pilvin pimein. Muistini mukaan yleisöllä oli myös vapaa pääsy platalle.

 

Mieleen on jäänyt erityisesti kaksi asiaa. Kun pitkän odotuksen jälkeen Caravelle rullasi sumun keskeltä, hopeanhohtoinen kylki ja siivet olivat komea näky. Alumiini kiilsi uutuuttaan. Silloinen maalauskaaviohan jätti pintaa paljon näkyviin.

 

Toinen asia oli RR Avonien kimeä ääni. Sellaista vihellystä en aikaisemmin ollut kuullutkaan. Elettiin aikaa, jolloin ohivirtaus suihkumoottoreissa oli aika tuntematon käsite...

 

Muistan tilaisuudesta otetun myös kuvia, mutta valittettavasti ovat hävinneet  vuosikymmenten saatossa. Nyt niitä olisi kiva katsella. Onko muuten jollain edustavia kuvia ekoista suomalaisista Höyry-Caravelleista (LEA, LEB, LEC)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Caravellen alkuaikoina otettiin aina koululennoille painolastiksi yleisöä = Kaikki kynnelle kykenevät lentoasemalta.

Lysti loppui siihen kun joku teki kuolemaa eikä koneessa ollut emäntiä.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Caravellen alkuaikoina otettiin aina koululennoille painolastiksi yleisöä = Kaikki kynnelle kykenevät lentoasemalta.

Lysti loppui siihen kun joku teki kuolemaa eikä koneessa ollut emäntiä.

 

Heikki

 

Tuo olis nykyäänkin kiva järjestely, voisivat huudella kaikki kuvaajat aidan takaa kyytiin. ;):thmbup: Katselin A.netistä vähän fiilistelyksi kuvia caravelleista ja pannaan tähän vielä yksi kuvalinkki vanhalla maalauksella, olispa bussitkin yhtä kauniita kuin tuo, tosta on vaikea pistää paremmaksi. http://www.airliners.net/open.file/0758728/L/  :santa:

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Caravellen alkuaikoina otettiin aina koululennoille painolastiksi yleisöä = Kaikki kynnelle kykenevät lentoasemalta.

Lysti loppui siihen kun joku teki kuolemaa eikä koneessa ollut emäntiä.

 

Heikki

 

Eräs vanha päivystäjä muisteli aikanaan tapausta, kun Aeron DC-3 oli rullannut matalaan salaojakaivantoon Rovaniemellä. Koneen nostotalkoisiin oli osallistunut koko rakennustyömaan väki. Kone saatiin ylös ja palkkioksi työmiehet pääsivät mukaan koelennolle, jolla testattiin koneen lentokelpoisuus ennen kaupallista lentoa :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkka, tuossa linkin jutussa kerroit, että Finnair lensi Caravellella, jossa oli "more effective engines" Kyllä Finnair lensi peräti neljä vuotta alkuperäisillä Rolls Royce Avon moottoreilla, eli Caravelle IA (alunperin, sitten muutettiin III:ksi) (OH-LEA, LEB, LEC) III (OH-LED) ja VI (OH-LER), eli viisi konetta, sitten vasta Superi elin 10B3, P&W moottoreilla. Näitten range oli todella mahtava verrattuna "höyrycaravellen" rangeen, eikä Ysi päässyt lähellekkään!!!! Vasta MD82 hakkasi Caravellen!

Finnair sai ensimmäisen "höyry"Caravellen neljäntenä tilaajana keväällä 1960 ja Superin kesällä 1964

Asi (Caravelle pilotti 10 vuoden ajan!)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertoisitko  Antero vielä sen syyn miksi Caravellen laskut olivat niin pehmeitä? Kaunis kone lentää kuulemma hyvin, Caravelle kuulunee parhaiten lentäviin!

 

(legendoja on paljon, mutta totuus on koneen ominaisuus mutta mikä niistä?. ehdin sentään olla ko koneen kyydissä kerran. jotkut mekatsut itäblokissa saattoivat joskus olla erittäin ihmeissään typpipullojen sisällöstä..)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees, kerran olen minäkin päässyt Caravellen kyytiin. Tosin Transweden aika ikääntyneessä koneessa joskus 90-luvun alussa. Suurin odotuksin sisälle, mutta paikka oli tietenkin ikkunattomassa kohdassa. Laskutelineistä kuului sisäänotossa kunnon pauketta ja lentäjilläkin oli ns. reipas ohjaustyyli. Mieleen jäänyt lento  :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Caravellestä en tiedä mutta kyllä sen täytyy johtua telineen rakenteesta.

HS-700 ja HS-800 koneilla jos ei tehnyt kaunista laskua niin sai kyllä katsoa peiliin.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Arvatkaa kuka" on joskus käynyt säheltämässä kokemuksistaan ihan tällaisen ulkomaisen sivun loppuun:

 

http://www.super70s.com/Super70s/Tech/Aviation/Aircraft/Caravelle.asp

 

Sekä 60- että 70-luku oli hauskaa aikaa, toisaalta.

 

 

 

Jep, mulla on aivan samanlainen muistikuva noista laskuista, ero yseihin oli selvä. Teline oli varmaan hyvä, mutta caravelle suuren siipensä (ainakin verrattuna ysiin) ansiosta vaan jotenkin "leijui" laskuun ikään kuin huomaamatta (huomaatte varmaan, että kyseessä on amatöörin arvio asiasta :P). :thmbup:

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teline oli varmaan hyvä, mutta caravelle suuren siipensä (ainakin verrattuna ysiin) ansiosta vaan jotenkin "leijui" laskuun ikään kuin huomaamatta (huomaatte varmaan, että kyseessä on amatöörin arvio asiasta :P).

 

Olisi mukava kuulla Anterolta tai teiltä muitakin Caravellea lentäneiltä enemmänkin noista lähestymisistä ja laskuista. 

 

Muistan kerran jutelleeni kokeneen Caravelle-kipparin kanssa. Hän kertoi elävästi, miten joskus oli mahdollista tehdä tyylikkäistä visuaalilähestymisiä. Parhaimmillaan reittikorkeus jätettiin jossain Lahden tasalla ja sieltä liideltiin moottorit tyhjäkäynnille aina keskimerkille saakka. Tehoja lisättin vasta siinä vaiheessa, kun piti ottaa telineitä ja siivekkeitä ulos.

 

Miten oli Antero, tuliko tälläistä harratettua enemmänkin? Mikä mahtoi olla Caravellen parhaan liitosuhteen nopeus sileänä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan 1970- ja -80 -luvuilla Caravellen lähestymisissä kotimaan lennoilta juuri tuon, kun jostakin Lahden tienoilta täysin hiljaisesti liideltiin kohti Hki-Vantaata. Enpä vastaavaa sen jälkeen DC/MD/tai muulla kalustolla kokenut ole.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees, kerran olen minäkin päässyt Caravellen kyytiin. Tosin Transweden aika ikääntyneessä koneessa joskus 90-luvun alussa. Suurin odotuksin sisälle, mutta paikka oli tietenkin ikkunattomassa kohdassa. Laskutelineistä kuului sisäänotossa kunnon pauketta ja lentäjilläkin oli ns. reipas ohjaustyyli. Mieleen jäänyt lento  :santa:

 

Sama täällä. Vantaalta Kemiin pääsin Transweden Caravellen kyydissä, oli ihmeelliset ikkunat ja todella sievä lentoemäntä :laugh:. Ja miehekkäät soundit. Minkä vuoksi muuten lensivät  Suomessa Finnairin reittejä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama täällä. Vantaalta Kemiin pääsin Transweden Caravellen kyydissä, oli ihmeelliset ikkunat ja todella sievä lentoemäntä :laugh:. Ja miehekkäät soundit. Minkä vuoksi muuten lensivät  Suomessa Finnairin reittejä?

 

Jaa, omassa tapauksessa kyseessä oli Ruotsin kotimaanlento muistaakseni Arlanda-Sundsvall.

 

Kenties jossain vaiheessa sitten Transwede tuurasi Suomessakin? Arvatenkin tuo osui DC-9 kauden aikaan. Villinä heittona että Finnairin DC-9:t osittain poissa vahvuudesta kun niihin modifioitiin siipitankkilämmitykset Ruotsin Gottröra-onnettomuuden seuraamuksena ??? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla