Martti Kujansuu

Lentokuvia 1970-luvulta

75 viestiä aiheessa

Moi

Kiitos tosi paljon kuvista. Nyt lähti mallien maalaus käyntiin!

Asi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No sillä jotenkin laitoinkin tuon lupatoiveen, että se saattaisi vaikka kulkeutua tältä foorumilta asianosaiselle :) Kerkesin näemmä jo laittaa vuosiluvutkin väärään järjestykseen enkä edes ehtinyt kaivaa itse kuvia, mutta pääasia, että Asi sai kuvansa.

Se on kyllä harmi, jos kirjaa ei enää saa. Sitä on kyllä tullut hyödynnetyksi satoja kertoja.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se on kyllä harmi, jos kirjaa ei enää saa. Sitä on kyllä tullut hyödynnetyksi satoja kertoja.

-A-

Juu, saisivat ottaa uusintapainoksen. Luulenpa että menekkiä olisi vielä. Itselläni kirja onneksi myös on, ja se on todella loistava lähdeteos josta on ollut todellakin apua monessa asiassa.

Hienoa, että herrat Tuomo T. Mäkinen ja Eino Ritaranta (ja Juha myös kuvineen) aikanaan saivat tällaisen aikaan. :thmbup:

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä kuvassa tuo OH-CSI erottuu jotenkin, paikka Lappeenranta ja vuosi on 1983. Lehtisen Pepelläkin (steppailee kuvan keskellä tuotuaan Commanderilla iltapäivälehdet ) tukan väri on vielä ruskea. Tuosta Piperistähän ei tarvitse arpoa kuin silloinen OH-PIA:n väri, kaavio oli kaikilla sama. Valko/punainen oli yleisin, muut kakkosvärit olivat hailakka sininen, tumman vihreä, keltainen, olikohan enää muita?

[ attachment removed / expired ]

Ja tässä on vanhalla kaavalla uudelleen maalattu Cherokee. En ole varma, esiintyikö tuon sävyistä punaista Hankkijan myymissä Pipereissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, saisivat ottaa uusintapainoksen. Luulenpa että menekkiä olisi vielä. Itselläni kirja onneksi myös on, ja se on todella loistava lähdeteos josta on ollut todellakin apua monessa asiassa.

Hienoa, että herrat Tuomo T. Mäkinen ja Eino Ritaranta (ja Juha myös kuvineen) aikanaan saivat tällaisen aikaan. :thmbup:

Jukka

Joo jakun siellä on jokunen munkin kuva niin otin "vapauden" panna ne tuonne.  Se uusintapainos ois hyvä ja vielä päivitettynä tuon jälkeen rekisteröidyillä koneilla...

Markku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oheisessa kuosissa Echo Novemberi tuli kymiin keväällä -84, maalipinta ei muistaakseni silloin ollut uuden oloinen, pikemmin päinvastoin, joten kone on todennäköisesti ollut tämän näköinen useita vuosia aiemmin.

Huomaa irroitettu ovi satunnaisessa hyppykäytössä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

OH-PIA oli minun muistikuvani mukaan valkoinen/haalean sininen vuonna 1970.

Ellen väärin muista, se meni yhdessä vaiheessa vähän rikki, ja siihen taidettiin käyttää OH-PIB:n osia. Pitääpä vielä tarkastella asiaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen Rauskin OH-PIA:lla lentänyt noihin aikoihin ainakin kerran, K.Vesterinen oli pilottina, kyseessä oli radiokatsastus, olin katsastajan (työkaveri) seuralaisena.

OH-PIB oli muistaakseni niihin aikoihin Ü. Samaletdinilla ja ihmettelimme pitkään, kun se kulki liian lujaa, siihen oli laitettu liian pitkä potkuri ja se menikin sitten rikki.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ellen väärin muista, se meni yhdessä vaiheessa vähän rikki, ja siihen taidettiin käyttää OH-PIB:n osia. Pitääpä vielä tarkastella asiaa...

Niin, alkuperäinen OH-PIA meni heti 70-luvun alussa, ehkä jo kesällä 1970, pahasti rikki jossain kaputissa. Muistan hyvin, että RV-Aviationin luokkahuoneessa oli kaputin jälkeen PIA:n mittaritaulu ja ohjaimet oppilaille havaintovälineinä  ;)

Rauski Virtanen taisi miettiä PIA:n korjausta useamman vuoden ajan. Muistaakseni kävi niin, että uudelleen rekisteriin lentokelpoisena kirjatussa OH-PIA:ssa oli alkuperäisen PIA:n osia vain murto-osa, joka tapauksessa vähemmän kuin puolet.

23.05.1970 olen lentänyt päiväkirjan mukaan PIA:lla viimeisen kerran ja kesällä olin ulkomailla. Jos PIA oli ollut rivissä myöhemmin syksyllä, olisin sillä varmaankin lentänyt. Naapurifirmoista olen nimittäin vuokrannut 30.08.1970 alkaen OH-PJI:n, OH-PCG:n, OH-PJZ:n ja OH-PJJ:n siis vuoden 1970 syksyn aikana. Koska Rauski Virtasella oli omalle kurssilaiselle halvemmat hinnat kuin kilpailijoilla, niin ihan varmasti olisin PIA:lla lentänyt, jos se olisi ollut käytettävissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

CEN:sta minulla on taas sellainen muistikuva, että se olisi ollut vuonna 1970 valkoinen/vihreä. Tuota punaista maalausta en muista koneessa olleen ainakaan 70-luvun puoleenväliin mennessä.

Ikävä kyllä omia kuvia noilta ajoilta ei ole jäljellä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Älkääs teurastako minua vaikka sanonkin että "minullakin on kokemusta OH-PIA:ta" Olin kait kymmenvuotias kun luin kirjan "Lentoralli" ::);)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistan OH-PIAn vaaleansinisenä/valkoisena. Edellä oleva Juha Ritarannan kuva on heinäkuulta 1966. Itse lensin sillä tyypit muutamaa viikkoa aikaisemmin 21.6.66.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

OH-CSI oli tummansininen 1971 heinäkuussa kun pääsin ensimmäistä kertaa pikkupoikana lentokoneen kyytiin ja paikka tietysti EFHF. Pilottina oli tuolloin Olli Varjosaari ja käytiin pyörimässä tunnin keikka Sipoon saaristossa ja Porvoossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkos jollakulla (topicista huolimatta) kuvaa Echo Novemberista siinä uudemmassa kuosissa, jossa se lenteli Kymin taivaalla vielä ainakin 90-luvun alkupuolella? Naapurikentän asukkinahan tuo pyöri lähistöllä usein ja kyytissäkin tuli käydyksi. Jotensakin en vaan saa päiväkausien pähkäilystä huolimatta päähäni, miltä se maalaus näytti eikä kuvaakaan ole arkistoista tullut vastaan.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin kait kymmenvuotias kun luin kirjan "Lentoralli" ::);)

Olen varmaan lukenut saman kirjan. Eikös siinä ollut mukana joku ulkomaalaisporukka, joka tuli Suomeen osallistumaan tähän "ralliin"? Heille sitten opetettiin esim. sanaa "Konginkangas" eli suomalaista ng-äännettä... ;-)

P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkos jollakulla (topicista huolimatta) kuvaa Echo Novemberista siinä uudemmassa kuosissa, jossa se lenteli Kymin taivaalla vielä ainakin 90-luvun alkupuolella? Naapurikentän asukkinahan tuo pyöri lähistöllä usein ja kyytissäkin tuli käydyksi. Jotensakin en vaan saa päiväkausien pähkäilystä huolimatta päähäni, miltä se maalaus näytti eikä kuvaakaan ole arkistoista tullut vastaan.

-A-

Internetsalapoliisin leikkiminen tuotti kuvan CEN:sta siinä värityksessä missä minäkin ko. koneen muistan. Vassokuu: http://www.nikkemedia.fi/esmo/aircrafts-of-members/OH-cen/OH-CEN.jpg

//Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen varmaan lukenut saman kirjan. Eikös siinä ollut mukana joku ulkomaalaisporukka, joka tuli Suomeen osallistumaan tähän "ralliin"? Heille sitten opetettiin esim. sanaa "Konginkangas" eli suomalaista ng-äännettä... ;-)

P

Jep!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiits! Vakaajassahan taisi vielä olla jonkinlainen Teboiliin viittava mainostarra. Ainakin silloin Kymin aikoina.

-A-

Teboilin silloinen päällikkö, ( hieno herrasmies),  lensi lupakirjan ja vuokrasi konetta usein.  :thmbup:

Asi varmaan muistaa nimenkin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Teboilin silloinen päällikkö, ( hieno herrasmies),  lensi lupakirjan ja vuokrasi konetta usein.  :thmbup:

Asi varmaan muistaa nimenkin?

En tiiä oisko se ollu tuo mun serkkupoika vai joku vanhemman ajan bossi sitten. Se orpana oli ainakin jonniilainen piiripäällikkö Suomen Petroolilla niihin aikoihin, lensi lupakirjan, kävi Malmilla CPL:ää hankkimassa ja oli konekimpassakin (CAZ) mukana. Aattelin jotensakin aina, että olisko tuo sitä kautta hankittu sponssi, muttei ole ikinä tullut puheeksi. Tämä mainoshan siis oli siinä tuoreessa maalissa.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Löysin yhden ainoan kuvan OH-CEN:stä, jonka äitini on ottanut, itse siinä istun opettajana, veli rullailee oppilaana!(näkyy selvästi????) syksyllä 1967 Malmilla (tällainen CEN oli 60- ja 70-lukujen vaihteessa)

Asi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi

Tässä Virtasen Rauskin OH-CCN Malmilla keväällä 1971 (otin kuvan kun vaimoni on lähdössä ensimmäiselle yksinlennolle, itse opetin hänet!)

Asi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään