Ilkka Mäkelä

Boeing 707:n ensilennosta 50 vuotta

8 viestiä aiheessa

707 on tullut miehen ikään 20.12. Vaikka se ei ollut ensimmäinen suihkumatkustajakone, niin sen ja kilpailevan DC-8:n markkinoilletulo avasi uuden aikakauden lentoliikenteessä ja aloitti Boeingin 7xx-sarjan menestyksen.

 

Yli tuhannesta valmistetusta yksilöstä lentää edelleen mm. rahtikoneina ehkä satakunta seitsemännollaseiskaa, eri lähteiden tiedot vaihtelevat. Yhden kerran olen ollut kyydissä ja ohjaamokäynnillä Pan Amin 707:ssä, NYC - HEL-välillä vuonna 1971.

 

http://www.etravelblackboard.com/index.asp?id=72887&nav=2

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_707

 

http://www.youtube.com/watch?v=rPnLK1WnXxg&feature=related (kanadalaisen Gordon Lightfootin sävellys/sanoitus 60-luvulta), yksi lauluista missä 707 mainitaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja tämä videohan liittyy toki olennaisesti 707:n historiaan.... ::)

 

 

Toinen ilman ääntä ja vähän paremmalla kuvan laadulla

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tämä videohan liittyy toki olennaisesti 707:n historiaan.... ::)

 

 

Toinen ilman ääntä ja vähän paremmalla kuvan laadulla

 

 

Boeingin isopomo ei ihan tykannyt demosta!  ;D

Miten mahtaisi onnistua A380:n kanssa, noiniiku hallinnollisessa mielessa (ei se todennakoisesti olisi yhtaan sen vaarallisempi olisi kuin 707:lla, mutta

paljon nayttavampi!)  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo 50-vuotis merkkipaalu on laskettu kai ensimmäisen tuotantokoneen ensilennosta. Kaukaa katsoen Boeing 707:n näköinen 707:n prototyyppi lensi ensilentonsa 1955, samoin barrel roll -temppu lennettiin 1955. Tavallaan suhkukone- koelennot olivat jo rutiinia koelentäjä Tex Johnsonille ja Boeingille. Boeingin B-52 suihkupommittaja oli jo lentänyt 1952 ja vanhempi B-47 Stratojet pommikone 1940-luvulla.

   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli kirjoitusvirhe: Boeingin koelentäjä olikin Tex Johnston eikä Johnson

 

Noo, mitäs nyt pienestä virheestä. Hänhän on vain Tex näin tuttujen kesken ;D

 

Minun tietolähteissä mainitaan proton ensilennoksi 15.7.1954 ??

 

Kesällä 1957 USAF otti ensimmäisenä asiakkaana käyttöönsä 707:n sotilasversion KC 135A, joka oli ilmatankkauskone. Boeing valmisti koneesta erillaisia sotilasversioita 820 kpl.

 

Ensimmäinen siviliversio luovutettiin Pan Amille 1958. Pan Amilla oli tyypin suurinpana käyttäjänä 124 konetta.

 

Edit: Muutin tuon Pan Amin 707 laivaston konemäärän oikeaksi. Paljon niitä kuitenkin on ollut ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään