Lasse Nygren

Turun lentoasemalle low cost –terminaali

31 viestiä aiheessa

20.12.2007 Turun lentoasemalle low cost –terminaali

 

Finavia on luonut Turun lentoasemalle low cost -palvelukonseptin. Turun lentoaseman edellinen tyhjäksi jäänyt kunnossapitorakennus otetaan matkustajaliikenteen käyttöön huhtikuun 2008 alussa. Low cost -terminaalista voidaan operoida 10–12 edestakaista lentovuoroa päivittäin.

 

Finavia pyrkii edistämään lentoliikennettä ja monipuolistamaan Suomen lentoliikennetarjontaa. Low cost -palvelukonsepti otettiin käyttöön Tampere-Pirkkalan lentoasemalla vuonna 2003. Turun lentoasemalla samalla hinnoittelumallilla luodaan edellytykset ns. halpalentoyhtiöiden toiminnalle.

 

 

Finavian tytäryhtiö Airpro vuokraa terminaalin ja tuottaa siellä matkustaja- ja maahuolintapalveluita. 

 

Ensimmäisenä low cost -yhtiönä aloittaa unkarilainen Wizz Air. Se avaa Turusta uuden kansainvälisen reittiyhteyden Puolan Gdanskiin. Reitti lennetään keskiviikkoisin ja sunnuntaisin.

 

 

Uusi terminaali avoin kaikille lentoyhtiöille

 

Avattavan matkustajaterminaalin toiminta perustuu low cost -palvelukonseptiin, jossa yksi palvelun tuottaja tarjoaa, hinnoittelee ja toteuttaa kaikki lentoyhtiöiden tarvitsemat palvelut. Lentoyhtiöt maksavat edelleen normaalit operatiiviset lentokenttämaksut, kuten laskeutumis-, navigaatio- ja turvamaksut Finavian voimassa olevan hinnaston mukaisesti.

 

Uuden terminaalin toiminta perustuu kapasiteettiin palvella yhtä lentokonetta kerrallaan. Palvelu ei ole siis ympärivuorokautista, vaan sovittuna aikana annettavaa palvelua. Toiminta rakentuu yksinkertaiseen terminaali- ja maapalveluiden palvelutasoon. Turun lentoaseman ykkösterminaali palvelee edelleen normaalilla tavalla ja palvelutasolla.

 

 

 

Lähde: http://www.finavia.fi/matkustajille_tiedote?id=70069

 

Oujee! Tämä on kyllä hyvä uutinen ainakin kaikille Turun spottereille ja miksei myös kaikille matkaajille. Wizz Airia + mahdollisia muita yhtiöitä odotellessa!  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Oujee! Tämä on kyllä hyvä uutinen ainakin kaikille Turun spottereille ja miksei myös kaikille matkaajille. Wizz Airia + mahdollisia muita yhtiöitä odotellessa!  8)

 

Hyvä hyvä :) Ja sitten vaan odotellaan saataisiinko jo easyJet Suomeen!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä hyvä, lisää vaan liikennettä Turkkusse!  ;D

Mites on... mahtaisko tuon Unkarilaisen operaattorin kyytiin uskaltautua?  :'(

Onkohan koneet vanhoja venäläisiä ja pilotit turkkilaisia...  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä hyvä, lisää vaan liikennettä Turkkusse!   ;D

Mites on... mahtaisko tuon Unkarilaisen operaattorin kyytiin uskaltautua?  :'(

Onkohan koneet vanhoja venäläisiä ja pilotit turkkilaisia...  :P

 

Kyllä Wizz lentää ihan bussikalustolla ja aika uudella vieläpä. Seitsemän kahdestatoista A320 on valmistunut 2006 tai 2007 ja vanhimmatkin ovat vm. 1998

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites on... mahtaisko tuon Unkarilaisen operaattorin kyytiin uskaltautua?  :'(

Onkohan koneet vanhoja venäläisiä ja pilotit turkkilaisia...  :P

 

Miksi ei uskaltautuisi? Vastoin yleistä Suomessa vallitsevaa käsitystä, suomalaisia ei ole luotu yhtään paremmiksi lentäjiksi kuin muiden maiden kansalaisia ja lisäksi jopa suomalaistenkin huoltamat koneet hajoavat siinä missä muutkin.  ;) 

 

Wizz:n laivastoon kuuluu tosiaan tuliteriä A320-sarjalaisia, joita on yhtiöllä tilauksessa reilu 80 kpl.

 

-Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rohkea veto Wizz Airilta! Toivottavasti tulee menestystä ja matkustajia lennoille.  :thmbup:

 

Mikä ihme nyt vaivaa Finaviaa? Muistaakseni Ryanair joskus aikoinaan olisi halunnut aloittaa halpalennot suomesta, juuri Turusta mutta kun eivät saaneet tätä

low cost terminaali ajatusta läpi, menivät "Nääsvilleen".

 

Todella EasyJet tänne ja heti!! Vaikka hyvältä näyttää myös Wizz Air;n jatkolennot Gdanskista. Onhan täällä turussa jo opittu "muutaman pompun" taktiikkaan lentomatkailussa :laugh:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rohkea veto Wizz Airilta! Toivottavasti tulee menestystä ja matkustajia lennoille.  :thmbup:

 

Eiköhän siellä länsirannikon ydinvoimalatyömaalla ainakin ole paljon puolalaisia rakennusmiehiä valmiina käyttämään uutta Gdansk-yhteyttä. Ja eiköhän niitä lisäyhteyksiäkin avata ja Finavialla jotakin ole vielä takataskussa. On jotenkin vaikea uskoa, että Finavia investoisi kokonaiseen uuteen terminaaliin (vaikkakin vanhaan rakennukseen) ihan vain tiedossa olevan kahden viikottaisen lennon vuoksi...

 

Täytyy varmasti itsekin käydä kokeilemassa Wizzairia, kun olen aina suhtautunut tuohon Wizzairin liveryyn suurella viha-rakkaus -tunneyhdistelmällä ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno juttu että saadaan Whizz Air Suomeen  :thmbup:

 

Edit: Saataisiinkohan Helsinkiinkin joskus noita halpiksia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EasyJet taitaa käyttää enemmän nuoita "tavallisia" lentokenttiä. ;)

Wikipedia:

easyJet flies mainly to leading airports while Ryanair uses far more secondary airports to reduce costs. easyJet places more focus on attracting business travellers as well as leisure travellers, although all its aircraft have single-class cabins

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnea Turun spottareille, tosin lentoajat näyttää olevan vähän myöhäiset, mutta eipä tuo tosi-spottaria pahemmin haittaa..

Lentojen hinnatkin näyttävät olevan ihan kivan oloiset. Noin parilla kympillä pääsee Gdanskiin ja takaisin.  :thmbup:

 

Tulisi tänne Susirajankin liikenteeseen jotain vaihtelua...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Edit: Saataisiinkohan Helsinkiinkin joskus noita halpiksia?

 

Mtäs nämä on:

Volareweb, Clickair, Duo, Sterling, Flyme, FlyingFinn, Germanwings, Air Berlin, jne jne ?  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän noilla millään ole suoria lentoja esim. Lontooseen tai Pariisiin. Olen melko varma että jos Easyjet alkaisi lentämään Hki-Lontoo väliä niin riittäisi kyllä asiakkaita. Sitä odotellessa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän noilla millään ole suoria lentoja esim. Lontooseen tai Pariisiin. Olen melko varma että jos Easyjet alkaisi lentämään Hki-Lontoo väliä niin riittäisi kyllä asiakkaita. Sitä odotellessa

 

BLUE1 lentää jo ihan kohtuuhinnalla ja Easyjethän puolestaan on sikakallis firma.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mtäs nämä on:

Volareweb, Clickair, Duo, Sterling, Flyme, FlyingFinn, Germanwings, Air Berlin, jne jne ?  :)

 

Duo -> OUT! Sterling -> OUT!, FlyMe -> OUT!, FlyingFinn -> OUT!, Germanwings -> OUT!... Kuka seuraavaksi? Veikkaan Clickairia

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäköhän siinä on että Suomessa nuo halpikset eivät menesty kovinkaan hyvin. Ruotsiinkin lentää vaikka kuinka moni firma ja vielä moneen kaupunkiin. Eikä Ruotsissa silti ole niin paljon enempää asukkaita kuin Suomessa. Irlannissakin on vain noin 4 miljoonaa asukasta mutta silti sieltä lentää vaikka kuinka monta yhtiötä. Todella outoa että Suomeen sitä ihmisvirtaa ei sitten riitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella outoa että Suomeen sitä ihmisvirtaa ei sitten riitä.

 

Ennemminkin kiinni siitä, että Irlannista lentää vaikkapa sinne Lontooseen tai Ranskaan aika paljon nopeammin (lue: samalla koneella useamman kertaa päivässä) kuin Helsingistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäköhän siinä on että Suomessa nuo halpikset eivät menesty kovinkaan hyvin. Ruotsiinkin lentää vaikka kuinka moni firma ja vielä moneen kaupunkiin. Eikä Ruotsissa silti ole niin paljon enempää asukkaita kuin Suomessa. Irlannissakin on vain noin 4 miljoonaa asukasta mutta silti sieltä lentää vaikka kuinka monta yhtiötä. Todella outoa että Suomeen sitä ihmisvirtaa ei sitten riitä.

 

Svedut matkustaa vaan niin paljon enemmän. Esim. Thaimaan tsunamin aikana siellä oli 3000 suomalaista kun sveduja oli 20000 hlö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites on... mahtaisko tuon Unkarilaisen operaattorin kyytiin uskaltautua?  :'(

 

Uskaltaudu ihmeessä. Itse lensin kyseisellä yhtiöllä Ljubljanasta Charleroihin viime vuonna ja hienosti meni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäköhän siinä on että Suomessa nuo halpikset eivät menesty kovinkaan hyvin. Ruotsiinkin lentää vaikka kuinka moni firma ja vielä moneen kaupunkiin. Eikä Ruotsissa silti ole niin paljon enempää asukkaita kuin Suomessa. Irlannissakin on vain noin 4 miljoonaa asukasta mutta silti sieltä lentää vaikka kuinka monta yhtiötä. Todella outoa että Suomeen sitä ihmisvirtaa ei sitten riitä.

 

Hyvinhän Tampereelta ainakin kannattaa lentää  ;)

Lopettaneet taas olleet niitä jotka änkeneet

täyteen kyllästetyille Hesan markkinoille.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

20.12.2007 Turun lentoasemalle low cost –terminaali

 

Finavia on luonut Turun lentoasemalle low cost -palvelukonseptin. Turun lentoaseman edellinen tyhjäksi jäänyt kunnossapitorakennus otetaan matkustajaliikenteen käyttöön huhtikuun 2008 alussa. Low cost -terminaalista voidaan operoida 10–12 edestakaista lentovuoroa päivittäin.

 

 

 

Hienoa, että Turkuunkin saadaan liikennettä, mutta 50-luvulla rakennettu Turun vanha terminaali on kyllä Suomeen tulevalle turistille järkytys, ellei

sitä jotenkin korjailla sisältä ja päältä- ja siltikin.  Itänaapurin tundralla on samantapaisia.  No, toivottavasti lennot ovat riittävän halpoja, niin pikkuasiat

eivät haittaa ja näkyyhän se Turun parempi terminaali siinä platan toisella puolella.  Siis tervetuloa vain. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Hienoa, että Turkuunkin saadaan liikennettä, mutta 50-luvulla rakennettu Turun vanha terminaali on kyllä Suomeen tulevalle turistille järkytys, ellei sitä jotenkin korjailla sisältä ja päältä- ja siltikin.  Itänaapurin tundralla on samantapaisia.  No, toivottavasti lennot ovat riittävän halpoja, niin pikkuasiat eivät haittaa ja näkyyhän se Turun parempi terminaali siinä platan toisella puolella.  Siis tervetuloa vain.

 

Aamun Turun Sanomat näyttää kuvan uudesta terminaalista ja kertoo tarkemmin suunnitelmista. Turun tarkoituksena on mm. käynnistää Puolassa mainoskampanja ja houkutella metallimiehiä lennoille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rohkea veto Wizz Airilta! Toivottavasti tulee menestystä ja matkustajia lennoille.  :thmbup:

 

 

Tuo Turun Sanomien juttu kertoo, että: "Wizz Air halusi tulla Turkuun, sillä ystävyyskaupungit Gdansk ja Turku ovat paljolti samankaltaisia hansakaupunkeja. Niitä yhdistää myös telakkateollisuus. Aker Yardsin Turun telakan 2 000 ulkomaalaisesta suurin osa onkin puolalaisia. "

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään