Keijo Nieminen

Valehtelevat tiedostokoot?

6 viestiä aiheessa

Joululahjaksi antoivat Creative Zen MP3 -soittimen, ja sen mukana tulleesta tiedostonvälitysohjelman .exe -tiedostosta päätin ottaa varmuuskopion. Tiedoston koko on 43Mb. Kuitenkin, siirrettävän kovalevyn, jonka alkuperäisestä 250Gb:n kapasiteetistä on vielä ko. kovalevyllä jäljellä 146Gb valittaa kyseisen kuvan tavoin!

[ attachment removed / expired ]

Kyseisen valituksen sain ammoinkin, kun yritin kopioida ottamiani valokuvia. (yhteiskoko oli joku ~200Mb) Ongelman koitin korjata eheyttämällä tuon My Book - Western Digital -merkkisen kovalevyn. Käytin eheytykseen Perfect Diskiä, joka suorittikin tehtävänsä noin 5 tunnissa - tuloksetta. Siis vielä tänäkin päivänä - nyt jo kylläkin kahden eheytyskerran jälkeen - vekotin valittaa samaa kun sinne yrittää siirtää vähänkin isompia tiedostokokoja. Mikä mättää?  :-\

Keke

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on käynyt ihan samalla lailla, tosin lähinnä USB-muistien kanssa. Aikani ihmettelin että miten ihmeessä levyllä ei muka ole tilaa, vaikka kaikki merkit osoittavat että on.

Homma ratkesi sillä että palasin sellaiseen tilanteeseen, jossa viimeksi olen sinne muistille jotain kirjoittanut tai poistanut.  Silloin selvisi että sen muistin roskis oli täynnä poistamiani tiedostoja. Tämä roskis ei näy kuin täsmälleen siinä järjestelmässä jossa roskista on täytelty.

Ohjeena siis:  Buuttaa täsmälleen se kone jolla olet viimeksi levyäsi tyhjäillyt, täsmälleen siihen käyttikseen jossa se silloin oli, ja irtolevy kiinni täsmälleen siinä portissa jossa se silloinkin oli. Tällöin näet levyn roskiksen ja pääset tyhjentämään sen.  Jo pelkkä USB-portin vaihtaminen toiseen saattaa aiheuttaa sen ettei se roskis näy (ainakaan täytenä).

Itse tyhjennän USBien roskikset nykyään _aina_ ennekuin irroitan ne koneesta, ihan varmuuden vuoksi.

(Ja tämä siis kokemuksella hankittu amatöörineuvo - tuohon saattaa löytyä jokin muukin ratkaisu, esim. levyn uudelleenformatointi)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kovalevyn roskis näyttää tyhjää. Minun on hyvin vaikeaa lähtä arpomaan, että missä ja milloin tuota kovalevyä on käytetty viimeksi. Meidän kotitaloudesta kun löytyy kaksi pöytäkonetta ja yksi läppäri. Siinä kun jokainen vuorotelleen laittaa kuvia ja muita tiedostoja kukin milloinkin, niin vaikealta näyttää. :-\ Kiitos kuitenkin Kalle näistä neuvoista, pitää kokeilla tässä muutama yhdistelmävaihtoehto. Aloitetaan vaikka veljen läppäristä :)

Muita neuvoja otetaan vastaan niin kauan, kuin ongelma esiintyy, Kiitos! :santa:

Keke

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään