Seppo Sipilä

Lentokyytifirma Air Oy (1948)?

15 viestiä aiheessa

Otsikossa mainittu firma tuli vastaan sanomalehtiaineistosta - Veijo Tainan Prahasta firman koulukoneeksi noutama Praga Air Baby oli juuttunut viikoksi internoiduksi amerikkalaisten miehitysvyöhykkeelle Schweinfurtissa (Tainan kertoman mukaan "vankeus" amerikkalaisten luona oli mitä miellyttävintä).

 

Air Oy aloitti toimintansa ilmeisesti 1948. Missäs firma piti majaansa, ja kauanko toimi? Muukin info on tervetullutta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Praga Air Babyjä ei ole ollut Ritarannan rekisterien eikä Raunion SIH-lehdessä 1/1995 ilmestyneen suomalaisten Air Babyjen historiikin mukaan Air Oy:n nimissä mutta Moni-Tukku Oy toi vuonna 1948 kaksi Babyä joista toisesta tuli Veljekset Stanleyn OH-VSB (myöh. OH-PRB) ja toisesta OH-PRC AVI Oy-nimiselle firmalle. Joten voisiko kyseessä olla OH-PRC?

 

Ritaranta:

OH-PRC ex OK-AIB

11.12.1948 Avi Oy, Helsinki

14.11.1949 Crashed in Messukylä

 

SIH:

Moni-Tukku Oy möi koneen AVI Oy:lle 7.12.1948.

(SIH kertoo koneen tuhosta ihan muuta, mutta se on vanhempi lähde kuin Ritarannan)

 

OH-PRA (OH-CGU) oli myös tuotu maahan 1948 ja rekisteröitiin Veikko Karun, Martti Kaliman ja Viljo Snällin nimiin (Kymen Lentoliikenne Karu & Co).

 

OH-PRF taas oli Toivo Niemisen nimissä, rekisteröitiin vasta 8.11.1949, ja operoijana Suomen Lentoliikenne Oy.

 

Veijo Tainasta ei ole tietoa, mutta joku paremmat tiedot tai läheet omaava varmasti valottaa.

 

Skannaa muuten ihmeessä tuo juttukin tai pistä edes laajempi referaatti mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Avi taas ollut Tämän Arvi ..... (pahus miten nimi häipyy mielestä) eli Viialan Vaneritahtaan perustaja. Sikäli kun muistelen Monitukku olisi ollut samaisen henkilön toinen firma eli kauppaa olisi käyty sisaryritysten kesken. Pragathan saatiin tänne sillä perusteella, että täältä myytiin vaneria Tsekkeihin. Uusimmassa SIHL:ssa taisi olla juttu tästä. Mikä muuten oli erittäin hyvä juttu, koska Lentokonetehtaan historia II jättää ilmaan muutaman kysymyksen, joihin lehdessä on vastattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johan Arvid "Arvi" Kilpinen. Avi Oy oli Viiala Oy:n lento-osasto. SIHL 4/2007. Monitukulle en löytänyt vahvistusta, mutta näin sen edelleen väittäisin olevan.

 

Hmmm... Kilpinen tuotatti maahan myös Mraz M-1C/D Sokol -koneita ja Tainahan yhdessä Aulion Ramin kanssa suoritti erään lähihistorian kuuluisimmista stunteista Rovaniemellä. Eipä ole rekisterikirjaa tässä käden ulottuvilla, enkä ihan ulkomuistista muista olisiko Air sekaantunut Sokoleihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johan Arvid "Arvi" Kilpinen. Avi Oy oli Viiala Oy:n lento-osasto. SIHL 4/2007. Monitukulle en löytänyt vahvistusta, mutta näin sen edelleen väittäisin olevan.

 

Hmmm... Kilpinen tuotatti maahan myös Mraz M-1C/D Sokol -koneita ja Tainahan yhdessä Aulion Ramin kanssa suoritti erään lähihistorian kuuluisimmista stunteista Rovaniemellä. Eipä ole rekisterikirjaa tässä käden ulottuvilla, enkä ihan ulkomuistista muista olisiko Air sekaantunut Sokoleihin.

 

Minulla on kirja tässä, ja ei löydy Air Oy:tä, sen sijaan Avi Oy omisti Sokolin OH-BKJ, myöhemmin OH-CHA, uudesta (1948) siihen saakka kun se lipui (1951) Aulion ja Tainan ohitse lupakirjan kokoisina paloina Kemijokea pitkin.

 

Henk koht mutu veikkaukseni on, että kyseessä on sekaannus, typo tms Avi Oy:n kanssa, molemmissa on kolme kirjainta, molemmat alkavat A:lla ja päättyvät R:ään, paitsi Avi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skannaa muuten ihmeessä tuo juttukin tai pistä edes laajempi referaatti mukaan.

 

Kah, tässä. Laatu on mitä on (digikameralla kuvattu) mutta kyllä tuon lukee. Itse asiassa tarkemmin lukien tuossa ei sanotakaan että kone tuotiin Air Oy:n omistukseen, vaan vain käytettäväksi Air oy:n siviililentokoulutuksessa.

 

Jos vain tiedätte varhaisia Malmilla toimineita ilmailualan firmoja, niin pistäkää luetteloa ja tietoja vaikka tähän ketjuun - alkaa olla viime hetket saada niitä mukaan Malmin historiaopukseen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kirkkaansininen väri antanee seuraavia osviittoja:

OH-PRA oli turkoosin sininen, punaiset tunnukset

OH-PRB oli turkoosin sininen, rungossa oikealla puolella paikkailtu verhousta, ei maalausta

 

Poissuljettuja ehkäpä:

PRF, keltainen, sittemmin maalattu siniseksi

VSB keltainen, punaiset tunnukset ja avauhtiraidat

 

Mites PRC? Hankala sanoa Ritarannan CD:n mv-kuvan perusteella, mutta keulassa on ainakin jonkinlainen viiva, tunnus voisi olla punaisella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kirkkaansininen väri antanee seuraavia osviittoja:

OH-PRA oli turkoosin sininen, punaiset tunnukset

OH-PRB oli turkoosin sininen, rungossa oikealla puolella paikkailtu verhousta, ei maalausta

 

Poissuljettuja ehkäpä:

PRF, keltainen, sittemmin maalattu siniseksi

VSB keltainen, punaiset tunnukset ja avauhtiraidat

 

Mites PRC? Hankala sanoa Ritarannan CD:n mv-kuvan perusteella, mutta keulassa on ainakin jonkinlainen viiva, tunnus voisi olla punaisella.

 

Eikös jossakin Feeniks-lehdessä ollut värikuvia Pragoista? Olen koettanut penkoa omaa arkistoani jo kuukauden mitään löytämättä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aeron lentokapteeni, lentomestari Ville Leppänen toimi 1948-49 Malmilla ohjaajaopettajana Avi Oy:ssä ja Lentopalvelu Sundström & Leppänen toiminimellä.

 

(lähde: Juurikas: Lentomestarit)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aeron lentokapteeni, lentomestari Ville Leppänen toimi 1948-49 Malmilla ohjaajaopettajana Avi Oy:ssä ja Lentopalvelu Sundström & Leppänen toiminimellä.

 

(lähde: Juurikas: Lentomestarit)

 

Jukka

 

Kiitoksia, tuo selvisi myös sanomalehtiarkistosta. Missäs oli Avi oy:n toimipaikka, ja mikä se tarkalleen ottaen oli? Lentokyytifirma vaiko lähinnä vaneritehtaan yhteyskone... löytyi sellainen uutinen syksyltä 1949, että Avi oy:n Sokol oli joutunut laskeutumaan huonon sään takia Kalkkisten kanavaan kyytilennolla Kajaanista Malmille, ohjaimissa Väinö Taina (oliko hän kenties Avin (pää?)pilotti Leppäsen lähdettyä Lentopalvelu Sundström & Leppäseen ja melkein heti perään pilvenreunalle?)

 

Jaa, tosiaan: olisikos Sundströmistä mitään yksityiskohtia? Ei ole tullut vielä vastaan. Lentopalvelu ilmeisesti jatkoi toimintaa nimellä Lentopalvelu Sundström, onkos tästä firmasta tarkempaa tietoa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin kuin Jouni tuossa edellä kertoo, uusimmassa SIHL-lehdessä 4/2007 on juttu Arvid Kilpisestä, joka omisti vaneritehdas Viiala Oy:n ja Avi Oy:n Viialassa (tehtaan lento-osasto).

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avi Oy:n Praga Babyt lensivät Tampereen Härmälän kentältä ainakin 1949. Kaputtejakin sattui. 2. lokakuuta 1949 Kauppamatkustaja Mauritz Idman laski Avi Oy:n OH-PRC:n järveen Aitolahden Laalahdessa "taitolentoesityksen" jälkeen vaatturimestari Oranurmen istuessa vierellä. Puhelinjohtoihin kietoutunut Praga Baby laski järveen vähäisin vaurioin. Idman ei huomannut johtoja matalalla lentäessään.

 

Muutama päivä edellisestä eli 9.10. Avi Oy:n Praga Baby OH-PRE vaurioitui maaliinlaskuharjoituksissa Härmälässä. Koneesta repeytyi toinen teline laskun jäädessä vajaaksi, oppilas Eeva Ekholm ei loukkaantunut.

 

14.11.1949 Aitolahdessa uinut ja korjattu Avi Oy:n OH-PRC oli jälleen turmassa mukana. Aarne Tirkkonen oli oppilaan kanssa lennolla Tampereen itäpuolella, kun kone meni kierteeseen, ja putosi pellolle Messukylän Iidesjärven itäpäähän Huringin pellolle. Kone hajosi sen verran pahoin, että sitä ei enää korjattu.

 

Tällaisia seikkailuja Avi Oy:sta ja kovaonnisista Pragoista löytyy Seppo Uolamon kirjoittamasta historiikista "Härmälä, Tampereen lentokenttä".

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIHL-lehdessä 4/1995 on maininta, että tehdas maalasi Praga Air Baby-koneet kahdella värisävyllä: siipi kerman värinen ja runko sinivihreä turkoosi.

 

OH-PRD: aluksi metallihohtoinen vaalean vihreä. Myöhemmin kerman värinen vihreillä tunnuksilla.

 

SIHL-lehdestä 1/1996 löytyy maininta, jossa Olli Riekki kertoo seuraavaa. Hän tarkentaa ja korjaa Praga Air Babyista ollutta juttua. Eli OH-VSB ei tehnyt pakkolaskua, vaan pääsi Hyvinkäälle kuten pitikin pitkän siirtolennon päätteeksi. Sen sijaan Kullervo "Kude" Virtanen, joka lensi yhtäaikaa OK-AIA:n Suomeen, joutui tekemään epäonnistuneen pakkolaskun Nuppulinnassa. Konetta ei enää korjattu. OH-VSB ja OK-AIA olivat tulossa Tsekkoslovakiasta, ja edellinen laskupaikka oli Turku.

 

Lisäyksiä, sama lehti:

 

OH-PRA: Kolaroi 40/50-lukujen vaihteessa S.P.J.Keinäsen Austerin kanssa Malmilla. Sakkalasku 21.3.1949, ohjaimissa Anneli Linkola.

OH-PRE: Aarne Auer törmäsi puihin 19.4.1949 Lempäälässä. Vaurioituneena laskuun Tampereelle.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia, tuo selvisi myös sanomalehtiarkistosta. Missäs oli Avi oy:n toimipaikka, ja mikä se tarkalleen ottaen oli? Lentokyytifirma vaiko lähinnä vaneritehtaan yhteyskone... löytyi sellainen uutinen syksyltä 1949, että Avi oy:n Sokol oli joutunut laskeutumaan huonon sään takia Kalkkisten kanavaan kyytilennolla Kajaanista Malmille, ohjaimissa Väinö Taina (oliko hän kenties Avin (pää?)pilotti Leppäsen lähdettyä Lentopalvelu Sundström & Leppäseen ja melkein heti perään pilvenreunalle?)

 

Jaa, tosiaan: olisikos Sundströmistä mitään yksityiskohtia? Ei ole tullut vielä vastaan. Lentopalvelu ilmeisesti jatkoi toimintaa nimellä Lentopalvelu Sundström, onkos tästä firmasta tarkempaa tietoa?

 

 

Väittäisin kyllä, että kyseessä oli Veijo, eikä Väinö Taina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään