Jouni Laukkanen

Mikä MT-yksilö esikuvaksi

17 viestiä aiheessa

Oletetaanpa, että joku valmistuttaa jossakin 1:4 mittakaavassa Mersun "pienoismallin", tyyliin tämä: http://www.virtualpilots.fi/feature/photoreports/bw384/ Ehdotus on hypoteettinen, eikä sillä ole välttämättä mitään tekemistä todellisen elämän kanssa.

 

Sille pitäisi valita esikuva, eli ilmavoimien MT-kone, joka oli mukana kesän 1944 torjuntataistelussa. Ensimmäinen koneen valintaa rajaava rajoitus on se, että koneessa on matala peräsin. Toivelistalla olisi myös, että se:

- on kunnostautunut taistelussa vaikka useankin ohjaajan käsissä

- siinä olisi Erla-kabiini

- mahdollisesti myös ulkoinen polttoainesäiliö

- plussaa jos kone on värikäs ulkomuodoltaan

Asetetut ehdot viittaavat siten voimakkaasti G-6 (G-8) -malleihin, mutta perusteluista syistä näyttävä G-2 voisi olla myös valinta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi vaan MT-476 olevan korkealla vanerisivuvakaajalla.

edit: Jukka huomasi saman, ja poisti viestin.

 

Entäs MT-478 eli se jossa oli iso keltainen seiska kyljessä ?

 

Itse tein sellaisen 1/12 skaalaan kompattikoneeksi ja "lensin" n. 150 lentoa sillä.

 

Patterin ja Pikkusaaren toimestahan tollanen 1/3 ( 1/4 ? ) kokoinen Mersu jo onkin olemassa...mahtava...varsinkin ilmassa.

 

 

MT-478:n

 

tarinan loppuosa löytyy täältä...La-5 alas Antrean yläpuolella ja Lt Jorma Saarinen KIA pakkolaskussa vihollisen ahdistellessa. Oli muuten ainoa La-5 jonka luutnantti Saarinen sai ammuttua alas. 18:llä ilmavoitolla Saarinen oli suvereeni ässä. Laivue 24:n miehiä.

 

http://www.sci.fi/~ambush/faf/cwacerace.html#apr1944

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi vaan MT-476 olevan korkealla vanerisivuvakaajalla.

edit: Jukka huomasi saman, ja poisti viestin.

 

Juu, poistin, ja toinen syy on se, että eihän Nils "Nipa" Katajainen ehtinyt tuolla koneella kauan lentää...Eikä muutkaan ässät. Täytyy tutkia rauhassa asiaa uudelleen, mielelläni kyllä Katajaisen jonkin MT-koneen näkisin tehtynä. Mies oli tosiaan ainoa reservin pilotti, joka Mannerheim-ristin sai.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi vaan MT-476 olevan korkealla vanerisivuvakaajalla.

edit: Jukka huomasi saman, ja poisti viestin.

 

Mitä se haittaa..hienompihan tuo korkeampi sivuperäsin on ?

 

Me_109s.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen ollut MT-213 -fani mutta se ei täytä kriteerejä mm. kuomun takia. Mutta täältähän nuo vaihtoehdot löytyy: http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Lentolaivue_34:n_ilmavoitoista_ja_sotatoimitappioista

 

No siinä mielessä kyllä, että voitiin myös G-2 hyväksyä, jolloin kassakaappikabiini on väistämätön. Konehan oli kesällä 1944 ltn Riihikallion kone ja siihen oli maalattu suomalainen maastoväritys. RLM 74/75/76 -kaavio olisi ehkä se mersuin. Vähän samoista syistä raakattiin viimeisin G-2 -sarja pois (240-245), koska niissä oli G-6-mallin siivet, runko oli tiettävästi yksivärinen ja kaiken lisäksi taktinen numero puuttui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä se haittaa..hienompihan tuo korkeampi sivuperäsin on ?

 

 

Valitettavasti tässä tapauksessa ei ole kuin matala peräsin käytettävissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäpä Karhilan (oliko myös Puron lentämä?) MT-461 tykkimersu? Olikohan siinä matala peräsin, kuvat mitä äkkiseltään löysin, eivät aivan varmuudella asiaa kertoneet...

 

-vm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäpä Karhilan (oliko myös Puron lentämä?) MT-461 tykkimersu? Olikohan siinä matala peräsin, kuvat mitä äkkiseltään löysin, eivät aivan varmuudella asiaa kertoneet...

 

-vm

 

MT-461:ssä oli matala peräsin. Erla-kuomu, kolmen harmaan kaavio, taktisena tunnuksena keltainen kuutonen sivuvakaajassa. Kössin lisäksi koneella saavuttivat ilmavoittoja ainakin Puro, Helava, Laitinen ja Suhonen. Tuohan olisi oiva valinta, jos siipitykit ei haittaa. Samasta yksilöstä on KSIM:lla Mannisen Pentin scratchina tekemä 1:24-malli, minusta sekin on jo näyttävä..

 

Vielä tuosta lisäpolttoainesäiliöstä;  MT-461:ssä ei näytä säiliön ripustinta olleen ainakaan kesällä -44.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko Windin viimeinen MT-439 mitään? Siinä oli muistaakseni ERLA kuomu. En tosin löytänyt siitä kuvia, kun kirjat ei ole käsillä nyt jouluna. Tosin se taisi olla vielä saksalasilla tunnuksilla Windin sillä lentäessä, kun kone oli niin kiire saada käyttöön. Wind hankki sillä kymmenessä päivässä viimeiset 25 voittoaan ja tähystyspallon, mikä lienee jonkinlainen ennätys.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- MT-477/7 Pasila 1/LeLv 24, Lappeenranta kesäkuussa 1944

 

- MT-461/6 Karhila 3/LeLv24, Lappenranta heinäkuussa 1944

 

- MT-487/7 Fräntilä 2/LeLv30, Kymi elokuussa 1944

 

Matalat peräsimet + Erlat Ospreyn profiileista. Keskinen, Stenman & Niska SIH 6 BF 109G löytyypi loput. Kirjastoon mars!

 

Joo kiitos. Kyllä nuo kaikki kirjat löytyvät omasta hyllystäni, mutta halusin arvostelun kestäviä hyviä argumentteja sen sijaan, että tehtäisiin MT-241 (joka yksilönä on vähän sekasikiö, ilman taktista numeroa, tietääkseni yksivärisellä rungolla ja josta en vielä ole löytänyt edes kuvaakaan).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

MT-241 oli Nukarisen, Halosen ja Teromaan lentämä yksilö. 11 ilmavoittoa joista Halonen tiputti viisi.

 

 

MT-465 siinä on iso keltainen seiska rungossa ja sivari on matalaa mallia. Siitä on kuva Ilmavoimien Historia 6B- osan takakannessa.

 

Halosesta muuten olis voinut tulla melkoinen ässä...sen verran ripeästi ampui "iivanoita" alas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi Jouni!

 

Nopea vastaus. Olen joskus tökkinyt suomalaisten G-6 mersujen tiedot Valtosen kirjasta ja osin omista tutkimuksista Exceliin.

 

Jos otamme valintakriteereiksi:

- Erla-kabiini

- matala peräsin

- kone osallistui tositaisteluihin (eli tuli ennen heinäkuun alkua)

- säilyi ehjänä kesän -44 kahinoista

- sillä claimattiin yli 5 voittoa

 

niin jäljelle jää vain kolme Mersua: MT-461 (18 voittoa, Karhila 8 eli toisillekin jäi), MT-445 (11 voittoa, Alakoski 8 ) ja MT-452 (9 voittoa). MT-461 ja -445 (EDIT: sekä -452 eli kaikki kolme) ovat (alunperin) tykkikoneita. MT-461 ja -445 olivat kolmoslentueesta joten yksilönumero on surkean pieni evässä. MT-452 oli kakkoslentueesta joten sillä oli suuri numero koneen kyljessä.

 

Ainakin MT-445 lensi lisäsäiliöllä (valokuva SIH6, v. -76 painos sivu 67) mutta tällöin ilman keltaisia merkintöjä. Jos muistan oikein lisäsäiliölentoja lennettiin meidän mersuilla vasta Selänpäässä syksyllä -44. Joka tapauksessa -445:stä on tykit poistettu jossain vaiheessa. Em. kuvassa näyttäisi siiven alapuolella olevan jotkut korvakkeetkin näkyvillä.

 

"Suoraan laatikosta" ja annetuilla ehdoilla jää oikeastaan jäljelle vain MT-452.

 

 

Hyvää uutta vuotta kaikille!

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään