Sami Puro

Lentoasemien ICAO-koodeista kysymyksiä

10 viestiä aiheessa

Jouluja kaikille ..

 

Osaattekos kertoa onko maailmassa sellaista tapausta, jossa vanha lentokenttä olisi suljettu ja uusi kenttä (eri paikalla) olisi perinyt ICAO-koodin edeltäjältään?

 

Toisena: Vastaavastihan paljon maiden ICAO-koodien alkukirjaimet (ja sitä kautta lentoasemien koodit) ovat vaihtuneet kun maat ovat itsenäistyneet ja niinpoispäin. Onkohan tuollaista historiallista kenttäkoodien listaa olemassakaan, tai voisiko tuollaista tietoa kaivella jostain?

 

Puhe nyt siis ajanjaksosta 1950- eteenpäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouluja kaikille ..

 

Osaattekos kertoa onko maailmassa sellaista tapausta, jossa vanha lentokenttä olisi suljettu ja uusi kenttä (eri paikalla) olisi perinyt ICAO-koodin edeltäjältään?

 

Toisena: Vastaavastihan paljon maiden ICAO-koodien alkukirjaimet (ja sitä kautta lentoasemien koodit) ovat vaihtuneet kun maat ovat itsenäistyneet ja niinpoispäin. Onkohan tuollaista historiallista kenttäkoodien listaa olemassakaan, tai voisiko tuollaista tietoa kaivella jostain?

 

Puhe nyt siis ajanjaksosta 1950- eteenpäin.

 

Hyvää joulua myös. Ensimmäisestä kohdasta tulee muutama esimerkki heti mieleen: Karlstadin (ESSQ), Munchenin (EDDM) ja Hong Kongin (VHHH) vanha ja uusi kenttä ainakin, varmaan paljon muitakin. Jaa niin, Mäntän kentän koodi EFMN on nykyään vissiin Mäntsälän lentopaikan käytössä, eli jos ja kun Mänttä taas virallisesti aukeaa, pitää kai sille keksiä uusi koodi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa niin, Mäntän kentän koodi EFMN on nykyään vissiin Mäntsälän lentopaikan käytössä, eli jos ja kun Mänttä taas virallisesti aukeaa, pitää kai sille keksiä uusi koodi.

 

Samat sanat  :santa:

 

Mikä on taas ihan tonttujen puuhaa. Niin kauan kun riittää uusia tunnuksia, ei vanhoja pitäisi käyttää. Koneissakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa niin, Mäntän kentän koodi EFMN on nykyään vissiin Mäntsälän lentopaikan käytössä, eli jos ja kun Mänttä taas virallisesti aukeaa, pitää kai sille keksiä uusi koodi.

 

Jeah, pikkukentät erikseen, niitä varmasti onkin. Tosiaan noista matkustajakoneiden-mentävistä kentistä olin kiinnostunut. Tuollaista listaa enemmän tai vähemmän kootusti ei taida helposti löytyä, ettei tarvitsisi perimätiedon ja googlen avulla kenttä kerrallaan selvittää asioita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuuluu tavallaan historiprojekteihimme. Kenttien tunnukset onnettomat eivät juuri taida olla sidoksissa nykyisen ITU:n määräämiin radiokutsuihin,

kuten esim. koneiden rek.tunnukset ovat aina olleet. Tavallaan ihmettelen, että Jaakonkin linkkaamat Suomen AIP-tiedot ovat noinkin saatavilla.

Viimeksi loudasin Puolasta vastaavat AIP-infot mutta toisena esimerkkinä Belarus ei anna mitään, Venäjä, Ukraina ja moni muu vaatii rekisteröitymisen ja kai maksun.

Toisaalta: onko vars. AIP-infoissa merkintöjä vanhoista jo suljetuista kentistä? Projekti jatkuu ja ilmoittelen, jos jotain kuuluu.

Olisiko, niinkuin majakoissa ym: jos paikka muuttuu, muutetaan myös nimi, koodi jms merkiksi paikan muuttumisesta...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Neuvostokone kaapataan Suomeen

 

10.7.1977 neuvostoliittolainen Tupolev-matkustajakone kaapataan kotimaan lennolla. Kaappaajat, kaksi nuorta miestä, pyrkivät Tukholmaan, mutta polttoaineen puutteen vuoksi kone joutuu laskeutumaan Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Kaappaajat vapauttavat osan matkustajista ja kun viimeisetkin panttivangit pääsevät pakenemaan, antautuvat nuorukaiset 12.heinäkuuta Suomen viranomaisille. Kaappaajien hallussa ollut käskranaatti osoittautuu tyhjäksi kuoreksi. Suomen ja Neuvostoliiton välisen sopimuksen mukaisesti kaappaajat luovutetaan 13.7. kotimaahansa.

 

Jukka

Tämä ei varsinaisesti kuulu tänne mutta liittyy löyhästi aiheeseen. Onko kellään muistikuvaa siitä, pääsikö joku katsomaan oliko Tu-134 koneessa minkälaiset laitteet.

Siinä ei liene ollut ICAO-tyyppistä transponderia, vaan neukkujen oma. Onko ollut esim. Hki-Vantaan kartat - tuskin ? Tuskin oli missään näissä Jeppesenit ...

Aiheesta ei varmaan ole julkaistu mitään oleellista, jota meikäläinen tavallinen ihminen pääsisi näkemään...?

VOR-majakoita ei NL:ssa ollut mutta oli RSBN lähestymistä varten ja oman versioinen "ILS" (SP-50 tms). RSBN oli myös vanhassa Tallinnassa

ja viilattu neukku ILS mallia SP-50 siellä on Tallinnassa kai ainakin radalle 26 edelleenkin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Neukut eivät aiemmin käyttäneet Jeppesenin karttoja vaan heillä oli omansa. Sinänsä aivan hyvät.

Nykyään Jeppesen tekee heille oman version. " Butolevin " ohjaamossa tuli käytyä mutta en katsonut sillä silmällä.

Uusimmissa koneissa ohjaamo on aivan hyvän näköinen.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään