Jukka Juutilainen

Mersun konepeltiä tarjolla....

9 viestiä aiheessa

Nonni

 

Pilkunviilaustahan tää taas on mutta toi ei oo ainakaan K-4:n koolinki....  K-4ssä ja DB 605 D moottorisessa G-10:ssä on tossa luukun etureunassa sellaiset pahkat taas kerran että saadaan venttiilikopat mahtumaan. Joku vanhempi versio eli G-2/6/8/14 mahdollisesti kun toi luukun reuna näyttäisi aika suoralta.  G-10 AS eli DB605AS moottorisesta en sitten tiedäkään minkä näköinen se on?

 

Varmasti edullinen ja kannattava ostos silti.....  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä en nyt ehdi koska tuo Ranger painaa päälle, joku jo sanoi että pahemmastakin on soiva tehty.

Ilkka on tosi optimisti ja sillä on vielä Migin varaosakin. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

värvätty upseeriohjaaja A15 (730-775mk/123-131€).

 

Vuoden 2007 rahassa 958 - 1017 €.

 

värvätty aliupseeriohjaaja A9 600-625mk/101-106€).

 

787 - 820 €.

 

lentolisä valmiilla ohjaajalla 225mk/38e ja muilla 112,50mk/19€.

 

296 + 148 €.

 

Verotusarvo em. jutuille 100mk/17€.

 

131 €.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jospa joku löytää, minä en, muistan. ;D lukeneeni jostain että noita osia säädettiin suomessa vanerista, tämä muistikuva liittyy vahvasti -60 lukuun.

Tämä toisi sen lisätukevuuden peliin, en kyllä ole laisinkaan varma, noita silloin kaverin kans rakenneltiin ja Hielmin sivuja tarkkaan luettiin.

Saattaa olla jokin muu kone kyseessä, mene tiedä.Saattaa olla myös -50 luvun loppua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin jäi sellainen muistikuva pienoismalliajoilta, notta tuo cowling oli paksumpi/syvempi tapaus juuri loppusodan Mersuissa...

 

Kyllä muistikuva saattaa olla ihan oikein. DB 605D:n kanssa käytettiin  Fo-987 öljynjäähdytintä joka on jonkun verran suurempi. Ja ne mainitut pahkat jotka peittää venttiilikopat tekee sitä samaa näköä. Mutta edelleen että minkä näköinen Mersun "leuka" on DB605AS moottorisissa koneissa en ole varma.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossapa kuvia G-10:stä:

 

1. Type 110 cowling, ei olisi ollut G-10AS versiota, vain G-10 malli eri myllyillä....

 

2. G-10 pateilla

 

3. keskustelua , jossa vimonen viesti kumoaa G-10AS:n olemassaolon....Olisi ollut vain G-6AS ja G-14AS....early & late versiot.

 

Hehe

 

No juu tuosta G-10AS jutusta varmasti intetään maailman tappiin saakka. Tottahan asiassa on ainakin se että G-10 alunperin suunniteltiin DB 605D moottoria varten, mutta kun nyt niitä ei ollut sattuneesta syystä ollut ihan heti tarjolla niin laitettiin toiseksi parasta eli DB 605ASB / ASC / ASM. Se, että laitettiinko niitä suoraan esmes Erlan linjalla vaiko vasta ns. kenttämuunnoksina onkin sitten jo eri asia.

 

Alla lisää aiheesta Brett Greenin toimesta

 

http://www.clubhyper.com/reference/bf109detailbg_1.htm

 

Olen jossain nähnyt muistaakseni ihan vertailunkin mistä em. versiot tunnistaa ulkoapäin katsottuna ( esmes glykolisäiliön korkki ) mutta enpäs tietenkään sitä nyt tähän hätään löytänyt..... :-[

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jopas

 

Uskoisitko millään että juuri tuota kirjaa kattelin Amazonista tänään ja sormi hapuili hiirellä "tilaa" nappia jo...... ::)

 

Täytyy se laittaa tilaukseen jos kerta noin detaljikasta tietoa löytyy. Tuo edellä mainitsemasi teksti on juuri sitä mitä olen itsellenikin antanut kertoa, mutta tuntuuhan noita "tietäjiä" olevan Internet pullollaan. Ei silti juuri tuo säännön poikkeuksen poikkeus on se mikä tekee Mersu historioinnista niin haastavaa semminkin kun likikään kaikki lehtolapsimuunnokset ei välttämättä tulleet aina edes kirjattua.

Kirjasta varmaan selvinnee sekin usein esiintyvä väittämisen aihe että tehtiinkö kaikki G-10:t kierrätetyistä rungoista vai oliko osa suoraan linjalta?

 

G-14 seurakunta näkyy olleen todella niin sekalaista että saman tyyppinimikkeen alla on ollut koneita jotka on ulkonäöltään lähes täysin identtisiä G-6 tai sitten G-10/AS kanssa. Tutki siinä nyt sitten..... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään